koronavírus-beszerzések

Pont a koronavírusról nem tud semmit a koronavírusra hivatkozva fejlesztett kormányzati chatrobot

Kell-e koronavírus oltás, kell-e maszkot hordani a buszon, koronavírussal kapcsolatos kérdésekben ki tud segíteni – többek között ezeket kérdeztük a kormány által közel 400 millió forintból kifejlesztett chatrobottól. Ez az egyike azoknak a megrendeléseknek, amiket közbeszerzés nélkül intéztek a koronavírusra hivatkozva. A megrendelő a Belügyminisztérium volt, a kivitelezésben pedig több cég is részt vett.

Jó eséllyel egyre kevesebben emlékeznek arra, hogyan korlátozta a kormány az emberek mindennapjait a koronavírusra hivatkozva, pedig volt minden: kötelező maszkviselés, kötelező oltás, éttermek bezáratása, kijárási korlátozás – és közel 800 milliárd forintnyi közbeszerzés nélküli közpénzköltés a járványra hivatkozva.

Utóbbiról a K-Monitor győztes pere kapcsán írtunk részletesen. Már akkor megígértük, hogy a legérdekesebbnek tűnő ügyleteket bővebben is kifejtjük. A cikksorozat jelen részében a Belügyminisztérium (BM) egyik költését vizsgáltuk.

A K-Monitor által megkapott táblázatban ez a tétel úgy szerepel, hogy „A koronavírus hatásaival szembeni védekezés jegyében felmerült ügyféligények kiszolgálása robotizációs megoldással ChatRobot – VoiceChat funkcióval”.

Itt a szerződés, csak ne akard letölteni

A szerződés részleteit a BM-től közadatigénylésben kértük ki. A tárca nem küldte meg a dokumentumot, hanem feltette a Kormányzati Integrált Közérdekű Adatközlési Portálra (KIKAP), ahonnan nem lehet letölteni, csak elolvasni. Annyi baj legyen.

Letölteni nem lehet a szerződést, csak screenshotolni (forrás: BM/KIKAP)

A szerződésből az derül ki, hogy az állami tulajdonú IdomSoft Zrt. „Elektronikus hatósági ügyintézést és tájékoztatást segítő telefonos szolgáltató rendszer (Effector) — érintettség: 25% Mesterséges Intelligencia Alapú Alkalmazások Szolgáltatása (MIA – MlaaS) Multi Tenant alapon — érintettség: 75%” chatrobotra kapott megbízást 2021. november 19-én.

A szerződés szerint az első részteljesítés 2021. október 15-ig megtörtént,

vagyis a szerződés aláírása előtt több mint egy hónappal kész lett az első fázis.

A második részteljesítés 2022. augusztus 5-ig tartott. Központi Azonosítási Ügynök kapcsolatot, valamint E-Papír kapcsolatot hoztak létre többek között, és lett időpontfoglalás is benne. A BM-től kapott adatok szerint a chatrobotot 2021. május 21-én vetették be először, a szerződés aláírása előtt több hónappal.

De erre is ott a válasz a minisztérium által megküldött papírokban: az Idomsoft már 2021. május közepétől dolgozott a MIA fejlesztésén, de 2021 júniusa előtt nem volt pénz a szerződéskötésre.

Részlet a szerződésből (forrás: BM/KIKAP)

Közel 400 millióba került

A Belügyminisztérium nettó 392 millió forintot adott a chatrobotért az Idomsoft Zrt.-nek. Az összeg nagy része, nettó 341,9 millió forint az „alvállalkozói teljesítmények” nevű sornál szerepel. Az Idomsoft ugyanis közreműködőket vont be a munkába:

  • a Budapesti Műszaki Egyetem nettó 66,4 millió forintot,
  • az ELTE-Soft Kutatás-fejlesztő Nonprofit Kft. nettó 140,4 milliót,
  • az Oriana Kft. nettó 31,1 milliót,
  • a SpeechTex Kft. pedig nettó 104 millió forintot kapott.

Az alvállalkozók listája (forrás: BM/KIKAP)

A szerződésben 2022. október 31-et jelölték meg záró határidőnek. Emlékeztető: a chatrobotot „A koronavírus hatásaival szembeni védekezés jegyében felmerült ügyféligények robotizációs kiszolgálására” hivatkozva engedélyezte az Operatív Törzs. Azzal valószínűleg nem számoltak, hogy mire elkészül, addigra a koronavírus nem lesz napirenden.

Ne kérdezzetek a koronavírusról

A MIA nevű robotot az ugyfelkapu.gov.hu-ra tették ki először, ott próbáltuk ki. Előre jelezte, nem tökéletes, előfordulhat, hogy nem tudja a választ. Azt kérdeztük tőle:

  • Kell-e koronavírus-oltás?
  • Mire jó a koronavírus-oltás?
  • Kell-e oltási igazolvány?
  • Kell-e maszkot hordani a buszon?
  • Ha külföldre utazok, kell-e oltási igazolvány?

Mivel mindegyik kérdésre az a válasz jött tőle, hogy hívjam fel a 1812-es telefonszámot, megkérdeztem: koronavírussal kapcsolatban ki tud segíteni? Erre is az 1812 lett a válasz, majd azt írta: amennyiben nincs Ügyfélkapuval kapcsolatos kérdésem, meg kell szakítania a beszélgetést. Ekkor elköszöntem tőle.

Ügyfélkapun a MIA. Nem szereti, ha másról kérdezzük. Fotó: Segesvári Csaba

Azt is kipróbáltam, hogy mit mond arra, ha útlevelet szeretnék. A válasz: menjek okmányirodába. Egyéni vállalkozás indításához viszont jó helyre irányított. Nem úgy, amikor azt a kérdést tettem fel: Kft.-t szeretnék alapítani, mi a teendő? „A kérdéssel kapcsolatban a Cégbírósággal vegye fel a kapcsolatot” – volt a válasza. A Katasztrófavédelem oldalán is teszteltem, ott a lakás kéményseprésével kapcsolatban az irányítószám alapján jó választ adott. De a chatrobot a koronavírusról nem tud semmit.

A BM-től azt is megtudtuk, hogy indulása óta 786 ezren használták MIA-t.

Régi, új köntösben?

„Egyre hatékonyabban működik a mesterséges intelligencia az ügyintézésben” – ezt még 2023 januárjában közölte honlapján a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ). Az állami cég akkor azt írta, hogy „A digitalizációs folyamatok az elmúlt tíz évben Magyarországon is jelentős fejlődésen mentek keresztül és az állami szektorban is megjelentek a mesterséges intelligenciára (MI) épülő technológiai megoldások.

Ezek közé tartozik a MIA chatrobot is, amely 2021 májusa óta sikeresen nyújt támogatást az ügyintézőknek a 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalnál. A szolgáltatás bevezetése óta a chatrobothoz beérkező kérdések száma közel 1 000 000 db volt, ezek megválaszolása során az MI-vel támogatott válaszok aránya már elérte a 95%-ot. További előrelépés, hogy a tavaly beérkezett megkeresések 38%-át a chatrobot már automatikusan, emberi beavatkozás nélkül kezelte.”

A BM által megnevezett chatrobot is MIA, így a NISZ-t és a Belügyminisztériumot is megkérdeztük, hogy azonos-e a kettő, de nem válaszoltak.

Azonban valószínűleg ugyanaz a két MIA, hiszen ahogy fentebb írtuk, a szerződésben is szerepel, hogy az Idomsoft Zrt. már 2021 május közepétől dolgozott a chatrobot fejlesztésén, és ez a dátum szerepel a NISZ közleményében is. Ráadásul az Idomsoft közvetlen tulajdonosa a NISZ.

🤖 A MIA chatrobot hatékonyan segíti a 1818 Közigazgatási Ügyfélvonal munkatársait. A chatrobothoz beérkező kérdések…

Közzétette: NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. – 2023. január 18., szerda

 

Hogy mennyiben vált a be chatrobot, amit a koronavírusra hivatkozva fejlesztettek, rejtély. Valószínűleg ügyintézésben segítség lehet azoknak, akik nem ismerik a Google-t, de a népszerűsége a BM adatai szerint sem kiugró.

Segesvári Csaba

Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök, Pintér Sándor belügyminiszter és Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs ülésén a Belügyminisztériumban 2021. április 23-án. (fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)

Megosztás