
Sehonnan sehová vezető körforgalom a mezőn 500 millió forintnyi EU-s pénzből
A kormány 4 éve ígért egy vasútfejlesztést a Metrans leendő logisztikai központjához, de azóta sem kezdték el egyiket sem. Csak egy körforgalom épült a mezőn.
A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) tájékoztatása szerint augusztus eleje óta 530-550 saját munkavállaló végzi a vagyonőri feladatokat a cégnél. Véleményük szerint ez megfelelő szám, és a rendelkezésükre álló információk alapján úgy vélik, az október elején történt „megrázó és elítélendő esemény” nincs ok-okozati összefüggésben a vagyonőrök létszámával. Ahogy arról akkor a Blikk beszámolt, egy diszpécsert megtámadott egy zavart férfi, az érintett metróállomáson pedig nem volt biztonsági őr, aki segíthetett volna. Gulyás Attila metrós szakszervezeti vezető szerint ennek egy közbeszerzési eljárás elhúzódása az oka. Utánajártunk: megsemmisített ajánlattételi felhívást, többmilliós bírságot és egy ismerős cégnevet találtunk.
„Ötvenkilós BKV-s nőt vert félholtra egy eszelős férfi a metróban – nem volt biztonsági őr a közelben” – ezzel a címmel hozott le egy cikket október elsején a Blikk. A lap szerint a diszpécsert az Újpest-Városkapu metróállomáson támadta meg egy zavart férfi éjszaka. A támadó csak akkor hagyta abba a nő bántalmazását, amikor a műszaki ügyeletes és a szomszéd állomásról átsiető biztonsági őr percekkel később a helyszínre ért.
Gulyás Attila metrós szakszervezeti vezető a Blikknek az eset kapcsán azt nyilatkozta, az adott állomáson azért nem volt biztonsági őr, aki segíthetett volna, mert júniusban lejárt a külsős biztonsági céggel kötött szerződés. „Újat pedig még nem lehetett kötni, mert valakik megtámadták a Közbeszerzési Döntőbizottságnál a tendert. Így jobb híján a korábbi társaság munkavállalóinak egy részét tudta csak átvenni a BKV”.
Utánajártunk, mi a helyzet az említett tenderekkel, és hogy jelenleg hány biztonsági őr van a metrókban.
A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) idén áprilisban írt ki három közbeszerzési eljárást a metróvonalak élőerős vagyonvédelmére (M1-M2, M3, M4 metróvonal).
Mind a 3 kiírás dinamikus beszerzési rendszer (DBR) létrehozására irányult. Ennek az eljárási fajtának a lényege, hogy a gazdasági szereplők folyamatosan csatlakozhatnak az eljáráshoz a beszerzés ideje alatt. Amikor egy cég jelzi a részvételi szándékát, az ajánlatkérő 10 (a DBR felállításakor 30) munkanapon belül elbírálja azt, majd értesíti a jelentkezőt, hogy felvették-e a rendszerbe. Ha a cég megfelel az alkalmassági követelményeknek, akkor bekerül a DBR-be, a résztvevők számát ugyanis nem korlátozzák. Ha egy céget nem vesznek fel „az első körben”, mert nem felel meg az előírásoknak, akkor is marad még esélye. A cégek ugyanis újra jelentkezhetnek a DBR-be a beszerzés ideje alatt, és ha már megfelelnek, őket is felveszik a rendszerbe.
Utasok egy várakozó szerelvényen a 3-as metró Deák Ferenc téri állomásán 2025. június 6-án. MTI/Máthé Zoltán
Amikor az ajánlatkérőnek szüksége van a közbeszerzési eljárásban meghatározott szolgáltatásra vagy termékre, új felhívást tesz közzé. Erre már csak azok jelentkezhetnek, akik bekerültek a DBR-be. Ők egymással versenyezve tehetnek ajánlatot az éppen aktuális megbízásért.
Most azonban idáig még nem jutott el a kiíró, sőt, a szülőeljárást sem sikerült befejeznie, hiába jelezte 8 cég is a részvételi szándékát. Egy cég ugyanis mind a három eljárásban előzetes vitarendezési kérelmet nyújtott be, majd a Közbeszerzési Döntőbizottságnál is megtámadta azokat (illetve további 4 BKV-tendert is).
A cég az O.M.T. Controll Hungária volt, amely egy másik cég alvállalkozójaként indult (volna) a tenderen.
A Közbeszerzési Döntőbizottság összevonta a cég által megtámadott összesen 7 BKV-s tendert, és együtt, egy 65 oldalas határozatban ismertette a jogorvoslati eljárást.
A dokumentum szerint a cég főként azt kifogásolta, hogy a BKV a felhívásban úgy fogalmazott: „ajánlatkérő az ajánlattételi szakaszokban előírhatja az Alkotmányvédelmi Hivatal által a biztonsági követelményeknek megfelelő követelményeknek megfelelő gazdasági szereplőkről vezetett listán (jegyzéken) való szerepelés igazolás benyújtását szerződéskötési feltételként, amennyiben a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján ennek indoka fennáll…”
Emellett előírta azt is, hogy „az őrzés-védelmi feladatot ellátó személyzet részére meghatározott nemzetbiztonsági vizsgálat meglétét az adott épület jellege, az ott kezelt szenzitív információk/iratok, valamint az adott szervezet feladatspecifikációja határozza meg…”
Metrószerelvény érkezik az M3-as metróvonal felújított Arany János utcai állomására az átadóünnepsége napján, 2023. március 20-án. MTI/Mónus Márton
A cég szerint az Alkotmányvédelmi Hivatal által a biztonsági követelményeknek megfelelő gazdasági szereplőkről vezetett listán (jegyzéken) való szerepelés követelménye alapvető és lényeges szerződéskötési feltétel, a Kbt. 107. § (2) bekezdése alapján egyértelműen kell annak fennálltát meghatározni, az feltételesen nem írható elő. A gazdasági szereplőknek ugyanis el kell tudni már a DBR felállítási szakaszában dönteni, hogy ezen feltételre figyelemmel nyújtanak-e be részvételi jelentkezést. A nemzetbiztonsági ellenőrzés szükségessége pedig jelen szerződés teljesítésével összefüggésben nem merülhet fel, így olyan szakember-követelmény előírása sem (lenne) indokolt, aki korábban átesett nemzetbiztonsági ellenőrzésen.
A Döntőbizottság a jogorvoslati kérelem 1-7. kérelmi elemei tekintetében megállapította a jogsértést,
és megsemmisítette az ezekhez tartozó közbeszerzési eljárások részvételi felhívásait. Továbbá 5 millió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérő BKV-val szemben, és a közlekedési vállalatnak ezen felül 2 100 000 forint igazgatási szolgáltatási díjat, valamint 620 000 forint egyéb eljárási költséget is fizetnie kell a kérelmezőnek.
Az O.M.T. Controll számos állami kiírást megtámadott már, köztük több fővárosi tendert is. Velük kapcsolatban a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) egy eset kapcsán azt mondta, „a kérelmezőnek (ld. O.M.T. Controll – a szerk.) nem állt szándékában az eljárás során ajánlatot tenni, csak az eljárás folyamatát kívánta gátolni.”
A metróvonalak őrzésére kiírt közbeszerzési eljárások mindenesetre eredmény nélkül zárultak, a 8 cég pedig megbízás nélkül maradt.
Mivel a részvételi felhívások megsemmisítése azt jelenti, hogy a közbeszerzési eljárásoknak úgymond kiinduló pontja nullázódott le, megkérdeztük a BKV-t, hogy kiírják-e újra az érintett közbeszerzési eljárásokat. Ha pedig nem írják ki újra, hogyan oldják meg a biztonsági feladatokat?
A cégtől azt a választ kaptuk, hogy jelenleg nincs tervben új közbeszerzési eljárás kiírása.
A BKV Zrt. ugyanis augusztus elsejétől saját munkavállalókkal látja el a biztonságvédelmi és vagyonvédelmi feladatokat.
Ennek keretében jelenleg átlagosan – a fluktuáció figyelembe vételével – 530-550 fő végzi a vagyonőri feladatokat.
„A BKV célkitűzése az, hogy az utasok, a dolgozók, a vagyonelemek biztonsága és védelme saját munkavállalók alkalmazásával az eddigieknél magasabb színvonalon történjen meg, és költségei ne haladják meg az eddig igénybe vett szolgáltatás díját” – válaszolták arra a kérdésre, hogy így drágább vagy olcsóbb lesz-e vagyonvédelem.
Koncert az M3-as metró Nagyvárad téri állomásán a magyar kultúra napján, 2024. január 22-én. MTI/Kovács Attila
Azt is megkérdeztük, hogy jelenleg elegendő számú vagyon- és biztonsági őr van-e a metróvonalakon. Ha igen, hogy fordulhatott elő mégis a fenti eset?
A BKV szerint a metró vonalakon szolgálatban lévő vagyonőrök létszáma megfelelő, az elvárt biztonsági szinthez igazodik. Mint írták, „munkatársunk segítő szándékkal beszélgetést kezdeményezett egy hosszú ideje magányosan ülő férfival. A zavart tudatállapotú férfi mindenféle előzmény nélkül kezdte bántalmazni a kolléganőnket. Az állomáson szintén szolgálatot ellátó munkatárs azonnal riasztotta a biztonsági őröket, akik a rendőrök kiérkezéséig a helyszínen tartották az agresszív férfit.
A rendelkezésünkre álló információk alapján úgy gondoljuk, a megrázó és elítélendő esemény nincs ok-okozati összefüggésben a vagyonőrök létszámával.
Sajnos az ilyen, váratlan és kiszámíthatatlan támadásokat még a legszigorúbb biztonsági intézkedések sem tudják teljes mértékben megelőzni. Az utasok és a munkavállalóink biztonsága kiemelten fontos számunkra, és a biztonsági protokolljainkat ennek megfelelően alakítottuk ki. A mostani, szokatlanul erőszakos eset mélyen megrázta az egész BKV-t, kollégánknak a teljes felépüléséig minden segítséget és támogatást biztosítunk.”
Az eset napján a BKV közleményt is kiadott, amely szerint belső vizsgálatot indítottak az ügyben. Hozzátették, a dolgozókat ért atrocitások a tavalyi évhez képest az idén csökkenő tendenciát mutatnak. 2024-ben 14 eset történt, ebből 12 az első három negyedévben. 2025 szeptember végéig ugyanakkor 8 esetet regisztráltak a társaságnál.
Katus Eszter
Nyitókép: A 3-as metró felújított Nagyvárad téri állomása az avatás napján, 2023. május 22-én. MTI/Mónus Márton
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSA kormány 4 éve ígért egy vasútfejlesztést a Metrans leendő logisztikai központjához, de azóta sem kezdték el egyiket sem. Csak egy körforgalom épült a mezőn.
Gyáni Gábor és Szilágyi Adrienn saccra közel 2 kilós kötete kifejezetten olvasmányos módon mutatja be a magyarországi főnemesek életét.
Az európai piacon is zavart okozhat a gödi gyár működésének leállása, s a probléma megoldása érdekében diplomáciai lépések is szükségesek lehetnek – állítják koreai hírportálok.
A közbeszerzési eljárásra a Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt.-n kívül mindössze egy cég jelentkezett, de ez nem is meglepő az elvárt referenciák fényében.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!