Kikerült a főváros honlapjára az a szakértői összehasonlító elemzés, amely alapján a fővárosi közgyűlés hamarosan dönteni fog a Római-part sorsáról. Bár az elemzés készítőinek pártatlanságával kapcsolatban vannak kétségek, az biztos, hogy a tanulmány a helyenként érezhető elfogultság dacára sem ad halálos fegyvert egyik álláspont híveinek kezébe sem. A politikusok igyekeznek a „bízzuk a szakértőkre”-fedezékbe vonulni, ám épp a szakértői elemzés alapján egyértelmű, hogy március végén politikai döntést fog hozni a fővárosi közgyűlés.
Megjelent a főpolgármester által megrendelt tanulmány (PDF) (Összehasonlító szakértői értékelés a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi fejlesztésének kérdéseiről), amelyről úgy tartottak egy hete lakossági fórumot, hogy az anyagot sem előtte, sem ott helyben nem látta senki.
A dokumentumról referáló Nagy László anekdotákkal tarkított előadása sem adott alkalmat arra, hogy a teremben jelen lévő szakértők érdemben vitatkozhassanak a dolgozat konkrét állításaival. Holott a nyilvánosságra került dokumentumból jól látszik, hogy a legfontosabb állításokat néhány egyszerű dián is be lehetett volna mutatni.
A tanulmányt, amely eldönteni hivatott a Római-part sorsát, két geotechnikai mérnök jegyzi: dr. Móczár Balázs és dr. Farkas József. Móczár a BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszékének docense, itt tanít professor emeritusként a másik szerző, Farkas József, a főpolgármester régi ismerőse.
Nem szerepel a szerzők között a harmadik mérnök a tanszékről, Nagy László korábbi tanszékvezető, dacára annak, hogy a lakossági fórumon ő képviselte a szerzőgárdát. Nagy mobilgátas elkötelezettsége közismert, a korábbi tanulmányok elkészítésében külső szakértőként részt is vett.
Más szakterületek (tájépítészet, városszociológia, ökológia sat) szakértőinek közreműködéséről nem tesz említést a dolgozat.
A dolgozat szerzői maguk is elismerik, hogy az elemzés komoly módszertani hiányosságokkal küzd. Például mert nincs súlyozás a az értékelés 60 szempontja között: „Valóban nem könnyű az embernek hatvan eltérő szempontot egyesítenie önmaga ítéletalkotásához” – utal a problémára a szöveg egyik talányos mondata.
Kétséges az is, hogy egy majdnem kész engedélyezési tervet össze lehet-e hasonlítani egy kidolgozatlan koncepcióval:
„Kétségtelen tény, hogy a parti nyomvonal kidolgozottsága előrébb tart, mint az N-K (Nánási út-Királyok útja) nyomvonalé, (…) de véleményünk szerint ez nem jelenti a tartalmas összehasonlítás elvégezhetetlenségét.” Ez az alig burkoltan szubjektív értékelés a szövegben többször is visszatér. („Társadalmi hatás: Nehéz becsülni, felmérés nem áll rendelkezésre. (…) Sokszor úgy lehet érezni, mintha minden ellen tüntetnének…”)
Gombhoz a kabát
Az összehasonlító elemzés által vizsgált 60 szempont közül 41 kifejezetten műszaki-árvízvédelmi jellegű – vagyis a súlyozatlanság miatt dominálnak a technokrata, mérnöki szempontok. A tanulmány végkövetkeztetése ugyanakkor a műszaki megvalósíthatóság tekintetében egyértelmű: „Az árvízvédelem mind a parton, mind a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon műszakilag megvalósítható.”
Vagyis a szerzők a kompetenciájukba tartozó szakterületen döntetlenre hozzák ki az eredményt a versengő nyomvonalak között. Sajátos fordulat, hogy a dolgozat végén a szerzők mégis állást foglalnak a parti nyomvonal mellett, éppen azon szempontok alapján, amelyek nem tartoznak a mérnöki kompetenciába.
Azon a bizonyos lakossági fórumon többen is felhívták a jelenlevő mérnökök és politikusok figyelmét, hogy amíg nincs a közösséggel egyetértésben kidolgozott fejlesztési koncepció a partról, addig eleve vakrepülés bármilyen árvízvédelmi mű megvalósítása.
Ezt mintha a szerzők maguk is éreznék, a szöveg többször is felhívja a figyelmet a „tudatos partépítés” szükségességére. Igaz, sokszor épp itt vált át lírába a mérnökök álláspontja:
„A terveket ki kell egészíteni kertépítészeti, part-rehabilitációs tervekkel”; „Ez a projekt nem egyszerűen fairtásról szól, hanem egy tudatos partépítésről”
És persze vannak a szakvéleményben a túlérvelésből adódó vicces megállapítások is: például, hogy a parti nyomvonal esetén a Nánási-Királyok vonalon meg lehet szüntetni a földgátat, és a helyére bicikliutat építeni „csökkentve a parti kerékpározás veszélyeit”; „a Nánási út-Királyok útjánál nagyobb a természetbe való beavatkozás”; „[az N-K nyomvonal megvalósítása esetén] félő, hogy a fejlesztési pénzek a partot nem fogják elérni, konzerválódik a part állapota” vagy hogy „[a sok vita miatt] felértékelődnek azok a vélemények, amelyek folyamatosan egy irányba tartanak”.
A megbízott szakértő láthatóan beleadott apait-anyait, hogy meg tudjon felelni a megbízó nem túl burkolt álláspontjának, de a saját szűkebb szakterületén nem tudott elköteleződni a megrendelő által preferált parti nyomvonal mellett.
Az emlékezetes bős-nagymarosi vízlépcsőterv körüli küzdelemben is eljött egy pont, amikor az akkori pártállami vezetés próbálta a szakemberekre tolni a döntés felelősségét – valami nagyon hasonlót láthatunk most is, pedig ahogy azt a vitát, ezt is politikai döntés fogja lezárni.
Becker András
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
A kormánymédiánál dolgozó újságíró szerint azok viselkedtek jogellenesen, akik feltörték a Midgård adatbázisát, majd „uszító, de minimum megbélyegző szándékkal” kereshető listát tettek közzé a vásárlókról.
Nem enyhít a közlekedési gondokon, hanem még nagyobb forgalmat generál és újabb ipari parkok létesítését segíti a 31-es út fejlesztése, legalábbis ettől tart a maglódiak egy része.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!