Kivételez a Samsung vendégmunkásaival a rendőrség, a karanténból bejárhatnak dolgozni
A gödi Samsung gyár dolgozói rendőri engedéllyel elhagyhatják a hatósági karantént – derül ki az Átlátszó birtokába került rendőrségi iratból....
A honvédség 2018-ban vásárolt két Airbus A319 és két Dassault Falcon 7X típusú repülőgépe a koronavírus-járvány idején sem pihen: jártak Washingtonban, Moldovában, Oroszországban és Kanadában is az elmúlt öt hónapban, Valentin-napon pedig az egyik luxusgép kiruccant Rómába. Több út nyilvános fényképekkel is alátámasztható egyezést mutat a miniszterelnök külföldi látogatásaival. Mutatjuk a legfrissebb útvonalakat.
Támogasd az Átlátszót szja 1% felajánlásával! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Bő 2 éve, 2018 februárjában a Magyar Honvédség két darab Airbus A319 típusú repülőgépet vásárolt, melyeket állítólag katonai csapatszállítónak vettek, azonban Orbán Viktor miniszterelnök használta őket rendszeresen külföldi útjaihoz. Fél évvel a két Airbus beszerzése után a honvédség vett két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet is, és a miniszterelnök ezekkel is utazott.
Némi idő és Orbán Viktor repülőgépes útjaival foglalkozó újságcikkek garmadája után a honvédségi repülőgépeket letiltották a repülőfigyelő internetes oldalakról, ezért onnantól kezdve nem lehetett tudni, merre jár a két Airbus és két Falcon.
2019 december közepén azonban az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével megszerezte és nyilvánosságra hozta a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek összes addigi útjairól.
Ahogy akkor megírtuk, a két Airbus és két Falcon által meglátogatott helyszínek között olyanok is szerepelnek, mint Dubaj, a Kanári-szigetek, Las Vegas, Málta és Panama. Cikkünk után nem sokkal, 2020 januárjában viszont kiderült, hogy 30 évig nem fog kiderülni, hogy miért jártak a magyar légierő gépei adóparadicsomokban és nyaralóhelyeken, mert az ezzel kapcsolatos adatokat ennyi időre, 3 évtizedre titkosították – “honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből”.
Mit keres a Magyar Légierő a Kanári-szigeteken, Las Vegasban, Dubajban, Máltán vagy Panamában?
Orbán Viktor miniszterelnök tavaly sokszor utazott a frissen beszerzett új honvédségi repülőgépekkel, és büszkén pózolt mellettük. Azóta viszont a Magyar Honvédség két-két utasszállítójával és luxusrepülőgépével kapcsolatos adatokat letiltották az internetes repülőgépfigyelő oldalakról, így egy ideje nem lehetett tudni, mikor merre járnak.
A repülőgépek mozgását a rajtuk elhelyezett transzponder segítségével lehet nyomon követni. Az eszköz rádiójeleket bocsát ki, amelyeket bizonyos körzeten belül földi antennák képesek leolvasni. A repülők transzpondere által leadott jel mutatja a gép lajstromjelét, pozícióját, repülési magasságát és sebességét is, vagyis a kisugárzott jelek összessége pontos képet ad az általa megtett utakról. Ezeket a Föld számos pontján leolvasott jeleket gyűjtik be a neten keresztül, majd összesítik pozícióvá és útvonallá a repülőgépfigyelő oldalak.
Nemrég az Investigative Dashboard segítségével megszereztük az ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a négy honvédségi repülő útjrairól 2019. decemberétől 2020. április első feléig.
Nehezítő körülmény a repülőgépek figyelésénél, hogy a transzponder nem automatikusan működik, hanem a pilóta akár ki is tudja kapcsolni, tehát aki titokban akar repülni valahova, az elméletben megteheti. Ráadásul ritkán lakott vagy lakatlan helyeken (pl. sivatag, óceán) jellemzően nincsenek a transzponder-jeleket gyűjtő és beküldő földi megfigyelőállomások, így az is előfordul, hogy egy útnak, vagy annak egy szakaszának akkor sincs nyoma az adatbázisokban, ha a transzponder nem volt kikapcsolva.
Bár a legismertebb repülőgépfigyelő oldalakról letiltották a Magyar Honvédség repülőgépeit, az interneten létezik egy cenzúrázatlan fóruma is a repülési adatoknak, ahová sok ezer, a földgolyó számos pontján élő önkéntes az interneten keresztül folyamatosan tölti egy olcsó vevőkészülékkel bárhol leolvasható transzponder-jeleket. Ezek a földi vevőkészülék környékén elrepülő légijárművek adatait tartalmazzák. Tehát hiába akarnak elbújni a magyar honvédségi gépek, teljesen nem tudnak láthatatlanná válni.
A 604-es utasszállító 2019 december elején a görög Párosz-szigetén és Londonban járt, majd 4 hónapig – legalábbis a pilóta által kikapcsolható transzpondere adatai szerint – nem volt sehol. Idén április elején a gép lement Budapestről Kecskemétre, és több körutat tett meg ott, majd április 14-én Brüsszelbe vitt valaki(ke)t.
A másik, 605-ös lajstromjelű honvédségi csapatszállító 2019 decemberében járt Brüsszelben, Prágában, Pristinában (Koszovó fővárosa), Rómában, Temesváron. Idén januárban csak Magyarországon belül, a Budapest-Kecskemét-Jakabszállás háromszögben repkedett, de februárban jöttek az egzotikusabb utak:
2020. márciusában, amikor a koronavírus-járvány elérte hazánkat, a 605-ös Airbus kétszer járt Törökországban, Merzifon és Zonguldak városában, négyszer a macedóniai Skopjében, egyszer Moszkvában és szintén egyszer a bolgár fővárosban, Szófiában. Április elején Magyarországon, a Budapest-Kecskemét-Pápa háromszögben mozgolódott a repülő, illetve egyszer kiment megint Szkopjébe is.
A 606-os Falcon 2019 decemberében kétszer járt Moszkvában, és egy-egy alkalommal Londonban, Mostarban (Bosznia-Hercegovina), Szarajevóban, Ljubljanában, Zadarban (Horvátország) és Párizsban. Januárban Prága, Varsó, Teterboro (USA), Riga, Krakkó, a Berlin közelében fekvő Saarmund, és a nagy-britanniai Lydd repterén tűnt fel a honvédségi luxusgép. Februárban a portugál Beja, a német Hohn, a moldáv főváros, Kisinyov, illetve Kijev, Berlin, Brüsszel, és a svéd Barkarby repterén volt a Falcon.
Februárban kétszer járt a 606-os Falcon Rómában is: először 14-én, Valentin-napon, másodszor 28-án.
Március elején a “nemkormánygép” luxusrepülő Belgrádban, Prágában, Zágrábban, Kisinyovban tűnt fel, a hónap közepe – és a hazai járványhelyzet fokozódása – óta egészen április első hetéig azonban csak Magyarországon belül, Kecskemét körül repkedett.
A honvédség másik luxusrepülője, a 607-es lajstromjelű Falcon 2019 decemberében járt a portugál Beja és a kínai Csengtö városában, Brüsszelben, Szöulban, Tokióban, az Egyesült Államokban lévő Teterboro repülőterén, és háromszor Moszkvában is feltűnt. Idén januárban a gép Brüsszel, Prága, az angol Lydd és Bristol, valamint a török Merzifon (ahol márciusban a 605-os Airbus is járt) volt a 607-es úticélja. Februárban a 607-es Berlin, Bécs, Brüsszel, Róma, Teterboro, Washington és a kanadai Matane repterét látogatta meg.
Márciusban, a koronavírus magyarországi kitörésekor a luxusrepülő Zágrábban, Wiesbadenben, a litván Paluknys-ban, Kisinyovban, Belgrádban, Ljubljanában és Kolozsváron járt. Április közepén a gép a kanadai St. Augustin, majd a washingtoni repülőtéren volt.
Bár a két Airbus megvásárlásakor Simicskó István akkori honvédelmi miniszter azt hangsúlyozta, hogy “Ezek a gépek nem kormánygépek. A Magyar Honvédség hadrendjébe kerültek, és a Magyar Honvédség fogja használni őket“, és a két Falconról is folyamatosan azt állítják az illetékesek, hogy katonai célokra kellenek, mégis feltűnő, hogy a miniszterelnök használja őket rendszeresen.
Orbán Viktor a repülőbeszerzések évében, 2018-ban a 604-es és 605-ös Airbus fedélzetén utazott többek között Izraelbe, Montenegróba, Moszkvába, Kirgizisztánba, és még egy milánói operaelőadásra is. Aztán 2018. december 31-én a 607-es Falconnal ment Brazíliába az új, szélsőjobboldali elnök beiktatására, majd 2019 májusában a 606-ossal utazott a magyar miniszterelnök Washingtonba Donald Trump amerikai elnökkel találkozni.
Ezekről az utakról rendszeresen jelentek meg fotók és videók Orbán Viktor Facebook-oldalán és a kormány honlapján, a felvételeken pedig jól felismerhetők a büszkén feszítő miniszterelnök mellett a szürke festésű katonai gépek.
Az általunk megszerzett repülési adatok és a hivatalos fényképek összevetésével decemberben bemutattuk azt is, hogy tavaly májusban a 604-es Airbus Orbán Viktort és Semjén Zsoltot vitte Kolozsvárra, októberben pedig Azerbajdzsánba reptette a miniszterelnököt. Emellett Orbán a 605-ös Airbus fedélzetén utazott 2019 első felében Izraelbe, Egyiptomba, Kazahsztánba és Kínába is.
Ha összevetjük a négy honvédségi repülőgép friss, 2019. december és 2020. április eleje közötti, fentebb részletezett repülési adatait a miniszterelnök útjaival, ismét több egyezést találunk.
Mutatunk néhány egyértelmű példát.
Tavaly december 6-án a 607-es Falcon és a miniszterelnök is Tokióban járt, Orbán Facebook-oldalán az egyik fotón pedig látható is mögötte egy szürke repülő és egy magyar katona.
December 12-én a 605-ös Airbus Brüsszelbe ment, 13-án hazajött Budapestre, majd 14-én Temesvárra ment. Orbán Viktor miniszterelnök pedig szintén 12-én volt Brüsszelben, és 14-én Temesváron, ahonnan a Facebook-oldalára felkerült egy fotó, amin épp beszáll egy szürke honvédségi gépbe.
Idén január 5-én és 16-án a 606-os Falcon Prágában járt, ahol Orbán Viktor épp részt vett az állami opera megnyitóján, és a V4-csúcson. Január 28-án Krakkóban és február 1-jén a portugáliai Beja városában is egyszerre volt ott a miniszterelnök és a 606-os repülő is.
Február 10-én Orbán Viktor el is dicsekedett Facebook-oldalán a “nemkormánygép” business jet használatával: annak a fedélzetén érkezett Berlinbe.
Ahogy azt korábban már többször is leírtuk, az érthető és más országokban is bevett gyakorlat, hogy a miniszterelnök állami tulajdonú repülőgépekkel, például a hadsereg repülőgépeivel utazik hivatalos látogatásokra.
Orbán Viktor ilyen útjaival azonban a titkolózás a probléma: bár szemmel láthatóan a miniszterelnök rendszeresen használja a gépeket, a honvédség mégis következetesen állítja, hogy a két Airbus és a két Falcon nem kormánygépek, hanem katonai célokra vették őket. Emiatt nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkolják a gépek beszerzési árát és üzemeltetési költségét, és nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva 30 évre titkosították, hogy hova miért mentek a repülők, kiket szállítottak, és mennyibe kerültek ezek az utak.
A miniszterelnök legalább ötféle különgéppel repült tavaly – titkolják, hogy melyiket ki fizette
Magyarország miniszterelnöke számára 2018 a repülés éve volt. Utazott a Mészáros Lőrincék által használt osztrák magángéppel Vidi-meccsre, az OTP magánrepülőjével Berlinbe, a Magyar Honvédség csapatszállítóival számos helyre, és egy titokban vásárolt honvédségi business jettel szilveszterkor Brazíliába.
A fenti cikk elkészítéséhez felhasznált nyers útvonaladatokat itt lehet letölteni (Google Drive) – köszönjük az Investigative Dashboard segítségét. Az adatok forrása az ADSB-Exchange repülőgépfigyelő oldal.
Erdélyi Katalin
Infografikák: Bátorfy Attila. Címlapkép: Orbán Viktor hátizsákjával a vállán beszáll a honvédségi repülőbe Temesváron 2019. december 14-én. (Fotó: Orbán Viktor/Facebook)
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám:18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA gödi Samsung gyár dolgozói rendőri engedéllyel elhagyhatják a hatósági karantént – derül ki az Átlátszó birtokába került rendőrségi iratból....
Varga Mihály pénzügyminiszter egykori kollégiumi szobatársa is tulajdonos volt abban a cégben (Heinrich Passage Ingatlanfejlesztő Zrt.) tavaly szeptemberig, amelynek kedvéért...
A Postás SE új tornasport-akadémiáját még el sem kezdték építeni Zuglóban, de már így is 1,25 milliárd forintba került az...
Az egyetem befejezése után az Index politika rovatában kezdtem az újságírást, később az Abcúgnál készítettem szocioriportokat szerte az országban, január...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!