
Nincs konkrét időpont a szentesi kórház műtőjének klimatizálására
A Szegedi Tudományegyetem jogi képviselője közölte a bírósággal, hogy szerinte Takács Péter egészségügyi államtitkár témában tett nyilatkozata nem bizonyíték.
Nemrég arról írtunk, hogy várhatóan felszámolják Magyarország második legforgalmasabb mellékvonalát egyszerűen azért, mert útban van a CATL debreceni akkumulátorgyára tervezett bővítésének. Ma kiderült, hogy október 13-án tényleg kigördülnek az utolsó vonatok Debrecenből és Nagykerekiből.
Fontosabb az akkugyár, mint a vidék – írtuk nemrég. A kapcsolódó videóriportunkban azt dolgoztuk fel, hogy hiába volt sikertörténet a 106-os, Debrecen-Nagykereki vasútvonal közelmúltbéli felújítása, a kormányt mindez nem érdekli, ahogy a félig elvégzett beruházást követően növekvő utaslétszám sem. A sínek ugyanis keresztülszelik a CATL debreceni gigaberuházásnak tervezett területét.
„Újabb, nagymúltú pályaszakaszon szűnik meg a vasúti személyszállítás október 13-tól. A mintegy 52 kilométer hosszúságú, Debrecent Nagykerekivel összekötő mellékvonal sorsa úgy tűnik, végleg megpecsételődött”
– adta hírül a Vasutasok Szakszervezete. Mint írják: a bezárás miatt a Sáránd és Pocsaj-Esztár szolgálati helyeken dolgozó öt forgalmi szolgálattevő és hat váltókezelő kolléga sorsát kellett sürgősen, és megnyugtató módon rendeznie a szakszervezetnek.
A CATL említett bővítése ugyan a jövőben lebeg és pont egy olyan vasútvonalról beszélünk, amely félig felújítva is több utast szállított, mint korábban, és amely egy hátrányos helyzetű térség kilátásai szempontjából kulcsfontosságú – mivel ez kötné össze Debrecennel, a munkalehetőséggel, iskolákkal a megyeszékhely és a román határ közötti településeket – Lázár János minisztériuma hajthatatlannak bizonyult. A kínai befektető érdekei előrébb valók, mint Debrecen, Mikepércs, Sáránd, Derecske, Konyár, Pocsaj, Esztár, Kismarja, Nagykereki lakosságáé.
A 106-os, Debrecen-Nagykereki vonalat kirakatba lehetne példának tenni, mi történik, ha egy mellékvonal megkapja a kellő figyelmet. A pályának ugyan csak az eleve jobb állapotban lévő részét újították fel a közelmúltban Derecskéig – ez is megérne néhány szót –, de a települések polgármestereinek lobbitevékenysége nyomán mintaszerűen felújított állomások, közös busz-vonat peronok, és úgy általában az odafigyelés nyomán az utasszám megugrott.
Egy időben Desirók jártak a vonalon. Aztán elfogyott a figyelem. A rosszabb állapotú részeken ugyanaz a pályakarbantartási hanyagság ütötte fel a fejét, amely a magyarkúti kisikláshoz vezetett, visszatértek a Bz-k és Uzsgyik, részben bonyolult buszos pótlásra kényszerítve az utasokat, akik amúgy vannak, igénylik az eljutást Debrecenbe, sokszor egyszerre több buszt kell értük küldeni, amelyek így is tömve vannak.
A meglévő – és épp csak egy kicsit jobban gondozandó – vonal kiváltására ígért teljesen új vasútvonal még csak terv. Évtizedekbe is telhet, mire megvalósul, cserébe pont az elővárosi közlekedést nem tudja majd kiszolgálni – kizárólag a vasútra elkölthető pénzek elégetésére és a túlárazott fejlesztésekre vadászó cégek profitjára van optimalizálva. A helyi lakosság – a Debrecen és a román határ közötti falvakban, kisvárosokban élő emberek – érdekei másodlagosak.
A Gyurcsány- és Bajnai-kormányok alatti vidék- és vasútellenes vonalbezárások velünk maradtak a Fidesz-kormány alatt is, csak új ízt kaptak: a közszolgáltatások Budapestről meghatározott, durva és baltával történő visszavágását immár nem csak egy társadalmilag érzéketlen ideológia fűti, hanem a kínai befektetők érdekei és a kormányközeli magánvállalkozások profitéhsége is.
Amint az közben nemrég az Átlátszó közadatigényléséből kiderült: Lázár János, a debreceni és sok más mellékvonal bezárásáért felelős közlekedési miniszter még soha nem utazott vonattal hivatali útra a kinevezése óta.
Tálos Lőrinc
Címlapkép: Pápai Gergely
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSA Szegedi Tudományegyetem jogi képviselője közölte a bírósággal, hogy szerinte Takács Péter egészségügyi államtitkár témában tett nyilatkozata nem bizonyíték.
A Jászberénynél épült tározó 600 ezer köbméter vizet tud befogadni, amivel a tehenek takarmánynövényeit fogja locsolni a Darázs cégcsoport.
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. egyetlen ellenfelét túl alacsony árajánlat miatt kizárták. A cég még két éves sincs, de már a harmadik állami megbízást kapja.
Kollégánk Sarkadi Péter szerkesztővel és Zsuppán Andrással, a VálaszOnline újságírójával beszélgetett. Az adás itt újra meghallgatható.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!