Egyéb

A visegrádiak és az Isztambuli Egyezmény I. – mit jelentene a végrehajtás a négy országban?

 

A legfontosabb kérdésekben a jogi szabályozás szintjén nem csak a már ratifikáló Lengyelország, hanem a térség másik három állama is már most megfelel az egyezmény szerinti követelményeknek. A jogalkalmazás és az egyéb állami intézkedések hatékonysága területén persze valós felkészültést igényel(ne) a belépés. Az ezáltal kikényszerített átfogó megközelítésekből viszont jelenleg éppen Magyarország profitálhatná a legtöbbet a térségben.

A nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzéséről és felszámolásáról szóló Isztambuli Egyezmény útját a rendelkezéseinek értelmezéseire rárakódó, a társadalomban betöltött nemi szerepekkel kapcsolatos ideológiai vita teszi rázóssá, azonban ennek megértéséhez mindenek előtt az egyezmény pontos tartalmát kell bemutatnunk.

Hogy ezt megfelelő mélységben végezhessük el, terjedelmi okokból két részletben közöljük a “Being closer to the policy V4″ projekt részeként cseh, lengyel és szlovák kollégákkal együttműködve készült elemzésünket: ez a cikk az egyezményben foglalt legfontosabb kötelezettségeket és azok kapcsán a négy állam jelenlegi helyzetét mutatja be, a második részben pedig a ratifikáció kapcsán a visegrádi országokban kialakult politikai vitát mutatjuk majd be, kiegészítve azt a térségbeli EP-képviselőktől kért és kapott állásfoglalásokkal.

Mi az az Isztambuli Egyezmény?

Az Európa Tanács Egyezménye a nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzéséről és felszámolásáról szóló, közismert nevén az Isztambuli Egyezmény a – Fehéroroszország kivételével az összes európai államot tagjai között tudó – Európa Tanács által kidolgozott átfogó nemzetközi egyezmény. 2011. május 11-én, Isztambulban nyitották meg az egyezményhez való csatlakozás lehetőségét, és 2014-ben lépett hatályba az ehhez szükséges első tíz ratifikáció megtörténte után.

A szerződés tehát már hatályban van, de természetesen újabb országokra csak akkortól terjed ki a kötőereje, amikortól ahhoz azok is csatlakoztak. Az ehhez vezető első lépés az aláírás, amit 44 állam, azaz Oroszország, Azerbajdzsán és Örményország kivételével az ET minden tagállama megtett. Ebből ugyan jogi kötőerő még nem következik, az egyezményben foglaltak megvalósulását veszélyeztető magatartás tilalma azonban például már igen.

A kötelező erő elismerését, azaz a tényleges csatlakozást jelentő ratifikációt 27 állam teljesítette, ami az ET-egyezmények átlagában nem kevés, ugyanakkor a hat év alatt nem ratifikáló 17 tagállam jelentős részében az elhúzódás tartalmi vitákat is jelez. Önmagában ez is megszokott, az ET közérdekű adatok nyilvánosságra vonatkozó egyetlen – hazánk által amúgy ratifikált –, 2008-as egyezménye például még jelenleg is csak kilenc ratifikációnál jár a hatálybalépéshez szükséges tízből.

A négy visegrádi ország négy különböző utat követett eddig az Isztambuli Egyezménnyel. A következő cikkben ismertetendő viták fényében talán meglepő, de a lengyelek az elsők között írtak alá, és 2015-ben a térségből egyetlenként ratifikáltak is – igaz, olyan, tartalmilag általános alkotmányossági fenntartásnak tekinthető nyilatkozattal, aminek az egyezménnyel való összhangját több más tagállam, köztük a franciák, az osztrákok és a finnek is vitatták utóbb. Szlovákia szintén az elsők között írt alá, Magyarország viszont csak 2014-ben, három évet kivárva, ugyanakkor még a hatálybalépést megelőzően, míg Csehország még később, 2016-ban.

A tagállami ratifikációkat természetesen nem helyettesíti, de idén az Európai Unió is csatlakozott az egyezményhez. Ez azt jelenti, hogy saját jogalkotásuk és egyedi döntéseik tekintetében az uniós intézményekre is kötelezőek lesznek az egyezményben foglaltak. Ennek jelentősége azonban az egyes tagállamok csatlakozásához képest annyiban másodlagos, hogy az egyezmény céljai szempontjából igazán fontos szakpolitikai területeken (büntetőpolitika, rendészet, szociálpolitika, oktatás) alig van uniós kompetencia. A kisebb tét ellenére persze a tagállami vitákat kiválóan elő lehetett az Unió csatlakozásával összefüggésben is adni.

Mi van egyáltalán ebben az egyezményben?

Az Egyezmény célja komplex: a büntetőjog és a büntetőeljárásjog mellett polgári jogi eszközökre, a bűnmegelőzésre és a társadalmi szemléletformálásra is kiterjedő válaszokat adni a nők elleni erőszak és a családon belüli erőszak jelenségére. Fő vonalaiban ugyan a V4-ek jogrendszere az egyezményben rögzített célkitűzéseknek számos ponton megfelel, azonban a célrendszer összetett, az intézkedések nagyobb része számon kérhető konkrétságú, a tényleges számonkérést pedig ellenőrző mechanizmus biztosítja. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy az egyezmény részeként elfogadott legfontosabb vállalások tekintetében hogyan állnak a térség országai.

 

Teljes táblázat megnyitása új ablakban

 

A táblázat sorait átbogarászva egyértelmű, hogy nem annyira a nagyon nagy részben már az egyezménynek megfelelő tartalmú törvények módosítgatásával, hanem inkább a védelem, a jogalkalmazás hatékonyabbá tételével járhat a négy országnak az egyezményhez való csatlakozás.

Szembeötlő viszont, hogy hiába volt fontos intézkedések tekintetében – a távoltartás bevezetése, a nonstop segélyvonal létrehozása, a Btk.-szigorítások – úttörő a V4-eken belül Magyarország, jelenleg mégis mi vagyunk az egyetlen ország a térségben, amelyik nem rendelkezik a családon belüli erőszak elleni fellépésre irányuló aktuális, konkrét intézkedéseket tartalmazó kormányzati akciótervvel.

Ez pedig láthatóan nagyban megnehezíti az előrelépést azokon a területeken, amelyek a szűken vett büntetőjogon és áldozatsegítésen túlterjeszkednek. Pedig ezeknek a jelentős része, mint ezt a cikk második részből is látni fogjuk, még a legmagasabb szintű konzervatív ideológiai érzékenység mellett sem lenne érzékeny téma.

Sepsi Tibor

A cikk a Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott „Being closer to the policy V4″ elnevezésű projekt részeként készült. A projektben, amely a lengyelországi Association 61 vezetésével valósul meg, az Átlátszó két másik nonprofit szervezettel működik együtt, a cseh KohoVolit és a szlovák Inštitút pre dobre spravovanú spoločnos szervezettel. A projekt fő célkitűzése a visegrádi országok állampolgárai tudásának elmélyítése, azáltal, hogy tájékoztatást nyújt európai parlamenti képviselőik tevékenységéről a kiválasztott szakpolitikák területén.

visegrad_fund_logo_grey_800px

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42