Médiafoglalás

A kormánybarát megyei sajtó olvasótábora gyorsabban fogy, mint a jéghegyek

Újabb, drasztikus példányszám-csökkenést szenved el a Délmagyarország, az Andy Vajna tulajdonában álló Csongrád megyei napilap előfizetői gyorsabban tűnnek el, mint a jéghegyek. A laptárs Kisalföldnél is hatalmas a bukás.

Zuhanórepülésben Mészáros lapjai – írja az mfor.hu a Matesz legfrisseb számai alapján. De nem csak Mészáros Lőrinc lapjánál van baj: az atlatszo.hu-n többször is írtunk a szintén kormányközeli oligarcha, Andy Vajna kezébe került Lapcom csoport lapjairól.

A Csongrád megyében egyértelműen meghatározó Délmagyarország az utolsó, függetlenként számon tartott napilap 2017-ben került kormány-közeli kézbe. A váltás nem tett jót a Délmagyarország példányszámának. A napilap 2017-ben 1841 előfizetőt veszített: ez közel 2,5-szerese az előző évi lemorzsolódásnak. Ez a trend 2018 első negyedévében folytatódott. Míg 2017-ben az összes értékesített példányszám 31 252 volt, addig ez – a Matesz friss számai szerint – 2018. második negyedévére 28 227-re esett.

 

 

A példányszámcsökkenés évek óta tart, minden lap szenved tőle. A mértéke nem mindegy, ahogy a Délmagyarországnál is látható, volt év, amikor ezt sikerült jól kezelni, 2017-ben viszont megváltozott minden. Hogy ez Andy Vajnának, a túltolt kormánypropagandának, vagy másnak szól, valószínűleg csak a kiadóban tudják, ha egyáltalán. Ami tény, az olvasó bizalmát nehéz visszanyerni. A Délmagyarország pedig sokat tett a tavaszi választások idején azért, hogy elveszítsen néhány olvasót.

A Kisalföldnél is bukás az első két negyedév, régóta nem vesztett ennyi előfizetőt a lap. Pedig a Győr-Moson-Sopron megyei napilap jobban távoltartja magát a politikától, mint a laptárs, Délmagyarország.

 

Ennek ellenére is durva bukást mutat Andy Vajna másik megyei napilapja. A korábban pénzügyileg is sikeres vállalkozásról megírtuk, a Lapcom Zrt. 2016-ban még 1,4 milliárd forint nyereséget termelt. Ez 2017-ben eltűnt, sőt, 600 millió veszteséget is összehoztak.

Ez így, a korábbi évhez képest 2 milliárdos csökkenés. A hirdetési bevételek itt még nem szaladtak meg: 1,9 milliárdról mindössze 2,05 milliárdra nőtt . Az eladások viszont estek: 5,4 milliárdról 5,07 milliárdra. Hogy jól megy-e a bolt, ugyanakkor kicsit Mészáros érdeke is: az őhozzá tartozó MKB finanszírozta annak idején, hogy Vajnáék megvehessék a Lapcomot.

Segesvári Csaba

Fotó: MTI

Megosztás