Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
260 milliárd forintot próbált eltüntetni a Pallas Athéné alapítványokkal a köz szeme elől a Matolcsy György vezette Nemzeti Bank. Ha elfogadják, a Varga Mihály által most benyújtott törvényjavaslat ennek az összegnek a sokszorosát fogja kivonni az infotörvény, azaz a közérdekű adatok megismerhetőségének hatálya alól.
A múlt hét botránya az MNB-alapítványok ügye volt, ezt a hetet a kedden benyújtott költségvetési törvényjavaslat, illetve az abban eldugott átláthatatlansági szabályok viszik. A kormánypárti többség nyilván megszavazza majd a javaslatot, és ha az átmegy az esetleges alkotmánybírósági kontrollon is, akkor a köztulajdonban álló gazdasági társaságok gazdálkodási adatai lényegében csak a nyilvánosan közzétett éves beszámolók mélységéig lesznek megismerhetőek.
A kedden benyújtott törvényjavaslat 99. §-a alapján az energetikai piacon tevékenykedő, többségi állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő cégek fontosabb szerződései – beleértve a konkrét energetikai szerződéseken túl az azokat támogató vagyonkezelői szerződéseket is -, továbbá ezek döntéselőkészítő dokumentumai legalább öt évig nem ismerhetők meg. Vagyis nemcsak azt nem tudhatjuk majd meg például, hogy ki mennyiért vásárolt fölgázt a Magyar Villamos Művek megbízásából, de azt sem, hogy volt-e rivális ajánlat.
Külön érdekesség, hogy még a távhőszolgáltatók is megkapják a kormánytól a láthatatlanná tevő köpenyt, így egy kisváros távhős cége éppúgy eldughatja minden lényeges szerződését a (helyi) nyilvánosság elől, mint az MVM Paks II Zrt.
„Nem ismerhető meg továbbá a köztulajdonban álló gazdasági társaság, valamint az általa irányított vállalkozás üzleti tevékenységével kapcsolatos azon adat [amely](…) a) a tisztességes piaci verseny szempontjából hátrányt vagy aránytalan sérelmet okoz, vagy b) sérti vagy veszélyezteti a köztulajdonban álló gazdasági társaság, vagy az általa irányított vállalkozás jogos pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit.”- ezzel folytatja az átláthatóság felszámolását a 99. § második bekezdése.
A közadatok nyilvánossága iránt kevéssé elkötelezett adatgazdák egyik jellemző hivatkozása, hogy egy adott dokumentum nyilvánosságra kerülése üzleti titkot sért, vagy ha nem, akkor döntéselőkészítő anyag. A bírói gyakorlat ezt az érvelést jellemzően nem fogadta el, ha a titkolózó adatgazda ezeket az érveket nem tudta konkrét tartalommal megtölteni. Kérdés, mi lesz, ha a módosítás hatályosulása után ezek mellé fel lehet majd sorakoztatni a piaci versenyben keletkező esetleges hátrányt, vagy úgy általánosságban a gazdasági, piaci érdeket.
A Magyar Villamos Művek (MVM) cégcsoport 2014 évi konszolidált nettó árbevétele 1 194 milliárd forint volt, a csoport eszközeinek értéke meghaladja az 1000 milliárd forintot – vagyis az MVM-csoport által kezelt vagyon és a cég árbevétele is a bő négyszerese annak a vagyonnak, mint amivel Matolcsy jegybankelnök az alapítványain keresztül megpróbálta kijászani az itt-a-piros-hol-a-piros-trükköt.
De nemcsak az MVM leányai a komoly játékosok az energetikai piacon: a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül 100 százalékos állami tulajdonban lévő Fővárosi Gázművek Zrt. 2014-es árbevétele például közel 170 milliárd forint volt, 1 milliárd fölötti adózott eredménnyel. És még egy olyan, a szektorban mikroszereplőnek minősülő cég, mint a miskolci távhőszolgáltató, a MIHŐ Kft. is 5 milliárd feletti árbevételt ért el 2014-ben.
Összességében tehát minimum évi 1500 milliárd forint közpénz elköltésének a nyilvánossága szűnik meg csak az energetikában érintett köztulajdonú cégek szerződéseinek és kapcsolódó dokumentumainak titkosításával.
A 2014-es évre vonatkozó adatok szerint 4 700 milliárd forint rábízott vagyont kezel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV). A társaság portfóliójába több száz cég tartozik az ATEV-től az Educatio Nkft-n át a Széchenyi Tőkealapkezelőig és a Várgondnokság Nkft-ig – az említett cégekkel kapcsolatban eszünkbe juthatnak az elmúlt tíz évből a sajtó által feltárt botrányok.
Vagy itt van a szintén ezer milliárd forint feletti eszközállománnyal gazdálkodó Magyar Fejlesztési Bank, vagy az Andy Vajna médiaprojektjét 6,7 milliárddal meghitelező, a Quaestor-ügyben is megégett, amúgy 600 milliárd fölötti eszközállománnyal rendelkező Eximbank Zrt.
Ha csak e néhány jelentősebb állami gazdálkodó szervezet által kezelt vagyont vesszük, máris 7 ezer milliárd forint fölött járunk – ha életbe lép a Lex Varga, akkor a vagyonnal kapcsolatos döntések és szerződések eltűnnek a nyilvánosság elől. De erre a sorsra jutnak például a fővárosi kerületi vagyonkezelő cégek gazdálkodásának dokumentumai éppúgy, mint az Országos Roma Önkormányzat által gründolt szociális szövetkezet szerződései.
2013 elején indítottunk pert a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. ellen az E.ON földgáz-nagykereskedő és földgáztározó cégének megvásárlásával kapcsolatos adatokért. Másfél év pereskedés után, 2014 augusztusában kaptuk meg a kért dokumentumokat, amelyekből nemcsak az derült ki, hogy a szakértők által becsült értéknél bő 600 milliárd forinttal többért vette meg a kormány a cégeket, de az is, hogy a szakértők által jelzett kockázatok értékelésére nem nagyon hagytak időt, meglehetősen kapkodó döntés született.
Ugyanakkor az utóbbi évek legnagyobb energetikai botránya a MET-ügy lett: állami asszisztenciával, a kormány és az MVM közreműködésével csak 2012-ben 50 milliárd forintnyi profithoz jutott a homályos hátterű MET Magyarországi Energiakereskedő Zrt. A társaságot többségében két offshore cég birtokolja, a tulajdonosi lánc végén pedig az ex-wallisos Nagy Györgyöt és Garancsi István fociklub-tulajdonos cégét, a Futball Invest 2007 Sportszolgáltató Zrt-t találjuk.
A stadionláz költségeinek nagy része sem lenne ma tudható, ha már korábban észbe kap a kormányzat, de az is biztos, hogy csak sejtéseink lennének arról, mennyibe került nekünk a Marslakók vagy éppen a nyíregyházi Sóstó-projekt. Nem kell hosszan bizonygatni, hogy a Matolcsy-alapítványok ügye aprópénz ahhoz képest, amit a Lex Varga fog okozni a közpénzek tekintetében.
Becker András
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!