Emlékezés Török Ágnesre
Hosszan tartó, súlyos betegség következtében, 47 éves korában elhunyt az Átlátszó külső munkatársa.
Lázár János közlekedési miniszter több száz milliárd forintos vasút-felújításról beszél, miközben az állami vasúttársaság fiatalnak nevezhető Siemens Desiro motorvonatai Székesfehérváron pihennek. A MÁV szerint „az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási, kereskedelmi zavarok miatt” akadozik a felújításuk, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint viszont összeomlott a karbantartás az állami vasúttársaságnál.
„Idén húsz százalékkal többen utaztak vasúton, mint tavaly. A vasúti áruszállítás hatékonyságának növelése pedig a versenyképességünk egyik feltétele is. Társadalmi és gazdasági érdekünk tehát a kötöttpályás közlekedés átfogó fejlesztése. Ezért az 5 pontos akciótervünk részeként korszerűsítjük a vasúti pályákat, és új járműveket is beszerzünk. A közeledő költségvetési vitán ellenzéki képviselőtársaim támogatására is számítok, hiszen a megfelelő vasúti közlekedés az egész ország érdeke” – a napokban posztolta ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter.
A tárcavezető nyár óta többször beszélt az erősen alulfinanszírozott állami vasúttársaságról. Szeptember elején pedig a Facebook-oldalán bejelentette, hogy közel 850 milliárd forintot fognak költeni a vasútra. Azt közölte, hogy az összegből
Lázár János az a miniszter, aki az évek alatt előkészített Siemens-mozdonycserét megfúrta. Emlékezetes, 2023-ban úgy fogalmazott: „A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére (…) már nem barátkozunk velük.” A 220 milliárdos beszerzésben 150 darab, a ‘60-as évek technológiáját idéző villanymozdonyt lehetett volna korszerű járművekre cserélni a MÁV-nál, de a gyártó német Siemensre megorrolt a kormány – írta akkor a hvg.hu.
A miértekre nincs válasz, a MÁV pedig azóta használt mozdonyokat bérel, és 40 éves Henschel gyártmányú dízelmozdonyokat is forgalomba állít.
Vasutas körökben már most azt mondják, hogy a MÁV olyan lesz, mint az autóskártya: mindegyik mozdony más. Már csak az a kérdés, ki és hogyan fogja ezt a színes flottát karbantartani, vagy éppen honnan lesz rá vezér (konyhanyelven mozdonyvezető), merthogy minden mozdonyra külön vizsga kell.
A karbantartást nem véletlenül emeltük ki, hiszen anélkül mit sem érnek a járművek. Elég a 40 éves Henschel dízelmozdonyokra gondolni: ha azok a MÁV-nál töltötték volna idejüket, jó eséllyel már nem lennének a topon. Legalábbis erre utal a Siemens Desiro motorkocsik állapota, amelyeket 2003-ban vásárolt a magyar állami vasúttársaság.
A fenti címmel jelent meg egy cikk 2005-ben a Magyar Közlekedésben, az írást az Arcanum őrizte meg. Akkor úgy fogalmaztak, hogy „három új, korszerű Siemens Desiro diesel motorvonattal bővült a MÁV Rt. személyszállítóvonat flottája. 2005. év végéig a Siemens az összes megrendelt Desiro dízelmotorvonatot leszállítja a vasúttársaságnak”.
A cikkből az is kiderül, hogy „az első 13 új Desiro motorvonatot 30,7 millió euróért, MFB-hitelből, állami felelősségvállalás mellett vásárolta a vasúttársaság. A további 10 darab Siemens Desiro típusú dízelmotorkocsi beszerzésére vonatkozó finanszírozási szerződést a MÁV 2005 februárjában írta alá a német járműgyártó céggel. Az új motorkocsik a 2. számú Bp. Nyugati-Esztergom vonal megerősítését és a 6341-es sorozatszámú orosz motorkocsik, valamint a dízelmozdony által vontatott hagyományos szerelvények kiváltását szolgálják”.
Az elővárosi vonatokról azt is megírták, hogy „A hazánkban jelenleg közlekedő 13 darab Desiro motorvonat igen kedvelt az utazók körében. A Desirók mintegy másfél évvel ezelőtt álltak üzembe Budapest és Esztergom között. Azóta a vonalon az utasforgalom 22 százalékkal nőtt”.
A Budapest-Esztergom vonal egyébként valódi siker: tavaly megírtuk, hogy évi 2,2 millióról 5,8 millióra emelkedett rajta az utasszám – a normális vonatnak és a rendesen felújított pályának köszönhetően.
Vagyis a Desiro jelentős javulást hozott a MÁV-nál. Bár tavaly, a Desirók magyar beszerzésének 20 éves évfordulónál az iho.hu már arról írt, hogy „húszévnyi üzemelést követően a startos Desirókra motorikusan és utastér szempontjából is bőven ráférne a korszerűsítés, mivel gyakoriak a műszaki meghibásodások, és a komfortot is növelni kellene. A helyzet javulására a jelenlegi forrás- és munkaerő-hiányos környezetben nem túl sok reményt látni. Központi szinten lenne szükséges a motorkocsikra fordítani, hiszen még bőven van bennük tizenöt–húszévnyi potenciál, nem mellesleg a MÁV-Start egyik legfiatalabb járműtípusa.”
Most, két évvel később arra kerestük a választ, mennyi vonat működik a flottából. A MÁV-nak több mint két hónapja küldtünk közadatigénylést, melyben a Desiro járművekről érdeklődtünk.
A MÁV válasza szerint a 31 motorkocsiból 12 nem közlekedik, vagyis a flotta 38 százaléka nem működik.
A MÁV tájékoztatása szerint ezek a járművek alkatrészre várnak. Csakhogy a 95551-426-001-2 pályaszámú jármű 2018 óta áll, és kilenc vonat több mint egy éve pihen. Mind a Fidesz-kormány ideje alatt hasalt el, felújításuk pedig a több száz millárd forintos vasútfelújításról beszélő Lázár János idején is áll.
A MÁV a javításokról azt írta, hogy „a Siemens Desiro motorvonatok megfelelnek a MÁV-START elvárásainak, minden szempontból, hosszútávon számolunk velük. A fenntartás költsége a járművek életkorának és műszaki állapotának megfelel, nem magasabb a hasonló paraméterű más járműtípusokénál.”
A karbantartásról azt közölték, hogy „a MÁV-START már 2022-ben kötött szerződést a járművek forgóvázainak javítására, melybe alvállalkozóként az osztrák vasutak hasonló járműveinek javítását végző ÖBB TS cég került bevonásra. Ez azt jelenti, hogy a szükséges források rendelkezésre állnak a járművek üzemeltetéséhez. Azon járműveknek, melyek régebb óta állnak, a forgóvázuk már javításon van az osztrák cégnél.
A szerződés alapján eddig 18 jármű alá tartozó forgóváz (kerék és hajtómű) javításának el kellett volna készülnie, ebből azonban csak 4 valósult meg
az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási, kereskedelmi zavarok miatt. Ez azonban sajnos valamennyi járműtípus karbantartását és javítását hátráltatja”.
A MÁV által megosztott táblázat szerint 5 olyan motorvonat van, ami a jelzett 2022-es dátum előtt kiállt, de azt nem fejtették ki, hogy ez miért van.
Vitézy Dávid, egykori közlekedési államtitkár azt írta az Átlátszónak, hogy „a MÁV-nál számos járműtípust érintően hasonló a helyzet, az alkatrészellátás és a karbantartási folyamatok gyakorlatilag összeomlottak a Lázár János által elrendelt beszerzési engedélyeztetés, illetve beszerzési központosítás (MÁV SZK szerzi be az alkatrészeket a Start helyett) nyomán, továbbá a házon belüli fővizsgáztatási képesség privatizációja (Vagon) nyomán. Ez érinti a Desirókat is.”
Majd hozzátette: „a Desirók üzemképessége ezen túlmenően hosszú évek óta romló tendenciát mutatott, éppen ezért indítottuk meg 2022-ben a forgóváz-csere programot, amire szerződött is a MÁV-csoport. A szerződés teljesítéséről nincs aktuális információm, de mostanra már a flotta jelentős részének a forgóváz-főjavítás és hajtóműcsere fázisában kellene lennie.”
Segesvári Csaba
A cikk elkészítéséhez az archív anyagokat az Arcanum adatbázisa szolgáltatta. Címlapkép: Egy Siemens Desiro Debrecenben 2010-ben (fotó: Wikipedia/Szilas)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHosszan tartó, súlyos betegség következtében, 47 éves korában elhunyt az Átlátszó külső munkatársa.
Animációs videón mutatjuk, mit jelent hazánk szuverenitása a Fidesz-kormánynak.
A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány milliárdokat kap az államtól működésre, így futja rá.
Az idei választáson rekordszámú nő szavazatára számíthat Kamala Harris, míg a férfiak egyre nagyobb többsége támogatja Trumpot.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!