fót

Ökológiai folyosó közepén vezetnék át a gödi Samsung-gyárat is kiszolgáló új főutat

Páratlan értékű természetvédelmi területet veszélyeztetne az a 18 kilométeres útszakasz, amit az M3-as autópálya és az M2-es autóút között kíván megépíteni a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Ezt állítják azok a fóti és mogyoródi lakosok, akik petícióval tiltakoznak az összekötő út (szerintük természetromboló) nyomvonala ellen. Az útépítésnek ugyanakkor sok veresegyházi és csomádi lakos örül, mert meggyorsítaná számukra a Budapestre való bejutást. Csakhogy az új út megépítése másféle érdekeket is szolgál: jelentősen meg fogja könnyíteni a gödi Samsung-gyárba való beszállítást és gyors elérhetőséget biztosít az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó gödöllői, salgótarjáni és bátonyterenyei cégek számára.  

Évek óta szerepel a magyar kormány ígéretei közt annak a településeket elkerülő útnak a megépítése, amely az M3-as autópályát kötné össze az M2-es gyorsforgalmi úttal. 2020-ban Veresegyház önkormányzata egy tájékoztatást tett közzé a tervezett út minisztériumi támogatottságáról. Az új út megépítésével csökkenni fog Csomád, Fót, Mogyoród, Szada és Veresegyház belső forgalma – hangoztatja a kormány és sok helyi lakos –, emellett pedig gyorsabbá válik a fővárosba való bejutás ezekről a településekről.

Cikkünkben a későbbiekben rámutatunk, hogy bármennyire hangsúlyozzák a kormányzati szereplők, hogy a régió közlekedésének fejlesztése és a 301-es út megépítése a lakosság érdekében történik, legalább ilyen fontos – ha nem fontosabb – szempont a külföldi multicégek közlekedési infrastruktúrával való kiszolgálása. 

Ennek a 301-es számú tervezett útnak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) honlapján közzétett nyomvonala nem mindenkinek tetszik a környéken. Több mint 1 500, főként fóti és mogyoródi lakos papíralapú aláírásokkal és online petícióval tiltakozik az új út megvalósítása ellen. Az ellenzők szerint a tervezett út több száz ember lakókörnyezetét, gazdálkodását, kikapcsolódási és sportolási helyszínét veszélyeztetné. Továbbá aránytalanul nagy kárt okozna a Fóti-Somlyó nevű természetvédelmi terület fokozottan védett természeti értékeiben is.

Az Y alakú, 301-es számú tervezett út az M3-as autópályát kötné össze az M2-es gyorsforgalmi úttal (forrás: Nif.hu)

„A tervezett útépítés a már amúgy is apró területté zsugorított természetes élőhelyet, mely magában foglalja a Fóti-Somlyó kiemelten védett részét, egy úthálózattal körülvett, értelmezhetetlenül apró élőhellyé csökkentené, amelynek így az életképessége is erősen kérdésessé válik” – olvasható a petícióban, amelynek szerzői a NIF honlapján fellelhető tervezett út szakmaiságát közlekedési szempontból is megkérdőjelezik.

Szerintük ugyanis indokolatlan, hogy az M3-as autópályához két, egymáshoz nagyon közel levő útbekötést is terveznek. Az út kevésbé természetromboló nyomvonalához a Mondjunk együtt NEM-et az autóútra! Facebook-csoport tagjai alternatív útvonalakat tartalmazó tervet is készítettek.

A nagy forgalmú út a tervezett nyomvonalon ellehetetlenítené a gazdálkodást.

Pedig sokan folytatnak itt – a Duna-Ipoly Nemzeti Parkkal együttműködve – hagyományos állattartást és legeltetést, ami biztosítja az őshonos növényvilág megőrzését és fenntartását. Több lovarda is működik itt, emellett fótiak, mogyoródiak, budapestiek kedvelt kirándulóhelye és kikapcsolódási  helyszíne ez a még megmaradt zöldterület – írják a petícióban. 

Az életfeltételeik védelmében fellépő lakosok 1 513 tiltakozó aláírást adtak át Dr. Vass György fideszes fóti polgármesternek és a fóti jegyzőnek, arra kapva ígéretet, hogy a kormányhoz és a NIF-hez is eljut a tiltakozásuk. 

A Fóti-Somlyó területe 1953 óta áll természetvédelmi oltalom alatt, a védettség fenntartását pedig egy 2007-es rendelet biztosítja. A 282 hektár kiterjedésű Natura 2000-es területből több mint 100 hektár fokozottan védett. A védelem indoka és célja az ún. „pannon flóra és fauna” megmentése és élőhelyének biztosítása. Itt él például a fokozottan védett fóti boglárkalepke, de emellett több száz különleges lepke élőhelye is a hely – nevezik is gyakran a Somlyót „a lepkék hegyének”. Emellett szinte az összes hazai gyíkfaj és sokféle madárfaj megtalálható itt. A terület,  szubmediterrán jellege miatt, számos „melegebb korszakok emlékét őrző” fajnak nyújt menedéket – olvasható a Duna-Ipoly Nemzeti Park honlapján.

A nyomvonal helyrajzi számai még nem ismertek, azonban a NIF által közzétett térkép alapján

az bizonyos, hogy olyan területet fog keresztezni az út, ami az országos ökológiai hálózat része, úgynevezett ökológiai folyosó.

A beruházást a Natura 2000-es védettséget élvező Fóti-Somlyó és a Veresegyházi-medence területei mellett vezetnék el. 

Ökológia folyosót kereszteznek a jelenlegi tervek szerint az úttal (forrás: okir.hu/Átlátszó-szerkesztés)

Az útépítés jelenleg tervezés alatt áll. A tervezésre kiírt közbeszerzést a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Kft. nyerte el tavaly júniusban; a két cég fogja nettó 310 millió (bruttó 393 millió) forintért a terveket elkészíttetni és az engedélyeztetést lefolytatni.   

A FŐMTERV Zrt. gyakori nyertese kormányzati beruházások tervezési feladatainak. Számos fontos projekt mellett ők végezték a Budapest Déli Városkapu Fejlesztési Program tervezését közel 3 milliárd forintért, legújabb megbízásuk pedig a Nyugati pályaudvar és Kelenföld között épülő Duna alatti vasúti alagút tervezése 850 millió forintért. 

Külföldi multikat is ki fog szolgálni az új út

Tuzson Bence országgyűlési képviselő rendszeresen ad hírt a 301-es út megépítéséért tett erőfeszítéseiről és a projekt folyamatáról. Tavaly októberben arról posztolt a Facebook-oldalán, hogy a körzet autósai érdekében keményen dolgozik az út megvalósításán. 

Tuzson Bence a Roden Mérnöki Iroda Kft. munkatársával az úttervekről tárgyal (Forrás: Tuzson Bence / Facebook)

Csakhogy az új út nem csupán azt a célt fogja szolgálni, hogy a veresegyháziak könnyebben bejussanak a fővárosba, és kisebb legyen a forgalom az érintett településeken.   

A veresegyházi Tavirózsa Egyesület szerint az összekötő út megépítése vélhetően csak átmenetileg mérsékli majd az autóforgalmat és megvalósítása újabb problémákat fog generálni. Szerintük az új utat az egyre növekvő számú veresegyházi lakoson kívül fóti és csomádi lakosok és vállalkozók is használni fogják, így az hamar telítődhet. Emellett további lakó-, kereskedelmi és ipari övezetek jöhetnek létre az út mellett, ami szintén forgalomnövekedést fog okozni. 

Emellett az is bizonyos, hogy az ország egyik legnagyobb ipari beruházását is szolgálni fogja az M2–M3 összekötő út.

A Samsung SDI gödi akkumulátorgyára és a Samsungot kiszolgáló új üzemek számára is nagyon fontos a telephelyek közti összeköttetést biztosító új útvonal.

Így a Gödöllőn épülő dél-korei Iljin Material rézfóliagyártó cég és a kínai Shenzhen Kedali Industry akkumulátor-alkatrészeket gyártó üzeme jóval rövidebb útvonalon tudja majd az alkatrészeket a gödi gyárba beszállítani. De megrövidül a szállítási útvonal a Salgótarjánban lévő, akkumulátor-alkatrészt gyártó Bumchun Precision Hungary Kft. és a bátonyterenyei SungEel Hitech Hungary Kft. akkumulátor-újrahasznosító üzem számára is. Ez a két Nógrád megyei cég, melyek a gödöllői üzemekhez hasonlóan a gödi Samsung SDI partnerei, a 21-es főút felújításának köszönhetően is gyorsabban fogja elérni a gödi helyszínt. 

 

420 hektárra bővült a gödi „különleges gazdasági övezet”, még egy erdőt kivágnak | atlatszo.hu

Újabb területeket vett el a kormány Gödtől a Samsung-beruházás érdekében. A december végén közzétett rendeletek szerint transzformátorállomás, munkásszálló és újabb, „jelentős környezeti hatású” létesítmény építhető a 420 hektárra kibővített különleges gazdasági övezetben. Emellett a Samsung-gyár területén 10 százalékkal megemelték a beépítési arányt, és az új ipari park kedvéért kivágnak egy 8300 négyzetméteres erdőt is.

A gödi különleges gazdasági övezet (KGÖ) fejlesztésének Stratégiai Operatív Programja is egyértelművé teszi, hogy az iparfejlesztési tervek nemcsak Gödöt, hanem a szomszédos településeket is érintik. A KGÖ fejlesztési programja áttekinti Dunakeszi, Göd, Fót, Csomád, Sződ iparfejlesztési lehetőségeit és megállapítja: „A térségben jelentős a még kihasználatlan, már kereskedelmi-gazdasági vagy ipari-gazdasági övezetbe sorolt terület, mely egy részben már meglévő, más részében kialakítandó infrastruktúrával fogadóképes bázisként alkalmas a szektor fejlesztésére.”

Emellett a fejlesztési program egyik megjelölt célja „a Samsunghoz és más nagyvállalatokhoz való beszállítói kapcsolódások fokozott megjelenése, övezeten belüli termelési-innovációs beszállítói hálózatok kialakulása”, s ebben az M2–M3 közti összekötő út bizonyára kulcsszerepet fog játszani.  

Bodnár Zsuzsa

A címlapkép a fóti Mogyoró utcában, a Fóti-Somlyó természetvédelmi terület szélén készült (fotó: Átlátszó/Bodnár Zsuzsa)

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás