közpénzégetés

Nemzeti Tengelysúlymérő: 25 milliárdos beruházás, minimális bírságok

Több mint 25 milliárd forintot költött el a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a teherautók tengelysúlymérő hálózatára, a teszt időszakban csak az üzemeltetés több mint 127 milliót emésztett fel. Az ITM 3 hónapon keresztül nem válaszolt az Átlászó megkeresésre, ám Hadházy Ákos közadat-igénylését már nem utasították el.

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét – írta tavaly májusban az MTI az az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)  hivatkozva. A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM) célja többek között a túlsúlyos, így aszfaltromboló teherautók kiszűrése.

A közbeszerzési értesítő szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a mérőállomásokon túl megállításos ellenőrzéshez szükséges eszközrendszer szállítására és üzembe helyezésére, a Közúti Ellenőri Információs Rendszer és backoffice informatikai rendszer kialakítására, a TSM előszűrő rendszer kialakítására, a TSM Hatósági rendszer kialakítására, valamint a TSM Hatósági rendszer 6 hónapos üzemeltetés-támogatására írt ki tendert.

Az egyik győztesről, az I-Cell Zrt.-ről megírtuk, hogy a cég korábban is nyert már hasonló nagy összegű állami megbízásokat. Az ARH Informatikai Zrt.-vel közösen vihették 2013-ban a HU-GO elektronikus útdíjrendszer kiépítésére kiírt 17,8 milliárdos közbeszerzést, majd 2014-ben az ORFK hatmilliárdos traffipax-tenderét, és az i-Cell Zrt. készítette az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert (EKAER) is.

Az i-Cell Zrt. ingatlanban is utazik, méghozzá ebben az ágazatban a cég Mészáros Lőrinc üzlettársa, a Forbes szerint. De máshol is van közös üzlet, a 24.hu írta meg, hogy közösen nyertek el egy 58 milliárdos közbeszerzést: az R-Kord és az i-Cell Mobilsoft Zrt. építheti ki a MÁV vasúti rádiókommunikációs rendszerét (GSM-R).

Közel egy év telt el a beruházás átadása óta, Innovációs és Technológiai Minisztérium januárban kerestük az eredmények miatt. Azt kérdeztük, hogy a több mint 25 milliárdos beruházás hogyan váltotta be a hozzá fűzött eredményeket. Nem válaszoltak, többször is kerestük őket. Hadházy Ákos közadat-igénylését viszont már nem kerülhették meg.

Eszerint 2018 júniusa és 2019 márciusa között 1923 szabálytalan járművet kaptak el. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy 2018-ban a fél év alatt 1293 szabálytalankodó lett meg, ebből 468-an figyelmeztetést kaptak. Közigazgatási bírság – objektív felelősség alapján – 825 tulajdonosnak/üzembentartónak érkezett, 62,6 millió forint értékben – vagyis egy-egy túlsúlyos vagy más módon szabálytalan kamionos alkalmanként átlagosan 75 ezer forintos bírságot kapott. 2019-ben az adatkérésig 630 esetben összesen 43,2 millió forint bírságot osztottak ki.

Ezekből az látszik, hogy a közel 25 milliárdos rendszer közel egy év alatt alig több 100 milliós bírságot hozott be: összehasonlításképp a VÉDA – az autósok gyorshajtását is néző rendszer 14 milliárd forintba került, tavaly csak a bírság 21 milliárd forint volt.

Az is beszédes, hogy a közbeszerzés szerint a teszt üzemeltetés havonta 127 millió forintba került. Az, hogy ez a jövőben mennyi lesz, még az ITM sem tudja.

Azt írták Hadházynak, hogy az üzemeltetésére vonatkozó szerződés(ek) a TSM projekt lezárását követően kerül(nek) megkötésre, így az üzemeltetési költségekről a projekt jelenlegi szakaszában nem tudnak mit mondani. Hogy beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket, nem tudják, szerintük az elmúlt egy év tapasztalatai még kevesek ehhez. Szerintük a TSM hosszú távú projekt.

Azt persze nem tudni, hogy éppen a TSM beharangozásának és kiépítésének hatására lett mindössze ennyi szabálysértő, vagy eleve nem volt sok túlsúlyos teherautó. Az sem kizárt, hogy a tilosban járó fuvarozók a mérőpontokat megkerülve rongálják az aszfaltot. Ha viszont valóban a TSM-nek köszönhetően marad tovább egyben az aszfalt, akkor mindenképpen pozitívabb a 25 milliárdos beruházás megítélése.

Segesvári Csaba

Fotó: a szerző felvétele

Megosztás