Macedóniában is médiavásárlásokba kezdett az orbáni propagandagépezet

ripostmkclap

 

Kormánypárti médiacégekhez köthető magyar befektetők jelentek meg a korábbi macedón miniszterelnök Nikola Gruevszkit támogató macedóniai médiavállalatokban – derült ki macedón oknyomozó újságírók által megszerzett cégiratokból. Schatz Péter, a Szlovéniában is terjeszkedő Ripost társtulajdonosa, és egy másik egykori MTVA-s vezető, Adamik Ágnes az elmúlt évben többségi tulajdonrészt szereztek több mint féltucat macedón sajtótermék kiadóiban.

 

 

A kormányközeli magyar befektetők által kiszemelt macedón médiatermékek hosszú ideje támogatják a konzervatív VMRO-DPMNE korábbi macedón kormánypártot, és gyakran terjesztenek provokatív tartalmú álhíreket ellenzéki és civil csoportok lejáratására.

Ez nem az első eset, hogy a magyar kormányt támogató médiavállalatok befektetőként jelennek meg balkáni országokban:  tavaly márciusban három magyar médiavállalat – a Modern Media Group, a Ripost és a Ridikül – 45 százalékos tulajdonrészt szerzett a szlovén NOVA24TV-ben, amely Szlovénia konzervatív pártját, az SDS-t támogatja.

Már a szlovén médiavásárlás is felvetette a gyanút, hogy Orbán támogatói külföldön is megpróbálják elterjeszteni a Magyarországon már jól működő modellt, melyben a Fidesz-kormányt támogató állami média és a kormányhoz közeli magánkezekben lévő sajtóvállalkozások folyamatosan és aggresszíven támadják a kormány politikai ellenfeleit.

Az MTV-generáció

A macedóniai médiavásárlásokat két veterán magyar médiamenedzser, Schatz Péter és Adamik Ágnes bonyolította. Bár papíron egymástól függetlenül üzletelnek a balkáni országban, az Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) nemzetközi oknyomozó újságíró szervezet értesülése szerint 2017-ben és 2018-ban számos alkalommal egyszerre utaztak a macedón fővárosba, Skopjéba, és ugyanazt a helyi ügyvédi irodát bízták meg az ottani cégügyeik intézésével.

Schatz Péter, az MTVA korábbi üzleti és termékfejlesztési igazgatója a Ripost nevű kormánypárti bulvárlap társtulajdonosa. A Ripostot kiadó Ripost Média Kft. egyike volt azoknak a cégeknek, amelyek tavaly a szlovén médiapiacon is befektetőként jelentek meg. A Ripost reklámbevételeinek túlnyomó része az államtól és állami tulajdonú vállalatoktól származik, a bulvárlap egyike az Orbán-kormány kritikusait kétes eszközökkel támadó magyarországi sajtóorgánumoknak.

A macedón cégnyilvántartásban fellelhető dokumentumok szerint Schatz Péter 2017 áprilisában Target Media néven tanácsadó céget alapított Skopjéban. Két hónap múlva a cég 90 százalékos tulajdonrészt vásárolt a CHS Invest Group nevű macedón vállalkozásban, amely a VMRO-DPMNE pártot támogató Alfa TV macedón tévécsatornát üzemelteti. 2017 közepén új macedón híroldal indult RipostMK néven, amelyet az Alfa TV weboldala is reklámoz.

A VMRO-DPMNE korábban egy évtizedig volt kormányon, 2017-ben botrányos körülmények között, az Orbán-kormány  szövetségesének számító Nikola Gruevszki miniszterelnököt és kormányát érintő korrupciós ügyek miatt kitört népharag közepette veszítették el a hatalmat. Kapcsolódó cikkeink:

Disneyland a Balkánon – eddig 560 millió eurót költöttek Szkopje historizáló belvárosára

Több százezer lehallgatott telefonbeszélgetést szivárogtatott ki a macedón hírszerző, hogy megdöntse a kormányt

Így rántott be a macedón jobboldal amerikai politikusokat a Soros-ellenes hadjáratába

Lehallgatási botrány Macedóniában, Szkopjéban minden nap tüntetnek

Macedóniában tavaly ilyenkor festékbombáztak a Soros Army pólós tüntetők

Titokzatos nagyvilági ember, és egy amerikai lobbicég segítene sorosozni Orbánnak

A másik befektető, Adamik Ágnes a Ripost tulajdonosához, Schatz Péterhez hasonlóan az MTV-nél, majd az MTVA-nál dolgozott 2012-ig, vezető pozíciókban.

A macedón cégnyilvántartás szerint Adamik tavaly Adinamic Media néven alapított céget a balkáni országban. Idén áprilisban a cég többségi tulajdonrészt szerzett két macedón médiavállalkozásban: a Prva Republika és az EM Media összesen hat hírportált és magazint ad ki, és szintén Nikola Gruevszki és pártja harcos támogatóinak számítanak.

A Prva Republika a Republika Online hírportál kiadója – a céget 2012-ben alapította egy ismeretlen tulajdonosi hátterű, Belizében bejegyzett offshore vállakozás. A belizei Iresine Ltd. 2016-ban eladta a kiadót egy macedón állampolgárnak, Done Donevszkinek, és most tőle vásárolt 51 százalékos tulajdonrészt az Adamik Ágnes által Skopjéban bejegyeztetett Adinamic Media.

A másik cég, az EM Media a Kurir, Lider, Denesen, Ekonomski és Vistina nevű hírszájtok kiadója. A céget korábban Aco Misajlovszki, egy befolyásos VMRO-DPMNE pártfunkcionárius testvére irányította. Az EM Media által kiadott híroldalak konzervatív irányultságúak, és több ízben vádoltak Soros-bérencséggel helyi újságírókat Macedóniában.

Az OCCRP riporterei Adamik Ágnest és Schatz Pétert is kérdésekkel keresték emailben és telefonon a macedóniai médiavásárlások ügyében, ám ők nem reagáltak a megkeresésekre.

Bodoky Tamás

Közreműködött Maja Jovanovska (Investigative Reporting Lab Macedonia) és Aubrey Belford (Organized Crime and Corruption Reporting Project)

 

tetszett_a_cikk3