Egyéb

Már csak a Magyar Turizmus Zrt. megbízásai jutnak a Bell&Partners-nek

A Bell&Partners 2010 után sorra nyerte a többszáz milliós állami reklámtendereket. 2015 nyara óta azonban javarészt már csak a Magyar Turizmus Zrt. megbízásai jutnak a cégnek, ami 2014-ben nyerte el az állami vállalat 2,1 milliárdos keretszerződését. 2010 óta egyébként közel 8 milliárd forint értékben nyert közbeszerzéseket a Bell&Partners.

 

banner2_mozgo_2

 

 

2011-12-ben egymás után jelentek meg a hírek arról, hogy a Bell&Partners Kft. sorozatban nyeri az állami reklámtendereket, és ez valóban így is volt. Csináltak közlekedésbiztonsági és lovis PR-kampányt egyaránt, továbbá népszerűsítették az Új Széchenyi Tervvel kapcsolatos banki hiteleket, valamint a “Jó Állam” nevet viselő kormányprojektet éppúgy, mint a MÁV szolgáltatásait, az állampapírokat és a nemzeti trafikcéget.

A Bell&Partners Kft.-t 1997-ben alapította 1 millió forint jegyzett tőkével Viszkei András és Viszkei Márton. 2000-ben a jegyzett tőkét 3 millió forintra emelték, és 2013 óta Viszkei András a cég egyedüli tulajdonosa.

Az állami reklámpiac meghódítása

Az első megbízásukat 2011 januárjában kapták az Állami Autópályakezelő Zrt. közel 25 millió forintos reklámkampányának formájában, majd februárban a Pilisi Parkerdő Zrt. 15 milliós közbeszerzését nyerték el, ezután áprilisban jött nettó 24,9 millió a Magyar Fejlesztési Banktól.

Ezután következett szép sorban a többi munka, köztük néhány nagyobb falat. 2011 áprilisában nyerte el a Bell&Partners a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) nettó 480 millió forintos kommunikációs megbízását, és 2012-ben a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. nettó 140 milliós tenderét – mindkettő keretszerződés volt, vagyis a pontos kifizetett összegekről nincs információ a Közbeszerzési Értesítőben. Ahogy a Kreatív által megírt 2011-es, bruttó 550 millió forintos keretszerződésről sem, melyet állítólag a Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft. kötött a Bell&Partners Kft.-vel.

Viszkei András, a Bell&Partners tulajdonosa 2011-ben azt nyilatkozta az Indexnek, hogy „a sikerek nem titkos politikai kapcsolatoknak köszönhetőek, hanem annak, hogy az ügynökség 2007 óta tudatosan készült, hogy beszálljon az állami megrendelésekért folyó harcba”

2013-ban aztán nagyon megszaladt a Bell&Partners szekere: összesen 2,5 milliárd értékű közbeszerzést nyert az állam különböző szereplőitől. Ez az összeg 15 tenderből tevődött össze, és ezek közül mindössze három volt keretszerződés – együttesen 447,5 millió forint értékben. Az ezen megbízások alapján kifizetett pontos összegek tehát nem egészen egyértelműek a közbeszerzési hirdetményekből, de a többi megbízás teljes összegét biztosan megkapta a cég.

Legnagyobb munkáik ebben az évben meglehetősen változatosak voltak: az MFB 400 milliós (keret), a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 180 milliós, az Államadósság Kezelő Központ 240 milliós, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. 727,6 milliós, és a KIM 700 milliós közbeszerzését is megnyerték, akárcsak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 100 milliós tenderét.

A legjobb év 2014 volt

2014-ben a sikerszéria tovább folytatódott, sőt. Abban az évben összesen 3,6 milliárd forint értékű megbízást kapott a Bell&Partners néhány állami cégtől és intézménytől.

Egy 212 milliós keretszerződés a MÁV-val, egy ezúttal 700 milliós megbízás az MFB-től, közel 79 millió a Magyar Művészeti Akadémiától, 126 millió a Vidékfejlesztési Minisztériumtól, három darab 22-24 millió forint közötti megbízás a Design Termináltól, de befért még egy majdnem 22 millió forintos kampány a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt.-nek, és egy 50 milliós a Magyar Lóversenyfogadást-szervező Kft.-nek is.

 

 

2014 végén pedig jött az a két közbeszerzés, amik megalapozták a jövőt. 2014. december 10-én ugyanis a Bell&Partners a Magyar Turizmus Zrt. két közbeszerzését is megnyerte: egy 276 milliós, és egy 2,1 milliárd forintos tendert.

Mindkettő belföldi és külföldi reklámkampányok lebonyolítására vonatkozó keretszerződés, és mindkettőt egyedüli ajánlattevőként nyerte a Bell&Partners. Ez persze nem is meglepő, hiszen egyik esetében sem volt nyílt versenykiírás: a a kiíró Magyar Turizmus Zrt. a 2,1 milliárdos keretszerződésre vonatkozó közbeszerzést “gyorsított tárgyalásos”, a 276 milliósat pedig “hirdetménnyel induló tárgyalásos” eljárásként folytatta le.

A 2,1 milliárdos közbeszerzés ajánlattételi felhívása meglehetősen érdekes, mert kiderül belőle, hogy a szerződés két évre szól, ám az eredetileg tervezett költségnek gyakorlatilag a háromszorosába került. A becsült érték rovatban ugyanis 750 millió Ft + 180 % szerepel, ami azért a kiadások elég nagyvonalú megsaccolása. Az is furcsa kissé, hogy az eredménytájékoztató szerint a döntés már 2014 januárjában megszületett, ám az erről szóló hirdetményt csak decemberben tették közzé a Közbeszerzési Értesítőben. Ráadásul a Kreatív már 2012-ben megírta, hogy a Bell&Partners nyerte a megbízást.

2015-től szinte csak a Magyar Turizmus Zrt. maradt

A tisztánlátás érdekében megkerestük a Magyar Turizmus Zrt.-t. Az állami vállalat emailben elküldött kérdéseinket közadatigénylésként értelmezte, és nagyon korrekt tájékoztatást nyújtott számunkra a Bell&Partners Kft.-vel kötött szerződéseikről, kérésünknek megfelelően külön kitérve a 2,1 milliárd forintos keretmegállapodásra.

Az alábbi listában gyűjtötte össze a Magyar Turizmus Zrt. a céggel kötött megállapodásait, és hozzátették, hogy a honlapjukon megtalálható minden egyes szerződés, amikből megismerhető a megállapodásuk tárgya; továbbá „A közbeszerzési Értesítőben 2014. december 10-én megjelent 2,1 milliárd forintos keretszerződés alapján a mellékelt lista szerinti 40.-51. sorszámú szerződések születtek.”

Az adatsorból az látszik, hogy 2010 óta összesen 2,9 milliárd forint értékű munkákkal bízták meg a Bell&Partnerst, és a 2,1 milliárdos keretszerződés alapján eddig 711,6 millió forintot fizettek ki a cégnek.

 

 

 

Ezen kívül 2015-ben a közbeszerzési adatbázis szerint csupán a Vakok Állami Intézetének 11,6 millió forintos, és a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet 276 milliós tenderét nyerte meg a Bell&Partners. Utóbbit ráadásul nem is egyedül, hanem a Planb-Media Kft.-vel közösen, tehát elmondhatjuk, hogy közpénzes megbízásai döntő részét mára már csak a Magyar Turizmus Zrt.-vel kötött szerződések teszik ki.

A Bell&Partners háttérbe szorulása nem is csoda, hisz az állami reklámpiacon mostanság Csetényi Csaba és Kuna Tibor érdekeltségei tarolnak. Ám Viszkei András cégét sem kell sajnálni: a közbeszerzési adatbázis szerint 2010 óta összesen mintegy 7,6 milliárd forint értékű megbízást nyert el az állam különböző intézményeitől és vállalataitól.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten és a Céginfó szolgáltatta.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás