Távoli, olcsó földek ára alapján végeztek értékbecslést a BYD-gyár területének kisajátításához
A drága Pick-földektől távol fekvő, a szabadkai vasútnál kisajátított területek árát használták a BYD-földek értékbecslésénél. Új szakvélemény kell.
Egy idén márciusi kormányhatározat szerint 2,7 milliárd forint költ a kormány arra, hogy elkezdődjön a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése. A projekt terveinek elkészítésére 2021-ben már 4,5 milliárdot elköltöttek. A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról azonban a tervezés során lemaradt, csak távlati célként szerepel rajta. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a híd építése időben van, az ütemterv szerint viszont inkább késésben.
Három évvel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 4,5 milliárd forintos megbízást adott a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztésének, a vegyesforgalmú Tisza-Híd tervezésére. A NIF-et azóta beolvasztották az Építési Minisztériumba, ami most újabb milliárdokat költ a beruházás előkészítésére.
„A projekt célja kettős, vasúti tekintetben a korábban lerombolt szegedi vasúti híd újjáépítése, ezzel az Újszeged – Makó – Mezőhegyes vasútvonal csatlakoztatása Szeged vasútállomáshoz, és a két város közti kötöttpályás személyszállítás fejlesztése. Közúti tekintetben célja a szegedi Nagykörút nyomvonalának bezárása, valamint a hídhoz csatlakozó közlekedési kapcsolatok, továbbá a szegedi intermodális csomópont fejlesztése, ezáltal megnyitva a lehetőséget Szeged város délkeleti részének feltárása és a belváros forgalomcsillapítása előtt” – az idézet a már Építési és Közlekedési Minisztériumba (ÉKM) olvasztott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) archív oldaláról származik.
2021 júniusában került fel a hír a honlapra, a projektleírás szerint „A Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-Híd” építéséről szól. Akkor 4,5 milliárd forintot szántak a tervekre, a befejezést pedig 2023. december 31-re ígérték.
A fenti projektterv olyan harmadik hidat tartalmaz, ami Szegednél később majd a vasúti csatlakozást is biztosítja. A NIF az Átlátszó kérdésére korábban azt írta, hogy „a projekt keretében az alábbi projektelemek előkészítésére kerül sor:
Majd így folytatták: „a projekt közúti kapcsolatait úgy szükséges megtervezni, hogy a tervezett intermodális csomópont kialakításához szükséges projektelemek részére a fogadás biztosítva legyen. A közbeszerzési eljáráson nyertes ajánlattevő a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-vel a szerződés 2022. február 18-án került megkötésre. A tervezési munka első fázisában az alapadatok összegyűjtése, elsőkörös egyeztetések lefolytatása, döntéshelyzetek meghatározása zajlott.
Megtörtént a teljes tervezési területre a geodéziai felmérés, földhivatali adatok beszerzése, forgalomszámlálás, parkolásfelvétel, közmű adatok beszerzése, a Tisza mederfelvétele. A tervezési munka és az egyeztetések folyamatosak. A tervezett ütemezés szerint az engedélyezési tervek 2023. júniusában kerülnek beadásra építési engedélyezési eljárásra. A kiviteli tervek 2024. III. negyedévére készülhetnek el.”
A harmadik szegedi Tisza-hidat is tartalmazó projektnek 2023 óta saját honlapja is van. Eszerint 2024 áprilisára a bírálati tervnek is kész kell lennie, a végleges kiviteli terveket pedig júniusra nyújtják be. Ehhez képest a Délmagyarország idén márciusban arról írt egy akkori kormányhatározat alapján, hogy „Zöld lámpát kapott a Szeged-Makó közti tram-train”.
A lap szerint „már az uniós támogatás megérkezése előtt megkezdődhet a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése egy nemrég született kormányhatározat szerint. Az idén induló munkára 2,7 milliárd forintot különítettek el. Az ötletet, hogy a két várost ily módon kössék össze, először 19 éve vetették fel.”
A vasút egyébként azon a vonalon menne Makóra, ahol éppen Lázárék szüntették meg – hivatalosan csak „szüneteltették” – a vasúti közlekedést. Erre a szakaszra a tram-train már korábban megkapta az engedélyt.
Hogy pontosan hogyan jutna át a Tiszán a jármű, az kérdéses. A tervezett új hídnál ugyanis csak távlati terv a vasút. A projekt honlapján azt írják: „egy jövőbeli vasúti kapcsolat érdekében a tervezett híd pillérei úgy épülnek, hogy egy későbbi vasúti hidat is elbírjanak, sőt, a közúti híd szerkezete is figyelembe veszi a vasúti híd kialakítását.”
A márciusi kormányhatározatról szóló hír kapcsán megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy a két sokmilliárdos projekt – a 4,5 milliárdos tervezés és a 2,7 milliárdos előkészítés – miben különbözik, illetve miben fedi egymást. Azt is megkérdeztük,, hogyan jut majd át a vasút a Tiszán, és hol tart a harmadik Tisza-híd tervezése. A márciusban elküldött kérdéseinkre azóta sem jött válasz, ezért közadatigénylésben érdeklődtünk a projektről.
Adatigénylésünkre válaszul azt írta az ÉKM, hogy „a környezeti hatástanulmány a tervezés keretében korábban elkészült, a környezetvédelmi engedély módosítása kiadásra került. Az engedélyezési tervek elkészültek, az építési engedélyezési eljárások 2024. I. negyedévben megindultak, ezek jelenleg is folyamatban vannak. Ezzel párhuzamosan jelenleg is zajlik a kiviteli tervek készítése, amelyek leszállításával, illetve jóváhagyásával a tervezési feladatok tervezetten az idei évben zárulnak.”
A kiviteli tervek viszont a híd honlapja szerint idén áprilisra készültek volna el, így mondhatjuk, minimális csúszásban van a projekt. Az pedig, hogy honnan lesz pénz a hídra és mennyibe fog kerülni az építkezés, egyelőre még rejtély, de ha elkészülnek az engedélyes tervek, akkor már sokkal könnyebb lesz a kivitelezés.
Közben a kormány újabb vasúti terveket sző, a legfrissebb hírek szerint ugyanis a román kormány néhány napja „jóváhagyott egy memorandumot, amely előkészíti az új vasúti összeköttetés tervezését és megépítését Szeged és a légvonalban száz kilométerre fekvő Temesvár között egy Románia és Magyarország közötti közös projekt részeként”.
Az Agerpres.ro hírügynökséghez eljuttatott román sajtóközleményben az is szerepel, hogy „A megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásának biztosítása érdekében a felek közös kérelmet nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz.” – számolt be róla a Szegeder. Sorin Grindeanu román közlekedési miniszter Facebook-bejegyzése szerint a projektről 2023 szeptemberében állapodtak meg Temesváron Szijjártó Péter magyar külügyminiszterrel.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Az egykori vasúti híd maradványa Szegeden (a szerző felvétele)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA drága Pick-földektől távol fekvő, a szabadkai vasútnál kisajátított területek árát használták a BYD-földek értékbecslésénél. Új szakvélemény kell.
165 milliárd forintnyi útfelújítási keretet hirdetett meg a Magyar Közút Zrt., de csak a 12 százalékát költik el.
Gyorsan cselekedett a kormány, újabb földeket vontak ki a művelésből a Szegeden épülő autógyár miatt.
Tönkrement a vetés a Szegedre tervezett autógyár előkészületei miatt. Egy olyan parcellán, ahol nem is lesz gyár. Mit válaszoltak az illetékesek?
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!