közbeszerzés

A Honvédség 1,5 milliárdos légiszállítási szerződést kötött, de ennek alig van nyoma

Januárban a Védelmi Beszerzési Ügynökség nettó 1,5 milliárd forint értékű keretszerződést kötött egy magáncéggel a Magyar Honvédség légi szállítmányozási feladataira. A szerződés azért furcsa, mert elvileg erre a célra vett a honvédség 2018-ban 2-2 darab Airbus és Falcon típusú repülőgépet amiket azonban főként Orbán Viktor és Szijjártó Péter használ , ráadásul a tender csak az uniós közbeszerzési értesítőben érhető el, a magyar adatbázisban és a VBÜ honlapján nincs nyoma.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak! Adószámunk 18516641-1-42, kattints ide a letölthető nyilatkozatért.

Az európai uniós közbeszerzési értesítőben néhány napja jelent meg, hogy az állami tulajdonú Védelmi Beszerzési Ügynökség Zrt. (VBÜ) januárban nettó 1,487 milliárd forint összegű keretszerződést kötött a JAS Cargoways INC. Magyarországi Nemzetközi Szállítmányozási és Kereskedelmi Kft.-vel „komplex szállítmányozás 2021–2023 évekre” tárgyban.

A hirdetményből kiderül, hogy a konkrét feladat „légi személyszállítási és teherfuvarozási szolgáltatások, kivéve a postai küldemények szállítását”, és a védelmi, valamint biztonsági beszerzésekért felelős VBÜ a Magyar Honvédség részére bonyolította le a tendert. A teljesítés helyeként Európát, illetve a Magyar Honvédség missziós szerepvállalásainak helyszíneit és egyéb jövőben feladatvégrehajtási helyszíneket” jelölték meg.

A megbízást elnyerő JAS Cargoways INC. Magyarországi Kft. egy nemzetközi szállítmányozási vállalat hazai leánycége, amelynek tulajdonosa Tonelli Pál. A cég nettó árbevétele az elmúlt 5 évben 1,2 és 2,2 milliárd forint között mozgott, adózott eredménye pedig 9 és 137 millió forint között ingadozott.

Furcsa módon a tender november eleji kiírása és nemrég megjelent eredménye csak az EU-s adatbázisban szerepel, a magyar közbeszerzési értesítőben nem.

Az EU-s értesítőben megjelent eredménytájékoztató szerint az eljárás hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos volt, és a nyertesen kívül volt még egy pályázó, de annak nevét nem tüntették fel.

Mivel a tender a hivatalos magyar közbeszerzési adatbázisban nem szerepel, nem lehet megnézni a hozzá kapcsolódó iratokat az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). Normális esetben ugyanis az EKR-re feltöltik az egy tenderhez tartozó dokumentumokat, például a kiírás műszaki részleteit, valamint a nyertessel aláírt szerződést és az ajánlatok értékelését, amiből kiderülne a másik pályázó neve, és annak oka, hogy miért az nyert, aki. Most azonban ezeket a dolgokat nem tudjuk megnézni, mert a magyar adatbázis szerint ez a szerződés nem létezik: semmilyen kombinációval nem dobja ki a kereső.

A szerződésnek nincs nyoma a VBÜ honlapján közzétett beszerzési eljárások között sem és a honvédséget irányító Honvédelmi Minisztérium közérdekű adatai vagy hírei között sem. Mintha nem is létezne.

Az EU-s értesítőben, novemberben megjelent kiírásból annyi derül ki, hogy 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is ugyanannyi pénzt, minden évben maximum nettó 495 748 031 forint keretösszeget szán a szállítmányozási feladatokra a honvédség, azonban lehet, hogy egy fillért sem fognak költeni erre a célra.

A dokumentumban ugyanis az áll, hogy a keretösszegekre vonatkozóan ajánlatkérőnek megrendelési kötelezettsége nincs, a szállítások a felmerülő igények alapján kerülnek megrendelésre. A megrendelések elmaradását ajánlattevő nem tekintheti úgy, mint árbevételének ajánlatkérő hibájából történő elmaradását vagyis nem kötelesek igénybe venni a szolgáltatást.

Elvileg pont ezért vett a honvédség repülőket

A tender másik furcsasága az, hogy egyáltalán megszületett. A honvédségnek ugyanis már van 4 nemrég beszerzett repülőgépe, amiket elvileg pont ilyen katonai szállítmányozási feladatokra vettek.

A Magyar Honvédség ugyanis 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 típusú és 2 darab Dassault Falcon 7X típusú repülőgépet, és Simicskó István akkori honvédelmi miniszter a két Airbus bemutatóján azt mondta, hogy a 8-9 éves gépek megfelelő állapotban vannak ahhoz, hogy a Magyar Honvédség csapatszállító-képességét kiszolgálják a jövőben.

Simicskó azt is hangsúlyozta akkor, hogy

Ezek a gépek nem kormánygépek. A Magyar Honvédség hadrendjébe kerültek, és a Magyar Honvédség fogja használni őket.

Hadrendbe állításuk után azonban mégis Orbán Viktor miniszterelnök kezdte rendszeresen használni a hivatalosan katonai csapatszállítónak nevezett honvédségi repülőket és a szintén 2018-ban vásárolt két Dassault Falcon 7X típusú business jetet is. Utóbbiakkal egy ideje Szijjártó Péter külügyminiszter is gyakran utazik, és beszerzésük óta a négy honvédségi gép olyan egzotikus helyeken is járt, mint Las Vegas, Dubaj és a Kanári-szigetek. De azt 30 évre titkosította a kormány, hogy hova miért mentek és ki(ke)t vittek.

30 évig titkos, hogy miért jártak a honvédség repülői nyaralóhelyeken és adóparadicsomokban

December közepén hoztuk nyilvánosságra a honvédségi repülők összes eddigi útját, amelyek között népszerű üdülővárosok is vannak. Cikkünk nyomán Harangozó Tamás (MSZP) országgyűlési képviselő megkérdezte a honvédelmi minisztert, hogy hol miért jártak a HM repülőgépei, de Benkő Tibor azt közölte vele, hogy ezek az adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évig nem nyilvánosak.

2020 novemberében a honvédség közölte, hogy két újabb repülőgépet is vesznek: két brazil gyártmányú katonai szállító repülőgép beszerzéséről írt alá szerződést november 17-én, kedden Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka és Jackson Medeiros De Farias Schneider, a brazil Embraer Defense and Security cég elnöke”.

Ez a két darab KC-390 típusú repülő elvileg 2023-24-ben érkezik majd meg. Addig az alábbi reklámvideón látható egy prototípus a 610-es magyar honvédségi lajstromjellel.

New Embraer KC-390 Millennium Airlifters to Hungary

Embraer and Hungary signs contract for acquisition of Two Multi-Mission KC-390 Millennium Airlifters #WeAreEmbraer #EmbraerStories

A brazil repülőgépek vásárlásáról szóló szerződés aláírásakor a honvedelem.hu beszámolója szerint a Magyar Honvédség parancsnoka azt mondta, hogy a katonák személyszállítására elég a 2018-ban vásárolt négy repülő, a két brazil gépet pedig teherszállításra fogják használni.

Korom Ferenc vezérezredes az aláírást követően hangsúlyozta: a jelenlegi pandémiás helyzettől és az abból fakadó gátló tényezőktől függetlenül a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program nem állt meg. (…) az első etapban a haderő beszerezte azokat a szállító repülőgépeket, amelyekkel a magyar katonákat a világ bármely pontjára el lehet szállítani, az új repülőgépek pedig az anyagszállítás és a zavartalan utánpótlás biztosítására szolgálnak majd”.

A hivatalos közlemények szerint tehát a Honvédség képes a saját repülőgépeivel megoldani a személyszállítási feladatait, ezért ebből a szempontból nem tűnik indokoltnak a közel 1,5 milliárdos keretszerződés megkötése.

A teherszállító kapacitás kérdéses, de Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos egy 2020 novemberi interjúban azt nyilatkozta, hogy a Luftwaffével kötött megállapodás értelmében a honvédség személyzetet biztosít Airbus A-400-asokhoz, így ezekhez is van hozzáférésünk, mint ahogy a pápai többnemzeti légi szállító részlegnél is rendelkezünk repülési idővel, amit igénybe tudunk venni a C-17-eseken”.

Ezt láthattuk is tavaly tavasszal, amikor az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó, tizenkét nemzetből álló Nehéz Légiszállító Ezred repülőgépe 45 tonna egészségügyi védőfelszerelést hozott Magyarországra Malajziából.

 

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Emellett a szállítmányozásban a külügy is segíteni tud. Szijjártó Péter külügyminiszter ugyanis 2020 decemberében jelentette be, hogy a Külügyminisztérium is vásárolt egy repülőt: a tárca a kormány felhatalmazása alapján 57,5 millió dollárért (körülbelül 17 milliárd forintért) vette meg az Airbus A330-as típusú teherszállító repülőgépet a Qatar Airwaystől.

 

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Az EU-s értesítőben megjelent, de a magyar adatbázisban nem szereplő 1,5 milliárdos keretszerződéssel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a VBÜ-nek, ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A Magyar Honvédség Csehországból érkezett és a sajtóbemutatóra kiállított két darab, többcélú, használt Airbus A319-es csapatszállító katonai repülőgépeinek egyike Kecskeméten az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison 2018. február 2-án. A gépek a honvédség hadrendjében teljesítenek majd szolgálatot. Az első katonai Airbus A319-es január 31-én érkezett meg a kecskeméti repülőtérre. (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

 

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Megosztás