adatigénylés

„Néha nincs más módja annak, hogy információhoz jussunk, csak a közérdekűadat-igénylés” – interjú a Járókelővel

A Járókelő.hu hét éve közvetíti a lakosság által jelzett közterületi problémákat az önkormányzatok és illetékes cégek felé országszerte. Röviddel a Járókelő indulása után elkezdték használni az Átlátszó által üzemeltetett KiMitTud közadatigénylő weboldalt is, hogy megtudják, milyen intézkedés történt egy-egy bejelentésük kapcsán, amire nem kaptak választ. A mai napig rendszeresen adnak be közadatigényléseket a KiMitTud-on keresztül, amit nagyon hasznosnak tartanak a munkájukban, és ajánlanak mindenkinek, aki információkhoz szeretne jutni. Interjú a Járókelő önkéntes csapatának koordinátorával, Lukács Mátéval az adatigényléssel kapcsolatos tapasztalataikról.

Mikor kezdtétek el használni a Kimittudot és miért?

A Járókelő.hu munkatársaként kezdtem el használni a felületet. Az oldalunk 7 éve közvetíti eredményesen a lakosság panaszait az önkormányzatok és a különböző nagy városi cégek felé országszerte. Kifejezetten jó az együttműködésünk például a BKK-val vagy Veszprém vezetésével, de a fővárosban Kőbánya és Óbuda önkormányzata is rendkívül nyitott arra, amit a Járókelő képvisel. Nevezetesen azt, hogy ne csak az új dolgok létrehozására fordítsunk figyelmet, hanem törődjünk a már meglévő értékeink fenntartásával is. Ha valaki elküldi nekünk a panaszát egy elferdült közlekedési tábláról vagy egy kidőlt fáról, akkor mi egyből továbbítjuk a megkeresést az illetékeseknek.

Mivel a Járókelő által továbbított üzenetek közérdekű bejelentésnek számítanak, a címzettnek 30 napja van választ adni. Ez persze lehet elutasítás is vagy egyszerű tájékoztatás arról, hogy miért nem tudják befoltozni a kátyút vagy kialakítani a zebrát, amit a Járókelőn keresztül kért egy helyi lakos. A lényeg az, hogy a törvény szerint mindenképpen válaszolniuk kell a megadott határidőig, ezt azonban a jó példák ellenére is sokszor elmulasztják. A XVII. kerületi önkormányzat például egy időben rendszeresen válasz nélkül hagyta a leveleinket.

Mi persze folyamatosan keressük a személyes kapcsolatfelvétel lehetőségeit az illetékesekkel, de ilyenkor kerül képbe a Kimittud rendszere is. Soha nem zárunk le egy ügyet az oldalon anélkül, hogy minden eszközzel próbáltuk volna kideríteni, hogy mi a megoldás vagy miért nincs kielégítő megoldás.

A jó és a rossz hír is egyben, hogy röviddel a Járókelő indulása után már el is kezdtük használni a KiMitTud-ot.

2013 szeptemberében küldtük az első közérdekűadat-igénylést, akkor még a Járókelő alapítója, Le Marietta személyesen bonyolította az ügyet. Én az utóbbi két évben kezdtem bombázni a rendszert a kérdéseimmel. Azóta vagyok egyébként hivatalosan is a Járókelő önkéntes csapatának koordinátora, vagyis én tartom a kapcsolatot az ügykezelő önkénteseinkkel. Ők azok, akiknek az oldal működését köszönhetjük. Nem ritkán ők maguk is felhasználóként kezdték, majd látva a sok megoldott ügyet, annyira rákattantak, hogy már a szabadidejükben is szívesen segítik a panaszok továbbítását.

Mennyire hasznos nektek, hogy adatigénylés formájában is jelzitek a közterületi problémákat?

Mi általában arra kérdezünk rá, hogy milyen intézkedés történt az adott ügyben. A Járókelő minden esetben, minden válasznak igyekszik következetesen utánamenni. Egyszer például telefonon tíz alkalommal is ígéretet  kaptunk arra, hogy megválaszolják a Járókelőn keresztül beérkezett panaszt, de végül ez mégis elmaradt, ezért fordultam a közérdekűadat-igényléshez, mint a törvény adta másik kérdésformához. Abban a tudatban, hogy akár bíróságra is továbbmegyünk.

Nagyon hasznos, hiszen néha nincs más módja annak, hogy információhoz jussunk, csak a közérdekűadat-igénylés.

Jóllehet, a törvény szerint a leveleinkre is választ kellene kapnunk a megadott határidőig, a közérdekűadat-igénylésre adott válasz elmulasztásával azonban már többet kockáztat az adott hatóság vagy önkormányzat. 30 nap helyett 15 napon belül kötelesek reagálni, az eljárás végén ráadásul bírósági úton is kikényszeríthető az információ az adatgazdától, a perköltséget pedig ő állja.

Mit szólnak hozzá az illetékesek, hogy nem csak a Járókelőn, hanem a KiMitTud-on keresztül is keresitek őket?

Kifejezetten erre még nem kaptunk visszajelzést. De azt látjuk, hogy amire addig hónapokig hiába vártunk, arra végül napokon belül választ kapunk, ha a kérdéseink eljuttatásának ezt a formáját választjuk. Nekünk az számít, hogy amit meg lehet tudni egy adott problémáról, azt megtudjuk és továbbítsuk a felhasználóink felé. Fontos, hogy a Járókelő közvetítő szerepet tölt be a lakosság és az önkormányzatok vagy szolgáltatók között. Nem lehet egyirányú a kommunikáció. Válaszokat szeretnénk kapni és továbbítani, hiszen végső soron azért működünk, hogy a Járókelőn keresztül bárki rékérdezhessen arra: elvégezte-e a neki szabott feladatot az adott város vezetése és azt eredményesen tette-e.

Miért gondoljátok, hogy szükséges közérdekűadat-igénylést beadni egy számotokra fontos ügyben?

Előttünk ismeretlen okok miatt néha sajnos befagy a kommunikáció egy-egy ügyben, ilyenkor muszáj lépnünk, ha szeretnénk teljesíteni a ránk bízott feladatot. Ha megtisztel minket egy felhasználó a bizalmával, nem engedhetjük el a kezét félúton. Persze azt is szorgalmazzuk, hogy sikeres megoldás esetén a felhasználóink is adjanak visszajelzést. Például töltsenek fel egy képet az oldalra a befoltozott kátyúról vagy megjavított padról. Ezekből előtte-utána képeket szoktunk készíteni, amiket a Facebook oldalunkon osztunk meg.

Ajánlanátok más civil szervezetnek is a KiMitTud-ot? Szerintetek érdemes használni?

Minden attól függ, hogy a munkájukhoz szükséges adatok mennyire hozzáférhetőek. Mi mindenképpen eredményesen használjuk a felületet, ami egyúttal segít biztosítani az átláthatóságot és a hivatalos szervek ellenőrizhetőségét. A legjobb persze az lenne, ha egyáltalán nem lenne rá szükség, mert az azt jelentené, hogy nincs szükség határozottabb nyomásgyakorlásra, a városgazdáknak nincs titkolnivalójuk és kézben tartják a közterületi ügyeket. Sajnos tudjuk mi is, hogy mindez idealisztikus elképzelés, de éppen ezért is örülünk, hogy működik a KiMitTud. Másoknak is jó szívvel ajánljuk!

Kérdezett: Erdélyi Katalin

Címlapkép: a Járókelő önkéntesei

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás