Portik-titkok nyomában Dezső Andrással és Papp László Tamással
Dezső Andrással és Papp László Tamással beszélgettünk Portik Tamásról az Átlátszó Mutyimondó podcastban.
Podcastunkban az elmúlt hetek témáiból válogatunk, a cikkek szerzői mesélnek az ügyek hátteréről. Ezúttal kedves ismerőseink kerültek terítékre, akiknek viselt dolgaiba rendre beleütközünk.
Az egyszeri tényfeltáró élete nehezen képzelhető el a NER kedvenc beszállítói és üzletfelei nélkül. Úton-útfélen és vasúti összekötőn is belebotlik. Erdélyi Katalinnal is így történt, aki jó ideje figyeli a legkülönfélébb tenderek alakulását. A múlt hónapban újból szeme elé került a déli összekötő vasúti Duna-híd ügye, amely összekötő hidat már tavaly átadtak, de így is sikerült egy év alatt drágulnia a már korábban befejeződött kivitelezésnek.
A projekt nagy részét természetesen az Unió finanszírozta, és még természetesebben Szíjj László cége nyerte el a megvalósítást, és még annál is természetesebben Mészáros Lőrinc érdekeltsége volt az egyik alvállalkozó. Mindenesetre a hídon jelenleg van egy olyan vágány, amelyet nem lehet bekötni a vasútforgalomba, és kérdés, hogy a közeljövőben erre lesz-e lehetőség. Erről és a kivitelezés egyéb kérdéseiről is mesélt az Átlátszó munkatársa, aki más esetekben is bőven találkozik Szíjj László nevével.
A parlamentben is szóba került az az Átlátszó-cikk, amely a rejtélyes kaposvári Gidrán-gyárral foglalkozott. A gidrán egy magyar lófajta neve, de ez a Gidrán valójában páncélozott, török harckocsi, amelyből pár éve a békepárti kormány rendelt néhány tucatot, de nem közvetlenül a török gyártótól, hanem egy török oligarcha és – meglepetés! – Szíjj László közös cégétől. A jármű annyira megtetszhetett az illetékeseknek, hogy egyből elhatározták, hogy Magyarországon is gyártanak ilyet, természetesen az említett cég közreműködésével. A gyárat tavaly föl is avatták, idén januárban pedig látogatást tett az üzemnél Szalay-Bobroviczky Kristóf honvédelmi miniszter, aki egyből posztolt is egyet – mégpedig a huszárokról.
Eddig, gondoljuk, követhető. Csakhogy, mint augusztusban megírtuk, a gyárnál semmiféle tevékenység nem észlelhető. Erre kérdeztek rá a parlamentben a honvédelmi miniszternél, aki a gyártó cég magánügyének titulálta, hogy ott folyik-e munka, ami annyira nem folyik, hogy időközben a cég honlapjáról is lekerült minden, ami a honi Gidrán-gyártásra utalt.
Az viszont nagyon is látható, ami akkumulátorgyártásra utal ebben az országban, és erről már Bodnár Zsuzsa beszélt, akinek szintén volt módja oligarchára bukkanni munkája során. A gödi Samsung-gyár vízközmű-munkáit – hogy, hogy nem – Mészáros Lőrinc cége végzi. A cechet pedig az állam állja – potom 32 milliárd értékben. Eddig sima ügy, ám a munkálatok során a kivitelezők természetvédelmi területen fokozottan védett növényeket tiportak el, amely ügyben eljárás is indult. Munkatársaink többször jártak és forgattak a helyszínen, és rendre azt tapasztalták, hogy az ígéretekkel ellentétben semmilyen óvintézkedés nem történt a természet megkímélésére.
Bodnár Zsuzsával arról is szót ejtettünk, hogy miként viszonyulnak a természetdúláshoz a helyiek, és úgy általában mi jelenleg a helyzet az akkugyárakkal és a lakossági tiltakozásokkal, illetve azt is megemlítettük, hogy az Átlátszó akkus cikkei visszhangot váltottak ki Németországban is. A műsor végén még képzeletben ellátogattunk a Mészáros-birodalom szívébe, és áttekintettük, hogy miként áll a felcsúti Disneyland fejlesztése, ahol éppen újfent korcsolyapályát és korcsolyákat szereznének be.
A teljes adás meghallgatható Youtube-on, Soundcloudon, Spotifyon, Apple Podcasten, Player.fm-en és további helyeken.
SHOW NOTES:
Tavaly átadták, most 36 milliárd fölé drágult a déli összekötő vasúti Duna-híd felújítása: https://atlatszo.hu/kozpenz/2023/10/05/tavaly-atadtak-most-36-milliard-fole-dragult-a-deli-osszekoto-vasuti-duna-hid-felujitasa/
A honvédelmi miniszter úgy csinál, mintha a Gidrán-gyárhoz nem lenne köze az államnak: https://atlatszo.hu/impakt/2023/09/22/a-honvedelmi-miniszter-ugy-csinal-mintha-a-gidran-gyarhoz-nem-lenne-koze-az-allamnak/
Mészárosék munkagépei fokozottan védett növényeket tiportak el a gödi akkugyár vízvezetéke miatt: https://atlatszo.hu/kornyezet/2023/09/20/meszarosek-munkagepei-fokozottan-vedett-novenyeket-tiportak-el-a-godi-akkugyar-vizvezeteke-miatt/
Hont András Facebook-oldala: www.facebook.com/hontandras75
Erdélyi Katalin Facebook-oldala: https://www.facebook.com/erdelyikata7
Bodnár Zsuzsa Facebook-oldala: https://www.facebook.com/bodnarzsuzsaujsagiro
Az Átlátszó Facebook-oldala: www.facebook.com/atlatszo.hu/
Az Átlátszó Instagram-oldala: www.instagram.com/atlatszo/?hl=hu
Az Átlátszó Twitter-oldala: twitter.com/atlatszo
Az Átlátszó YouTube-oldala: www.youtube.com/c/Atlatszovideo
Az Átlátszó Tumblr-oldala: atlatszo.tumblr.com
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásDezső Andrással és Papp László Tamással beszélgettünk Portik Tamásról az Átlátszó Mutyimondó podcastban.
Legfontosabb augusztusi sztorijaink leglényege legföljebb harminc percben!
Legfontosabb júliusi sztorijaink leglényege legföljebb harminc percben!
Legfontosabb júniusi sztorijaink leglényege legföljebb harminc percben!
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!