![Img20240626115159](https://atlatszo.hu/wp-content/uploads/2024/07/IMG20240626115159-e1721292368539-300x180.jpg)
A Szeged-Makó vasút tervezése 4,5 milliárd volt, az előkészítése plusz 2,7 milliárd lesz
A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról viszont a tervezés során lehagyták. Az is rejtély, hogy mennyibe fog kerülni és honnan lesz rá pénz.
9 milliárd 700 millió forint – ennyiből épül Szegeden 8 ezer férőhelyes stadion részben annak a focicsapatnak, melynek az átlagos nézőszáma az elmúlt idényben 459 fő volt. Annak ellenére, hogy tavaly a klub ingyenessé tette a hazai mérkőzéseket. A cég veszteségesen működött.
Talán szerencse, hogy a magyar futballcsapatok nem a nézőszám alapján kapják a támogatást, mert akkor bajban lenne a Szeged-Csanádi Egyházmegye focicsapata (is). Az éppen a kieső helyhez közel szenvedő NBII-es – stadionhiány miatt Gyulán felkészülő – Szeged 2011-Grosics Akadémia.
A magyarfutball.hu összesítése alapján ugyanis a Kiss-Rigó László megyés püspök szárnyai alatt működő focicsapatra az előző szezonban meccsenként 459-en voltak kíváncsiak. Annak ellenére csak ennyien, hogy a hazai meccsek látogatását a 2016-2017-es bajnoki évtől ingyenessé tette a klub a regisztrált szurkolóknak.
A hatalmas nézőszám, és a gyenge szereplés ellenére Szegeden részben a csapatnak 10 hektáros területen UEFA 4-es előírásoknak megfelelő, 8 ezer férőhelyes stadion is épül. Az adóforintokból épülő stadionról megírtuk, hogy a 9 milliárd 700 millió forintos létesítményt a budapesti Market Építő Zrt. végezheti, akik egyedül adtak be ajánlatot a nyílt közbeszerzési felhívásra. A Market Építő Zrt. Orbán Viktor barátja, Garancsi István cége.
Az építkezés gőzerővel zajlik, Kiss-Rigó László szeged-csanádi püspök az április elejei alapkő letételen beszédet mondott. Elárulta, hogy a komplexum magában foglal majd egy szállodát is, amit ugyan külön nem akartak építeni, de mivel a telekhez tartozik egy lerobbant szálloda épület, így azt felújítják és egy 45 szobából és 90 férőhelyből álló sportszálló lesz majd belőle.
Kedden került fel Igazságügyi Minisztérium céginformációs oldalára a focicsapatot működtető Szeged 2011 Kft. 2017-es beszámolója. Ebből derül ki, hogy míg 2015-ban 366 ezer forint jegyárbevételt értek el – vagyis ennyit áldoztak a fociszeretők saját zsebükből belépőre – addig ez 2016-ra 315 ezer forintra csökkent. 2017-ben már viszont pontosan 0, azaz nulla forint volt a jegybevétel – ennek oka az ingyenes belépés.
Fenntartásra múlt évben 247 millió forintot fordíthatott a cég, ez „egyéb bevétel” címen érkezett. Évről évre több jut személyi kiadásokra is. 2015-ben 193 millió, 2016-ban már 253 millió ment személyi ráfordításokra, ami 60 millióval több az egy évvel korábbinál, 2017-ben pedig 292 millió forint. A tulajdonos egyházmegye tőkét vont be tavaly: 30 millió forinttal megemelve megduplázta, 60 millióra növelte a cég törzstőkéjét. A gazdálkodás jövedelmezősége csökkent, az adózott eredmény 24 millió forinttal maradt el az egy évvel korábbitól, a tavalyi veszteség 3,5 milliót tett ki.
Segesvári Csaba
A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról viszont a tervezés során lehagyták. Az is rejtély, hogy mennyibe fog kerülni és honnan lesz rá pénz.
165 milliárd forintnyi útfelújítási keretet hirdetett meg a Magyar Közút Zrt., de csak a 12 százalékát költik el.
Gyorsan cselekedett a kormány, újabb földeket vontak ki a művelésből a Szegeden épülő autógyár miatt.
Tönkrement a vetés a Szegedre tervezett autógyár előkészületei miatt. Egy olyan parcellán, ahol nem is lesz gyár. Mit válaszoltak az illetékesek?