médiahelyzet

Kátyúk, tampon-vita és szürke pályaudvar: kormánypárti lapok az ellenzéki városokról

Március eleje óta másfél millió forintot költöttek a Mediaworks Hungary Zrt. vidéki híroldalai a Fidesz jelöltjeinek támogatására és az ellenfél lejáratására. A hirdetéssel megtámogatott cikkek és posztok alapján úgy tűnik: nem jó ott élni, ahol nem kormánypárti a polgármester. A lapok egyúttal a fideszes jelölteket is ismertetik és a nagypolitika üzeneteit is közvetítik.

„Milyen hasonlattal írnád le a szombathelyi utak állapotát?” – kérdezte olvasóitól a vasi vaol.hu a Facebook-oldalán. A válaszokat bemutató válogatás (Balkánon lennénk?, kátyutcák városa, kerékpárosoknak túlélőpálya – Olvasóink hasonlatai a szombathelyi utak állapotáról) április 2-án jelent meg: „Ementáli”, „Mad Max – A harag útja”, „Rázópad!”, „Mogyorós csoki” – ilyen válaszok születtek. (Az idézeteket változtatás nélkül közöljük – a szerk.).

A cikkre a Facebookon 25-30 ezer forintot költöttek, derül ki a Meta Ad Library adataiból. A statisztikai platform néhány nap késéssel frissül, de közel pontos információkat szolgáltat arról, mennyit költöttek 2024. március 1. és 2024. április 12. között a hirdetők, ez esetben a vidéki online lapok. Kigyűjtöttük és összesítettük, hogy a Meta Ad Library szerint a 19 megyei portálnál mikor, mennyit és milyen cikkek forgalmára költöttek.

 

A jász-nagykun-szolnoki szoljon.hu más témát tartott fontosnak, nem a közlekedési infrastruktúra állapotát. Ott a „Már a menstruációs bugyikon is veszekszik a szolnoki ellenzék?” című cikkre költötték a legtöbbet a Facebookon (25-30 ezer forintot). A cikk leadje szerint „menstruációs bugyival házalt Györfi Mihály, a DK szolnoki polgármester jelöltje.

Erre megorrolt az LMP-s aspiráns, mert ők már korábban osztottak tamponokat”.

A haon.hu pedig Debrecen momentumos polgármester-jelöltjéről megírta, hogy Budapestről pénzelik.

Összegzésünk alapján a kormányközeli megyei lapok 1 505 100 forintot költöttek cikkeik terjesztésére. A legtöbbet a vaol.hu fizette, 285 ezer forintot. A tolnai teol.hu 199 ezer, a baranyai bama.hu 180 ezer forintot költött.

A hangulat színe

A megfinanszírozott cikkek alapján úgy tűnik, hogy komoly problémák vannak ott, ahol ellenzékiek irányítják a városokat. Koszosak a pályaudvarok, gombák hemzsegnek a tömegközlekedésen, kátyúk éktelenkednek az utakon, és a bérfejlesztés is elmaradt.

„Csikkek, szemét, kosz: így fest a pécsi buszpályaudvar” – olvasható a bama.hu beszámolójának címében. A lap szerint „amennyiben a hangulatnak lenne színe, akkor a pécsi távolsági buszpályaudvart legegyszerűbben szürkeként lehetne jellemezni”, mert a „vidám tónusok tökéletes hiánya számos ponton tetten érhető”. Ha pedig valakinek „érkezőként ez az első élménye, akkor

nem csoda, hogy hamar távozik is valamilyen irányba”.

A Mediaworks lapjaiban a nagypolitika szereplői – például Kövér László, Navracsics Tibor és Dömötör Csaba – is felbukkannak. Vidéki látogatásaikkor – a helyi tudósítások szerint – a júniusi választások tétjére hívják fel a figyelmet.

A 19 portál közül a vizsgált időszakban a békési beol.hu és a nógrádi nool.hu nem költött a Facebookon cikkeik terjesztésére. A somogyi sonline.hu és a feol.hu (Fejér) március elseje és április tizedike között nem politikai cikkekre költött.

Török Ágnes

Címlapkép: Átlátszó-montázs

Megosztás