Elvezetik a Mosoni-Dunát az osztrák határig, a Fertő tó vizét is innen akarják pótolni
A kormány tervei szerint a Lébény-Hanyi főcsatornát meghosszabbítják Ausztriáig, hogy a Duna vizével öntözzék a Jánossomorja környékén lévő és a...
Kormányzati szinten hetente jelennek meg örömódák a Szeged–Szabadka vasútvonalról, legutóbb Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter áradozott a projektről. Arról a beruházásról, amelynek az engedélyekre kiírt közbeszerzésére senki sem jelentkezett. Közben a vajdasági Magyar Szó megírta: a vonat szerb oldalon a falvakban is megáll. Forrásaink szerint a sok megálló miatt a határátkelés is tovább tarthat.
A Budapest–Belgrád (BuBe) vasútvonal kiépítésének egyik legfontosabb társprojektje a Szeged–Szabadka vasúti elkerülő korszerűsítése – többek között erről is mesélt Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a VG-nek. Mint mondta, „a kivitelezés október közepén startol és belátása szerint jövő ősszel készül el”.
Palkovics arról a Szeged–Szabadka vasútról beszélt, amelyről nemrég derült ki, hogy engedélyei még nincsenek, mivel az erre kiírt közbeszerzésre senki sem jelentkezett. A kiírás arról szólt, hogy a nyertes feladata a „Szeged–Szabadka tram-train rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítése. A vasúti pálya, biztosítóberendezés és városi vasút tervdokumentációk készítése és a hozzájuk kapcsolódó építési engedélyek megszerzése, továbbá a Szeged MJV HÉSZ módosítás megalapozó munkarésze elkészítése”. Erre a feladatra új közbeszerzés sem szerepel a hatóságnál.
A tényleges építési kivitelezésről korábban megírtuk, Mészáros Lőrinc egyik cége építheti 45 milliárdért a szerb határig tartó szegedi vasutat. Ebben arról is szó volt, hogy a pályát magyar oldalon 120 kilométer/órásra építik, végig felsővezetékkel. Ezt a szerződést júniusban módosította a MÁV, a korábbi hat hónapos kezdést 12 hónapra növelte.
Mészáros Lőrinc egyik cége építheti 45 milliárdért a szerb határig tartó szegedi vasutat
Tavaly 33,7 milliárd forint volt a V-Híd Zrt. bevétele, most csak a Szeged-Röszke vasútból többet kereshetnek majd: Mészáros Lőrinc cége…
A felújítás több olyan kérdést felvet, amire egyelőre nincs válasz. A vajdasági Magyar Szó egy hosszabb cikkben idézte Szabadka alpolgármesterét. A Kern Imrével – korábbi építésügyi, közlekedési és infrastrukturális ügyekkel megbízott államtitkárral – készült interjú itt érhető el, a főbb állításai ezek:
A vasútvonalról Szijjártó Péter júliusban arról beszélt, „a vasútvonal felújításával a két város és a két térség közelebb kerül egymáshoz, és 40 perc alatt el lehet majd jutni egyik városból a másikba”. Valamint, hogy „a szakasz felújítása egyébként egészen Bajáig fog elnyúlni és számos határmenti települést is érint. Az elkészült pályán akár 160 km/órás sebességgel is tudnának haladni majd a vonatok, sebességkorlátozásuk azonban 120 km/órás lesz.”
De a 120 kilométer/óra csak elméleti maximum. A vonatok a rendező pályaudvartól 80 kilométer/órával mehetnek csak 2,1 kilométeren. Vagyis a felújítandó 13,3 kilométeres Szeged–Röszke vasútvonalból 9-re esne magasabb sebesség.
Nem véletlen, hogy a sebességgel foglalkozunk. A kormány által hangoztatott 30-40 perces úthoz ugyanis legalább csoda kellene. A Wikipédia szerint a Szeged–Szabadka távolság vasúton 45 kilométer. Ezt 30 perc alatt akkor tudná a vonat megtenni, ha az átlagsebesség 90 kilométer/óra lenne. Ezt a frissen felújított Budapest–Debrecen vonalon Cegléd és Szolnok között sem éri el a MÁV: az IC a 27 kilométeres távot 21 perc alatt teszi meg menetrend szerint. Ez 77 kilométer/órás átlagot jelent.
A Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza szakaszon – szintén részben Mészáros Lőrinc cégének a felújításában – jobb eredményeket is látni: a megyeszékhelyről induló 757 (BÉKÉS) Intercity a Muronyig tartó 11 kilométert 6 perc alatt teszi meg, ami 110 kilométer/órás átlagsebesség. Ez Csárdaszállásig (2 megállóval) 91 kilométer/órás sebességre csökken. Az odáig megtett út 26 kilométer. Vagyis, ha rövid távon többször megáll a vonat, akkor jelentősen csökken az átlagsebesség.
És itt jutunk el a Szeged–Szabadka vonal problémáihoz. A pálya nem kétvágányú, mint a hazai példáknál. Ráadásul teherforgalom is terheli, a vonatok csak egymást keresztezve kerülhetik ki egymást.
A Magyar Szó-cikk pedig azt is írta, „örülünk annak, hogy sikerült elérnünk, hogy a kisebb településeken is megálljon a vonat, mert olyan terv is volt, ami csak azt tette volna lehetővé, hogy csak Szabadkán és Szegeden legyen megálló”.
Így lassulhat tovább a határellenőrzés miatt. Ha csak két város között állt volna meg a vonat, akkor a szerelvényen tartott vám- és útlevél-ellenőrzés akár működhetne is. De így, hogy a szerb oldalon mindenhol megáll, az ellenőrzés Röszkére marad. A korábbi menetrendben negyed óra volt az átlagidő egy sínbusz ellenőrzésére. A röszkei határ Schengen-külső határ, rendőrségi forrásaink szerint – buszokra vonatkozik az adat – egy utas beléptetése fél-egy perc. Ehhez mindenkit le kell szállítani és a kapukon átkísérni, okmányokat beolvasni. Ez várhat a szabadkai vonatra is, vagyis a 30-40 perces városok közötti menetidőtől a határátlépéssel együtt már egyre messzebb járunk. És akkor még a Budapest–Belgrád vasút felújítása miatt erre a vonalra érkező teherforgalomról nem is beszéltünk.
A Magyar Szó cikkében megjelent állításokról augusztus 17-én küldtünk kérdéseket Lázár Jánosnak, a beruházás kormánybiztosának. Többször rákérdeztünk, lesznek-e válaszok, de nem reagáltak a leveleinkre.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Hagyományos dízelvontatású személyvonat halad a szegedi rendező pályaudvaron 2021. április 29-én (forrás: MTI/Máthé Zoltán)
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA kormány tervei szerint a Lébény-Hanyi főcsatornát meghosszabbítják Ausztriáig, hogy a Duna vizével öntözzék a Jánossomorja környékén lévő és a...
Debreciner.hu: Nem mondja meg a Debreceni Tankerületi Központ, hogy hány iskolájukban szerveznek kirándulást a vadászati világkiállításra A lap szeptember 21-én...
Másodszor is büntetést szabott ki a hatóság a gödi Samsung-gyárra, mert egyes üzemrészei a tiltás ellenére továbbra is használatbavételi engedély...
„A beruházás környezetvédelmi és természetvédelmi szempontból megfelelő ellenőrzés és kontroll alatt van, (…) de a fejlesztés környezetvédelmi és természetvédelmi kérdéseit...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!