
Óriási blöff volt a hatósági áras üzemanyaghoz előírt forgalmi-szkennelés
A NAV-nak nincs adata arról, hogy mennyi 480-as üzemanyag fogyott az árstop idején, és a kutakat semmi sem kötelezte, hogy továbbítsák a beszkennelt forgalmik adatait.
A miniszterelnök szülőfalujában 600 millió forint EU-s támogatással épült kisvasút az elmúlt egy évben 5,1 millió forint veszteséget termelt. Ezzel 2016-os indulása óta összesen már 17,4 milliós mínuszt hozott össze a kirándulóvonat.
2015-ben az Átlátszó elsőként írta meg, hogy az Orbán-kormány 600 millió forint európai uniós támogatást ad a felcsúti kisvasútra, amely aztán 2016. április 30-án indult első útjára a felcsúti stadion és az alcsútdobozi arborétum között. 2017-ben kipereltük az uniós pályázatot az NGM-től, és több cikkben foglalkoztunk a gazdálkodási és utasforgalmi adatokkal.
2017-ben és 2018-ban is közadatigénylésben kértük ki a hivatalos nevén Vál-völgyi kisvasutat üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól (FUNA) a kisvonattal kapcsolatos bevételek és kiadások listáját, valamint a jegyeladások számát.
Az alapítványtól kapott adatok szerint 2016. április végi indulása óta 2017. június végéig 4,1 millió forint veszteséget, 2017. július elejétől 2018. június végéig pedig 8,2 millió forint veszteséget termelt a kisvasút. Az is kiderült, hogy több napon utasok nélkül jártak a vonatok.
Idén júliusban egy újabb adatigénylésben kértük ki a friss számokat. A FUNA válasza szerint
2018. július 1. és 2019. június 30. között a jegyértékesítésből 14,85 millió forint bevétel származott, a kisvasút üzemeltetése viszont 20 millió forintba került. Vagyis az elmúlt évben 5,15 millió forint veszteséget termelt.
Az adatokhoz – akárcsak tavaly – az alábbi kiegészítést fűzte az alapítvány: “A bevétel és a kiadások közötti különbséget [a FUNA] az általa kapott adományokból fedezi. Általánosságban megállapítható, hogy a kisvasúti személyszállítás nem tartozik a legnyereségesebb ágazatokhoz.“
Bár Lázár János 2017-ben, és a FUNA még tavaly is a hosszú távú megtérülésével érvelt a kisvasút mellett, ez még mindig nem látszik:
2016. április 30-i indulása óta 2019. június 30-ig összesen 17,4 millió forint veszteséget termelt Orbán Viktor hobbivonata.
A korábbiakhoz hasonlóan idei adatigénylésünkben is rákérdeztünk arra, hogy naponta hány jegyet adtak el, és naponta hány vonat közlekedett az elmúlt egy évben.
A FUNA által küldött táblázat (PDF) szerint 2018. július 1. és 2019. június 30. között
Erdélyi Katalin
Címlapkép: Mk48-as sorozatú dízelmozdonyok által vontatott személyvonat halad Felcsút határában a Vál-völgyi kisvasút első üzemnapján 2016. május 1-jén. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
A NAV-nak nincs adata arról, hogy mennyi 480-as üzemanyag fogyott az árstop idején, és a kutakat semmi sem kötelezte, hogy továbbítsák a beszkennelt forgalmik adatait.
Döntéselőkészítésre és üzleti titokra hivatkozva titkolják az iratot, amit a volt olajfinomító megvásárlása után rendeltek 160 millió forintért.
Hosszas várakozás után végre elküldte az MTÜ, hogy mire költötte a közpénzt 2018 óta.
A vevő a CHP-Invest Kft., ami mögött feltűnik egy máltai offshore cég, amelynek igazgatója Habony Árpád barátjának testvére, Beni Gagel.