Európa-szerte terjesztenek álhíreket a TikTokon orosz hátterű dezinformációs hálózatok, ebben sokszor partnerre lelve a helyi radikális mozgalmakban és az összeesküvés-elméletekben utazó alternatív médiában. Magyarországon más a helyzet: itt a Kremlnek nem érdemes ügynökhálózatot fenntartania, mert ugyanezek a narratívák a kormányzati médiából jutnak el a közösségi platformokra.
A Global Witness nevű civil, tényellenőrző szervezet a héten adott ki jelentést arról, hogy a nagy közösségimédia-platformok közül a TikTok teszi a legkevesebbet a dezinformáció kiszűrése ellen. A csoport az X-nek (Twitternek), a TikTok-nak és a YouTube-nak is beküldte ugyanazt a 16, az európai választásokkal kapcsolatban teljes egészében félrevezető információkat és hamis adatokat tartalmazó videót. Ilyen választási dezinformációt elvileg egyik platform szabályzata sem engedélyez.
A teszten a Twitter vizsgázott a legjobban, amely mindegyik hirdetés feladását elutasította, míg a YouTube kettőt átengedett. A kínai tulajdonú TikTok ezzel szemben valamennyi hirdetést jóváhagyta.
Csak három álhírvideó volt a magyar TikTokon?
A hirdetések (amiket a teszt készítői a hirdetések elfogadása után egyből töröltek, így azok valójában nem jutottak el a közönséghez) többek között ilyen hamis állításokat tartalmazták:
„Ne szavazzon személyesen ezen az EU-választáson! Új híradások szerint a szavazólapokat a választási dolgozók módosítják. Szavazz inkább a 05505-ös sms-ben”, vagy „Az új szabályok megváltoztatják a 2024-es választások személyi igazolványokra vonatkozó követelményét. Ha nincs érvényes jogosítványa, nem szavazhat ezen a választási napon”.
Az elmúlt években a TikTok az egyik legbefolyásosabb közösségi média platformmá vált világszerte, mostanra mintegy egymilliárd aktív felhasználóval büszkélkedhet. Magyarországon a Similarweb statisztikája szerint a TikTok messze a legtöbbet letöltött mobilos közösségimédia-alkalmazás, az összes alkalmazás között az 5. helyen áll.
Több jelentés is arra utal, hogy a TikTok a dezinformáció, a kiskorúak védelme, a hirdetések átláthatósága szempontjából a korábbi platformoknál is kevésbé megbízható. 2022-ben például a platform Magyarországon összesen 202 videót törölt közösségi alapelvek megsértése miatt, ám ezeket a törlésig még 5 millióan megnézték. A törölt videók nagy része egyébként egyéb alapelvek megsértése miatt akadt fent a szűrőn (ez lehetett például meztelenség, vagy erőszakos tartalom). Tényellenőrzésnek Magyarországon mindössze 5 videót vetettek alá, és ezek közül 3-at töröltek azért, mert valamilyen dezinformációt tartalmaztak.
Dezinfó jobb- és balszélről
A platform így ideális terep a dezinformációs kampányoknak, amelyek hátterében Európában gyakran az orosz szervezetek állnak. Az Átlátszón több alkalommal írtunk arról, hogyan terjednek a közösségi médiában a hírtartalomnak álcázott, valójában állami propagandatartalmak, mint például a Newsfront nevű orosz dezinformációs hálózat anyagai.
Tavaly írtunk arról, hogy az orosz különleges szolgálatokhoz köthető szereplők többek között a TikTokon terjesztettek olyan videókat, amelyekben úgymond leleplezték, hogy az ukrán hadsereg megrendezett videókat gyártva próbálja jobb színben feltüntetni magát és a hadi helyzetet. A felvételek, amiket bemutattak, valójában egy Lettországban készülő játékfilm werkfilmjéből származtak. Más esetekben európai városokban tartó tüntetéseket próbáltak oroszpárti megmozdulásoknak bemutatni.
A korábbi tapasztalatok alapján, Európa nagy részében az orosz dezinformációt jellemzően a mainstreamen kívüli média- és politikai szereplők terjesztik. Ezek lehetnek közvetlenül Oroszországból irányított csatornák, mint az említett NewFront, vagy a Voice of Europe, amelynek magyar munkatársa is volt. Az orosz dezinformáció másodlagos terjesztői az egyes országok saját aktorai, akik valamilyen okból hajlandók átvenni a Kreml narratíváit. Ezek lehetnek „alternatív” hírforrások, vagy politikai pártok, mozgalmak és személyiségek.
Az orosz narratívákra Európában tipikusan a szélsőjobboldalon van fogadókészség, de a szélsőbaloldalon is létezik egy jelentős oroszpárti vonal.
Az említett Voice of Europe dezinformációs hálózat építésében például a német szélsőjobboldali AfD párt két tagja vett részt, akik ellen jelenleg pénzmosás miatt folyik eljárás. Szintén Németországban májusban, az oroszoknak való kémkedésért letartóztatták a hadsereg egyik, egyébként szintén AfD-tag tisztjét, akinek ügyvédje arra hivatkozott, hogy védence a TikTok-on fogyasztott orosz propaganda hatása alatt cselekedett.
Lehagyja az internet a klasszikus nemzeti radikálisokat
Az Euronews márciusban írt arról, hogy a szélsőjobboldal Európa-szerte profin használja a TikTokot, ami jelentős hatással lehet az EP-választásokra, mivel így megszólíthatják a hagyományos pártokból kiábrándult fiatalabb generációt.
Belgiumban például a Flamand Érdek párt hatalmas összegeket költ arra, hogy megpróbálja megnyerni a fiatal szavazókat, csakúgy, mint Matteo Salvini, az olasz Liga párt vezetője (akinek pártja hivatalos szövetséget is kötött Putyin Egységes Oroszország Pártjával), a portugál André Ventura, a Chega párt vezetője, vagy a francia Jordan Bardella, aki a Nemzeti Összefogás elnöke.
A TikTok algoritmusát úgy tervezték, hogy a lehető legtovább a képernyő előtt tartsa a felhasználót azzal, hogy az érdeklődési köréhez egyre inkább igazodó tartalmakat mutat – a politikai tartalmak esetében ez azonban gyakran azt jelenti, hogy az algoritmus az egyre radikálisabb nézetek felé tereli a felhasználót, így a „neked” streambe hamar bekerülhetnek a mainstreamen kívüli, szélsőséges üzeneteket, vagy összeesküvés-elméleteket terjesztő videók.
De mi a helyzet a magyar TikTokon? Ahogy fentebb láthattuk, Európa nagy részén az orosz dezinformációt vagy közvetlenül a moszkvai trollgyárak, vagy a politikai paletta széléről érkező szereplők terjesztik.
Magyarországon ez egy kicsit másképp van: ugyan a magyar online szélsőjobboldal nagy múltra tekint vissza (gondoljunk csak a Kurucinfóra és hasonló oldalakra), a modern közösségimédia-környezetben a klasszikus „nemzeti radikális” szubkultúra egyre kevésbé releváns. A TikTokon megtalálhatók például olyan klasszikus szélsőjobboldali szervezetek, mint a Hatvannégy Vármegye, a Betyársereg vagy a Magyar Önvédelmi Mozgalom, vagy olyan véleményvezérek, mint Drábik János. Ám az ő videóik ritkán érnek el néhány ezresnél nagyobb nézettséget. Tartalmaikat rendszertelenül posztolják, videóik sokszor hosszúak, nem követik az aktuális trendeket.
Balos témákkal hasít Toroczkai
Ugyanez igaz a politikai szereplők nagy részére is, igaz, itt meg kell jelezni, hogy a magyar politikusok és pártok általánosságban igen hiányosan vannak jelen a TikTokon: igazán látható jelenléte leginkább csak a Fidesznek, a Momentumnak és a Mi Hazánknak van. A politikusok közül Orbán Viktor, Karácsony Gergely, Magyar Péter, Szentkirályi Alexandra és Toroczkai László rendelkezik erős TikTok-jelenléttel, de például Dobrev Klára, Ungár Péter vagy például a fideszes EP-listavezető, Deutsch Tamás egyáltalán nincs fent a platformon.
Szintén csekélynek mondható a kétes, gyaníthatóan oroszországi hátterű, magyar nyelvű dezinformációs csatornák elérése. Az orosz propaganda zászlóshajójának nevezett Orosz Hírek 17 ezer feliratkozóval rendelkezik, videói ritkán lépik át a 10 ezres megtekintést: van azonban néhány feltűnő kivétel, például két Putyin-beszéd felvétele, amelyek százezres nagyságrendű megtekintésnél járnak, ami fizetett hirdetések eredménye lehet.
A magyar szélsőjobbolali szereplők közül kivételt jelent Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke, aki nemcsak a politikusokhoz képest, de más csatornák viszonylatában is rendkívül népszerű a magyar TikTokon, legnézettebb videója már egymillió megtekintés felett jár. Érdekesség, hogy
Toroczkai sokszor nem a klasszikus szélsőjobboldali témákkal tud nagy nézettséget szerezni, hanem sokszor olyan ügyek felkarolásával, amelyek más országokban a baloldal témái lennének.
Legnézettebb videója arról szól, hogy feljelenti a MOL-t, amiért szerinte illegális módon manipulálja a fogyasztói árakat az olajtársaság. Egy másik mintegy félmilliós nézettségű videója az autópálya-díjakról, egy harmadik a magyar piacot elárasztó rossz minőségű importméz problémájáról szól.
Moszkva magyar hangja
A magyar TikTok sajátossága, hogy az orosz dezinformációs tartalmakat nem a marginális, hanem a mainstream, gyakran állami hátterű források terjesztik a leghatékonyabban. A tipikus orosz narratívát közvetítő TikTok-videó nem más, mint a fősodratú médiából kivágott videórészlet.
Ennek ékes példáit mutatja Ferkó Dániel Hír TV-s műsorvezető csatornája.
A csatorna olyan, több tízezres elérésű videót tartalmaz, amelyek a Kreml narratíváját közvetítik kritikátlanul. Februárban például kampányszerűen tett közzé olyan, soktízezres elérésű videót, amelyek szerint a 2024-es moszkvai terrortámadást ukránok szervezték meg.
Hasonló elérést generálnak a közmédia kedvenc, rendszeresen az orosz narratívát terjesztő biztonságpolitikai szakértőinek (Georg Spöttle, Robert Castel) csatornái, vagy az őket megszólaltató műsorokból kivágott részletek – ebben a műfajban jelentős például a Hit Gyülekezetéhez közel álló Ultrahang.tv (és kevésbé sikeres a Hetek.hu csatornája).
Egy sajátos műfaj a magyar TikTokon az olyan csatorna, ami saját tartalmat nem gyárt, hanem magyar tévéadók műsoraiból közöl részleteket, valószínűleg azok engedélye nélkül. Több mint 125 ezren követik például az M1-Híradó nevű csatornát, ami neve ellenére nem a köztévés hírműsor hivatalos TikTokja, de az MTVA-s híradókból tesz közzé részleteket. Közel 50 ezren követik a hasonló, „VILÁGHÍRADÓ ROLI OLDALA” nevű csatornát, ami látszólag véletlenszerűen közöl újra hírműsor-részleteket és politikai tartalmakat. A csatornán találkozunk köztévés Híradó-részletekkel, ATV-s műsorrészletekkel, de Magyar Péter és Jakab Péter videóival is.
A TikTokra feltöltött, a kormánymédiából kivágott videórészletekkel (függetlenül attól, mi volt a feltöltő célja), hatékonyan terjednek a magyar TikTokon a Kreml narratívái. Az oldal lenyomata annak a magyarországi médiakörnyezetnek, ahol Moszkvának valójában nem kell dezinformációs kampányokra költeni, hiszen ezeket hazai pénzből folytatják a kormányhoz köthető szereplők.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Csorognak az eredmények az önkormányzati választásról, Budapesten Vitézy Dávid egyértelműen vezet, de kicsi a feldolgozottság. Az elmúlt hónapokban az Átlátszó...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!