közbeszerzés

Az FKF leszerződött a hulladékbiznisz királyával, és kötbért követel az előző beszállítójától

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) már teljesen kifogyott az 1100 literes zöld műanyag konténerekből, melyeket tavaly november óta próbál beszerezni. Áprilisban ugyan leszerződtek egy céggel 186 millió forint értékben, de szerződésszegésre hivatkozva felmondták vele a szerződést, és 37 millió forintos kötbért követelnek tőle. Most gyorsított eljárás keretében, a hulladékbiznisz Mészáros Lőrincével kötöttek új szerződést 228 millió forint értékben. 

 

Támogatási kampány

Úgy tűnik, hogy végre sikerül enyhíteni a kukahiányt a fővárosban: az FKF nemrég gyorsított eljárás keretében szerződést kötött az Unischo Kft.-vel. A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő vállalat nettó 227,8 millióért szerez be 2500 darab (+500 opció) 1100 literes konténert a cégtől, ami drágábban vállalta a munkát az eredetileg becsült 210 millió forintos értéknél.

Azonban ennél izgalmasabb, hogy az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében, a TED-en megjelent hirdetményből kiderült, hogy az FKF felmondta egy másik céggel, a Green Way Hungary Kft.-vel áprilisban kötött szerződését, mert bár a Green Way 186 millió forintért vállalta a beszerzést, minőségi problémák voltak az általa szállított konténerekkel.

Idén márciusban számoltunk be a fővárosban lévő kukahiányról.

Önjelölt harcművészek garázdálkodnak vagy anyagfáradás? Kifogyott a műanyag konténerekből az FKF

A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-nél az elmúlt öt évben 50-80 millió forintos értékben sérültek meg 1100 literes zöld műanyag konténerek. Egy bejelentés szerint a törések nagy részét a közbeszerzésen beszerzett műanyag tartályok gyenge minősége, és a szabálytalan ürítés okozza.

Nem záródtak rendesen, és túl szélesek voltak a kukák

A fővárosi cég egy éve próbál beszerezni ilyen 1100 literes konténereket:

  • A közbeszerzést 2019 novemberében írták ki.
  • 2020. május elején hirdették ki, hogy a Green Way Hungary Zrt.-től veszik meg a tartályokat.
  • 2020. augusztus elején derült ki, hogy komoly baj volt a beszerzett kukákkal.
  • Az új közbeszerzést szeptember elején írták ki, és a napokban tették közzé az új nyertes nevét.

Az FKF súlyos szerződésszegésre hivatkozott, ami miatt felmondták a korábbi szerződést a Green Way Hungary Zrt.-vel:

„AK (ajánlatkérő, vagyis az FKF – a szerk.) 2019.11.12-én indított „K2016 1100 literes új műanyag hulladékgyűjtő tartályok beszerzése” tárgyú eljárás eredményeként kötött szerződés felmondására kényszerült. AK a súlyos szerződésszegés szerinti jogkövetkezményt alkalmazta, ennek körében a szerződést felmondta, illetve meghiúsulási kötbér megfizetését követeli nyertes AT-ől (ajánlattevő, vagyis a Green Way Hungary Zrt. – a szerk).

Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) megtalálható egy augusztusi dokumentum, amiben az FKF részletesen leírja, hogy mi volt a kukákkal a probléma. Az FKF kétszer is biztosította a tartály beszállítását, azonban mindkét esetben elbuktak az eszközök a vizsgálaton. Először a tartály karjai voltak túl szélesek, amik meghiúsították az ürítést.

„Az etalon vizsgálat során megállapításra került, hogy a tartály fedélének legszélesebb mérete a szabványban megengedett maximális méretű (28. sorsz.) 1275 mm, de a vizsgálattal érintett edény fedél karjai még további 16 mm-rel kijjebb lógnak, így akadályozva az ürítést, ezzel pedig a mérték a szabvány vonatkozó értékét is meghaladja. Az első számúnak tekinthető etalon vizsgálat eredményeképpen megállapíthatóvá vált, hogy a beszállított „etalon” hulladékgyűjtő tartály nem megfelelő.”

Második alkalommal pedig az edények záródásával akadtak problémák.

„A vizsgálat során többek közt megállapításra került, hogy az edény fedelének záró pozíciói nem működtek – fedele balesetveszélyes módon visszatér alaphelyzetbe – így nem teljesíti a MSZ EN 840 szabványsorozat előírásait. A második számúnak tekinthető etalon vizsgálat eredményeképpen megállapíthatóvá vált, hogy a második alkalommal beszállított „etalon” hulladékgyűjtő tartály sem megfelelő”

Az FKF emiatt felmondta a szerződést a Green Way Hungary Zrt.-vel, illetve az opció nélküli szerződéses mennyiségből még nem teljesített darabszám – 2500 db – nettó értéke 20%-ának megfelelő összegű meghiúsulási kötbér megfizetését követeli tőle. A pontos összeg nem szerepel a dokumentumban, de körülbelül 37 millió forintról van szó. Megkerestük az FKF-et az ügyben, azonban cikkünk megjelenésig nem kaptunk választ.

Kifogyott a műanyag konténerekből az FKF

2020 márciusában írtunk arról, hogy az FKF elismerte, hogy hiány van az 1100 literes zöld műanyag tartályokból a fővárosban. Az 1100 literes zöld műanyag tartályok főként a lakótelepen élőknek lehetnek ismerősek.

Egy kukahelyzetben jártas olvasónk szerint ennek az az oka, hogy a közbeszerzéseken beszerzett tartályok nem elég tartósak, és már az első kihelyezések alkalmával minőségi problémák merültek fel, beszámolója szerint a konténerek sokszor már az első ürítés során eltörtek. A férfi szerint sokan várnak az új 1100 literes tartályra, de a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. nem tudja leszállítani nekik.

Az FKF cáfolta ezt az értesülést. A vállalat szerint a műanyag tartályok is ugyanolyan tartósak, mint a fémek, azonban egyszerűbben kezelhetőek az ügyfelek és az ürítők számára. Álláspontjuk szerint a kukahiány nem a fokozott elhasználódás, hanem az elhúzódó közbeszerzés miatt van.

A főváros tisztaságáért felelős FKF korábban az Indexnek árulta el, hogy mekkora az eszközparkjuk: összesen 3200 darab zöld tartály szolgálja a budapesti lakosokat.

„2015-2019 között, öt év alatt összesen 974 db 1100 literes tartály minőségi cseréjére került sor. Ez átlagban 195 darab évente, ami mindössze 6,1 százaléka a kihelyezett 3200 darab ilyen űrméretű gyűjtőedénynek. Jelenleg folyamatban van egy közbeszerzési eljárás 3000 darab 1100 literes konténerre, amelyek ütemezetten kerülnek majd beszállításra.”

Ez az üzenet viszonylag megnyugtató, az viszont aggodalomra adhat okot, hogy az elmúlt öt évben, a rendelkezésre álló 3200 darab tartályból közel ezer darab, tehát durván minden harmadik tönkrement. Még akkor is, ha ezek a számok a javított kukákat is tartalmazzák, és kétségtelen, hogy vannak köztük „régi darabok” is, amik 2013 előttről származnak.

Ugyanis 2013-ban írtak ki legutoljára a zöld 1100 literes műanyag tartályokra közbeszerzést: akkor 2700 konténert szereztek be, 2019-ben egy futó szerződés módosításával további 260 db ilyen tartály került beszállításra, tehát körülbelül 240 darab tartály még 2013 előttről való.

A hulladékbiznisz Mészáros Lőrince szállítja be az új konténereket

Az Opten cégadatbázisa szerint az Unischo Kereskedelmi Kft. többségi tulajdonosa (a Mento Környezetkultúra Kft.-n keresztül) a miskolci lakcímű Hercsik István. A férfi Észak-Magyarország egyik legbefolyásosabb üzletembere, egyenesen a hulladékbiznisz Mészáros Lőrinceként emlegetik.

A 24.hu beszámolója szerint a Gazdasági Versenyhivatal hajnalban razziázott a Mento Környezetkultúra Kft.-nél 2018 nyarán. Az volt a gyanú, hogy a cég egyes hulladékkezelésre szolgáló gyűjtőedények, speciális gépjárművek, berendezések beszerzésére irányuló közbeszerzésekben összejátszhatott más vállalkozásokkal, tehát egyeztetve adhattak árajánlatot. Ezt nevezik kartellezésnek, aminek lényege a verseny ellehetetlenítése, kijátszása.

Hercsik fő cége az 1996-ban alapított Mento Környezetkultúra Kft., ami nemcsak hulladékos közbeszerzések, hanem miskolci megbízások gyakori nyertese is. Hercsik Istvánt kapcsolatba hozták Orbán Viktor édesapjának, Orbán Győzőnek egyik cégével, a Nehéz Kő Kft.-vel, mert a Vértesi Erőmű helyreállításának második szakaszában a Mento kivitelező volt, az Orbán-cég pedig köveket szállított a munkálatokhoz.

Az FKF tenderén nem volt más ajánlattevő az Unischo Kft.-n kívül.

A Mento Kft.-nek nem megy rosszul: a nettó árbevétele 2019-ben 11,8 milliárd forint, 2018-ban 9,3 milliárd forint, 2017-ben 4,8 milliárd forint volt, és 2019-ben 1,1 milliárd, 2018-ban 1,2 milliárd, 2017-ben pedig 860 millió forint adózott eredményt ért el. Az Unischo Kft. sem panaszkodhat: nettó árbevétele 2017-ben 228,5 millió, 2018-ban közel 398 millió, 2019-ben pedig már 775 millió forint volt, és adózott eredménye a 2017-es 4,6 millióról 2018-ra 22,4 millióra, majd 2019-ben 104,7 millió forintra nőtt.

Frissítés (2020.12.10)

Cikkünk megjelenése után az alábbi választ kaptuk az FKF-től:

„Dokumentáltan nem megfelelő minőségű árút szállított a partner, így nem teljesített szerződésszerűen. A partner hibájából történő teljes szerződés-meghiúsulás esetén vállalt kötbér összegét, azaz 31 millió forintot (követelünk -a szerk). Az ügyben per van folyamatban, melyet, tekintettel az összeg nagyságára, az FKF Nonprofit Zrt. kezdeményezett.

A szerződéskötéstől számított 30 napon belül kell nyertes ajánlattevőnek beszállítania a tartályokat. A kihelyezés várhatóan 2021. január hónapban kezdődik.

Az FKF proaktív módon kezeli a helyzetet, így alternatív megoldásként 1.100 literes fém tartályt tudunk biztosítani a kommunális hulladék gyűjtési szolgáltatáshoz. A szelektív hulladék esetében más, helyettesítő tartály méretet ajánlottunk fel, az ügyfelekkel egyeztetve.

1.100 literes fém konténert biztosítunk a kommunális hulladékgyűjtési szolgáltatáshoz, így ezen hulladék frakciónál nem szükséges várniuk az ügyfeleknek kivéve, ha ragaszkodnak a műanyag tartályhoz. A szelektív hulladékgyűjtési szolgáltatás esetében felvettük a kapcsolatot az ügyfelekkel az alternatív tartályméret biztosításáról (pl. 770 literes). Csak abban az esetben várakozik tartályra ügyfelünk, ha a helyettesítő méretet nem fogadta el. Nem számottevő azon ügyfeleknek a száma akiknek a szelektív hulladék szolgáltatási igényével kapcsolatban van jelenleg folyamatban egyeztetés.”

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Olvasónk felvétele.

Megosztás