December közepén hoztuk nyilvánosságra a honvédségi repülők összes eddigi útját, amelyek között népszerű üdülővárosok is vannak. Cikkünk nyomán Harangozó Tamás (MSZP) országgyűlési képviselő megkérdezte a honvédelmi minisztert, hogy hol miért jártak a HM repülőgépei, de Benkő Tibor azt közölte vele, hogy ezek az adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évig nem nyilvánosak. Vajon miért jártak a honvédségi repülők Dubajban, a Kanári-szigeketeken, Las Vegasban és Máltán? Az Átlátszó megkeresésére 1 hónap alatt sem válaszolt a minisztérium.
2018. február elején a Magyar Honvédség két Airbus A319-es repülőgépet vásárolt, amelyek a 604-es és 605-ös katonai lajstromjelet kapták. Majd 2018. augusztus elején a Magyar Honvédség vásárolt egy Dassault Falcon 7X típusú business jetet is, ami a 606-os lajstromot kapta. Néhány hónappal később viszont az azóta bezárt Zoom.hu kiderítette, hogy a honvédség valójában két business jetet vett: a második Falcon a HA-LKX polgári lajstromjelet kapta, és a Honvédelmi Minisztérium (HM) egyik cége volt a tulajdonosa.
Orbán Viktor miniszterelnök tavaly szilveszterkor a titokban tartott business jettel ment Brazíliába az új, szélsőjobboldali brazil elnök beiktatására, és 2019-ben a repülő megkapta a 607-es katonai lajstromjelet. A miniszterelnök 2018-ban többször utazott hivatalos látogatásra a 604-es és 605-ös, elvileg katonai csapatszállítónak vett repülőgépekkel is, amelyek mellett több alkalommal büszkén pózolt utazásai során.
2019 tavaszán a honvédségi gépeket eltüntették a legismertebb repülőfigyelő oldalakról, ezért azóta nem lehetett tudni és az interneten követni, mikor merre jár a két Airbus és a két Falcon. Ezzel párhuzamosan Orbán Facebook-oldalán is ritkábban jelentek meg olyan fotók, amelyeken a HM valamelyik repülőgépe szerepelt.
2019 december közepén azonban az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével megszerezte és nyilvánosságra hozta a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek útjairól. Ahogy akkor megírtuk, a két Airbus és két Falcon által meglátogatott helyszínek között olyan helyszínek is szerepelnek, mint Dubaj, a Kanári-szigetek, Las Vegas, Málta, és Panama.
Orbán Viktor miniszterelnök tavaly sokszor utazott a frissen beszerzett új honvédségi repülőgépekkel, és büszkén pózolt mellettük. Azóta viszont a Magyar Honvédség két-két utasszállítójával és luxusrepülőgépével kapcsolatos adatokat letiltották az internetes repülőgépfigyelő oldalakról, így egy ideje nem lehetett tudni, mikor merre járnak.
Cikkünk nyomán, annak megjelenésének napján Harangozó Tamás, az MSZP országgyűlési képviselője írásbeli kérdésben érdeklődött Benkő Tibor honvédelmi miniszternél a részletekről.
Harangozó Tamás az alábbi kérdésekre szeretett volna választ kapni:
- Változott-e a minisztérium álláspontja, abban a kérdésben, hogy a 604 és 605 lajstromszámú Airbus319 valamint a 606 és 607 lajstromjelű Dassault Falcon típusú repülőgépek kizárólag katonai célokat szolgálnak?
- Mikor, és mely városokban jártak pontosan az említett gépek a 2019-es évben?
- Mely utak szolgáltak tételesen katonai, kormányzati illetve magáncélokat?
- Ki fizette a költségeket az egyértelműen nem állami célú utak kapcsán?
Benkő Tibor december 20-án kelt válaszában azt közölte, hogy
“a katonai szállításokra vonatkozó információk a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 38. §. (7) bekezdése alapján keletkezésüktől számított 30 évig honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből nem nyilvánosak.”
A miniszter ugyanakkor arról is tájékoztatta Harangozó Tamást, hogy az országgyűlési képviselőknek joguk van iratbetekintés során informálódni az őket érdeklő témákról, és ha Harangozó élni kíván ezzel a lehetőséggel, jelezze a Honvédelmi Minisztériumnak.
Az Átlátszó érdeklődésére Harangozó Tamás elmondta, hogy 2020. január 6-án írásban jelezte betekintési szándékát a HM-nek, és nagyon várja az időpontot.
Nyaralóhelyek, kaszinóváros, adóparadicsom
A honvédségi repülőgépek útvonalairól szóló cikkünk megjelenése előtt egy héttel, tavaly december 5-én mi is megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot, de hiába. Összegyűjtöttük a repülők 15 legérdekesebb útját, és tájékoztatást kértünk arról, hogy miért mentek ezekre a helyszínekre a gépek, és kiket szállítottak oda. A tárca azonban szokásához híven nem válaszolt a kérdéseinkre – még most, bő egy hónap elteltével sem. Még annyit sem, mint Harangozónak, hogy nem mondják meg, mert titkos.
Azt ugyan egyelőre nem tudjuk, hogy miért mentek egyes helyszínekre a Magyar Honvédség repülői, de az általuk meglátogatott úticélokról rengeteg információ elérhető nyilvánosan.
1, Dubaj
Az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb és második legnagyobb városa, népessége 2,5 millió fő. A Perzsa-öböl déli partján fekszik, az Arab-félszigeten. A város híres az egyedi és nagyszabású építészeti beruházásairól (pl. itt található a világ legmagasabb szállodája, a Burdzs al-Arab luxusszálloda, a világ legmagasabb épülete, a Burdzs Kalifa felhőkarcoló, továbbá a mesterséges Pálma-szigetek is), bevételei jelentős része származik a turizmusból, de emellett az ingatlanpiac, valamint a pénzügyi szektor egyik fontos központja is a világon.
Az Orbán Viktor miniszterelnök és Mészáros Lőrinc által is használt, osztrák lajstromjelű magánrepülőgéppel 2018 szilveszterén Mészáros üzlettársa, Szíjj László is Dubajba repült a családjával.
A honvédség 604-es Airbus csapatszállítója 2018 novemberében, a 605-ös Airbus pedig 2019 novemberében járt itt.
2, Las Vegas
Az Amerikai Egyesült Államokban, Nevada államban található város a világ egyik leghíresebb szórakoztatóközpontja, amely leginkább a kaszinóiról híres. Miattuk kapta a nem túl hízelgő Sin City („bűnös város”) becenevet is, és számtalan film(sorozat) helyszíne és témája egyben. A kaszinók nagy része a Las Vegas Sugárúton (Strip) helyezkedik el, ahol számtalan építészeti látványosság, például a párizsi Eiffel-torony kicsinyített mása a Paris kaszinó-hotelnél, egyiptomi piramismásolat (Luxor kaszinóhotel), és az olaszországi Velence minimása (Venetian kaszinóhotel) is megtalálható számos egyéb építészeti különlegesség mellett.
A Magyar Honvédség 606-os lajstromszámú Dassault Falcon business jetje 2019 áprilisában járt itt.
Las Vegas Strip (fotó innen)
3, Fuerteventura
A Kanári-szigetek második legnagyobb tagja az Atlanti-óceánban elhelyezkedő sziget, amely nagyon népszerű nyaralóhely. Területe 1660 négyzetméter, hosszúsága 100, szélessége 31 kilométer, alakja hosszúkás. Tengerpartjának nagy részét finom homok borítja, amely nagy területen fekete (mivel bazalttufa málladéka), és a sziget vulkanikus múltját őrzi a déli részén elhelyezkedő, 807 méter magas Pico de la Zarza hegycsúcs is. 2009-ben az UNESCO a sziget teljes területét és a partközeli gazdag tengeri élővilágot bioszféra rezervátummá nyilvánította. Kedvező elhelyezkedése miatt Fuerteventura átlaghőmérséklete nyáron 20-28 °C, télen pedig 15-22 °C között mozog. Gyönyörű strandjai miatt a turisták kedvelt célpontja.
A Magyar Honvédség 604-es Airbus repülőgépe 2019 novemberében, a 605-ös Airbus pedig 2019 májusában járt itt 3-3 napra.
Fuerteventura (fotó: Wikipedia)
4, Panamaváros
A Közép-Amerikában található Panamai Köztársaság (röviden Panama) fővárosa és legnépesebb városa. A Csendes-óceánt az Atlanti-óceánnal összekötő Panama-csatorna partján helyezkedik el, amelynek építését hatalmas korrupciós botrányok kísérték. Innen ered a „panamázás” kifejezés, és a „panamázik” ige, ami a csalás, visszaélés, sikkasztás szinonimájaként használatos. Panamaváros az ország adminisztritatív, kereskedelmi és gazdasági központja, a világ egyik pénzügyi centruma, a pénzmosás fellegvára. A felhőkarcolós belvárosban több bank és nagyvállalati székhely található, az adócsalók kedvelt és bejáratott városa.
A honvédség 606-os Dassault Falcon repülője 2019. április 10-én járt itt. Éppen aznap, amikor Szijjártó Péter külügyminiszter magyar külgazdasági és konzuli képviselet nyitásáról tárgyalt a helyszínen.
Panamaváros (fotó: Wikipedia)
5, Alicante
Spanyolország dél-keleti részén, a Földközi-tenger partján, a Costa Blanca öbölben helyezkedik el, és annak legfontosabb városa. Télen 7-17 °C, nyáron 20-28 °C az átlaghőmérséklet, hó utoljára 1926-ban esett. Népszerű nyaralóhely több látványossággal: fehér homokos terngerpart, a város szélén magasodó Benacantil hegy, és az annak tetején található Szent Borbála várkastély, a pálmafákkal szegélyezett és hullámzó mintát keltő Explanada de España sétálóutca, régi arab negyed – hogy csak a legkedveltebbeket említsük.
A Magyar Honvédség 604-es csapatszállítója 2018 október 12-én járt itt. A 605-ös csapatszállító pedig 2019. június 30-án repült ide, majd még aznap visszatért Budapestre. Egy héttel később, július 6-án megint kiment Alicante-ba, ahonnan ismét még aznap haza is jött.
Alicante (fotó: Wikipedia)
Tavaly decemberében a hvg.hu közadatigénylésben kérte ki a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy a két Airbus és két Falcon fedélzetén mely állami vezetők hova utaztak, és mennyibe kerültek ezek az utak. Érdekes módon a tárca hivatalos válaszában felsorolt úticélok között sem Alicante, sem Las Vegas, sem Fuerteventura nem szerepel.
Erdélyi Katalin
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!