Bezárás
Nemzeti Együttműködés Rendszere

A NER új üstökösének tartott Balázs Attila cége a Josh Cartu-féle magánrepülőgép új tulajdonosa

A Közlekedési Hatóság légijárműlajstrom-nyilvántartásában már a BAYER CONSTRUCT Zrt. neve szerepel a korábban Josh Cartu, hazánkban élő, kanadai születésű milliárdos által birtokolt CESSNA C-650 CITATION III sugárhajtású magánrepülőgép tulajdonosaként. Az építőipari csoport többségi tulajdonosa Balázs Attila: az Erdélyből elszármazott cégvezető az elmúlt években igen szoros üzleti kapcsolatba került a NER első vonalával.

Támogatási kampány

Tavaly az Átlátszó vette észre, hogy Josh Cartu, hazánkban élő, kanadai születésű milliárdos angol cégén keresztül egy Magyarországon regisztrált CESSNA C-650 CITATION III sugárhajtású magánrepülőgép tulajdonosa. A HA-JEO lajstromjelzésű privát jetről szóló akkori cikkünk az Index egy nem sokkal korábbi – Josh Cartu vagyoni hátterét és kétes üzleti tevékenységeit taglaló – írásához szolgált adalékkal. A cikkben arra is kitértünk, hogy a hazánkban élő „aranyifjú” a vásárlást követően kívül-belül felújíttatta az 1987-es gyártású luxusgépét. Erről maga Cartu is eldicsekedett egy autós videóblogger műsorában.

Angliai cégén keresztül Josh Cartu a tulajdonosa egy magyar lajstromjelű magánrepülőgépnek

Nemrég az index.hu közölt cikket Josh Cartu, kanadai származású, hazánkban élő milliárdos üzletember és fivérei üzleti tevékenységéről. A leírtak magyarázatul szolgáltak az itthon eddig csak fényűző életmódjáról és luxusautóiról ismert aranyifjú vagyoni hátterére.

A repülőgép megújulását azonban nem sokáig élvezte a milliárdos. Az Átlátszó nemrég kiszúrta, hogy a Közlekedési Hatóság légijárműlajstrom-nyilvántartásában már a BAYER CONSTRUCT Zrt. neve szerepel a repülőgép tulajdonosaként. A gépet üzemeltető cég nem változott, az továbbra is a kiskunlacházai JET-STREAM 2004 Kft.

Visszanézve a korábban közölt hatósági adatokat az is kiderült, hogy az új tulajdonos neve már a 2020. augusztus 14-én közzétett nyilvántartásban is szerepelt, vagyis még e dátumot megelőzően került sor az adás-vételre. A tulajdonosváltás időpontja egyébként még ennél pontosabban is meghatározható. Josh Cartu nyilvános Instagram-oldalán posztolt videók tanúsága szerint a milliárdos 2020. február 21-jén még a privát jetjével repült Svájcba, ahol az egynapos kiruccanás alkalmával egy sportrepülőgépet próbált ki.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Josh Cartu (@jcartu) által megosztott bejegyzés

Ez volt egyébként Josh Cartu utolsó Instagram-témája, ezt követően beszüntette közösségimédia-megjelenéseit. A milliárdos „háttérbe húzódása” szinte egy időben történt az ellene indított kanadai, illetve amerikai vizsgálatokkal.

Tovább nézegetve a repülőgép útjait, 2020. március 13-án és április 9-én romániai utazásokkal találkozhatunk, amely már az új repülőgép-tulajdonos BAYER CONSTRUCT Zrt. erdélyi születésű – és Erdélyben is aktívan tevékenykedő – első emberére utalhat.

A repülőgép a tulajdonosváltást követően is gyakran a levegőbe emelkedett, keresztül-kasul szelve a kontinenst. A legtöbbször látogatott helyszín London és Stuttgart volt, de München, Amszterdam, Köln és Bukarest is gyakori célpontul szolgált. Ezek mellett Milánó és Bécs is többször visszatérő települések az utazási listán, ahogy pár német, olasz, francia és svájci település is. A tipikus nyaraló- és egzotikus helyekben sem volt hiány az úti célok között. A repülő többször landolt Malagán és Nizzában, de járt Míkonosz, Kréta, Szardínia és Ciprus szigetén, valamint Athénban, Tuniszban és Isztambulban is.


Kiről szólnak most a hírek?

Az építőipari csoport többségi tulajdonosa Balázs Attila, akit a Válasz online egy tavaly megjelent cikkében a NER új üstököseként aposztrofált. Ennek elsődleges oka, hogy az Erdélyből elszármazott cégvezető az elmúlt években igen szoros üzleti kapcsolatba került a NER első vonalával.

A Forbes 100 legértékesebb magyar tulajdonú vállalatának 2020-as listáján 50. helyet elfoglaló BAYER CONSTRUCT Zrt. már évek óta építője nagyobb állami beruházásoknak, igaz sohasem a közbeszerzés nyerteseként, hanem a győztes cégek alvállalkozójaként. A cégcsoport ilyen jellegű feladatai között volt a Puskás Aréna, az MTK Stadion vagy a Ludovika Campus felépítése is.

De mint arról a 24.hu, majd nemrég a hvg360 is beszámolt, a cégcsoport érdekeltségébe tartozó vállalkozások a vissza nem térítendő állami támogatások terén is jól állnak. Az elmúlt években összesen 15 milliárd forintnyi közpénz áramlott hozzájuk, beleértve a külföldi érdekeltségeiket is.

Az Átlátszó Erdély segítségével a Magyar Hang nézett utána az Erdélyben működő, 100 milliárd forint magyar közpénzből finanszírozott Pro Economica Alapítvány támogatottjainak. Kiderült, közöttük szerepelnek Balázs Attilához és a BAYER CONSTRUCT-hoz köthető cégek is, melyek egy 8,7 milliárd forintos támogatási program keretéből 4,5 milliárdot, azaz a keret több mint felét kapták meg egy székelyföldi tejfeldolgozó- és tejporgyár létesítésére. Mindezt úgy, hogy a létrehozott projektcégek a Magyar Hang szerint több pontban sem feleltek meg a pályázati kiírásnak.

Dől a magyar adóforint az Igazi Csíki Sörhöz és Mészáros üzlettársához | Magyar Hang

Erdélyben is a magyar adófizetők pénzén hizlalja az állam a NER-lovagokat: az Igazi Csíki Sör tulajdonosánál és a Mészáros-Tiborcz pároshoz közel álló Balázs Attilánál is milliárdok landolnak.

Az építőipari csoport dolgát egyéb módon is segítette már a kormányzat. A BAYER CONSTRUCT által 2018-ban megvásárolt – előtte 15 éve húzódó – zuglói Mundo-beruházás 2019 karácsonyán a portfolio.hu beszámolója alapján új lendületet kapott. A kormány a beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította, felgyorsítva ezzel a munkálatokkal kapcsolatos engedélyezési eljárásokat.

2020-ban ugyanezt a minősítést kapta meg a kormánytól a vállalkozó érdekeltségbe tartozó két cég, az EA Alfa 4 és a Vabatowers Kft. ingatlanfejlesztési beruházása, a Veba Lakópark. A XI. kerületi Bikás Park mellett épülő lakóparkprojekt nemzetgazdasági érdekké minősítéséről anno az Index közölt írást.

Közvetlen üzleti kapcsolatok a NER nagyágyúival

Balázs Attila akkor került először igazán reflektorfénybe, amikor a miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak és a miniszterelnök barátjának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltségébe tartozó Appeninn Holdinggal társulva megszerezte a balatonfüredi kikötőt üzemeltető Solum-Invest Kft-t. A felvásárlást követően a cég közel egymilliárd forintnyi vissza nem térítendő állami támogatásban részesült a Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Program keretében.

A vállalkozó következő nagy dobása is beszédes volt. Ekkor a Mészáros Lőrinchez több szálon is köthető Konzum II. Ingatlanbefektési Alap Appeninn-tulajdonrészét vásárolta meg. Így Balázs cége akkoriban – a Tiborcz-féle BDPST Zrt. után – a második legnagyobb tulajdonrésszel rendelkezett a cégben.

Mészáros-közeli vállalkozó nyert nagyot a székelyföldi gazdaságfejlesztési pályázaton – Átlátszó Erdély

Alig jegyezte be cégeit, rögtön megítéltek 4,5 milliárd forintot Balázs Lászlónak: nem csoda, hiszen testvére Mészáros Lőrinccel és Tiborcz Istvánnal üzletel. A Pro Economica Alapítvány pályázatán az Igazi Csíki Sör tulajdonosa is jól járt. 2019 november végén, egy más témájú közleménybe eldugva publikálta a Pro Economica Alapítvány a székelyföldi mezőgazdasági nagyberuházásokra kiírt pályázat egyes n yertesei nek a nevét.

A repülőgép-vásárlás kapcsán e-mailben kerestük meg a céget Balázs Attilának címzett kérdéseinkkel. A BAYER Construct Zrt. csak egy összevont válaszban kívánt reagálni, amelynek szó szerinti közlését kérték:

„A HA-JEO lajstromjelű repülőgép a BAYER Construct Zrt. tulajdona. Ezt a gépet egy erre szakosodott cég üzemelteti. A repülőgép beszerzése a cégcsoport üzleti profiljának bővítését szolgálta, mert számos olyan nemzetközi partnerünk van, akik rendszeresen igényelnek ilyen jellegű szolgáltatást. A piaci igényt hatékonyan és eredményesen lehet kielégíteni egy saját tulajdonban álló géppel. Társaságunk a gép korábbi tulajdonosával nincs és nem is volt semmilyen kapcsolatban, a repülő beszerzésére közvetítőn keresztül került sor.”

Azokra a kérdéseinkre, miszerint Balázs Attila ismeri-e személyesen Josh Cartut, illetve hogy tudomása szerint utaztak-e a BAYER Construct Zrt. tulajdonában lévő repülőgépen magyar vagy román politikusok, nem kaptunk választ, mint ahogy arra sem, pontosan mikor került sor a repülőgép beszerzésére.

Nevük elhallgatását kérő repülőtéri forrásaink szerint Balázs Attila korábban is használt már magánrepülőgépeket az utazásaihoz, sőt a cikkünk tárgyát képező privát jettel már akkor is több alkalommal repült, mielőtt az a cége saját tulajdonába került volna.

Brassai Kornél

Címlapfotó: Kohutovics Bence / Jetphotos – a szerző engedélyével.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom