Külföldiek az ukrán fronton: otthon véget ért a háborújuk, máshol próbálnak boldogulni
Hogyan jut el egy kolumbiai katona az ukrán frontra?
Nem könnyű az orosz oligarchák élete manapság, hiszen nemcsak a magánrepülőik és villák miatt aggódhatnak, hanem a horvát, spanyol és olasz vizeken veszteglő hajóik sem biztos, hogy jó helyen vannak. Ugyanakkor nehéz bizonyítani, hogy kik a ladikok valódi tulajdonosai, mert legtöbbször Kajmán-szigetekre vagy Man-szigetekre bejegyzett offshore cégek tulajdonában vannak, vagy éppen papíron tartós bérletben, szintén fedőcégeken keresztül.
Még jóval a háború kitörése előtt egy luxusjacht távozott Hamburg kikötőjéből, ahova tavaly érkezett meg, hogy ott átalakításokat végezzenek rajta. A Vlagyimir Putyinnak tulajdonított Graceful február 7-én hagyta el az észak-német kikötőt. A 100 millió dolláros hajó jelenleg Kalinyingrádban tartózkodik. A sietős távozás vélhetően a nyugati szankcióktól való félelem miatt következett be.
Az Anonymus hekkercsoport a maga eszközeivel reagált az Ukrajna elleni orosz támadásra: a hajók mozgását követő rendszert (Automatic Identification System, AIS) megpiszkálva egyszerűen átírták a hajó úticélját először pokolra (hell), a hívójelét pedig FCKPTN -ra, majd ez utóbbit jelölték meg célállomásként, és sokáig ez szerepelt a Graceful adatainál az egyik legismertebb hajófigyelő oldalon is, de aztán New York-ra változtatták – vélhetően a szankciók miatt, a lefoglalásában reménykedve.
A franciák gyorsan cselekedtek: alig néhány nappal azután, hogy bejelentették, a francia pénzügyminisztérium összeállította a szankciókkal sújtott orosz oligarchák tulajdonában lévő, lefoglalandó vagyontárgyak listáját, le is foglalták Igor Szecsin volt KGB-ügynök és egykori miniszterelnök-helyettes Amore Vero nevű 108 millió dolláros yachtját. A hivatalos közlemény szerint : „Március 2-áról 3-ára virradó éjszaka a francia vámosok a La Ciotat-i hajógyárban több órás ellenőrzést követően lefoglalták az Amore Vero nevű jachtot. A hajó egy olyan cég tulajdonában van, amelynek fő részvényeseként Igor Szecsint, a Rosneft vállalat vezetőjét azonosították, és az Európai Tanács által a tulajdonosa ellen hozott intézkedések hatálya alá tartozik.” A korábban Princess Olga néven futó hajót egy csúnya válás után keresztelték át Amore Verora (magyarul: igaz szerelem).
Szecsinen kívül még sokan aggódhatnak, az EU szankciók ugyanis egyelőre 500 oroszt és orosz vállalkozást érintenek, köztük vannak Putyin politikai szövetségesei és az ország leggazdagabb emberei. A listán többek közt szerepel Alekszej Mordashov, Alisher Usmanov és Gennagyij Timcsenko üzletember, valamint Nyikolaj Tokarev, a Transneft gázvezeték-mamutcég főnöke. A francia pénzügyminiszter azt mondta, hogy a befagyasztott orosz vagyon teljes összege „közel 1000 milliárd dollárt” tesz ki. A felállított munkacsoport már el is kezdte az oligarchák vagyontárgyainak listázását, és elindítja azok lefoglalását.
Ennek fényében érthető, miért foglaltak le a La Manche-csatornában egy autószállítót, amely Washington szerint kapcsolatban állt egy volt orosz kémfőnök fiával. A Baltic Leader Szentpétervár felé tartott, de hajnalban az észak-franciaországi Boulogne-sur-Mer kikötőjébe terelték – tájékoztatta Veronique Magnin a francia tengerészeti prefektúrától a Reuters hírügynökséget. „A hajóról erősen gyanítható, hogy a szankciók által megcélzott orosz érdekeltségekhez kapcsolódik” – mondta.
A hajó az amerikai szankciók által sújtott Promsvyazbank egyik leányvállalatának tulajdonában volt. A bank vezérigazgatója, Pjotr Fradkov Mihail Fradkovnak, az orosz külügyi hírszerzés korábbi vezetőjének a fia, aki Vlagyimir Putyin orosz elnök alatt miniszterelnök is volt. Pjotr Fradkov maga is bekerült az amerikai szankciók legutóbbi körébe. A Promsvyazbank a Reutersnek küldött kommentárjában közölte, hogy leányvállalata már nem tulajdonosa a Baltic Leadernek, és hogy azt egy másik szervezet vásárolta meg a szankciók bevezetése előtt.
Nem csoda, hogy léptek a franciák, mert a Riviéra régóta a nemzetközi szupergazdagok játszótere, és sok orosznak van jachtja, amelyeket Cannes-i és Saint-Tropez-i üdülőhelyeken horgonyoznak le, érthető okokból.
De nem csak a franciák intézkedtek, hanem a németek is. Alisher Usmanov jachtját Hamburgban foglalták le szintén március 2-án. A 600 millió dolláros szuperjachtot egy hamburgi hajógyárban foglalták le. A 156 méteres, a világ legnagyobbaként számon tartott Dilbar október óta van a Blohm+Voss hajóépítő cég gyárában. Lapértesülések szerint Anton Gerascsenko ukrán belügyminiszter tanácsadója úgy reagált a hírre a Telegramon, hogy rakétahordozó cirkálóvá kéne alakítani és Ukrajnába küldeni. Végülis van rajta két helikopterleszálló és 12 lakosztály is.
Március 4-én az olasz rendőrség lefoglalta Alekszej Mordashov jachtját – írta a Reuters egy forrásra hivatkozva. A 65 méteres Lady M Észak-Olaszországban, Imperia kikötőjében áll. Állítólag hasonló sorsa jutott Gennagyij Timcsenko hajója is, amit San Remoban zároltak, és hamarosan elkobozzák – tette hozzá a forrás. Állítólag a Lena nevű, 50 méteres hajót tulajdonítják neki, de ezt még nem erősítették meg.
Bár még nem lefoglalás, a hatóságok rajta tartják a szemüket Vlagyimir Strzalkowski hajóján, a Ragnaron is. Február 23-án norvég rendőrök és vámtisztek lepték el a Ragnar nevű hajót, melynek tulajdonosa Vlagyimir Strzalkowski, volt KGB-tiszt és Vlagyimir Putyin barátja. A jacht nem sokkal korábban érkezett a norvégiai Narvikba. Bár a rendőrség közlése szerint csak a külföldi állampolgárok ellenőrzése miatt érkeztek a hajóra, vannak akik ezt kétségbe vonják, és egy még januárban elvágott optikai kábellel hozzák összefüggésbe a vizsgálatot.
Ami tény: január 7-én a Space Norway üvegszálas tenger alatti kábeleket üzemeltető cég zavarokat észlelt a hálózatban 130–230 kilométerre Longyearbyentől. „A kábel Norvégia sarkvidéki infrastruktúrájának kulcsfontosságú eleme, és szélessávú távközlési szolgáltatásokat nyújt mind a civil társadalom, mind a Svalbard-szigeteki tudományos és űrtevékenysége számára” – írta a Space Norway sajtóközleményében. A hibát január 18-ra sikerült helyreállítani. A teória szerint az eredetileg többcélú jégtörőnek épült Ragnar – amelyen többek közt egy kisebb tengeralattjáró is van a helikopterleszálló mellett – vághatta el a vezetéket.
Furcsa egybeesés, hogy Sir Tony Radakin brit admirális figyelmeztette Oroszországot, hogy Moszkva minden olyan kísérlete, amely a létfontosságú víz alatti kommunikációs kábelek elvágására irányul, háborús cselekménynek minősülhet. Radakin a Timesnak adott interjújában arról beszélt, hogy az elmúlt 20 évben nagyon megnőtt az orosz tengeralattjáró-tevékenység, így lehetőségük van rá, hogy potenciálisan veszélybe sodorják a tenger alatti kábeleket. Azt lehetetlen megmondani, hogy a két dolog összefügg-e, mindenesetre ez a verzió is elképzelhető.
Tango – Viktor Vekselberg
Viktor Vekselberg orosz oligarcha már rutinos a szankciók terén. Az USA még 2018-ban rendelt el ellene és a Renova Group konglomerátuma ellen szankciókat: 1,5 és 2 milliárd dollár közötti vagyontárgyakat zároltak. Akkor a Renova által ellenőrzött cégek összes amerikai dollárban vezetett bankszámláját is befagyasztották. Hasonló sorsa juthat a Tango nevű, jelenleg Palma de Mallorcán parkoló, 78 méteres és 120 millió dollárra becsült hajója is.
ICE – Szulejman Kerimov
Kezdhet aggódni Kerimov, ha az olaszok a lefoglalás mellett döntenek, és a Genovában horgonyzó 90 méteres hajóját elveszik. Az anno egyik legkörnyezetbarátabbnak tervezett – már ha az ilyen monstrumok esetében lehet környezetvédelemről beszélni – jacht a legújabb zaj- és rezgéscsökkentő technológiával van felszerelve. A 14 vendégre tervezett, mintegy 150 millió dollárt érő hajó tulajdonosa rutinos lehet vagyoneltüntetésben, bár sikeresnek nem neveznénk. 2017-ben Franciaroszágban őrizetbe vették, és csak 5 millió euró ellenében engedték ki az üzletembert, akinek többek közt aranybányászati vállalata is van. A francia hatóságok adócsalásból származó bevételek tisztára mosásával vádolták meg. Az ügyet 2019-ben újranyitották, miután 2018 júniusában ejtették a pénzmosási vádakat. Akkor öt dél-franciaországi luxusvilla gyanús megvásárlásával gyanúsították meg. Az ügyben érintett 500–750 millió euró készpénz és egy svájci bankár, Alexander Studhalter is, akit bűnrészességgel vádoltak meg.
My Solaris – Roman Abramovics
Hasonló helyzetben van Abramovics is, akinek az egyik Solaris nevű hajója Barcelonában van. A tavaly elkészült 140 méteres jacht, mely 36 főt képes fogadni (róluk egy 60 fős személyzet gondoskodik), 610 millió dollárt ér.
Galactica Super Nova – Vagit Alperov
Február 26-án távozott Barcelonából, majd Montenegróban bukkant fel, és azóta is Tivat közelében mozog. A 80 millió dollárosra becsült 70 méteres hajó 12 vendéget tud 6 kabinban fogadni.
De aggódhat Szergej Galitksky is a Quantum Blue nevű hajója miatt, ami március 3-án hagyta el Monacót, és épp Szardínia mellett halad el. Timosenko hajója, a Lena San Remóban áll, Andrej Molcsanov Aurora nevű jachtja Barcelonában, Medvecsuk Royal Romance névre hallgató hajója Rijekában állomásozik ősz óta.
Az egyelőre ismeretlen, hogy mi lesz a luxusjachtok és az Európában felhalmozott vagyon sorsa, ahogy az is, hogy mely ország hatóságai cselekednek gyorsan, és kik azok, akik esetleg igyekeznek elhúzni a szankciók bevezetését. Egy Twitter-fiók mindenesetre folyamatosan közzéteszi a legismertebb orosz kötődésű jachtok pozícióját.
#Russia oligarchs #yachtWatch map V8
-Eclipse moving north
-La Datcha headed north towards US waters
-Quantum Blue left Monaco headed South
-Nirvana continues North towards the Arabian Sea
Keep sharing and pressuring local governments for action, and thanks for the help#Ukraine pic.twitter.com/5JfvFZFwYK— Putin is a Virus (@PutinIsAVirus) March 4, 2022
A hajófigyelő oldalak szerint legalább öt szuperjacht mozog a Maldív-szigeteknél, ami azért is praktikus, mert a szigetországnak nincs kiadatási szerződése az Egyesült Államokkal. A hajók azután érkeztek a térségbe, hogy bejelentették a szankciókat.
Clio – Oleg Deripaszka
A szuperjacht, amely Oleg Deripaszka, az alumíniumipari óriásvállalat, a Rusal alapítójának tulajdonában van, szerdán, március 2-án horgonyzott le a maldív főváros, Male előtt a MarineTraffic hajózási adatbázis szerint. A korábban Queen K. néven futó, 2004-ben készült, 65 millió dollár becsült értékű jacht jelenleg is ott tartózkodik.
Titan – Alekszandr Abramov
Február 28-án futott be Alekszandr Abramov hajója, a Titan a szigetekhez. Az Evraz acélgyártó vállalat tulajdonosának hajója 19 fős személyzettel 14 vendéget tud fogadni.
Nirvana – Vlagyimir Potanin
A 88 méteres Nirvana is a térségben tartózkodik, Oroszország egyik leggazdagabb emberének tehát nem kell érte aggódnia, elvileg.
A két jachtot is birtokló orosz üzletember Mysky nevű 51 méteres hajója Ománból indult Malé kikötőjébe, hogy ott élvezze a szigetvilág szépségeit, miközben másik hajója a Sky St. Martin szigetéről ugrott át St. Barthélemy szigetére.
A magyar oligarcháknak is vannak hajóik: a hivatalos adatok szerint Szíjj László a tulajdonosa annak a máltai offshore cégnek, ami az Artemy, a Lady MRD és a Seagull MRD nevű luxusjachtokat birtokolja. Azonban Szíjjen kívül feltűnt már a hajók fedélzetén Mészáros Lőrinc valamint a gyerekei, Szijjártó Péter külügyminiszter és Homolya Róbert MÁV-elnök is. A jachtokhoz pedig nagyon gyakran megy Budapestről az osztrák bejegyzésű OE-LEM lajstromjelű magánrepülő, aminek a tulajdonosa nem ismert, de fotóink szerint használta már Orbán Viktor miniszterelnök, Mészáros Lőrinc, Szíjj László és sokan mások is. A repülő és a három jacht mozgását a NERtravel nevű Twitter-fiókunk figyeli, érdemes követni.
Zimre Zsuzsa
Címlapkép: Twitter/Putinisavirus
Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHogyan jut el egy kolumbiai katona az ukrán frontra?
Körvonalazódnak az ukrajnai béke feltételei, legalábbis nyugati és ukrán oldalról. A befagyasztott frontvonalak mentén békefenntartók garantálnák a fegyvernyugvást.
Donald Trump megválasztása a frontra és a nemzetközi színtérre is hatást gyakorol, de kétséges, hogy a tűzszünetet közelebb hozza-e Ukrajnában.
Pontosan miben különbözik a november 21-én bevetett Oresnyik az eddig ismert rakétáktól? És mi lehet Oroszország célja egy ilyen támadással? Elmagyarázzuk.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!