Bezárás
Adatigénylések

Rogán Antal minisztériuma ismét olvashatatlan tintapacákat küldött közérdekű adatok helyett

Szerettük volna megtudni, hogy melyik kormányközeli sajtótermékben mennyi pénzért jelentek meg a Sargentini-ellenes állami hirdetések, ezért kikértük az adatokat a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Rogán Antal minisztériuma másfél hónapig húzta a válaszadási határidőt, és 17.600 forint költségtérítést kért az adatokért, majd végül teljesen olvashatatlan dokumentumokat küldött. Nem először fordul elő, hogy a felismerhetetlenségig eltorzított adatsorokat küldenek, az idei évben folyamatosan tökéletesítették a módszert – a mostani adatszolgáltatásuk már nem csak optikai karakterfelismerő programokkal olvashatatlan, de emberi szemmel sem értelmezhető.

Régen minden jobb volt – ajándékozz karácsonyra 2019-es Átlátszó-előfizetést!

Az Európai Parlament 2018. szeptember 12-én Judith Sargentini EP-képviselő jelentése alapján kétharmados többséggel megszavazta, hogy az Európa Tanács indítson eljárást Magyarország ellen az Európai Unióról szóló szerződés hetes cikkelyének megsértése miatt, mert fennáll a veszélye annak, hogy a magyar kormány súlyosan megsérti az Európai Unió alapvető értékeit.

Hat nappal később szeptember 18-án a kormánypárti Magyar Időkben jött ki a hír, hogy a magyar kormány “tájékoztató” kampányt indít a Sargentini-jelentés miatt. Hamarosan meg is jelentek a Judith Sargentinit, Soros Györgyöt, és Guy Verhofstadt belga EP-képviselőt szidalmazó hirdetések a Facebookon, valamint a kormányközeli lapokban és tévékben, rádiókban.

Október elején megírtuk, hogy erre a Sargentini-ellenes kampányra közel 6 milliárd forintot költhet a magyar kormány az adófizetők pénzéből. A Miniszterelnöki Kabinetiroda ugyanis a jelentés megszavazásának napján nettó 5,9 milliárd forintos megbízást adott “Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” tárgyban Balásy Gyula két cégének, a New Land Media Kft.-nek és a Lounge Design Kft.-nek, amelyek a korábbi propagandahadjáratokat is vezényelték.

5,9 milliárd forintot költhet a kormány a most kezdődött, Sargentini-ellenes reklámhadjáratra

A Sargentini-jelentés megszavazásának napján a Miniszterelnöki Kabinetiroda szerződést kötött Balásy Gyula két reklámcégével “Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” tárgyban.

Hosszú ideje nyomon követjük, hogy mennyi közpénzt költ a kormány különböző hirdetésekre, különös tekintettel a “tájékoztató kampányoknak” nevezett gyűlöletpropagandára. Táblázatban vezetjük, hogy melyik kormányközeli média mennyiért teszi közzé ezeket a reklámokat, és ezt most is szerettük volna megtudni, ezért október 31-én közadatigénylést adtunk be a Miniszterelnöki Kabinetirodának. A propagandaminisztériumnak hívott, Rogán Antal által irányított intézmény persze a szokásos módon reagált.

Először 17.600 forint költségtérítést kértek arra hivatkozva, hogy az adatigénylésünk megválaszolása “olyan aránytalan mértékű munkaterhet ró az adatkezelőre, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár”.

Az indoklás szerint az adatigénylés megválaszolásának előkészítése 7,5 órát vett igénybe, és a Kabinetiroda 5 munkatársa foglalkozott vele.

Nem vitatkoztunk, kifizettük a pénzt, és végül december 15-én megérkezett a válasz. Az iratokból azonban csupán az őszi nagy kormánykampányok végösszege derül ki:

A részletek azonban a Kabinetiroda 5 munkatársának 7,5 órányi gondos munkájának eredményeképpen továbbra is titokban maradnak. A kampánypénz elosztását tartalmazó dokumentumok ugyanis teljesen olvashatatlanok.

Ezek a médiatervek tartalmazzák, hogy mennyit kapott a kormányhirdetések közzétételéért a Magyar Idők, a TV2, Mészáros Lőrinc médiabirodalma, és a többi kormányközeli sajtótermék. Úgy tűnik, hogy Rogán minisztériuma nagyon nem akarta, hogy ez kiderüljön.

Leginkább úgy néznek ki ezek az anyagok, mintha feltolták volna 500 százalékra a nyomtató/szkenner festékszintjét, mert leginkább csak szétfolyt pacák látszanak a fájlokon.

Emellett egyszerre halványak és életlenek is ezek a dokumentumok, és egy oldalon belül pár sor festékpacát több sor homály követ.

Ilyen például a Sargenti-ellenes kampány részletezése (eredeti PDF):

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költségtérítéses adatszolgáltatásából

Ezek a kiemelt kormányzati intézkedések 1 milliárdos kampányának részletei (eredeti PDF):

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költségtérítéses adatszolgáltatásából

Ilyen a Családok Éve első kampányának részletezése (eredeti PDF):

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költségtérítéses adatszolgáltatásából

Ez pedig a Családok Éve második kampányának részletezése (eredeti PDF):

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költségtérítéses adatszolgáltatásából

Nem először fordul elő, hogy a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda költségtérítést kér a kormányzati tájékoztató kampányokra költött pénz sorsáról szóló adatokért, majd olvashatatlan formában adja ki őket.

Az idei évben folyamatosan tökéletesítették a módszert – a mostani adatszolgáltatásuk már nem csak optikai karakterfelismerő programokkal olvashatatlan, de emberi szemmel sem értelmezhető.

Korábban a januárban futó Stop Soros – kampány részletezését is olvashatatlan pdf-ekben kaptuk meg, és a tavalyi “Magyarország erősödik!” nevű kampány táblázatai is tele voltak homályos pacákkal.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom