közbeszerzés

Potom 42 millióba került, hogy az „Érik a szőlő” szóljon a 37-es főút egy szakaszán

Az útszakaszt már tavaly átadták, de csak most derült ki, hogy mennyivel dobta meg a 37-es főút fejlesztésének költségeit az az elképzelés, hogy zenéljen az útburkolat, amikor végighajtanak rajta. Az uniós közbeszerzési értesítőbe feltöltött dokumentum szerint 42,4 millió forintos pluszkiadást jelentett ez a korábban nem tervezett munka. A kivitelező Szíjj László cége, a Duna Aszfalt volt. Magyarországon egyébként ez a második út, ami zenél. 

Pénteken jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben, hogy 42,4 millió forinttal drágul a 37.sz. út bővítése és a körforgalmú csomópont építése. A szerződésmódosítás okait egy pluszfeladattal indokolta a beruházást lebonyolító Építési és Közlekedési Minisztérium.

A dokumentum szerint a minisztérium a 37. sz. főút 18 + 670 – 20 + 109 km szelvények közötti szakaszán a szelvényezés szerinti jobb oldalon az „Érik a szőlő” dallamot megszólaltató kiegészítő forgalomtechnikai beavatkozás megvalósítása érdekében plusz feladatokkal bízta meg a kivitelezőt, emiatt a vállalkozói díjat „közös megegyezéssel, jelen szerződésmódosítással érintett változtatás összegével”, nettó 42 467 213 forinttal növelik. A beruházás így nettó 21 036 744 617 (azaz kicsivel több mint 21 milliárd) forintra drágult.

Az ügy érdekessége, hogy az említett útszakaszt már tavaly átadták, de a plusz feladatokról és költségekről szóló dokumentumokat csak most töltötték fel a Közbeszerzési Adatbázisba. A 2021-es felhívásban még nem szerepelt a zenélő útszakasz, ezt az elemet később emelték a tervekbe. Hogy pontosan mikor, azt nem tudni, ugyanis az erről szóló szerződésmódosítást 2023. szeptember 15-én írták alá – majdnem egy évvel az átadó után.

Magyarországon egyébként ez a második zenélő út, az első a 67-es út volt.

Így szól az „Érik a szőlő” kezdetű népdal a Magyar Építők felvételén

Az összesen 21 milliárdos fejlesztés során egyébként a 37-es főút Gesztely és Szerencs közötti 19 km-es szakaszát alakították át négysávossá, továbbá egy korábbi körforgalmat turbó körforgalommá, három útkereszteződést – a taktaharkányi, a taktaszadai és a bekecsi elágazásokat – pedig egyszerű, egysávos körforgalommá építettek át. Emellett többek között elbontottak 6 db meglévő kishidat, amelyek helyére újakat építettek, kiépítették a közvilágítási hálózatot az új körforgalmú csomópontokban, és kiváltottak több vezetéket is.

A projekt részeként valósult meg a 37-es és a 38-as főutak találkozásánál, a tarcali elágazásnál kerékpárút-átvezetéssel a korábbi csomópont átépítése új körforgalommá, és a meglévő tengelysúlymérő állomás átépítése is.

Szíjj László cége volt az egyik kivitelező

A beruházás kivitelezői a Duna Aszfalt Zrt. és a HE-DO Építő Zrt. voltak. Előbbi végezte az út kapacitásbővítését, utóbbi pedig a „körforgalmú csomópont” építését.

Az állami megbízásokkal kitömött Duna Aszfalt tavaly 214 milliárd forintos forgalmat bonyolított, igaz, az adózott eredménye 11,8 milliárdra csökkent a korábbi 20 és 26 milliárdhoz képest. Tulajdonosa Szíjj László, Magyarország egyik leggazdagabb embere. Szíjj cégeivel számos közbeszerzést nyert el és több közös üzlete van Orbán Viktor miniszterelnök gyermekkori barátjával Mészáros Lőrinccel – nem csak itthon, külföldön is: Bulgáriában például közös vasútépítő céget hoztak létre. Szíjj a jelentős részben állami megrendelésekből szerzett vagyonából több máltai bejegyzésű jachtot is vásárolt, amelyeken számos ismert ember megfordult. Köztük Szijjártó Péter külügyminiszter is, akit felesége társaságában kaptunk lencsevégre 2020 augusztusában.

A HE-DO Zrt.-t neve onnan lehet ismerős, hogy a HE-DO Kft.-t korábban „kis-Közgépként” is emlegették az általa elnyert tenderek száma miatt. A cég ugyanis az észak-magyarországi régió egyik megkerülhetetlen építőipari szereplője. Tulajdonosát,  Dobróka Tamás Mihályt pedig állítólag a Fidesz észak-magyarországi regionális igazgatója, Bíró Márk támogatta. A két cég tulajdonosa ma a HE-DO Vagyonkezelő Kft., ami Dobróka Tamás Mihály mellett Dobróka Lászlóné érdekeltsége. A 2020-ban alapított HE-DO Zrt. tavalyi forgalma 14,3 milliárd forint volt, a HE-DO Kft.-é pedig közel 27 milliárd. Mindkét cég 1-2 milliárd közötti profitot termelt, ahogy az őket összefogó vagyonkezelő kft. is.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Orbán Viktor miniszerelnök autózik a 37-es főút zenélő szakaszán. (Fotó: Youtube)

Megosztás