Közel félezer parkolóhelyet alakítanak ki a Pilisben, részben Natura 2000-es területen
A Natura 2000 hatásbecslés szerint az állatok idővel megszokják az üzemelést, de az nem derült ki, vágnak-e ki fákat, és ha igen, mennyit.
Augusztus elsejétől tehervonatok járnak a Szeged–Szabadka vasútvonalon, a még épülő szakaszt vasárnap mutatták meg a sajtónak. A 45 milliárdos építkezésen Vitézy Dávid államtitkár Mészáros Lőrinc cégét dicsérte. A szerb oldalon már minden kész, a MÁV szerint nincs késés, a tervek szerint jövő télen lehet először személyszállítás. A menetidő még mindig kérdéses.
Rekkenő hőség, délibáb, a rádióban az összes frekvencián Szijjártó Pétert idézik, aki szerint „Magyarországra keletről és délről is nyomást gyakorol a menekültek áradata”. Ott állunk a szerb határon, Röszkénél, az immár 7 éves kerítésnél, de semmi mozgás. Pedig a határ nyitva, most mégsem a határsértők miatt érdekes a hely. A MÁV és a NIF vasárnap tartott sajtótájékoztatót a Szeged–Szabadka vasútvonalról, ahol bemutatták a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd sínépítő szupergépét is munka közben.
„Nem átadó ünnepségre hívtuk ma önöket, lesz olyan is, hanem egy olyan munkaközi bejárásra, ahol a munkának talán a leglátványosabb és legizgalmasabb pontján együtt tekinthetjük meg azt, hogy hogyan is épül Magyarország piacvezető, vasúti kivitelező vállalta a V-Híd beruházásában a MÁV megbízásából a magyar kormány finanszírozásában ez a beruházás itt, és hogyan épül ki az új vasútvonal Szeged és Röszke között, hogy aztán majd ez folytatódjon tovább Szabadka felé” – ezt már Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára mondta.
Vitézy arra is kitért, hogy
a 45 milliárdos építkezés azért fontos, mert a Budapest–Belgrád vasútvonal építése miatt a szegedi szakaszra terelik a tehervonatokat augusztus elsejétől.
„Kínai hitelből a Budapest–Belgrád vasútvonalnak a fejlesztésén közösen dolgozunk a szerbekkel. Zajlik a munka a szerb oldalon és zajlik a munka Magyarországon is. Már a MÁV vállalkozásba adta, és nemcsak vállalkozásba adta, hanem munkaterületbe is adta azokat a területeket, ahol korábban vonatok közlekedtek. Éppen ezért ma már a személyvonatok számára vágányzár van a 150-es vasútvonalon, amit itt a térképen szürkével láthatnak.
Éppen ezért arra van szükség, hogy minél hamarabb egy alternatív útvonalat el tudjunk indítani. Ma még a Budapest–Kelebia vasútvonalon, tehát a belgrádi fővonalon járnak tehervonatok, hiszen a Szerbia és Magyarország közötti határátmenetben a tehervonatok közlekedését továbbra is itt oldjuk meg, de ahhoz, hogy a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés eljusson abba a szakaszba, amikor már minden vágány felbontására és újjáépítésére sor kell, hogy kerüljön” – tette hozzá.
Pafféri Zoltán, a MÁV Volán Csoport elnök-vezérigazgatója azt mondta, a személyszállítás 2023 év végén fog elindulni. Ő is megdicsérte a V-Híd sínfektető gépláncát, és azt mondta, „húsz évvel ezelőtt itt több száz embert láttunk volna sürögni-forogni, és amíg ez a gép egy nap alatt másfél-két kilométeres vágányépítési teljesítménnyel dolgozik, addig ugyanezt a munkát 20 évvel ezelőtt több mint egy hétig végezték volna a kollégáink”.
Azt, hogy pontosan mit jelent a teherforgalom a házakkal tűzdelt szakaszon, már Mondi Miklóstól, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Pályavasúti területi igazgatóság igazgatójától kérdeztük.
A MÁV naponta 6-8 pár tehervonattal számol, ami 14-16 szerelvényt jelent.
Ennél kevesebb is lehet, legalábbis az eddigi tapasztalatok alapján.
„Azt lehet mondani, hogy jelenleg Kelebia-Szabadka viszonylatban – 12 órás üzemidő alatt – öt-hat pár tehervonat közlekedik, amely kielégíti a teherfuvarozó vasútvállalatok éppen aktuális igényeit. Az üzemidő Szeged-Röszke országhatár viszonylatában 14 óra, 18 órától reggel 8 óráig tart. A kidolgozott technológiában már a határrendészeti időket is figyelembe vettük” – mondta az igazgató.
Európai ritkaság magyar síneken
210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabb…
Azt is hozzátette, ezek a vonatok 500-800 méter hosszúak is lehetnek, legfeljebb 60 km/h sebességgel közlekedhetnek. A vonal Röszke és Szeged-Szentmihály lakott területe mellett fut. Az eredetileg 1869-ben átadott vasút nyomvonala mellé az évtizedek alatt egyre többen építkeztek, mára már sok ház van a környéken, ezért a MÁV a tervezett zajvédő fal többszörösét építi ki.
A pályán nappal dolgozik majd a V-Híd, éjjel pedig a tehervonatok közlekednek.
„Tehát sem a biztosítóberendezés (fénysorompók), sem a felsővezeték nem kerül üzembe, azok kiépítése még folyamatban van. Augusztus elsejétől a tehervonatok Kiskunfélegyháza állomástól Szeged-Rendezőre közlekednek, ahol egy gépcsere után haladhatnak tovább az országhatár irányába az újjáépült szakaszon.
A határrendészeti tevékenységet Röszkén végzik, ahol az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítésre kerül. A vonatforgalom forgalombiztos és zökkenőmentes lebonyolításához ezen időszakban 3 fős forgalmi személyzetet biztosítunk (1 forgalmi szolgálattevő, 2 váltókezelő). A váltók kézi, helyszíni állításúak a vonatforgalom az átmeneti/ideiglenes állapotra vonatkozó Végrehajtási Utasítás alapján történik” – magyarázta Mondi Miklós.
Az útátjárókat jelzőőrök biztosítják a vonatközlekedés alatt. A vajdasági MagyarSzó nemrég arról írt, hogy „az építési munkálatok gyakorlatilag befejeződtek a szerbiai szakaszon. A műszaki átvétel a vége felé jár, a vasúti működési engedély beszerzése is folyamatban van, és a forgalom bármelyik pillanatban megindulhat ezen a szakaszon. (…) A Szeged és Szabadka közötti utasforgalom elindítása sajnos csak jövőre esedékes,
mivel a magyar fél nem tudta olyan állapotba hozni a vasútvonalat, hogy az a személyszállításra is alkalmas lenne”
– mondta a lapnak Szabadka alpolgármestere.
A MÁV szerint azonban nincs csúszás, hiába beszélt Szijjártó Péter korábban arról, hogy 2022 végére lehet személyforgalom Szeged és Szabadka között.
„A kivitelezési szerződés 2021 októberében került aláírásra, a projekt véghatárideje 2023 októbere. Az átépítésnek ekkora kell elkészülnie teljeskörűen, Szegedtől az országhatárig. Tehát csúszásról nem beszélhetünk” – jelezte Mondi Mikós.
„A Budapest-Belgrád vasútvonal átépítése sincs teljesen szinkronban egymással, figyelemmel a két ország és a vasútvonalak sajátosságaira. Hangsúlyozom, hogy a magyar oldali átépítés az ütemterv szerint halad” – közölte Mondi.
A MÁV-nál azt még nem tudták megmondani, milyen vonatok járnak majd biztosan a vonalon, Mondi Miklós szerint a villamos-motorvonati közlekedést kell előnyben részesíteni.
A személyforgalom 2023 telén indulhat meg.
„A személyvonati menetrend, annak belső struktúrája még egyeztetés kérdése, de a lehetőség adott lesz bármilyen személyvonati szerelvény közlekedtetésére.
Ebben a kérdésben, illetve a határrendészeti ügyekben is a két szomszédos országnak és vasútnak kell majd megegyeznie. Az biztos, hogy a személyszállítás színvonala jelentősen javulhat, sűrűbb eljutási lehetőség lesz Szeged és az észak-bácskai települések között, a villamosított vasútvonal pedig a környezetbarát közlekedést szolgálja” – reagált Mondi Miklós arra, hogyan juthatnak el a vonatok 40 perc alatt Szabadkára.
Mint korábban megírtuk, a szerb oldalon mindenhol megállnak a vonatok, ez pedig szinte kizárja a gyors utazást.
Elérték, hogy a falvakban is megálljon, döcögős lesz a Szeged-Szabadka vasút | atlatszo.hu
Kormányzati szinten hetente jelennek meg örömódák a Szeged-Szabadka vasútvonalról, legutóbb Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter áradozott a projektről. Arról a beruházásról, amelynek az engedélyekre kiírt közbeszerzésére senki sem jelentkezett. Közben a vajdasági Magyar Szó megírta: a vonat szerb oldalon a falvakban is megáll. Forrásaink szerint a sok megálló miatt a határátkelés is tovább tarthat.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Munkában a V-Híd sínfektető gépe (forrás: Átlátszó/Segesvári Csaba)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Natura 2000 hatásbecslés szerint az állatok idővel megszokják az üzemelést, de az nem derült ki, vágnak-e ki fákat, és ha igen, mennyit.
A NAIH szerint egy KEKVA sem bújhat ki az Infotörvény alól.
Erről írtak a független vidéki portálok a héten. Lapszemle.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!