A következő harminc évben drasztikusan és megállíthatatlanul csökkenhet a magyar népesség
Kutatók szerint a hazai népesség 8,2-8,8 millióra csökkenhet 2050-re. Ennek fő oka az elöregedő korszerkezet és az alacsony termékenységi ráta.
Újbuda önkormányzata és a korábban már pert nyert civilek bíróságon támadják meg a Déli Körvasút ismételten kiadott környezetvédelmi engedélyét. Eközben a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. megkezdte a fakivágást a vasúti töltés mentén, ami ellen az önkormányzat és a civilek egyaránt tiltakoznak. Lázár János építési és közlekedési miniszter kijelentette: kompromisszumos megoldást szeretne találni a beruházás ügyében.
Fakivágást és bozótirtást kezdett meg Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) a Hamzsabégi sétány mentén, a vasúti töltés mellett. A megszűnés előtt álló NIF december 5-én, egy Facebook-posztban jelentette be, hogy a munkálatokra a Déli Körvasút kapacitás-bővítése miatt kerül sor, a MÁV kezelésében lévő területen.
A hírt egyaránt felháborodással fogadta a környékbeli lakosság, az érdekükben fellépő Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (PoPÉK) és Újbuda önkormányzata.
A Déli Körvasút projektre ismételten kiadott környezetvédelmi engedély ellen ugyanis bírósági pert indított a civil szervezet és az újbudai önkormányzat.
A fakivágások jogtalannak tartott megindítása miatt az önkormányzat és a civilek december 6-án közös sajtótájékoztatón tiltakoztak.
A Déli Körvasút projektről és a 2020 óta tartó lakossági tiltakozásról az Átlátszóban korábban részletesen beszámoltunk. Megírtuk, hogy a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) együttműködésében indult gigaberuházás során 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pályát, összesen mintegy közel 13 kilométer vágányt építenének. Emellett hat új vasúti híd, két új megálló, továbbá egy monumentális zajvédő fal is létesülne.
A beruházás miatt a Hamzsabégi sétánynál közel 1000 fa kerülne veszélybe: a vasúti töltés mentén 782, a parkban 198 fát vágnának ki.
1000 fát vágnak ki a 338 milliárd forintos Déli Körvasút építése miatt Újbudán | atlatszo.hu
A kormány politikai döntését tudománytalan, kváziszakmai ideológiával támogatja a kormányoldali sajtóban is futtatott Drogkutató Intézet. A szervezetet Rogán Antal álcivil…
A beruházók az új vágányok szükségességét az elővárosi vasúthálózat fejlesztésével indokolják. Arra hivatkoznak, hogy a Déli Körvasút jelentős közúti forgalomtól és légszennyezéstől mentesíti majd Budapestet.
A lakosok érdekében fellépő PoPÉK Egyesület szerint viszont a mintegy hat éven át tartó, a környékbeliek életét ellehetetlenítő beruházás célja nem csupán az elővárosi közlekedés fejlesztése. Az új vágányok az országot átszelő, sőt Európába közlekedő tehervonatok miatt épülnének, állítják. Ennek a vasúti teherforgalomnak pedig nincs helye Újbuda közepén, egy sűrűn lakott fővárosi lakóövezetben, hiszen erre lenne más alternatíva – hangsúlyozza a civil szervezet.
A beruházásra kiadott környezetvédelmi engedélyt a PoPÉK és a Védegylet bíróságon támadta meg, mégpedig sikerrel: a Fővárosi Törvényszék ugyanis idén februárban az engedélyt hatályon kívül helyezte.
A bírósági ítélet 98 oldalon sorolta fel a környezetvédelmi eljárás súlyos hiányosságait. Eszerint a zajterhelést, a felszín alatti vizeket érintő hatásokat, a Hamzsabégi sétányon élő állatvilág védelmét nem vizsgálták megfelelően, emiatt új hatástanulmányra van szükség.
Lényeges pontja volt a bírói ítéletnek az is, hogy az engedély kiadásakor nem történt meg a EU Irányelve alapján is előírt, alternatív útvonalakra vonatkozó vizsgálat
Csakhogy az új eljárás során és az ennek nyomán november 11-én másodszor is kiadott környezetvédelmi engedélyben nem érvényesítették a bírói ítéletben előírt feltételeket – állítják a civilek.
„A bíróság döntéseit a környezetvédelmi hatóság szinte alig vette figyelembe és úgy adott ki újabb engedélyt, hogy az továbbra is súlyos hiányosságokat tartalmaz; nem történt meg az alternatív útvonalak vizsgálata sem. Ezt a környezetvédelmi engedélyt a beruházó erőszakolta ki, ennek megléte kell ugyanis ahhoz, hogy a Déli Körvasút beruházása megkapja a 240 milliárdos EU-s támogatást.” – mondta el az Átlátszónak Bárkovics József, a PoPÉK alelnöke.
A PoPÉK és a Védegylet, valamint kerületi lakosként Kreitler-Sas Máté, LMP-s önkormányzati kéviselő közös keresetben támadta meg a Déli Körvasút újonnan kiadott környezetvédelmi engedélyét a bíróságon.
Újbuda önkormányzata szintén perbe száll, mégpedig a civilektől függetlenül; emellett több önkormányzati képviselő anyagilag is támogatást nyújt a civil szervezeteknek.
A Déli Körvasút beruházásra kiírt közbeszerzést a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyerte el nettó 338 milliárd forintos ajánlattal. Szeptemberben megírtuk, hogy további 5 milliárd forintba kerül a mérnöki tanácsadói és műszaki ellenőri feladatok elvégzése. A költségeket tovább növeli a Déli összekötő vasúti híd felújítása, ez ugyanis nem része a Körvasút-projektnek. Ezt egy másik kormányközeli cég, a jachtos Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 35,9 milliárd forintért.
Még 5 milliárdba kerül a 338 milliárd forintos Déli Körvasút mérnöki ellenőrzése | atlatszo.hu
A Déli Körvasút nevű projekt során felújítják és bővítik a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar közötti vágányokat, hat új vasúti hidat, két új megállót, továbbá egy monumentális zajvédő falat is létesítenek. A beruházás 3,7 kilométer hosszúságú szakaszt érint, közel 2 kilométer hosszon háromvágányú és 1,7 kilométer hosszon négyvágányú pálya valósul meg.
A PoPÉK álláspontja szerint „felesleges elkölteni 338 milliárd forintot (+ híd + állomások + egyéb díjtételeket) egy olyan vasútfejlesztésre, ami igazolhatóan nem képes hosszú távon megoldást nyújtani se a személyszállítás problémáira, se a teherforgalom várható növekedésére”.
A civil szervezet a V0 beruházás újraindítását és felgyorsítását javasolja, ami szerintük elfogadhatóbb költségek mellett biztosít országosan kedvező kínálatot a teherforgalomnak. A PoPÉK egy közérthető összefoglalót is készített, hogy miért van szükség alternatív megoldásra a Déli Körvasút projekt helyett.
„Ha nem változtak a harmadik és negyedik vágány létesítéséről szóló tervek és a monumentális zajvédő építmények (és a támfalak) tervei, akkor a környezetpusztítás és az egészségkárosítás szintje sem változik.” – állítják a civilek.
A Déli Körvasút ügye Lázár János építési és közlekedési miniszternek az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt tartott beszámolója kapcsán is szóba került. A beszámolóra annak kapcsán került sor, hogy Lázár tárcája átvette a közlekedési területet a Technológiai és Ipari Minisztérium feldarabolása után.
A gazdasági bizottság előtti meghallgatáson Orosz Anna, Újbuda momentumos képviselője kérdezte a minisztert a V0 beruházás folytatásáról és a Déli Körvasút terveinek felülvizsgálatáról.
Lázár válaszában először árulkodónak nevezte, hogy a beruházás kapcsán az „emberek problémái helyett” a momentumos politikus először Mészáros Lőrinc nevét említette. „Ezek szerint nem a választók a fontosak, hanem hogy kihez kerül pénz” – jelentette ki Lázár, aki aztán beszámolt a tervezett projekt helyszínén tett látogatásának tapasztalatairól is.
„Nem vitatható az, hogy ez a beruházás nem teszi könnyűvé az ottani életet; ennek a beruházásnak van környezetterhelő hatása.” – ismerte el. Ezért a miniszter az önkormányzat, az ott élő emberek, a kormány és az EU közti kompromisszum megtalálása érdekében, mint mondta, Dr. László Imre újbudai polgármesterrel kíván tárgyalni.
„Önök meg tudják akadályozni ezt a beruházást, ha a szakhatósági engedélyeket megfellebbezik, erre december végéig van lehetőségük. Ha nem lesznek jogerős engedélyeink 2023. január 22-ig, akkor ezt a beruházást nem tudjuk megvalósítani EU-s forrásból.”
Lázár nemcsak az EU-s források lehetséges elvesztésével indokolta a felek közti kompromisszum megtalálásának szükségességét. Azt is elmondta, hogy a déli vasúti híd három sávra való bővítése őt már „kész helyzet” elé állította: szerinte emiatt a hídra rávezető és onnan a továbbvezető forgalmat is bővíteni kell.
A PoPÉK javasolni fogja Dr. László Imre polgármesternek, hogy ne egyezzen bele a harmadik vágányba és ne álljon el a pertől. A civil szervezet hangsúlyozza azt is: ha „elúszik” az EU-s pénz, azért nem a projektet jelenlegi formájában ellenzők lesznek felelősek, hanem a Déli Körvasút hibás koncepciójának kigondolói.
Szöveg: Bodnár Zsuzsa – Videó: Balogh Dénes
Címlapkép: a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. megkezdte a fakivágást a Hamzsabégi sétány mentén. (forrás: Facebook)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásKutatók szerint a hazai népesség 8,2-8,8 millióra csökkenhet 2050-re. Ennek fő oka az elöregedő korszerkezet és az alacsony termékenységi ráta.
Veszélyben az európai cégek tényleges tulajdonosait listázó adatbázisok nyilvános hozzáférhetősége.
2015-ben a tram-train megvalósíthatósági tanulmánya sűrűbb menetrenddel és sok utassal számolt. Egyebek mellett ez is kiderül a kiperelt iratból.
Az energetikai szankciókról szóló nemzeti konzultáció nemcsak energiahordozókra, hanem beruházásokra, turizmusra és migrációs félelmekre is kitér.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!