A Hadházy Ákos országgyűlési képviselő birtokába került adatokból kiderül, hogy összesen 6,4 milliárdot költött a kormány hirdetésekre két hónap alatt. A reklámokra fordított pénz nagy része a KESMA-birodalomhoz került, de a Pesti Srácok és a Magyar Hírlap is jelentős összeget kapott.
Támogatási kampány
Hadházy Ákos Facebook-posztban számolt be arról, hogy adatokhoz jutott az állami reklámköltésekkel kapcsolatban. A független országgyűlési képviselő birtokába került dokumentum hét május-júniusi megrendelés részletes médiaterveit mutatja be, így pontos képet ad arról, hogy hol mennyiért hirdetett a kormány.
Hadházy az adatok kapcsán megjegyezte, hogy a több mint 100 oldalnyi táblázat egy része hibás volt, így csupán öt kampány adatait tudta kielemezni, amelyek összesen nettó 6,4 milliárdba kerültek.
A legtöbb pénzt a Mediaworks Zrt. kapta ebben az időszakban, összesen 2,67 milliárd forintot. A Magyar Nemzetet, Nemzeti Sportot és a megyei lapokat kiadó Mediaworks így az összes hirdetési költség több mint 41%-át zsebelte be.
Hadházy szerint ehhez érdemes hozzászámolni a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) egyéb érdekeltségeit is, mint amilyen a Hír TV Zrt. (amire a hirdetések 2,16%-át fordították) és az Origo kiadója (ami a reklámokra fordított pénz 3,53%-át kapta). Az Origo-t kiadó New Wave Media Group 2018-ban lett az Evomedia tulajdonosa, a két cég egyesülése után pedig gyorsan az egyik legnagyobb szereplővé vált az online reklámpiacon.
Így az összes állami reklámköltés majdnem fele, egészen pontosan 47,27%-a került két hónap alatt a KESMA-birodalomhoz.
Forrás: Hadházy Ákos/Facebook
A második legfontosabb szereplő a közterületi reklámok szempontjából meghatározó Publimont Kft. A cég az összes költés 22%-át, azaz nettó 1,4 milliárd forintot kapott.
A harmadik helyen a Village Media Kft. áll, ami helyi lokális lapok és tévék reklámfelületeit értékesíti. A cég nettó 426 millió forintot, azaz az öt kampány költésének 6,6%-át kapta meg. Hadházy szerint a cég kapcsán érdemes megjegyezni azt is, hogy a tulajdonos Hidvégi Krisztina, aki azonos lehet a New Land Media Kft. médiaigazgatójával. Ez utóbbi tervezi meg az állami reklámpénzek elosztását, vagyis a kormány által megbízott ügynökség a saját vezető munkatársuk cégének oszthatja az állami pénzt.
Az adatokból az a következtetés is levonható a képviselő szerint, hogy a propagandakiadások jelentős része független az olvasottságtól. A Pesti Srácokat működtető Insider Media Kft. például több, mint 100 millió forintot kapott a május-júniusi időszakban, ami a teljes költés 1,6 százaléka. Ez már csak azért is érdekes, mert hivatalos mérések szerint a lap látogatóinak száma nem éri el a napi 50 ezret. A Gemius szeptember 30-i adatai szerint például 37 017 látogatója volt az oldalnak.
Az összes költés 2 százalékát, azaz nettó 132 millió forintot kapott a Magyar Hírlapot kiadó Rising Star Kft. és a Magyar Demokrata hetilap kiadója, az Artamondo Kft. is.
Említésre méltó még, hogy a kormánykritikus Népszava kiadója, a XXI. Század Média Kft. is jelentős összeget, 215 milliót kapott, ami a teljes költés 3,3%-a.
A listán találjuk a Mészáros érdekeltségébe tartozó Atmediát és a Media Services Company-t is. Emellett a Rádió 1, Best FM és a Retro Rádió reklámidejét értékesítő Media Time Kft.-nek, és a Blikket kiadó a Blikk Kft-nek is jutott az állami hirdetésekből.
Mi is többször foglalkoztunk már az állami reklámköltésekkel és a közpénzből finanszírozott kormánypropagandával. 2017-ben például a kormány 12 milliárdot költött sorosozós kampányokra, 2020 harmadik negyedévében (július-augusztus-szeptember) pedig 18 milliárd forint ment el állami reklámokra. Nem csoda, hogy a kampányokat levezénylő reklámcégek tulajdonosának futja hatalmas budai villára, de az állami hirdetések alakulását is részletesen bemutattuk:
A Mérték Médiaelemző Műhely és az Átlátszó évek óta figyelemmel kíséri az állami reklámköltés alakulását. Az adatvizualizáció frissült a tavalyi adatokkal, így már a 2006-2018 évek állami reklámköltését lehet nyomon követni az ábrákon. Bátorfy Attila és Urbán Ágnes írása. Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún.
Hadházy az adatok elemzése után javaslatokat is megfogalmazott, amelyek többek között az állami reklámköltések csökkentésére és a propaganda betiltására irányulnak. Azt is hozzátette, hogy szükségesnek látja a KESMA és Mediaworks konglomerátumok feldarabolását, valamint egy új médiatörvény létrehozását, ami biztosítja a sajtó szabadságát. Továbbá a jelenlegi MTVA helyett egy szakmai alapon működő, reklámmentes, valódi közszolgálati tévé, rádió és nemzeti hírügynökség létrehozását is fontosnak tartaná.
Szopkó Zita
Címlapkép: Összefirkált kormányplakát 2020. május 2-án Budapesten (fotó: Átlátszó/Erdélyi Katalin)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Augusztusban a médiaharc frontvonalából távozó Liszkay Gábortól átkerült Kertész József ügyvéd kezébe az orbánista médiaholding KESMA alapítójának tulajdona. Ez azt jelenti,...
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) már teljesen kifogyott az 1100 literes zöld műanyag konténerekből, melyeket tavaly november óta próbál beszerezni. Áprilisban...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!