Bezárás
dezinformáció

Balkán-szerte terítik a Habony-művekben kikevert valóságot, mégis kudarc a V4NA-projekt

A hazai kormányhaveri médiában már nem a Russia Today, hanem a Habony Árpád érdekeltségébe tartozó V4NA hírügynökség meséli a nemzetközi híreket, a balkáni ügyfelek pedig regionális dezinformációs tényezővé tehetik Orbán Viktor spindoktorát. A V4NA viszont egyelőre inkább sufniszájt, mintsem egy új Reuters.


Támogasd az Átlátszót szja 1% felajánlásával! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány

A koronavírus-járvány közepette újfent ráerősítő orosz dezinformációs nyomás már nem találja olyan védtelen állapotban Magyarországot, mint korábban. A magyar médiavilágot uraló Fidesz-barát médiumok ugyanis orosz állami pénzből működő médiumok helyett már közelebbi forrásból, a Habony Árpád érdekeltségébe tartozó V4NA hírügynökségtől veszik át a nemzetközi híreik java részét.

Hiába változott azonban a forrás, az egyszeri hírolvasó félretájékoztatása ugyanakkor megmaradt. A hírügynökség anyagainak összképe ugyanabba a sorosozós-migránsozós-brüsszelezős narratívába illeszkedik, amit 2013-al kezdődően az orosz propaganda (például az orosz állami érdekeltségű Russia Today vagy a Sputnik News) terjesztett Európában, és amit a magyar kormány bűvkörébe került médiumok is előszeretettel visszhangoztak.

A V4NA állította elő például azt a március végi anyagot, ami szerint az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) hátráltatta a járvány elleni védekezést azzal, hogy év elején elkomolytalankodta a koronavírust. A cikk eleve abszurdum: senki sem látta a jövőt, Európa-szerte minden állam csak február végi tömeges megbetegedések után kapott a fejéhez, a magyar operatív törzs például február 24-én állt fel.

A V4NA híre egy megyei újság szájtján. Forrás: heol.hu

De vannak a hírszövegben konkrét csúsztatások is. A szöveg szerint “még február 14-én sem fogta fel az uniós egészségügyi hivatal, hogy milyen veszélyt jelent Európában a koronavírus-járvány”. Az állítást az ECDC —amúgy a tagállami egészségügyi szerveket éberségre kérő — nyilvános jelentésének egy környezetéből kiragadott és elferdített mondatára alapozták, amely szerint február 14-én a feltételezett gócpontok közelében nem élő vagy utazó uniós állampolgárok számára a fertőzés veszélye abban a pillanatban alacsony volt (a V4NA a dőlt betűvel jegyzett részleteket felejtette el említeni).

Ez a hagyományosnak mondható “Brüsszel gonosz/alkalmatlan” narratívába illeszkedő, félreinformáló anyag nemcsak a magyar olvasókhoz jutott el: szlovén és macedón médiumok is közölték. Az átvétel nem egyszeri eset. Az elmúlt fél év során ugyanazokhoz a szlovén, macedón médiavállalkozásokhoz tartozó szájtokon tűntek fel a Habony Árpád érdekeltségében működő V4NA hírügynökség anyagai, amelyekben magyar szereplők is tulajdont szereztek az elmúlt években — feltehetően kormányzati hátszéllel.

Így leszünk regionális dezinformációs középhatalom

Az online említéseket monitorozó Mediatoolkit keresőjével az elmúlt három hónap során a V4NA-ra hivatkozó legtöbb cikket a magyar után a szlovén és az (észak-)macedón interneten találtuk. A szlovén médiatérben a NovaTV24, valamint a Demokracija hetilap webszájtján, a macedón hírvilágban a Netpress, az Infomax és a Kurir oldalakon jelentek meg V4NA-anyagok, például a Soros György ördögi tervét leleplező Orbán Viktorról, vagy a nemzetközi Soros-hálózat Magyarország elleni ármánykodásáról.

V4NA-hír macedón hírszájton. Forrás: Infomax.mk

Mindegyik médiatermék abba a csomagba tartozik, ami két magyar ex-közmédiás figura (Schatz Péter, Adamik Ágnes) nevével fémjelzett, közelmúltbeli balkáni magyar bevásárlókosárból kandikál ki. Az alig fedett állami forrásokból történő, szlovén és macedón irányú, a célországok kapható politikai karaktereivel épített szövetségesi viszonyokhoz házasított orbánista médiaterjeszkedés a magyar rezsim regionális ambícióit és befektetési politikáját is keresztezi. Erről a folyamatról bőségesen lehetett olvasni korábban is (ld. pl. ezt a cikket e sorok szerzőjétől a szlovén nyomulásról, ezt az Átlátszó-áttekintést a macedón ügyekről és ezt az összegző, közreműködésünkkel készült, angol nyelvű OCCRP-anyagot).

Macedóniában is médiavásárlásokba kezdett az orbáni propagandagépezet

Kormánypárti médiacégekhez köthető magyar befektetők jelentek meg a korábbi macedón miniszterelnök Nikola Gruevszkit támogató macedóniai médiavállalatokban – derült ki macedón oknyomozó újságírók által megszerzett cégiratokból. Schatz Péter, a Szlovéniában is terjeszkedő Ripost társtulajdonosa, és egy másik egykori MTVA-s vezető, Adamik Ágnes az elmúlt évben többségi tulajdonrészt szereztek több mint féltucat macedón sajtótermék kiadóiban.

A V4NA a magyar médiaérdekeltségek regionális naprendszerének központjában helyezkedik el, erre utal a szlovén Necenzurirano friss leleplezése is. A szájt információi szerint 2018 óta a balkáni országokba csatornázott, összesen 1,4 milliárd forint értékű magyar vonatkozású pénz részben a V4NA kiadójától, részben az akkori Habony-szövetségesekhez tartozó magyar Ripost kiadójától érkezett. Feltehetőleg részben ez állt a Ripost Média Kft. 2018-as, többszázmilliós gigaveszteséget produkáló pénzügyi furcsaságai mögött, amiről a magyar sajtóban elsőként jelen cikk szerzője számolt be, aminthogy arról is, hogy Habony és szövetségesei a magyar médiatérről ugyan kiszorultak, de a szlovén sakktáblán még játékban vannak.

A miniszterelnöki nemhivatalos kommunikációs tanácsadó Habony szelleme persze már a kezdetek óta ott lebeg a Balkán-projekt felett. A 444 korábbi információja szerint a Fidesz-szövetséges szlovén SDS és a Gruevszki-féle macedón VMRO-DPMNE baráti médiáját pénzkötegekkel aládúcoló bevásárlókörutat megelőzően a Habony-érdekeltség Danube Business Consulting Ltd. komplett politikai kommunikációs és médiatervvel házalt a régióban a reménybeli zsebdiktátoroknál.

Montázs egy, a V4NA szerepével kapcsolatban magyarázkodó szlovéniai cikkből. Forrás:nova24tv.si

A körvonalazódó regionális médiacsoport információs véráramlását pumpáló V4NA azonban minőségében az eddigieknél sokkal jelentősebb hatással lehet a térség nyilvánosságára. A régiót számtalan nyelvi és kulturális határ szabdalja. Vannak olyan országok is, amelyek a cirill betűs ábécét használják.

Ebben a töredezett közegben pofonegyszerű a célközönségeknek teljesen fals képeket festeni akár a velük szomszédos országok valóságáról egy központilag irányított, “belül” angol munkanyelvű, de kifelé a balkáni bábel összes nyelvén kommunikáló médiaszervezet segítségével.

Egy kevésbé sikerült példa A V4NA-nak köszönhető, hogy a szlovén hírolvasók is értesültek Gréczy Zsolt DK-s politikus úgymond pikáns szelfijeiről. Emlékeztetőül: Gréczy fotói isten tudja, honnan keveredtek elő tavaly télen. A kétségkívül előnytelen fotográfiák kiszórását felépített műbalhésorozat támogatta, először egy magyar zenészceleb asszonyféltő — időközben törölt — Facebook-posztja, másodszor egy azóta megkérdőjeleződött szavahihetőségű széljobbos politikai dolgozó meséje, harmadjára a képeket mindenhova eljuttató, ismeretlen feladójú emailekben foglalt, igazolhatatlan zaklatási vádak formájában. A végül Gréczy képviselői lemondásával zárult médiaesemény-sorozat még a magyar politikai uborkaszezonban is a zsé kategóriában futott; Szlovéniában mégis komoly politikai-erkölcsi hivatkozási alapként csomagolva jelenhetett meg. Gréczy helyreigazításért — egyelőre nem jogerősen — sikeresen perelte a Pestisrácokat; hasonló szlovéniai eljárásról nem tudunk.

Hogy a játék végcélja egy legalábbis térségi méretű dezinformációs gépezet, azt pár éve már lehet sejteni. 2018-ban Kósa Lajos a Habony akkori érdekeltségébe tartozó szlovén szájtra hivatkozva dobott be a magyar közbeszédbe is egy konkrét (a mese szerint Soros finanszírozta ún. “migránskártyákkal” kapcsolatos) álhírt a magyar közbeszédbe a Magyar Idők hathatós segítségével. Ezt a dezinfót megfogta a rendszer: az eredeti szlovén anyagot észlelte és cáfolta a Snopes, a Kósa meglepő kijelentéseinek utánakereső 444-es kollégáknak így csak le kellett fordítaniuk az álhírcsekkoló portál anyagát.

Az eredetileg Macedóniában megjelent hír a V4NA közvetítésével jutott el a magyar olvasókhoz. Forrás: veol.hu

Az ehhez hasonló helyben termelt, manufakturális módszerekkel átemelt egy-egy kamu még kivédhető, de a V4NA körül épülő gépezet teljesen más szintet jelentene. Nemcsak az egyszeri újságolvasónak, de a teljes magyar vagy szlovén információs szférának sincsenek például eszközei arra, hogy egy ilyen hírmasinából kiömlő naponta tucatnyi, teszem azt, észak-macedón hír hátterét időben ellenőrizze. A regionális hírcsere még a próbaüzemnél tart: a V4NA-anyagokból a Balkánon havonta egy-két tucatnyi jelenik meg, de a tendencia tagadhatatlan, sőt, a hírek elkezdtek már elkezdtek a másik irányba, Magyarország felé is közlekedni.

Eddig a legvagányabb információs játékos a kelet-európai pályán a desinformatsiya szülőhazájának számító Oroszország volt, amely a 2013-as ukrajnai konfliktus kezdete óta a hangerőt csutkára felcsavarva nyomatja a nyugat felé irányzott kamuhíradót. De olyan médiabirodalma még Vlagyimir Putyinnak sincsen a Balkánon, ami közismert, helyi újságokon, tévéken keresztül, gépezetszerűen döntené a tömegpszichológiai patikamérlegeken kifőzött politikaimarketinges üzeneteket. A témával foglalkozó korábbi kutatások jellemzően egyetértenek abban, hogy a környéken egyedül a magyarországi fősodratú médián (és ráadásul a kormánypárti térfelén) ment át csont nélkül az orosz dezinformáció.

Magyarországon a V4NA már gyakorlatilag átvette az oroszok helyét a világmagyarázásban. A hírügynökség anyagait ugyanis zabálják a kormánnyal baráti médiumok.

Az Origo saját keresője például nyolcszáznál is több, V4NA-ra hivatkozó cikket talál a hírportálon. A Mediatoolkit keresőjével három hónap alatt ötszáznál is több, a V4NA-ra hivatkozó anyagot találtunk a magyar interneten.

Néhány V4NA-használó
Infogram

Az átvételek aránya is magas. Az április 27. (hétfő) — 29. (szerda) idősávban a V4NA-n megjelent összesen 45 darab magyar nyelvű hírből többet megjelentetett az egyaránt a KESMA-istállóba tartozó Magyar Nemzet (8 db), az Origo (8 db), a megyei napilapok (a két szúrópróbaszerűen kiválasztott lap szájtján ugyanazt a 3-3 db hírt találtuk), a 888 (1 db) és a kormányzati médiaholdingon kívül maradt Pesti Srácok (3 db) is.

A Fidesz-barát médiumokban ezzel a Magyar Távirati Iroda (MTI) szállította, valamint a saját fordítású-előállítású anyagok mellett a V4NA a harmadik jelentékeny forrása az úgynevezett nagyvilágból érkező híreknek. Érdekesség, hogy a legjelentősebb öt V4NA-híreket publikáló szájt(csoport) között szerepelnek a Habony-közelibbnek tartott Origo és a 888 mellett az oldszkúl Magyar Nemzet és a megyei hírlapok, továbbá a Kesma-csoporton kívüli Pestisrácok is.

Hazai vonalon éppen az adhat okot a V4NA létezésére, hogy az Orbán-kormány számára túl kellemetlenné vált, hogy a baráti média kritikátlanul terítette az orosz üzeneteket.

A témát feldolgozó több tanulmányból egyaránt azt lehet kiolvasni, hogy a Fidesz-holdudvar lefeküdt az orosz dezinformációnak, a köztulajdonban lévő állami médiumok balfogásainak felelőssége alól pedig különösen nehezen lehetett kibúvót találni a kormányzatnak, ha azokat — teszem azt — diplomáciai találkozókon az európai, amerikai szövetségesek felemlegették.

A nyilvánvalóbb kínosabb momentumok közé tartozott az, amikor a haveri médiumok sajátkezű kamugyártásba fogtak. Ilyen volt például az Origo videója, amiben egy eredetileg az Egyesült Államokban történt verekedős incidens felvételét “Európa 2017” felirattal látták el, a képanyag alá pedig “Allahu akbar” kiáltások hangját keverték, vagy az M1 híradójában szereplő, állítólag a menekültektől rettegő, az igazság nem minden részletét kibontó svéd nő esete.

De nyilván az sem vette ki jól magát, amikor 2016-ban a 444 áttekintette, hogy a közmédiás hirado.hu aktuálisan milyen forrásokra hivatkozva számol be a szíriai konfliktusról, és durva orosz túlsúlyt, néha közvetlenül az orosz Sputniktól átvett híreket találtak.

Hírhamisítás. Forrás: Átlátszó / Independent / hirado.hu

A közmédia akkori állapotát jól jellemzi, hogy Kobza Miklós akkori hirado.hu hírigazgató-sajtófőnök ellenérvként az orgánum nem csak orosz forrásokra épülő cikkeinek listáját lobogtatta — és még abban a listában is lehetett találni olyan cikket, aminek a fordítója a szokásos hangulati csúsztatások mellett a migránsozós “vörös farok” kedvéért egészen egyszerűen meghamisította az eredeti Independent-anyag fő állítását.

Annak viszont már nem találtuk nyomát, hogy az elmúlt egy évben a közmédia, vagy más, a kormánnyal baráti médiumok a 2016-17-es csúcshoz hasonló arányban támaszkodtak volna a Sputnikra, vagy az időközben RT-re átkeresztelt Russia Todayre. Sputnik-híreket fordító közmédiás újságírók helyett a V4NA beillesztése a hírelőállítási folyamatba nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy a migránshordák dúlta Európáról szóló posztapokaliptikus szövegtömeg kecskéje is rendelkezésre álljon, és a hihető tagadhatóság káposztája is megmaradjon.

Az külön előny, hogy a hírügynökséget nem idehaza, hanem az Egyesült Királyságban bejegyzett cég, a V4NA Ltd. adja ki, és a Médiahatóság nyilvántartásába sem jegyezték be — így praktikusan kevésbé vonatkoznak rá a magyar sajtótermékeket szabályozó előírások.

Tulajdonviszonyok A hírügynökség körül forgó érdektörekvések jellegét tükrözi a tulajdonosi felállás is: a Válasz Online 2019-es állapotot bemutató anyaga szerint a V4NA Ltd. főtulajdonosa a médiaholding KESMA-körbe tartozó New Wave Media Group Kft. (57 százalék), további tulajdonosok még a miniszterelnöki kommunikációs tanácsadó Habony Árpád érdekeltségébe tartozó Danube Business Consulting Ltd. (40 százalék) és — a hírügynökségi projekt legfelsőbb körökbe vezető, diplomáciai természetű jelentőségét mutatva — Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet (3 százalék).

Képernyőkép a a V4NA egyes híreiről 2015 májusban: Soros, migráns, Karácsony, migráns, migráns. Forrás: v4na.com

A Magyarországot és a Balkánt orbánista dezinformációval elárasztó Habony-művek rémképét egyedül a V4NA egyelőre szolidnak tűnő képességei árnyalják.

A V4NA hírszolgáltatása cirka egy éve indult el, a több nyelven is kiszórt anyagok egy része nyilvános, egy másik része csak előfizetéssel elérhető. Ezeket áttekintve a médiumot találóbb volna kétnyelvű sufniszájtnak vagy félnyilvános hírfordító-irodának nevezni, mint igazi hírügynökségnek.

A V4NA eredetileg nagyokat ígért: a visegrádi négyekre (Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia) fókuszáló, többnyelvű hírszolgáltatást, ráadásul 50 fős és növekvő, gyorsreagálású újságírógárdát, ami Belgrádtól Párizsig, minden egyes percben ott van a kontinensen, ahol a hírek megtörténnek. A szájton fellelhető tavalyi árlista szerint a napi 20-25 (a hvg.hu-hoz eljutott árlista szerint 35-40) hírrel járó regisztráció ára havonta 450 euró, azaz mintegy 160 ezer forint. További százezrekért exkluzív anyagos, videós, fotós, grafikás extrák is volnának elvileg.

A V4NA-t a jelenlegi fizetős szolgáltatás tartalmával, illetve egyéb kérdésfeltevéseinkkel is hiába kerestük emailben.

Elvileg mindenhol ott vannak. Forrás: v4na.com, árlista

A fentiekből kirajzolódó kezdeti reménykép ugyan nem vetekszik egy klasszikus hírügynökség vagy egy RT-kaliberű fullos hírtévé üzemméretével, de nemzetközi színtéren is komolyan vehető, a kelet-közép-európai régióra fókuszáló butikügynökségként azért elmenne.

A jelenlegi valóság azonban prózaibb ennél a vágyálomnál. A hozzáférhető anyagok száma alapján úgy saccoljuk, magyar nyelven hétköznaponként olyan 15, hétvégente napi kb. 5 cikk jelenik meg; angolul még ennél is kevesebb. Újabb nyelvek nem érkeztek, sőt, már a francia hírszolgáltatás is megszűnt. Friss, saját gyártású fotót, grafikát, videót nem találtunk a felületen (a Kunfalvi közreműködésével készült, fentebb látható videó tavaly októberi), de originál, hírügynökségi jellegű jelentést sem. A tipikus V4NA-anyag nyilvános internetes forrásokból összeberhelt, egyszerű fordítás vagy sajtószemle, amit ugyanolyan könnyen el lehet készíteni Budapesten, mint Koppenhágában.

Kérdéses, hogy mennyi igaz egyáltalán az 50 fős újságírógárdából. Például a Hungary Todayt kiadó alapítvány beszámolója szerint a konkurens szájt mennyiségre hasonló nagyságrendű hírszöveget összesen 6 darab emberrel: a főszerkesztő mellett három újságíróval, egy anyanyelvi lektorral és egy kétnyelvű fordítóval állít elő.

A V4NA dolgozóiról nem tudni sokat, az újságírók neve nem szerepel sem a cikkeknél, sem az impresszumban. Az egyedüliként megnevezett főszerkesztő Tóth Tamás mindeddig nem cáfolt sajtóhírek szerint megegyezik azzal a médiamenedzserrel, akinek a vezetése alatt több súlyos, végül bukott sajtóperekhez vezető hírmanipuláció is történt a TV2 Tények hírműsorában.

Még Tóth előtt dolgozott a Tényeknél riporterként Kunfalvi Nóra, aki azóta végigszambázta a fele magyar jobbos sajtót (utoljára talán az Echo tévén olvasott fel újságokat). Ő a V4NA több videójában is közreműködött, azt nem tudni, hogy milyen minőségben. A Válasz Online korábban arról írt, hogy a Figyelő és a korábbi Habony-érdekeltség MMG irányából jöttek még emberek.

Arra következtetünk: a jelenlegi, csökkentett tartalmú működéshez az vezetett, hogy

komoly hírügynökségként a V4NA voltaképpen már indulásának első hónapjában, a legelső nagy húzásnak szánt anyagával megbukott.

Ez a tavaly április 19-én kiadott, “lopott videóval kampányol Sargentini” témájú hír volt.

A sargentinis szöveg voltaképpen a hazai pályán 2016-ban bevezetett, és többek között Spéder Zoltán volt oligarcha, Juhász Péter volt pártelnök, Pukli István volt közéleti szereplő , és Vona Gábor volt pártelnök levadászása során bizonyított receptet követte — ezek az anyagok egyébként egyaránt a V4NA videósaként is feltűnt Kunfalvi Nóra nevéhez fűződnek. A recept szerint a kormány politikai ellenfeléről valamilyen karaktergyilkosságra alkalmas kontextust kell előállítani, majd erre úgymond narratívát építeni baráti politikusok és intézmények mindenféle folytatólagos nyilatkozataival és lépéseivel, miközben az egész “ügy” minden rezdüléséről a haveri médiacímek harsogva tudósítanak a Két Perc Gyűlölet stílusában.

A politikai ellenfél, a Magyarországot érintő uniós kötelezettségszegési eljárás európai parlamenti arcaként a magyar médiában rendszeresen támadott Judith Sargentini adott volt. Az európai parlamenti képviselő holland anyapártja, a Groenlinks éppen publikált egy rövid dokumentumfilmet, ami Sargentini szempontjából mesélte el az eljárás történetét. A filmecskére felhorgadtak a kormányzati körök, Menczer Tamás külügyminisztériumi államtitkár például hamisítatlanul laza, államtitkári stílusban, Facebook-videóban olvasott be Sargentininek.

A V4NA cikke ehhez az ügyecskéhez szállított egy új szempontot: miszerint is a doksifilmben előkerülő néhány, jellemzően magyar történelmi-politikai eseményeket bemutató rövid képsort eredetileg az MTVA (vagy jogelődei) készítettek, és ezért felhasználásuk szerzőijog-sértés volna, amiért akár három év börtön is járhat. A felvetés nyilvánvalóan hülyeség; például a magyar jogi szabályozás is ismeri a szabad felhasználás fogalmát, ami szerint például “művek az időszerű, napi eseményekről való tájékoztatás céljára – a cél által indokolt terjedelemben – szabadon felhasználhatók”.

A magyar média először mindenestül ráugrott az új üdvöske szállította narratívára: az M1 Híradója személyesen Sargentiniről mondta, hogy “akár súlyos büntetésre is számíthat”, másnapra pedig az MTVA sajtóközleményben jelezte: feljelentést tesz “Sargentiniék kampányvideójának lopott felvételei miatt”. A sztorit ezután mintha elvágták volna: több hír egy darab sem jött az “ügyről”. Az MTVA sajtóosztályát hiába kerestük legalább a feljelentés utóélete iránt érdeklődve.

Még érdekesebb, hogy — noha MTI-szemlével, M1 híradós szegmensekkel, és persze magával a feljelentéssel,a közmédia alaposan felplankolta a V4NA legelső nagyobb sztoriját — a hírügynökség azóta mintha mégis rosszul feküdne náluk. Az MTI például egy Orbán-interjú szemléjét kivéve azóta egy árva alkalommal sem hivatkozott a V4NA-ra, és más közmédiás csatornákon (például a hirado.hu-n) is alig találni a hírügynökségre hivatkozó anyagot.

Mintha arra a tanulságra jutottak volna odafent: az állami tévé híreit inkább ne ez a brigád írja. Azt gondoljuk, ez tehetette be a kaput a nagyratörő eredeti terveknek.

Lassan egy éve nem szemlézte a V4NA “hírügynökséget” az állami hírügynökség. Forrás: archiv1988-2005.mti.hu

Francia nyelvű hírek tavaly szeptember óta nem jelentek meg a V4NA szájtján. Miután ez nemcsak a jövőbeli tervekhez, hanem a már beindult működéshez képest is visszalépés, úgy saccoljuk: Habonyéknak legkésőbb ekkor új szerepet kellett kitalálniuk.

A jelenleg látható szolgáltatás mértéke ugyanis tisztán piaci alapon eladhatatlan. Például az adóforintokból fenntartott, állami MTI-nek Izraeltől Szlovákiáig terjedő tudósítói hálózata van, és naponta többszáz kiadott hírük elérhető ingyenesen. A magyar hírügynökségi piacról emlékezetesen éppen az MTI-anyagok 2011-es ingyenessé tétele irtotta ki az állami sajtóiroda egyetlen közvetlen vetélytársát; az online hírvilágban pedig bármilyen újság saját zsebből, erőforrásból megoldja az aktuális nemzetközi eseményeket feldolgozó releváns(nak tartott) sajtótermékek szemlézését.

A kelet-közép-európai hírekre vágyó külföldi olvasók, vagy a nekik író zsurnaliszták szintén számtalan ingyenes forrásból tájékozódhatnak: magyar vonatkozású híreket terít angolul — csak a kormányhaveri térfélt nézve — a közmédia Hungary Matters hírlevele, a Miniszterelnökség nemzetközi szóvivősége által kiadott About Hungary hírszájt, valamint a Miniszterelnökség 2017-18-ra adott 450 milliós támogatásával megtámasztott Magyarország Barátai Alapítványhoz tartozó, már említett Hungary Today oldal. Az MTI angol nyelvű szolgáltatása a V4NA-hoz képest harmadáron ad napi 35 hírt és hozzáférést az 1997-ig visszanyúló híradatbázishoz.

A V4NA által jelenleg szállítani tudott speciális hozzáadott értékkel bíró anyagok, így a cikkünk elején említett típusú, csúsztatós összeállítások, vagy a baloldali politikusokat brüsszeli folyosókon retardált kérdésekkel kergető Kunfalvi Nórát szerepeltető videók nyilvánvalóan eddig és ezután sem fognak komoly nemzetközi vásárlói rétegre találni a régiós orbánista stratégiába beszipkázott, jobb sorsra érdemes szlovén és macedón médiumokon túl.

Hogy a szájt üzemeltetésére mégis a mai napig akad forrás, az világosan jelzi: hiába lett a V4NA-ból magyar Russia Today helyett inkább csak kelet-európai angol akcentussal internetre hányt Tények-híradó,

a magyar jobboldali média irányítóinak a nemzetközi híreket a haveri sajtóba előválogató, a kormánypropagandát a Balkánon terítő szájt jelenlegi formájában, afféle információs klíringházként is megfelel.

Sarkadi Nagy Márton

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom