Tanuszoda-torzók lettek a százmilliókból Mosonmagyaróváron és Csornán
A mosonmagyaróvári építését 900, a csornaiét 800 millióért vállalta egy cég, de mindkettőt abbahagyta. A tanuszodák befejezésére most újabb százmilliókat költ a kormány.
Két kerékpárút is beszakadt idén, de még egyiket sem sikerült helyreállítani. A Sirok-Tarnaszentmária-Verpelét szakaszon történt beomlás helyreállítása elvileg 27 millió forintba kerülne, de még ez sem áll a rendelkezésre. A Tokaj és Bodrogkeresztúr közötti rézsűcsúszást viszont egy 1,1 milliárdos munka során szüntetheti meg a közútkezelő, amire külön állami támogatást kaptak. Mindkét kerékpárút uniós forrásból épült meg, a jótállás egyik esetben sem merült fel.
Nem sokkal az átadása után beomlott a Sirokot, Tarnaszentmáriát és Verpelétet összekötő kerékpárút utóbbi két település közötti szakasza – adta hírül olvasói fotó alapján az rtl.hu június elején. Nemrég egy kerékpáros csoport oldalán jelent meg egy fotó az úthibáról, amit azóta sem sikerült megjavítani. Kerestük az illetékes önkormányzatokat, hogy mi ennek az oka. Kiderült, egyelőre nincs pénz a munkálatokra.
A siroki önkormányzat tájékoztatása szerint a beszakadását nem építési hiba okozta, hanem a 2024 júniusában történt extrém időjárás. Mint írják, „a 2415 j. Verpelét-Sirok összekötő út nyugati oldala felőli dombokról a feltöltődött árkon és a közúton átbukó nagy mennyiségű felszíni vízáradat az út keleti oldala és a kerékpárút közötti árokban talált akadályra, így a kerékpárút ezen szakaszát oldal irányból nagy erővel elmosta. A víz erejére és mennyiségére a kerékpárút alatt megfelelően méretezett áteresz nem volt képes az úton átzúduló víz elvezetésre, és a víznyomás hatására a mintegy 1,5 t súlyú beton elemek elmozdultak, a pályaszerkezet pedig megroppant.”
„Mivel a Verpelét – Tarnaszentmária közti szakaszon a kerékpárúthoz kapcsolódóan a csapadékvíz elvezetést a meglévő állami közút melletti útároknak kell biztosítani (…) a tervezés szakaszában nem volt előre látható, hogy az adott szakaszon a közlekedési létesítményeken kívül más külső időszakos vizekkel kellene számolni” – tették hozzá.
A helyszíni szemle és kárfelmérés megtörtént, a becsült helyreállítási költség nettó 27 millió forint. Az illetékes Tarnaszentmária önkormányzata azonban nem rendelkezik önerővel, ami a helyreállításhoz szükséges. Jelenleg a szükséges forrás előteremtése zajlik, csak ezután folytathatják le a (köz)beszerzési eljárást. A remények szerint még idén megkezdődhetnek a munkálatok, és megindulhat a forgalomba helyezési eljárás.
A kerékpárút egyébként uniós forrásból épült, nettó 774 844 440 forintból.
A kivitelező a DYNAMIC ÚT Szállítási Kft. lett, miután a HE-DO Építő Zrt.-t és az ART-BUILD COMPLEX Kft.-t kizárták a közbeszerzési eljárásból. Az egri vállalkozásnak a kerékpárút kialakításán (és a közvilágítás rekonstrukcióján) túl a csapadékvíz-elvezetés is a feladata volt a következő módon:
A szerződésen 2023 novemberében módosítottak, miután „a kivitelezés során az altalaj teherbírási értékei nem voltak a tervező által feltételezettek és a kerékpárút építésére megfelelőek, ezért talajjavítás vált szükségessé”. Érdeklődtünk, hogy ez érintette-e a beomlott szakaszt. A válasz szerint igen. „Az altalaj magas víztartalma miatt talajcsere történt, melynek során a nedves talajréteg letermelésére, az altalaj szárítására és talajjavító zúzottkő réteg beépítésre került sor. A kerékpárút alatti pályaszerkezet a talajjavításnak köszönhetően már teljesítette a megfelelő teherbírási értékeket” – tudatta a siroki önkormányzat.
Mivel az ekr.gov.hu-ra felöltött szerződés alapján a kivitelező 24 hónapos jótállást vállalt, arra is rákérdeztünk, miért nem a kivitelező végzi a helyreállítási munkákat. Az önkormányzat szerint azonban a kerékpárút beszakadása nem jótállási kategória.
Hasonló a helyzet a Tokaj és Bodrogkeresztúr közötti útszakaszon is, ahol idén februárban – az átadás után egy évvel – szintén beomlott a kerékpárút. Itt sem sikerült még elvégezni a szükséges munkálatokat. Érdeklődtünk az illetékes önkormányzatoknál és a Magyar Közút Zrt.-nél is, hogy mi ennek az oka, végül a közútkezelőtől kaptunk részletes választ.
Mint írják, a Bodrogkeresztúr-Tokaj összekötő úton keletkezett rézsűcsúszás helyreállításához kapcsolódóan 2024. augusztus 26-án átadták a munkaterületet a kivitelezőnek.
A közbeszerzési eljárást „külön erre a célra biztosított állami forrásoknak köszönhetően” tudták elindítani.
A helyreállítási munkák során a jelenlegi forgalmi rend nem változik, továbbra is félpályás lezárásra és jelzőlámpás forgalomirányításra lehet számítani. A kivitelezés a szerződés szerint 150 napot vesz igénybe, ezután a közlekedők ismét teljes szélességben használhatják majd az utat és a kerékpárutat.
A közútkezelő elmondása szerint a kérdéses szakaszon nemcsak a kerékpárút helyreállítását végzik el a szakemberek, hanem az országos közút érintett részét is vissza kell építeni, és többek között új támfal, több mint 400 méteren csapadékvíz elvezetés, új villamos földkábel, illetve vízvezeték is épül. A munkálatokhoz az „Országos közúthálózat felújítási munkái 2020-2024” tárgyú keretmegállapodás észak-magyarországi régiójára vonatkozó verseny újranyitási eljárásának keretein belül választották ki a kivitelezőt.
A szerződés nettó összege nettó 1 138 196 644 forint, a kivitelező a Colas Út Építőipari Zrt. lesz.
A kerékpárút maga egy 2021-es projekt során, nettó 699 millió forintért épült – szintén uniós forrásból. A beruházás elvégzésére 9 cég tett ajánlatot, végül a Mento Környezetkultúra Kft. nyerte el a megbízást.
A Mento Kft.-ről tudni lehet, hogy – uniós pénzekből megvalósított hulladékgazdálkodási közbeszerzések során – kartellezésen kapta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több más céggel egyetemben. A versenyhivatal azt állapította meg, hogy a cégek egyeztették árajánlataikat, illetve előre meghatározták a nyertes vállalkozást, ezért összesen 860 millió forint bírságot rótt ki rájuk 2019 végén.
A 24.hu korábban megírta, hogy az úttal és a kerékpárúttal kapcsolatos problémák valójában tavaly ősszel jelentkeztek, az ügy már a bodrogkeresztúri önkormányzat októberi közmeghallgatásán is szóba került. „A jegyzőkönyv szerint Rozgonyi István polgármester közölte, hogy miután a kerékpárutat a műszaki ellenőr átvette, pár nappal később az látszott, hogy »megtört az út«, és »gyakorlatilag 100 méter hosszan leszakadt az egész«.”
A Mento Kft. szerint az általuk kivitelezett és átadott kerékpárút sérülése a közút sérülésével összefüggésben alakult ki, és tudomásuk szerint a Magyar Közút az esetet vis maiornak minősítette. A közútkezelő szerint viszont a kerékpárút szakadt be előbb, és ez okozta a közúton keletkező problémákat is – olvasható a 24.hu márciusi cikkében.
Katus Eszter
Nyitókép: Beomlott az út és a kerékpárút Tokaj és Bodrogkeresztúr között. Fotó: Globo Televízió/Youtube
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA mosonmagyaróvári építését 900, a csornaiét 800 millióért vállalta egy cég, de mindkettőt abbahagyta. A tanuszodák befejezésére most újabb százmilliókat költ a kormány.
Több közpénzes beruházást is félbehagyott a Buda Híd Kft. Egy önkormányzat már feljelentést is tett, miután eltűnt a szivattyú a bölcsőde építésénél.
A károsultak Orbán Viktor rokonságát sejtik a sokszoros tendernyertes fővállalkozó mögött, az érintettek és a miniszterelnök sajtófőnöke megkeresésünkre nem cáfolták a vélekedést.
Már a pályáztatásnál voltak jelek, amelyek arra utaltak, hogy gond lehet a nyertes cégekkel.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!