
Visszavonta a fogorvosi kar dékánjának abszolutóriumát a Szegedi Tudományegyetem
Jogellenesen szerezte meg a szakvizsgára való jelentkezéshez szükséges abszolutóriumot a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karának dékánja.
Július 15-én kora reggel két ugyanolyan típusú Airbus A319-es repülőgép indult útnak Budapestről a belga fővárosba, alig 5 perc különbséggel. Az egyik a Magyar Honvédség 605-ös lajstromjelzésű csapatszállítója, fedélzetén a magyar külügyminiszterrel, a másik a Brussels Airlines menetrend szerinti járata volt. Erre Singer Viktor, a magyar külügyminiszter repülőgépes utazásait évek óta dokumentáló olvasónk hívta fel a figyelmünket. Mi pedig utánajártunk, hogy ezúttal valóban spórolhatott volna a külügy az adófizetőknek, és – a honvédségi repülőgép helyett – Szijjártó Péter az oda- és visszaúton is menetrend szerinti járattal utazhatott volna.
Bár az állami vezetők juttatásait szabályozó kormányrendelet főszabályként a menetrend szerinti járattal történő légi utazást teszi lehetővé a miniszterek számára, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szükség esetén bérelt különjáratot engedélyezhet magának, vagy egy másik jogszabály alapján – állandó személyi védelemben részesülő személyként – a honvédség légi járműveivel is utazhat.
Az elmúlt 10 évben (!) Szijjártó Péter egyszer sem (!) utazott menetrend szerinti járattal hivatali útra, helyette mindig bérelt luxusgépekkel vagy honvédségi repülőkkel érte el az úti céljait.
Azt nem tudjuk, hogy ez idő alatt hány alkalommal repülhetett volna a külügyminiszter menetrend szerinti járattal, de a mostani adatok alapján az látszik, hogy ezúttal biztosan kivitelezhető lett volna a miniszter közpénzkímélő utaztatása, ám az utazásszervezők mégsem ezt a megoldást választották.
A külügyminiszter kommunikációs csapata szokás szerint ezúttal is beszámolt a hivatali útról Szijjártó közösségi oldalain, és fotókat tett közzé a repülőtérről az indulás előtti pillanatokban.
Ukrajna szintet lépett azzal, hogy az erőszakos kényszersorozás keretében halálra vertek egy magyar embert.
Ma ezt a…
Közzétette: Szijjártó Péter – 2025. július 14., hétfő
Ebből látható volt, hogy Szijjártó körülbelül mikor készülődött a felszálláshoz, az ADS-B Exchange oldalon pedig beazonosíthatóvá vált a honvédségi repülőgép, amellyel utazott, illetve az is, hogy pontosan mikor szállt fel.
Singer Viktor ekkor leellenőrizte a Brüsszelbe induló menetrend szerinti járatok listáját, amelyből kiderült számára:
a Brussel Airlines egyik Airbus A139-ese (OO-SSS) szinte ugyanakkor indult el Budapestről, mint a külügyminisztert szállító honvédségi Airbus A139 (605).
A fentieket visszaigazolják az általunk ellenőrzött útvonaladatok is. Az útvonalábrák időpontjelzéseiből jól látható, hogy a két repülőgép csaknem egy időben járta meg a Budapest-Brüsszel utat.
A honvédségi gép és a menetrend szerinti járat Frankfurt közelében, Brüsszel felé 2025. július 15-én (forrás: ADS-B Exchange)
Az ADS-B Exchange oldal segítségével visszanéztük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér reggeli forgalmát is. Abból az látszik, hogy előbb a honvédségi repülőgép szállt fel 6 óra 44 perckor, majd két másik utasszállító elstartolását követően következett a Brussels Airlines járata, mely 6 óra 49 perckor, azaz csupán 5 perccel a honvédségi repülőgép indulása után emelkedett a magasba.
A két ugyanolyan Airbus A319-es repülőgép hasonló tempóban haladt, így az induláskor fennálló pár perc különbség megmaradt az út végére is. Így a két gép egész pontosan 7 perces különbséggel landolt 8 óra 33, illetve 8 óra 40 perckor Brüsszelben.
A visszaút alkalmával több járat is szóba jöhetett volna Szijjártó Péter és küldöttsége számára a honvédségi repülőgép visszaindulási időpontját alapul véve.
Az egyik a Brussel Airlines 15:10-kor induló gépe, mely – a menetrend szerint – 45 perccel korábban indult volna Budapestre, mint ahogy a honvédségi repülőgép felszállt.
Azt nem tudjuk, hogy Szijjártó Péter elérte volna-e ezt a korábbi gépet, mindenesetre az EU-s külügyminiszterek tanácsülése legkésőbb 13:30-kor már biztosan véget ért, hiszen Szijjártó 13:36-kor – egy közel félórás élő Facebook-bejelentkezés keretében – sajtótájékoztatóba kezdett a M1, a Kossuth Rádió és a HírTV dolgozói jelenlétében. A 29 perces „élőzés” 14 óra után 5 perccel ért végett, így Szijjártónak és küldöttségének 1 óra állt volna rendelkezésére, hogy kijusson a reptérre, és felszálljon a menetrend szerinti repülőgépre.
A 12 km-es távolságot ebben az idősávban kb. 20-30 perc alatt lehet megtenni a Google Maps szerint, tehát akár még el is érhette volna a miniszter a 15:10-es menetrend szerinti járatot. Miután azonban ezt a megoldást kissé kapkodósnak éreztük, kerestünk és találtunk későbbi járatokat is.
Az időben közelebbi a Wizz Air 16:30-as gépe volt, amely a honvédségi repülőgép indulása után fél órával – egész pontosan 35 perccel később – repítette volna haza a minisztert és pár fős küldöttségét.
De akár később – egy vacsora elfogyasztása után vagy egy levezető futást követően – is hazarepülhetett volna a Szijjártó-csapat, hiszen a Ryanair aznap 20:50-kor indította az esti járatát Brüsszelből Budapestre. Ezt a gépet akkor is elérhette volna a küldöttség, ha esetleg elhúzódott volna a tanácsülés.
Azt pedig Szijjártó Péter közösségi oldaláról tudhatjuk, hogy aznap már nem volt a miniszternek más hivatalos programja, ami miatt gyorsan haza kellett volna utaznia, és amely indokolttá tette volna a honvédségi repülőgép igénybevételét.
Cikkünk megjelenése előtt megkerestük a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztályát is a kérdéseinkkel.
Arról érdeklődtünk, hogy miért került sor honvédségi repülőgép használatára Szijjártó Péter brüsszeli útjához, miközben – jó előre ismert és tervezett programról lévén szó – menetrend szerinti járattal is lebonyolítható lett volna az utazás.
Emellett azt is szerettük volna megtudni, hogy az M1, a Kossuth Rádió és a HírTV munkatársait is a honvédségi repülőgép szállította-e Budapestről Brüsszelbe és vissza. Sajnos azonban – a kormányzati gyakorlatnak megfelelően – egyik kérdésünkre sem válaszolt a külügyminisztérium.
Brassai Kornél
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSJogellenesen szerezte meg a szakvizsgára való jelentkezéshez szükséges abszolutóriumot a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karának dékánja.
Ukrán katonák és családjuk mellett kelet-közép európai újságírók, politikusok és civilek is célponttá váltak.
A háttérben fertőzés állhat, amely csak az ezüstkárászokat érinti. A Barátúri-tóba idén először telepítettek halakat, eredetileg ugyanis víztározó volt.
Augusztus 20-án az "István a király" rockoperát adnák elő, a természetvédelmi területre szánt rendezvény helyszíne ellen azonban sokan tiltakoznak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!