szentendre

Ismét fellángolt a vita a Szentendrei-szigetre évtizedek óta tervezett hidak elhelyezéséről

A Szentendrei-sziget amolyan menedékféle. Sokan költöztek oda az utóbbi években, művészek, filmesek, vagy csak nyugalomra vágyó családok. És a nyugalmat meg is kapják, mert a sziget fantasztikus hely, de nehezíti az ott létet, hogy jelenleg csak egy hídon lehet bejutni rá, Tahitótfaluban. Egyébként komppal kénytelenek közlekedni a lakosok, akár Dunakeszi vagy Vác, akár Szentendre irányába szeretnének átjutni a Dunán.

A híd kardinális kérdés a helyben élőknek, a Megyeri-híd építésekor már felmerült, hogy legyen róla egy leágazás a szigetre, de azt nem lehetett megvalósítani, többek közt a parti szűrésű kutak védőterülete miatt, ami a főváros vízellátásának 80 százalékát biztosítja. Akkor Szigetmonostor úgy egyezett bele a híd építésébe, hogy kapnak egy külön hidat. Ez azóta sem valósult meg, annak ellenére, hogy bíróságra került az ügy, és a település nyerte meg a pert. A Megyeri-híd azóta sem kapott végleges működési engedélyt, de ez nem vigasztalja azokat, akiknek továbbra is kerülniük vagy kompozniuk kell.

Aztán hosszú évek elteltével, néhány éve ismét felcsillant a remény, az Eurovelo-6 képében, ugyanis több éves előkészítő munka után döntés született, hogy a tervezett kerékpárút a Szentendrei-szigeten haladjon keresztül. A biciklis/gyalogos híd azonban nem felel meg a szigetmonostoriaknak, akik egy 2008-as helyi népszavazáson 82 százalékos arányban elutasították ezt a variációt, ők az autós hídhoz ragaszkodnak. Azóta eltelt több mint egy évtized, és híd még mindig nincs, se gyalogos, se autós – Szigetmonostor polgármestere azért lobbizott, hogy ha kerékpáros híd épül, legalább kerüljön bele annyi extra funkció, hogy mentő, illetve tűzoltó áthajthasson rajta szükség esetén.

A jelenlegi elképzelés szerint viszont csak biciklis híd lesz, az viszont rögtön kettő is, az egyik Kisoroszinál, a másik pedig Szentendrénél. Már csak az a kérdés, hogy hova kerüljenek ezek az új hidak. Szentendrén több elképzelés is körvonalazódott: az egyik szerint Szentendre belvárosából, míg a másik jóval feljebb, Szentendre és Leányfalu határánál indulna a biciklis híd a szigetre.

Az egyeztetések során Révész Máriusz, kerékpározásért és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos úgy állapodott meg az érintett települések polgármestereivel, hogy a szentendrei híd a belvárosban fog megépülni, ahonnan az összes iskola és a HÉV is könnyen megközelíthető, a mentőállomás gyakorlatilag a híd lábánál van, és a tűzoltóság sincs messze.

Ám két magánszemély az elsőfokú környezetvédelmi hatóság határozatát megfellebbezte: többek közt arra hivatkoztak, hogy csak madárperspektívából láthatóak a hidak, nem derül ki a pontos látkép, az egyes nyomvonalak közti választások szempontjai sem ismertek, hiányos a dokumentáció. A fellebbezők szerint a jelenlegi elképzelés sérti Kisoroszi természeti értékeinek fennmaradását, ráadásul a Kisorosziba tervezett II-es számú híd felvezető úja egy olyan közösségi telken haladna át, mely a falu kulturális örökségét képezi.

A Szentendre és Leányfalu határára elképzelt verzió sem tetszik mindenkinek, mert ott csak a Volán buszra lehet felszállni, ami pont úgy fog állni a rendszeressé vált dugókban, mintha autóval érkezne a delikvens, tehát ezen nem sokat nyernének a lakosok. Ezért is kezdeményezett egy magánszemély petícíót, hogy a híd Szentendre belvárosában épüljön meg. Jelenleg már több mint hétszázan írták alá, csakúgy, mint  egy másikat, amelyik egy váci autós hídért kampányol. Ez utóbbi a sziget másik, keleti oldalán Vácot kötné össze Tahitótfaluval, így kiváltaná a meglehetősen költséges kompozást, valamint könnyebb utat biztosítana azoknak, akik Pestre szeretnének eljutni.

A váci autós Duna-híd ötlete sem új, tervezőasztalon már 2004-ben elkészült. Az  elfogadott tanulmánytervben egy tizenöt méter széles híd szerepel, ez Váctól délre csatlakozna a frissen felújított új 2-es útra. Az előzmények itt is jó 25 évre nyúlnak vissza, akkor még az volt az elképzelés, hogy az M31-es utat hosszabbítják meg Vácig, majd valahogyan átviszik a Dunán. Ebből azóta csak az M31-es gödöllői szakasza valósult meg.

Zimre Zsuzsa

Címlapkép forrása: Speciálterv Építőmérnöki Kft.

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás