vizes vb

Egy nappal a vizes vb előtt szerződött a BKK és a T-Systems az online jegyértékesítési felületről

 

Az online shopnak július 10-én kellett elindulnia, de csak 13-án írták alá róla a szerződést. Az indoklás szerint hatékonyabb volt a T-Systems által szállított jegyautomata rendszerhez csatolni az online értékesítést, amit a vizes vb miatt kellett bevezetni. A BKK nem írt ki új közbeszerzést a projektre, hanem a 2013-as jegyautomatás szerződés módosításával oldották meg a dolgot, így verseny nélkül fizetnek havi 22 millió forintot a T-Systemsnek. 

A BKK nagy meglepetést okozva 2017.július 13-án élesítette online jegyértékesítő rendszerét, a shop.bkk.hu-t. Próbálták az évek óta csúszó e-jegynek eladni a nyilvánosság felé a fejlesztést, és bár attól ez még nagyon messze van, kezdésnek elsőre jónak tűnt.

Ám indulása után hamar kiderült, hogy a rendszer tele van súlyos biztonsági hibákkal. Bárki feltörheti, jelszavak és személyes adatok szivárogtak ki belőle, és gyakorlatilag bármennyiért lehet jegyet venni. Július 18-i közleményében Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója kibertámadásról beszélt, de állította, hogy a rendszer biztonságos.

Azt a 18 éves fiatalt, aki 50 forintért tudta megvenni a 9.500 forintos bérletet, és a hibát azonnal jelezte a BKK-nak, a T-Systems feljelentette. Ezután a BKK Facebook-oldalát ellepték a dühös kommentek, és 47 ezer felhasználó adott egycsillagos, vagyis legrosszabb értékelést a cég teljesítményére.

Július 22-én végül megfordult a közlekedési vállalat kommunikációja: Dabóczi Kálmán közleményben kért elnézést a jegyértékesítési rendszer hibáiért, Tarlós István főpolgármester pedig átfogó vizsgálatot indított a botrány miatt. A BKK azt állította, hogy a „heckertámadások” elleni védekezésként megerősítették a tűzfalat, ám az online jegyvásárlási felület azóta sem működik.

Dabóczi Kálmán BKK-vezér azt már július 18-i sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a jegyautomata-hálózatot üzemeltető T-Systems fejlesztette az online jegyértékesítési rendszert is, és havi 22-25 millió forintot fizetnek a cégnek az üzemeltetésért. Dabóczi szerint egy szerződésmódosítással tették ezt lehetővé, és az Átlátszó információi szerint is a 2013-as jegyautoma-megállapodást írták át ehhez a felek.

A BKK honlapján azonban csak a 2013-as szerződés, és annak két korábbi módosítása (volt) elérhető az üvegzsebben. Július 22-én, a botrány tetőzésekor az Átlátszó közadatigénylésben kérte ki az online jegyértékesítési rendszerrel kapcsolatos összes szerződést, illetve bármilyen korábbi szerződés kapcsolódó módosítását.

Július 25-én a BKK honlapjára váratlanul felkerültek a kért dokumentumok.

A BKK egy nappal a vizes vb előtt, 2017. július 13-án írta alá a 2013-as jegyautomatás szerződés módosítását a T-Systemsszel. A módosítás pontos elnevezése „TVM (Ticket Vending Machine / jegyértékesítő-automata) központi rendszer webes értékesítő moduljának telepítése és üzembe helyezése”.

A dokumentum szerint a webes felületet 2017. július 10.-ig köteles volt elindítani a T-Systems, július 13-án (a szerződésmódosítás aláírásának napján) pedig már élesben kellett üzemelnie a rendszernek.

A T-Systems 2017. december 31.-ig havi nettó 22,225 millió forintot kap az online rendszer üzemeltetéséért, 2018. január 1.-től pedig két évig havi nettó 25,225 millió forintot, majd azt követően havi nettó 12 millió forintot. Mivel a BKK nem írt ki közbeszerzést a szolgáltatásra, nem volt verseny, így nem tudni, hogy nem lett volna-e ennél kedvezőbb ajánlat.

A webes felülethez kapcsolódó mobilapp üzembe helyezésének határideje 2017. augusztus 10., a BKK SAP rendszerével pedig szeptember 30-ig kell összekapcsolni az online jegyértékesítési rendszert.

 

 

A szerződésmódosításhoz tartozó műszaki dokumentációt nem tette közzé a BKK, így nem tudni, pontosan milyen biztonsági és egyéb kritériumokat vállalt a T-Systems.

Közzétették viszont a szerződésmódosítás indoklását, amelynek első részében hosszasan fejtegetik, hogy a közbeszerzési törvény szerint mennyire rendben van, hogy nem írtak ki új eljárást a projektre; illetve mennyire praktikus összekapcsolni az online jegyértékesítést a jegyautomák üzemeltetésével. Az indoklás második része pedig arról szól, hogy a vizes vb miatt muszáj volt most megcsinálni.

 

bkk_t-systems2

 

A HVG információi szerint július 12-én délután a T-Systems a saját munkatársaival teszteltette az online jegyértékesítési felületet, amelynek másnap már élesben kellett üzemelnie.

Július 13-án a BKK és a T-Systems közös jegyzőkönyvet írt alá arról, hogy „a BKK Online Shop” aznapi elindításának, a felhasználók számára történő hozzáférés megnyitásának egyik fél sem látja semmilyen akadályát.

 

bkk_t-systems3

Erdélyi Katalin

 

Megosztás