aranyélet

Száraz István 150 milliós osztalékot vett ki a cégből, ami milliárdokat kap az MNB-től

Közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját a Száraz István érdekeltségébe tartozó FRANK Digital Kommunikációs Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is. A dokumentumok szerint a tavalyi évben közel 1,5 milliárd forinttal növelte éves nettó árbevételét a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kommunikációs tenderein rendre taroló cég. A nyeresége 790 millió forint volt, ami 131 százalékos gyarapodás a korábbi eredményekhez képest.

Nemrégiben a FRANK Digital Kommunikációs Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is leadta a 2021-es beszámolóját. A fő profilja szerint reklámügynöki tevékenységgel foglalkozó, 2014 tavaszán alapított cég tulajdonosa – a Dry Delta Kft.-n keresztül – Matolcsy Ádám barátja, Száraz István. Matolcsy Ádám apja pedig ugye Matolcsy György, az MNB elnöke.

A FRANK Digital éves bevétele 2020-ban ugrott meg először jelentősen: a 2019-es 201 milliós bevételhez képest akkor ugyanis 2,89 milliárdos bevétellel zárta az évet. A most leadott 2021-es beszámolóból kiderül, hogy a felfelé ívelő tendencia tavaly is folytatódott: a vállalat 4,25 milliárd forint nettó árbevétel mellett (ami közel 50 százalékos növekedést jelent) jelentősen feltornázta a profitot is, ami az előző évi 341 millióról 790 millióra ugrott.

A cég tavalyi beszámolójához leadott kiegészítő mellékletében olvasható, hogy az egy naptári napra jutó árbevétel az előző évben közel 8 millió, 2021-ben pedig már 11,6 millió forint volt.

A foglalkoztatottak száma is nőtt: a 2020-as évben átlagosan mindössze 3 főt foglalkoztató reklámügynökség alkalmazottainak létszáma tavaly 8-ra változott. A cég személyi jellegű ráfordítása 2021-ben 54 millió forint volt, és a beszámolóból a dolgozók bérezésének adatai is kiderültek: az átlagosan nyolc főt foglalkoztató cég bérköltsége 46,06 millió forint volt, azaz egy főre havonta nagyjából 480 ezer forintot költhetett a cég.

Az alapítói határozat szerint Száraz István 147 millió forintos osztalék kivételéről döntött.

A FRANK Digital Kft.-t az Opten adatai alapján 2021 januárja óta a Dry Delta Kft.-n keresztül tulajdonolja Száraz István. A Dry Delta is leadta a 2021-es beszámolóját, ami alapján a tavalyi évben egyáltalán nem volt árbevétele, holott az 2019-ben és 2020-ban rendre 20 millió körül alakult. Ennek ellenére a korábbi, közel 400 milliós veszteséget sikerült megfordítani: 2021-ben a cég adózott eredménye 255 millió forint volt, aminek forrása a kiegészítő melléklet szerint a „pénzügyi műveletek bevételei”. A nyereség majdnem egészét, 254 millió forintot pedig osztalékként ki is vette a cégből a tulajdonos Száraz István.

Száraz neve onnan lehet ismerős, hogy ő volt a már megszűnt VS.hu alapítója, ami több mint félmilliárdot kapott az MNB alapítványaitól. Száraz István az Origo-t kiadó New Wawe Media Group Zrt.-ben is jelentős szerepet töltött be egészen 2017-ig, majd a vezérigazgatói címet később barátja, a jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám vette át. A hvg.hu értesülése szerint pedig Matolcsyék mellett Száraz jó kapcsolatot ápol a miniszterelnök vejével, Tiborcz Istvánnal is.

A FRANK Digital Kft.-ről több alkalommal is írtunk már az Átlátszón, a cég ugyanis az elmúlt években rendre tarol az MNB kommunikációs tenderein, legutóbb például a bank 2020–2021. évi kommunikációs tevékenységéhez kapcsolódó feladatok ellátását nyerte el, nettó 2 milliárd forintért. Az eljárás eredménye ugyanakkor nem is volt kétséges, hiszen csak egyetlen ajánlat érkezett a tenderre. Tavaly szeptemberben pedig egy 3 milliárd forintos megbízást nyert a cég az MNB-től.

Ismét Száraz István cége nyerte a Magyar Nemzeti Bank kétmilliárdos kommunikációs tenderét | atlatszo.hu

A Frank Digital Kommunikációs Tanácsadó és Szolgáltató Kft. látja el a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019-2020. évi kommunikációs tevékenységéhez kapcsolódó feladatokat – derült ki az EU-s közbeszerzési értesítő október 16-i számából. A nyertes cég tulajdonosa, Száraz István többször üzletelt már Matolcsy György jegybankelnök környezetével.

Sőt, már 2017-ben is nyertek az MNB egy közbeszerzésén, akkor a „Fogyasztóbarát termék”-nek minősített lakáscélú jelzáloghitelek társadalmi megismertetéséért feleltek nettó 1,5 milliárd forintért a Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-vel közösen. A vállalat emellett dolgozott Schmidt Mária alapítványának, a Terror házát is üzemeltető Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványnak (KKETTK), valamint a Magyar Olimpiai Bizottságot is reklámozták már.

Szopkó Zita

A cégadatokat az Opten Kft. szolgálatta. Címlapkép: Száraz István (forrás: M2 Petőfi TV)

Megosztás