A szakasz a fővárost a Balatonnal összekötő kerékpárút része lesz, és két ütemben készül majd el a KM Építő és a Colas Út jóvoltából.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tenderét nyerte meg a két építőcég, derült ki az EU-s közbeszerzési értesítőben megjelent tájékoztatásból. A bő kétmilliárd forintos bicikliút Budaörsön indul, a Kamaraerdei Ifjúsági Park mellől, és Biatorbágyon keresztül Etyek határáig vezet majd. A beruházást uniós pénzből valósítják meg, és a közbeszerzési eljárásban nem vettek figyelembe környezetvédelmi vagy szociális szempontokat sem.
A hivatalos tájékoztató szerint a nettó 2,386 milliárd forintos munka körülbelül 14 kilométer kerékpárút építését, valamint 86 méter kerékpáros nyomvonal felfestését, 6-7 fa átültetését, és egy áteresz kialakítását foglalja magában.
A kerékpárút teljes hosszában a régi vasút vonalán épül majd, és érinti a 1,5 milliárd forintos biatorbágyi jégcsarnokot is.
A bicikliút hozzávetőleges helye
Első szakasz
Az első részt a KM Építő Kft. Budaörs és Biatorbágy között építi majd 9,5 kilométeren, nettó majdnem 1,65 milliárd forintból, tehát méterenként körülbelül 172 ezer forintért. Ennek 78 százaléka hazai, 22 százaléka pedig európai uniós forrásból, a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretén belül valósul majd meg.
A szigetszentmiklósi cég tulajdonosa az Aszfalt Invest Zrt.-n keresztül egy érdi magánszemély, Udvardi Melinda. A KM Építőt 2012-ben alapították, jelenleg 29 dolgozója van, és 2016 óta meredeken emelkedik az árbevétele. Tavaly 5,3 milliárd forint forgalom mellett 642 millió forint hasznot termelt.
Nem csoda, hogy szárnyal a cég, hiszen az utóbbi években sorozatosan nyerte a közbeszerzéseket: a 21-es főutat a He-Do Kft. és a korábban költségvetési csalás gyanújába keveredett Swietelsky Magyarország Kft. mellett építheti, az eredeti 9,3 milliárd helyett több, mint 10 milliárd forintért.
Egy áprilisi közbeszerzési értesítő szerint az M25-ös autóút majdnem 8 milliárd forintos szakaszán a KM Építő a He-Do Kft.-vel és a Colas Út Zrt.-vel dolgozhat közösen, uniós támogatásból.
A Mogyoród és Fót megközelítését szolgáló új M3-as autópálya-csomópont építését pedig szintén a He-Do Kft.-vel és a Penta Általános Építőipari Kft.-vel közösen végezheti majdnem 5 milliárd forintért – derült ki augusztusban a Közbeszerzési Hatóság értesítőjéből.
Második szakasz
A bicikliút második, körülbelül 4,4 kilométeres szakaszát Biatorbágy és Etyek között a tervezett 668 millió helyett 736 millió forintért készíti el Colas Út Zrt., ami 166 ezer forintos nettó méterárat jelent. A szakasz várhatóan 86 százalékban hazai, és 14 százalékban EU-s forrásból valósul meg.
A Colas Út Zrt. a Colas S.A. francia cég leányvállalata. A Colas Út nettó árbevétele 2018-ban majdnem 20%-kal nőtt: 2017-ben 43,1, tavaly pedig már 51,7 milliárd forintos forgalma volt. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen az utóbbi időszakban sok nagyértékű útépítési tendert nyert.
Idén márciusban írtuk meg, hogy a cég a Szeged és Sándorfalva közötti kerékpárút első ütemében több, mint 6 kilométert épített 476 millió forintért.
Júniusban írtunk arról, hogy 125,3 milliárd forintért építheti meg a Duna Aszfalttal közösen az M4-es gyorsforgalmi út Szolnokot elkerülő szakaszát. Júliusban pedig arról számoltunk be, hogy a Colas részt vett az ország egyik legdrágább útjának, a 35,4 milliárd forintos 47-es számú főútnak építésében.
Miskolcon 250 millióból újíthatja fel a cég a Hideg sort, Balatonakarattyán pedig 44 millióból építi ki az Állomás utcát, és a He-Do Kft.-vel közösen nyerte meg a Budapest XVI. kerületi felújításokat nettó 1,6 milliárd forintért.
Pannónia Szíve
A Felcsút közelében fekvő Etyek fejlesztése régi álma a Fidesz-kormánynak. Orbán Viktor miniszterelnök 2016. január 1-jétől a Szent László- és a Váli-völgy területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztossá nevezte ki Tessely Zoltánt, Fejér megye országgyűlési képviselőjét.
2016 februárjában felmerült az ötlet, hogy a kormány egy össze-vissza kanyargó nyomvonallal elviszi a felcsúti kisvasutat Etyeken át Bicskéig. Ez ugyan még nem valósult meg, de időnként újra és újra előkerül.
2016 júniusában a Népszabadság vette észre azt a kormányhatározatot, ami a Bicske-Tarján-Etyek közötti kerékpárútra és az Etyeki Gasztrosétányra 3,6 milliárd forintot irányzott elő.A projekt lebonyolítója az NGM alá tartozó Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács, a kivitelező pedig az Útéppark Kft. és a Roneko Kft. kettőse. A Roneko tulajdonosa Nemes Ferenc és Nemes Károly, utóbbi tulajdonos az Útépparkban is. A Roneko már több stadion-kivilágítással kapcsolatos megbízást nyert, és legtöbbször a Tiborcz Istvánhoz köthető Elios Zrt.-vel dolgozott együtt.
Az Útéppark-Roneko konzorcium Etyeken 1,26 milliárd forintért építi a kerékpárutat, és félmilliárdért a gasztrosétányt. A kerékpárúthoz további 300 millióból aluljáró készül az M1-es autópálya alatt, ezt a Sycons Kft. építi meg.
A fejlesztési program a „Pannónia Szíve” nevet viseli, és az ötletgazdák hat új szállodáról (ebből egy hatcsillagos) álmodoztak, továbbá szerepelt az elképzelésekben egy planetárium is. Valami azonban történhetett, mert a program honlapja (etyekjovoje.hu) már nem elérhető.
2017-ben viszont megírtuk, hogy a műsorvezetőként ismert Rókusfalvy Pál 53,6 millió forint EU-s támogatást kapott az etyeki borospincéi felújítására.
Rutai Lili
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Libák a közelgő Márton-nap alkalmából rendezett Libadalom elnevezésű rendezvényen Etyeken 2019. november 9-én. (fotó: MTI/Vasvári Tamás)
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!