
Szijjártó még a 161 kilométerre lévő Pozsonyba is honvédségi repülővel ment
Autóval kb. 2 óra lett volna a külügyminiszter útja, de ő inkább a honvédség egyik luxusrepülőjével ment, így már 30 perc alatt a szlovák fővárosban volt.
Kisajátítási mintaperben született ítélet a Szegedi Törvényszéken, ahova a földjeiktől megfosztott gazdák fordultak jogorvoslatért. A földtulajdonosok ugyanis egy aggályos értékbecslés alapján alig kaptak valamit a területeikért, amin most a BYD gyára épül. A bíróság szerint jóval több pénz járna a földtulajdonosoknak, de a szegedi önkormányzat és a kormányhivatal nem ért egyet az ítélettel: a Kúriához vitték az ügyet.
Ahogy azt korábban megírtuk, a szegedi önkormányzat négyzetméterenként nettó 444 forintot fizetett a helyi gazdáknak a kisajátított földjeikért, amelyeken a kínai autógyártó cég üzeme épül a város határában. Az önkormányzat azonban a gazdáktól elvett területeket 17-szeres áron adta tovább a BYD-nak.
Tavaly nyáron bemutattuk, hogy Szeged a gazdák földjeinek kisajátításakor egy olyan értékbecslést vett alapul, amely jóval távolabbi és sokkal olcsóbb területek alapján számolta ki a BYD miatt tőlük elvett földek értékét. Ami így persze rendkívül alacsony lett, ezért is indítottak pert a gazdák: szerintük a nekik kifizetett összegek sokkal alacsonyabbak a területeik valós értékénél.
A „bíróság megállapította: a megelőző eljárásban kirendelt szakértő szakvéleménye aggályos és a szakvélemény aggályossága a perben nem küszöbölhető ki, ezért a perben új szakértő kirendelése mellett döntött” – a Szegedi Törvényszék úgynevezett mintaperben mondta ezt ki. A bírósági eljárást azok a földtulajdonosok indították, akik szerint a szegedi önkormányzat, valamint a megyei kormányhivatal áron alul sajátította ki területeiket a kínai autógyár építéséhez.
A szakértő kérdése azért lényeges, mert csak ő állapíthatja meg egy föld értékét, és ezt a bíróságnak el kell fogadnia. De az értékbecslésnek is vannak szabályai, amit a kormányhivatal által felkért szakértő nem tartott be.
A Szegedi Törvényszék ezért új szakértőt bízott meg a perben, aki újraszámolta a kisajátított területek értékét. Figyelembe vette, hogy
Azt is hangsúlyozta a bíróság, hogy a per előtt készült szakértő a véleményét „kizárólag olyan értékadatokra alapozta, amelyeket a Szaktv. 40. § (5) bekezdésében foglalt kógens törvényi rendelkezés megsértésével használt fel, a szakvélemény a Pp. 316. § (1) bekezdés d) pontja alapján aggályos. A szakvélemény aggályossága a perben nem volt kiküszöbölhető, mivel az új értékadatok beszerzésén alapuló szakvélemény mindenképpen új szakvéleménynek tekinthető.”
A bíróság szerint kb. 670 forint járna a gazdáknak négyzetméterenként.
Az ítéletben az szerepel, hogy „a szakvélemény szerint az Má és Mv övezetbe tartozó 4 db összehasonlító ingatlan övezeti korrekciót követő átlagos fajlagos ára 285,07 Ft/m2. Az időtényező, a kisajátított ingatlanok kedvezőbb elhelyezkedése, a kedvezőtlenebb táblaméret, alak, valamint az eltérő talajminőség miatt korrigált fajlagos ár az ingatlan1 esetében 333,62 Ft, az ingatlan2 esetében 337,92 Ft, amelyet a szakértő az alternatív hasznosítás lehetőségére tekintettel további +100%-kal korrigált.”
Az így megállapított fajlagos ár az ingatlan1 esetében 667,247,- Ft/m2, az ingatlan2 esetében 675,849,- Ft/m2. Vagyis körülbelül másfélszerese annak a négyzetméterenként nettó 444 forintnak (bruttó 563 Ft), amit a szegedi önkormányzat és a kormányhivatal korábban fizetni akart a gazdáknak a kisajátított területeikért.
A szegedi önkormányzat és a kormányhivatal is elégedetlen a Szegedi Törvényszék ítéletével, ezért a Kúriához fordultak. A város arra hivatkozik, hogy jogszabálysértés történt a perben. Azt írják, hogy „a bíróság megsértette a bizonyítás szabályait és kifejezetten a Kp. 78. § (4) bekezdését.” Valamint, hogy „az elsőfokú bíróság szakértői kompetenciát korlátozott”. Emiatt azonnali jogvédelmet kértek, hogy ne kelljen fizetniük a gazdáknak.
A kormányhivatal az új szakértővel kapcsolatban nyújtott be kifogásokat. Mint írják: „A homályos, félreérthetően megfogalmazott szakértői állítások, a bizonytalan alátámasztással alkalmazott szakértői eszközök (jelen esetben: értékkorrekciók) a szakvélemény helyességét lehetetlenné, a szakvéleményt aggályossá teszik.” Ezért új eljárást és új határozatot kérnek.
Az ügyben a Kúria fog dönteni.
Korábbi cikkeink a BYD miatt kisajátított földekről:
Segesvári Csaba
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Autóval kb. 2 óra lett volna a külügyminiszter útja, de ő inkább a honvédség egyik luxusrepülőjével ment, így már 30 perc alatt a szlovák fővárosban volt.
A Transparency International (TI) Magyarország összesítése szerint ezzel a volt felcsúti gázszerelő maradt hazánk tenderbajnoka.
A fővárosi vagyonkezelő tenderén az ország legnagyobb flottakezelői olyan autót ajánlottak meg, ami nem felelt meg a műszaki paramétereknek.
Eredménytelen lett a Kassai Labdarúgó Akadémiai központ kialakítására kiírt tender. A szlovákiai beruházást a magyar kormány támogatja.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!