közbeszerzés

A Nézőpont Csoport cége 5 milliárdért végez médiafigyelést a kormánynak

Az Observer Budapest Médiafigyelő Kft. három évig nettó 5 milliárd forintért végez médiaelemzési feladatokat. A közbeszerzést a kormány nevében az Innovációs és Technológiai Minisztérium írta ki, az Observeren kívül más ajánlattevő nem volt.

A Nézőpont Csoport cége, az Observer Budapest Médiafigyelő Kft. nyerte el a kormányzat médiaszemlézésre, médiakutatásra és médiaelemzésre kiírt közbeszerzését. A kormány számára az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kötött szerződés az uniós tenderértesítőben jelent meg a napokban. Nem volt verseny a megbízásért: a nyílt eljárásra egyetlen cég, az Observer jelentkezett, aki meg is nyerte a közbeszerzést. A tendert tavaly decemberben hirdették meg, a nettó 5 milliárd forintos szerződést pedig 2020. február 21-én kötötték meg a felek – ezt először a Media1 hozta nyilvánosságra. A szerződés időtartama 36 hónap, azaz három év, ami további egy évvel hosszabbítható meg.

A nyertes cégnek azokat a jogalkotói vagy jogalkalmazói feladatokat és azokkal összekapcsolódó kommunikációs tevékenységeket kell monitoroznia, amelyeket központi kormányzati intézmények végeznek. Az ITM elég sok mindenre kiterjedő médiamonitor-szolgáltatásban gondolkodik, a megrendelés szerint az Observernek többek között az alábbi feladatokat kell elvégeznie:

  • Médiaszemlézés címszó alatt naponta egy alkalommal el kell készíteniük a hírműsorok tartalomjegyzékét, munkanaponként két alkalommal belföldi hírösszefoglaló szemlét, munkanaponként egy alkalommal pedig világsajtó-szemlét kell összeállítaniuk. Emellett heti egy alkalommal a közép-európai országok politikai és gazdasági híreinek magyar nyelvű összefoglalása, és munkanaponként 120 kormányzati ügyfél számára tematikus médiaszemle összeállítása is a megbízás részét képezi.

 

  • A médiakutatáshoz tartozik például a különböző médiumok közönségkutatása, (amihez negyedévente 6 000 főt kell személyesen megkérdezniük), és a médiahatás-kutatás, negyedévente 12 alkalommal.

 

  • Médiaelemzés során hírműsorelemzést és hírelemzést kell végezniük hetente egy-egy alkalommal, továbbá Magyarország-kép médiaelemzést negyedévente egy alkalommal.

Korábban is a cégcsoport végezte a monitorizálást

Az ország legnagyobb médiafigyelőjét, az Observert 2018-ban vásárolta fel a kormányközeli Nézőpont Csoport. A cégcsoport tulajdonosa Győri Tibor, Orbán Viktor egyik bizalmasa, a Miniszterelnökség egykori jogi ügyekért felelős államtitkára.

A Mráz Ágoston által vezetett Observer 2016-ban 331 millió, 2017-ben 648 millió, 2018-ban pedig 673 millió forint forgalmat bonyolított le, vagyis a most elnyert közbeszerzés a cég utolsó 3 évi árbevételének a háromszorosa.

Ugyanezt a munkát 2015-2018 között a Nézőpont Intézet alá tartozó Médianéző Kft. nyerte el három évre, 4,4 milliárd forintért, a szerződést akkor további egy évre meghosszabbították, 1,3 milliárd forintért.

A Médianéző a monitorizálást 2012 elejétől és 2014 végéig évi 360 millió forint értékben végezte. A kormányzati médiamonitoring rendszerét 2011-ben központosították,  a kormány akkor többek között a költséghatékonysággal érvelt. Azonban az alábbi grafikon jól látszik, hogy a kormányzati sajtófigyelés évről évre több közpénzt emészt fel.

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Pixabay

 

Megosztás