Nyomozás a Postás Strand mellé tervezett irodaház-beruházás kapcsán Szentendrén
Hűtlen kezelés gyanújával nyomoz a rendőrség a szentendrei önkormányzat és a CYEB Energiakereskedő Kft. közötti ingatlanügylet, azaz a népszerű Postás...
Január 31-ig kellett volna Szentendrének megjelölnie, hogy hol legyen az EuroVelo-6 (Európai Kerékpárút Hálózat) bicikliúton áthaladó híd, mely Szentendrét kötné össze a Szentendrei-szigettel. A város nem foglalt állást határidőre, inkább véleménynyilvánító népszavazást szervez. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő szerint viszont ha nincs helyszín, bukják az EU-s és állami támogatást egyaránt.
Legalább 12 éve téma, hogy szükség lenne legalább egy biciklis-gyalogos hídra Szentendre és a Szentendrei-sziget között, mert jelenleg csak egy helyen, Tahinál lehet bejutni a szigetre hídon át.
Ismét fellángolt a vita a Szentendrei-szigetre évtizedek óta tervezett hidak elhelyezéséről
A Szentendrei-sziget amolyan menedékféle. Sokan költöztek oda az utóbbi években, művészek, filmesek, vagy csak nyugalomra vágyó családok. És a nyugalmat meg is kapják, mert a sziget fantasztikus hely, de nehezíti az ott létet, hogy jelenleg csak egy hídon lehet bejutni rá, Tahitótfaluban.
És bár a probléma évek óta ismert, sőt az is, hogy az EU támogatná egy híd megépítését, nem sikerült kitalálni, hol is legyen pontosan. Így a projekt 2023-as lezárása veszélybe került, hisz rendkívül rövid az idő az összes szakhatósági engedély beszerzésére, egy tender kiírására, a tervek elkészítésére és a kivitelezésre.
Mindeközben Szentendre városának új képviselőtestülete úgy döntött, a helyi lakosokra bízza, hol legyen az új híd. Ennek keretében lakossági fórumot tartottak január 25-én, ahol ott volt a szintén érintett szigetmonostori polgármester is.
A jelenlegi tervek szerint két új híd szelné át a Dunát, az egyik Kisorosziba vezetne Dunabogdányból, a másik pedig Szentendrét kötné össze Szigetmonostorral. Eddig két helyszínről esett szó, a Határcsárdáról, mely Szentendre északi végén található – ennek a tervezett hídnak már megvan a környezetvédelmi engedélye, továbbá a Rév utcáról, ami a sokak által ismert Dunakorzó északi részén található.
Decemberben egy új helyszín ötlete is felmerült, a 100 millióért felújított Postás strandnál lehetne még átjáró a szigetre, de ezt a sokat emlegetett budapesti vízbázis miatt nem fog megvalósulni. És hiába vágyakoznak rá sokan, pont emiatt nem lett lehajtó a Megyeri-hídról sem a szigetre.
„Nem lehet majd közlekedni a korzón”, „Ebbe a Szigetmonostoriak ne szóljnak bele”, „Ki foglalkozik az ott élőkkel, mindig csak a turisták…” – nagyjából ilyen paprikás hangulatban telt a lakossági fórum. Az indulatok azóta sem csitulnak, a fő szentendrei fórumokon gyakorlatilag napok óta ez a fő téma.
Az ügyben kerestük a szentendrei önkormányzatot is, hogy mi a tervük arra az esetre, ha kicsúsznának a határidőből. Tájékoztatásuk szerint híd előbb vagy utóbb elkészül, legfeljebb nem a 2023-al lezáruló szakaszban. „Ezért, szemben a korábbi gyakorlattal, mi felállítunk egy közlekedési munkacsoportot, mely Szigetmonostor és Szentendre között vizsgálja meg, és hatástanulmánnyal valamennyi helyszínt, így a délit is, kellő körültekintéssel. Ha a szentendreiek voksa egyértelműen a déli hídra esik, akkor azzal kiemelten fogunk foglalkozni. Számítunk arra, hogy az idősürgetés miatt nem születik olyan megoldás, ami mellőzi a Szentendreiek véleményét.” – írták válaszukban.
Legalábbis ezt állítja a NIF és Révész Máriusz kormánybiztos. Utóbbi a Szentendrei Médiaközpontnak nyilatkozva ugyanezt hangsúlyozta: „amennyiben nem születik válasz 2020. január 31-ig, a Polgármester Úr ezzel úgy dönt, hogy ezt az összeget, a 2,5 milliárd forintot máshová kell átcsoportosítani. Lehet kérdőívezni, csak március 2-án már teljesen értelmetlen válaszolni, mert addigra ez a forrás nem áll már rendelkezésre. Tisztességesebben járna el a Polgármester Úr, ha azt mondaná, hogy nem szeretnék, hogy a hidat megépítsük.”
Jelenleg azonban csak egy kőbe vésett határidő van, a projektnek 2023. december 31-ig be kell fejeződnie, különben az EU visszakéri az erre fordított összeget. A NIF dátuma önkényesnek tűnhet. Azzal érvelnek a hivatalban, hogy a tervezés, közbeszerzés, építés ideje hosszú, és ha nem dönt a város azonnal, akkor kicsúsznak a határidőből. Pál Gábor képviselő viszont a januári fórumon azt állította, hogy adatokat titkolt el előlük a NIF, ráadásul belekényszerítik őket egy gyors döntésbe, miközben az ő bőrükre megy a dolog.
Annyiban van némi igaza a NIF-nek, hogy egyelőre teljes a káosz hídügyben, ahány megszólaló, annyiféle ötlet, annyi érv és ellenérv.
A belvárosi helyszín ellen voksolók a panoráma megszűnésével, és a biciklis-gyalogos konfliktusok kiéleződésével érvelnek, míg akik szívesen látnák ott, azok számára a hév közelsége jelent vonzerőt, amellyel a túlzsúfolt 11-es út némileg tehermentesíthető lenne.
A másik helyszín, a Szentendre és Leányfalu határán álló Határcsárda melletti rész már rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel, a szembeszomszéd Szigetmonostornak is megfelel, és a kilátást sem rontaná. Ugyanakkor a szigetről gyalog közlekedők számára nem jelent nyereséget, mert innen Volán busszal kell tovább utazniuk.
Az kiderült a fórumon, hogy sem a NIF, sem az önkormányzat nem rendelkezik adatokkal arról, hány biciklista fordul meg itt naponta, és mennyivel nőne az átmenő forgalom a híd elkészülte után, így erre csak tippelni lehet. Némi támpontot adhat, hogy a Passau-Bécs útvonalon 2010-ben 291 ezer biciklis tekert, ám ezt nehéz a magyar részre vonatkoztatni.
A szigeten fekvő négy település (Szigetmonostor, Pócsmegyer, Tahitótfalu, Kisoroszi) polgármesterei Orbán Viktorhoz fordultak, kérve őt, hogy az EuroVelo-6 bicikliút komplex fejlesztése legyen is legyen kiemelt kormányzati beruházás. A kormányközeli közlekedési influenszer, Vitézy Dávid is a belvárosi helyszín mellett foglalt állást, a Magyar Kerékpárosklub szentendrei szervezete szintén itt szeretné látni a hídat, mint az kiderül nyílt levelükből.
A szentendrei városvezetés úgy döntött, tájékoztató szórólapot készít 11 ezer példányban,amit eljuttatnak minden lakoshoz, majd újabb fórumot rendez és véleménynyilvánító népszavazást is tart az ügyben. Utóbbin február 17. és március 2. között vehetnek részt a nagykorú, szentendrei lakcímkártyával rendelkezők. Csakhogy eközben ketyeg az óra, mert perceken belül ki kell írni a közbeszerszerzést, hogy 2023-ra álljon a híd.
Zimre Zsuzsa
Fotó: Speciálterv Építőmérnöki Kft.
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHűtlen kezelés gyanújával nyomoz a rendőrség a szentendrei önkormányzat és a CYEB Energiakereskedő Kft. közötti ingatlanügylet, azaz a népszerű Postás...
Remek üzleti modell lehet egy szociális szövetkezet létrehozása, majd annak égisze alatt a saját biznisz működtetése. Mint teszi ezt egy,...
A Szentendrei-sziget amolyan menedékféle. Sokan költöztek oda az utóbbi években, művészek, filmesek, vagy csak nyugalomra vágyó családok. És a nyugalmat...
A régi hajóállomás – ez a hely fogalom Szentendrén, ám évtizedekig üresen és elhanyagoltan állt, csak a helyi ifjak jártak...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!