Régóta hallani a tanárhiány kapcsán, hogy nemcsak az a baj, hogy egyre kevesebb a pedagógus, hanem az is, hogy egyre nő az átlagéletkoruk. Most azt vizsgáltuk meg közelebbről, hogyan alakul pedagógusképzésekre járók korfája, mekkora részét teszik ki a hallgatóknak a pályakezdő fiatalok. Az Oktatási Hivatal adatai alapján elemeztük a pedagógusképzésekre járó hallgatók életkori és nemi megoszlását, és a téma kapcsán egy oktatáskutatóval is beszéltünk.
Az elmúlt években jó pár figyelemfelkeltő posztot lehetett látni a közösségi oldalakon, amelyek az elöregedő tanártársadalomra hívták fel a figyelmet. Az Eurostat 2021-es adatai alapján az Európai Unió tanárainak 39%-a 50 éves vagy annál idősebb, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) 2022-es felmérése szerint majdnem minden második magyar tanár ötven év feletti. Tíz éven belül tehát a jelenleg tanító pedagógusok jelentős része nyugdíjba megy, ami azért is probléma, mert az utánpótlás nem biztosított, különösen a természettudományos tárgyak esetében. Megnéztük a pedagógusképzésekre járók életkori adatait, és elkészítettük a hallgatók korfáját is képzéstípusonként, hogy utánajárjunk, mekkora valójában a baj.
Nagyrészt harmincas-negyvenes nők járnak a pedagógusképzésekre
A Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) adatai szerint közel 30 ezren járnak jelenleg pedagógusképzésekre, a hallgatók 80%-a nő. Korábban megírtuk, hogy a pedagógus alapképzéseken biztatóan alakult a frissen felvett hallgatók száma. Ám ez nem jelenti, hogy nincs ok az aggodalomra, hiszen pár éve jóval népszerűbb volt a legtöbb képzéstípus.
A hallgatók korfája is azt mutatja, hogy összességében nem a pályaválasztó fiatalok körében a legnépszerűbbek a pedagógusképzések.
A pedagógusképzésekben összesen részt vevő majdnem 30 ezer hallgató csaknem harmada 35 év feletti. A 40 év feletti korosztály a hallgatók negyedét teszi ki.
Az alapképzésekre járók fele 30 év feletti
A pedagógus alapképzésekre nagyságrendekkel több nő jár, mint férfi: 16 535 hallgató közül mindössze 911 férfi. Ez Pusztai Gabriella oktatáskutató szerint kevéssé meglepő, ugyanis ide nagyrészt olyan szakok tartoznak, amelyek hagyományosan inkább a nőket vonzzák (például az óvodapedagógia, tanító, gyógypedagógia, csecsemő- és kisgyermeknevelő szakok).
Szakértőnk szerint ezek a szakok az alacsony bérek miatt sem vonzóak. Sok olyan férfi, aki családfenntartó szerepet vár magától a társadalmi elvárások vagy saját belső igényei miatt, nem engedheti meg magának, hogy ilyen munkakörben dolgozzon.
Pusztai Gabriella, a Debreceni Egyetem oktatáskutatója.
Ez azért sem szerencsés, mert közöttük is vannak olyanok, akik tehetségesek a gondoskodó-nevelő szerepkörben, így azonban a szakértelmüket nem tudja hasznosítani az oktatási-nevelési szektor.
18 éves férfiak közül mindössze heten választották valamely pedagógus alapképzést az egész országból.
A képzéstípusra járó férfi hallgatók harmada (318 fő) 40 évesnél idősebb.
Az adatok alapján az alapképzéseken kifejezetten magas a 30 év felettiek aránya. A 30–34 és a 35–39 év közöttiek, valamint a 40 feletti korosztályokba tartozók közel felét (44%-át) teszik ki a hallgatóknak. Ha még tovább bontjuk az adatot, azt látjuk, hogy a pedagógus alapképzésekre járók majdnem negyede 40 év feletti. Ennek hátterében Pusztai Gabriella szerint pályakorrekciós törekvésekre gyanakodhatunk.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke korábbi cikkünkben rávilágított, hogy a gyógypedagógia alapképzést nemcsak pályakezdő, hanem idősebb nők is nagy arányban választják, méghozzá azért, hogy fogyatékkal élő saját gyermekük fejlesztéséhez szerezzenek ismereteket, ugyanis az állam szolgáltatásai nem kielégítőek ezen a téren.
A kép illusztráció. Forrás: pexels.com
A mesterképzéseken is a negyvenesek dominálnak
A pedagógus mesterképzéseken is kifejezetten magas a 40 év felettiek aránya: az összes hallgató (3315 fő) fele 40 év feletti. Pusztai Gabriella ebben az esetben is a pályakorrekciós törekvéseket lát a háttérben.
Egyrészt sokan ebben az életkorban döbbennek rá arra, hogy nem akarnak egész életükben a versenyszférában dolgozni, ebben az esetben például egy agrármérnök tanári mesterképzésen mérnöktanári diplomát is szerezhet.
Másrészt a mesterképzések a pedagógus-életpályán belül is nyújtanak továbbképzési lehetőségeket: egyszakos tanárok szerezhetnek másik tárgyból is pedagógusi diplomát, vagy akár általános iskolairól középiskolaira emelhető a szakképzettség. Így azoknak a 40 év felettieknek is jó lehetőséget nyújt a mesterképzés, akik a tanári pályán szeretnének maradni, de növelni kívánják versenyképességüket a szakmán belül.
A pedagógus mesterképzéseken nem olyan látványos a férfi-nő arány különbsége, mint az alapképzéseken, de itt is a női hallgatók vannak többségben. 3315 hallgatóból 2296 nő, azaz a férfiak csupán kevesebb mint egyharmadát teszik ki a képzésre járóknak. Ennek oka szakértőnk szerint az, hogy a férfiak körében is gyakoriak mind a pályakorrekciós törekvések, mind a tanári piacképesség növelésére irányuló szándékok.
Az osztatlan pedagógusképzésekre nem sokan járnak, de ők főként fiatalok
Az osztatlan pedagógusképzésre mindennek az ellentéte igaz: a 19 és 24 év közöttiek vannak többségben, 70%-át teszik ki a képzésre járó hallgatóknak. Erre a képzéstípusra főleg a frissen érettségizők nyernek felvételt, a 40 év felettiek aránya kevesebb mint 2%.
Pusztai Gabriella oktatáskutató hozzátette azt is, hogy kutatásokból az derül ki: sok esetben nem a tanári pálya miatt választják az osztatlan pedagógusképzést a fiatalok, hanem az adott tudományágak szeretete miatt. A férfi-nő arány is ezért kiegyensúlyozottabb az osztatlan pedagógusképzéseken: a hallgatók 62%-a nő, 38%-a férfi.
A fiatalok pályán tartásához sok változásra lenne még szükség
A Debreceni Egyetem oktatáskutatója szerint a felsőoktatásnak sokat kell még változnia ahhoz, hogy meg is tartsák a fiatal hallgatókat hosszabb távon a pedagóguspályán. Pusztai Gabriella a fizetésemeléseket csak részmegoldásnak tartja, szerinte az is fontos lenne, hogy mind az egyetemi képzés, mind a későbbi tanári karrierlehetőségek kielégítsék a sikerorientáltságot is.
Jelenleg jóval több ösztöndíj-lehetőség, pályázat, szakkollégium, verseny kötődik a szaktudományokhoz, mint a pedagógusképzési területhez, ilyen minőségi változtatásokat például a tanárképzésbe is be lehetne emelni. A Debreceni Egyetemen kollégáival ezért is hoztak létre egy oktatáskutató gyakornoki programot, amelynek segítségével jobban meg tudják lebegtetni hallgatóik előtt azt a nemcsak anyagi, hanem presztízsszempontokat is szolgáló lehetőséget, hogy kutatótanárokká válhatnak.
Az oktatáskutató szerint
a tanári ambíciókat felkorbácsolhatná az is, ha a tanári pályának is lenne egy belső karrierjellege, azonban a jelenlegi életpályamodell ezt nem szolgálja megfelelően.
A belső presztízs mellett fontos lenne az is, hogy az életpályán belüli szintlépésekhez érdemi fizetésemelés kapcsolódjon. Emellett az is egy jó megoldásnak tűnik, ha nagyobb lenne az átjárhatóság a kutatótanári karrierhez, és nem feltétlenül kapcsolódna össze a kutatótanári lépcsőfok a doktori címmel, vagy legalább hamarabb el lehetne érni ezt a fokozatot. A nemzetközi szakirodalom ugyanis már kimutatta: azokban az országokban, ahol hangsúlyosabb a kutatótanári karrierlehetőség, a tanulók mérései is jobbak.
A témával kapcsolatban kerestük az oktatásért felelős Belügyminisztériumot. Megkérdeztük, álláspontjuk szerint miért népszerűbbek egyes pedagógusképzések a harmincas-negyvenes korosztály körében, mint a frissen érettségizettek között, és hogy milyen intézkedésekkel kívánják a fiatalabb korosztályban is növelni ezeknek a szakoknak a népszerűségét. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ kérdéseinkre.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A független képviselőcsoport és a jobboldali, szélsőjobboldali pártok politikusai nagyobb arányban érintettek a korrupciós és egyéb botrányos ügyekben, de a korrupció a teljes politikai spektrumon jelen van.
A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég nettó 1,6 milliárd forintért végezhet bontási munkákat a fideszes "káderképzőnek", a Mathias Corvinus Collegium Alapítványnak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!