600 millió forint uniós támogatást juttat az Orbán-kormány a felcsúti Orbán-alapítványnak kisvasútra

felcsut

Hamarosan 600 millió forint uniós támogatáshoz juthat az Orbán Viktor által alapított Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia (PFLA), amely így megépítheti régóta dédelgetett álmát, a felcsúti kisvasutat. A PFLA kezdetben nem tudta megmondani, hogy milyen forrásból valósítja meg a projektet, később kiderült, hogy a kormány ad majd rá uniós fejlesztési forrást. A pályázat most jelent meg, meglepő lenne, ha a pénzért a Puskás Akadémiának bárkivel is versenyeznie kéne.

Korábbi cikkeink a felcsúti fociakadémiáról

Egész pályás bevásárlás Felcsúton

EU-támogatásból szépül az Alcsúti Arborétum az Orbán-alapítványnak

Milliárdos ékszerdoboz adókedvezményből

TAO-pénzek II.: Felcsút az abszolút nyertes

Orbán fociakadémiája a legegyenlőbb civil szervezet – tavaly 3 milliárdos bevétele volt

2013 tavaszán szellőztette meg az Index a Népszabadság nyomán, hogy a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia a felcsúti fociakadémiát is érintő turisztikai nosztalgia kisvasutat nyitna meg, amely legfeljebb 25 km/h-val közlekedne a Bicske és Alcsútdoboz között újjáépített síneken. Akkor úgy tervezték, először a bicskei vasútállomáshoz tartozó vágány, és az alcsútdobozi arborétum közötti szakaszon építenék újra a vasúti pályát, ezután pedig a vonalat a bicskei állomáshoz csatlakoztatnák.

“A beruházás  tervét évek óta dédelgetjük, de most jutottunk a konkrét kivitelezés előkészítéséig” – mondta akkor Szöllősi György, a Puskás Akadémia kommunikációs igazgatója, aki azt nem tudta megmondani, hogy “tisztán önerőből” menne-e a beruházás. Szőllősi azt elárulta, korábban beszéltek arról, hogy az akadémia a regionális fejlesztési társasággal közösen indul turisztikai célú pályázatokon, de nem tudta megmondani, hogy végül indultak-e, és ha igen, mennyi pénzt és mire igényeltek.

Kiemelt beruházás, EU-s pénz

Fél évvel ezután derült ki, hogy az akadémiának nem is kell majd bajlódnia a pályázgatással. 2013 októberében a kormány ugyanis úgy határozott, a felcsúti kisvasutat kiemelt beruházássá nyilvánítja, egyben elkülönít rá 600 millió forint uniós forrást.

A kormány felhívja a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség útján biztosítson kiemelt projekt felhívást a felcsúti kisvasút fejlesztése céljából 600 millió forint elszámolható közkiadás keretösszeggel” – állt a kormányhatározatban, amit Orbán Viktor miniszterelnök írt alá.

A határozat szerint a majdani tendert az uniós Közép-Dunántúli Operatív Programon (KDOP) belül kell kiírni, amely egy részben uniós forrásból megvalósuló program. Célja eredetileg Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megye fejlesztése, amire összesen 200 milliárd forintot kaptunk az EU-tól.

Miután az Index megírta, hogy a felcsúti kisvasútból a miniszterelnök kiemelt beruházást csinált, Lázár János úgy reagált: ő nem tud olyan jogszabályról, amelyik Magyarország 3200 településéből bármelyiknek is megtiltaná, hogy kapjon fejlesztési forrást. Egyben kicsinyesnek és pitiánernek nevezte az Index cikkét.

A történet ezután egy időre megállt, de nem sokáig. A kérésnek megfelelően ugyanis 2015 elején megjelent a kisvasút megvalósítására vonatkozó pályázati kiírás. Az érdeklődők március 20-áig nyújthatják be projektjavaslataikat, melyekből egyet fognak majd támogatni. Azt nem tudni, hogy a Puskás Akadémián kívül pályázik-e más.

Mivel a kezdetektől tudható volt, hogy a PFLA építené a kisvasutat, így akár az egész eljárás törvénytelennek is tűnhet. Hiszen mi történt? Az, hogy a kormány az unió pénzével sajátjaként bánt, és a verseny kizárásával odaadta a hozzá közel állóknak.

A helyzet viszont ennél bonyolultabb. Az ugyanis, hogy a kormány – a négyes metróhoz vagy az autópálya-építésektől eltérően nagyprojektnek nem minősülő – kiemelt projetekre közvetlenül biztosít forrást, az elmúlt években ha nem is mindennapi, de messze nem szokatlan gyakorlat. Különösen a most véget ért uniós tervezési időszak utolsó, a források mindenáron való lehívásának bűvöletében telt időszakában lett elfogadott, amikor szinte egymást érték a Magyar Közlönyben a hasonló döntések.

Ezek többsége azonban – a kisvárdai várkert helyreállításától a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark kialakításáig – valamilyen formában a közvagyont gyarapította, hiszen állami szerv vagy önkormányzat volt a projekt kedvezményezettje.

Jogilag tehát az ügylet rendben van, az viszont továbbra is kérdés maradt, hogy a kedvezményezettként a kormányhatározatban ugyan szemérmesen nem nevesített Puskás Akadémia közvetlen támogatása vajon hogyan hangolható össze a KDOP, illetve úgy általában az uniós regionális fejlesztés alapelveivel?

Napi 2.560 – 7.080 utasra számítanak

A Vastagbőr már 2012 augusztusában megírta, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján megjelent a hirdetmény, miszerint „A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány” a hónap elején beadta a felcsúti kisvasúttal kapcsolatos engedélyezési kérelmét a hatósághoz.

Most közadatigénylésben kértük ki az eljárással kapcsolatos dokumentációt, és érdekes információkhoz jutottunk: az engedélyezésre vonatkozó döntés például már 2012.október 31-én, közel két és fél évvel ezelőtt megszületett, de a Puskás Akadémia valami miatt mégsem kezdte el a kivitelezést.

Az NKH által részünkre megküldött iratanyagból az is kiderül, hogy a felcsúti kisvasút hatósági engedélyezését valakik megfellebbezték arra hivatkozva, hogy az engedélyezési eljárásról nem kaptak értesítést, és a tervezett nyomvonal lakóingatlanjaikhoz túl közel, mindössze 10-12 méter távolságra fog elhaladni. A panaszokat az NKH elutasította arra hivatkozva, hogy az eljárásról hirdetményekben tájékoztatták az érintetteket, továbbá a vágányok melletti ún. védősáv a jogszabályok szerint 9 méter, vagyis az már nem kifogásolható, ha 10-12 méterre megy a sín egy lakóház mellett.

Az NKH-tól az iratanyag részeként megkaptuk a felcsúti kisvasút részletes terveit is, amiből a legfontosabb pontok a következők:

–         5,724 kilométer hosszú, egyvágányú pálya épül

–         a vasútvonal 5 telken megy át, ebből 4 a focialapítványé, 1 pedig Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesteré

–         2 új állomás épül, a „Puskás Akadémia – és az Alcsútdobozi Arborétum állomások”

–         a harmadik állomás a már 2011-ben felújított „Felcsút-állomás”, ahol most üzemcsarnok is épül a vonal vasúti járműveinek karbantartására

–         nosztalgiavonat lesz, max 25km/h sebességgel

–         csehszlovák gyártmányú Bzmot motorvonatok fognak közlekedni

–         napi 10 vonatpár lesz „reggel 7:30 és este 21:23 perc között. A vonatok 7:30- 10:08, valamint 15:30 – 18:08órák között órás, egyéb időszakokban kétórás gyakoriságokkal közlekednek”

–         napi 2.560 – 7.080 utasra számítanak

–         ez csak a beruházás I. üteme, a II. ütemben a vonalat továbbépítik a bicskei vasútállomásig

–         a kisvasút terveit az Orient 9001 Kft. munkatársa, Kelemen Gábor okleveles üzemmérnök készítette

utasszám
A tervezett utasszám elég merésznek tűnik

 

Az Orbán Viktor által, és Lázár János közreműködésével Felcsútra irányított 600 millió forint EU-s forrással kapcsolatos kérdéseinket múlt hét elején elküldtük a Miniszterelnökségnek, ahonnan cikkünk megjelenéséig választ egyet sem, csak eddig összesen három, türelmet kérő telefonhívást kaptunk.

Megválaszolatlan kérdéseink a Miniszterelnökséghez

– Önök szerint jogszerű és etikus, hogy egy kormányhatározattal a miniszterelnök gyakorlatilag utasítja az NFÜ-t, illetve annak jogutódját, hogy biztosítson “kiemelt felhívást”, vagyis lényegében EU-s forrást egy magánvállalkozás projektjére?

– Önök szerint jogszerű és etikus, hogy az említett magánvállalkozás ráadásul a miniszterelnök szívéhez és házához közelálló felcsúti stadiont üzemeltető alapítvány?

– Orbán Viktornak, Lázár Jánosnak, vagy bárki másnak sem voltak ezzel kapcsolatban aggályaik?

– Nem számítanak EU-s szankcióra a meglehetősen részrehajló kormányhatározatot követő, célzott pályázati kiírás miatt?

– Miért részesítik ilyen kiemelt bánásmódban a felcsúti kisvasutat?

Erdélyi Katalin – Oroszi Babett

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

  • Lótár Mateusz

    A kisvasút pályavonala a következő lesz: Megkerüli a fedett sportlétesítményt, majd megáll a főbejárat előtt. Amennyiben kedves vezetőnk éppen befejezte a PAFC aktuális mérkőzésének megtekintését, felveszi őt, majd megkerüli az orbán rezidenciát és megáll a garázskihajtó előtt, megvárja kedves vezetőnk le vagy felszállását és irány a stadion, kezdődik a következő kör. 🙂

  • Sakee

    Viadukt lesz?

    • Gábor Percze

      De lesz! A kisvasút és a nemzetközi reptép építési törmelékéből összerakott 2 domb között

  • Rigolettó

    Mire a fideszt leváltják és új kormány lesz, addigra a főváros neve :-Felcsut .

  • Levente Györfi

    Felcsút önálló államként csatlakozott az EU-hoz,minden olyan jogok megilletik,mint bármely más tagországot.Az új tagállamot(Felcsút)a kiscsászár akarata szerint,valami mészáros nevezetű,vagy képesítésű egyén képviseli,kormányzói minőségben.A csatlakozási szerződés szerint a kormányzónak csak fittyentenie kell,ha egy-egy új stadion,űrbázis,vagy akár saját tenger építéséhez szeretne eurómilliárdokat kapni.A kapott milliárdok nagy része hitel,melynek visszafizetése Magyarországot mint Felcsút gyarmatát terheli. Aki mást szeretne annak felcsú…,akarom mondani fel is út,le is út.

  • Winkler László

    Rohadékok! Most is ott vagytok?

  • Winkler László

    Ezt csak azért írtam,mert napok óta hiába próbáltam meg hozzászólni a problémákhoz, a
    moderátorok egyszerűen letiltották a megjelenést

  • Ali Affuz

    Járt már a tervező valaha Magyarországon szárnyvonali vasúton, ott, ahol meglévő, régi vonal működik, Felcsút és vonzáskörzeténél ötször nagyobb lakosságszámmal? Akkor elmondom, hogy néz ki egy ilyen: 1 motorkocsi, vezető, kalauz és jó esetben 4-5 utas! Nem kellene ennek a gigantikus falunak /későbbi neve:Orbánfalva/ egy autópálya lecsatlakozás, esetleg egy nemzetközi repülőtér? A Kosztolányi Dezső térről egy közvetlen gyorsjáratú kék busz szintén elengedhetetlen lenne, mely Felcsút Orbán Viktor térig közlekedne fél óránként!

    • ganzos

      Mi az, hogy Orbánfalva? Talán Orbánváros!

  • Varga Krisztina

    Eddig mivel jártak az emberek a két falu között? Mivel tömegközlekedést nem találtam, feltételezem, hogy gyalog, biciklivel, motorral, vagy autóval. Kíváncsi leszek hányan fogják majd ezek helyett, a vánszorgó nosztalgia vonatot választani? Gondolom meg lesz az ára. Fenntartani az utasokból kizárt, hogy megoldható legyen.
    Biztosan lesz majd teljes kihasználtság is, amikor a Miniszterelnök Úr születésnapjára kivezényelnek 100 iskolai osztályt.

    • Ezen ne aggódjon,nem is az acél.LÓvét kivenni.Az a cél.

  • Dani Kaderják

    Hol van ilyenkor az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) ?

    • SztMonchichi

      éppen valamelyik korporáció vagy nagyvállalat érdekeit képviselik, és most nem érnek rá.

    • Számolják a saját havi 20000 eorós fizujukat.Nehogy azt gondolja bárki is,hogy ők becsületesek,és nem kapnak vissza…ugyan kérem.

  • Karazsi Ágnes

    Szerintem űrállomást kellene még rendszeresiteni. Űrhajóval könnyebb!

    • majak

      Az űrállomásokat az egyenlítőhöz lehető legközelebb szokták építeni, a fizika törvényei miatt…

  • Tevan Imre

    Sajnos elterjedt, hogy kisvasútnak nevezi a sajtó, de nem az. Teljesen szabályos, normál nyomtávú nagyvasútról van szó, egy egykori mellékvonal részleges visszaépítéséről. Az utasszám becslése pedig nagyon édes.

    • bab

      elterjedt= 5,7 km és így szerepel a kormányhatározatban.

      • Varga Krisztina

        Én azon majdnem röhögőgörcsöt kaptam, amikor a Privátbankár cikkében ezt olvastam: Száguldás 5 724 kilométeren, 25 km/h-val.
        😀

    • Horváth Ferenc

      Köszönöm! Talán felébrednek!!!!

  • Haha

    Orbán annyi bekkantant dilis lett, hogy csak Felcsútot látja.

  • Horváth Ferenc

    Kedves Átlátszó! Csalódtam…ez így rohadt kevés és minden szakmai kérdést, érvet nélkülöz. Ha erre a nemzeti közlekedési hatóság engedélyt ad….kisvasút….nosztalgia…kapcsolódás Bicskén….(ki fogja üzemeltetni? tán csak nem a MÁV-START? az ország vasútvonalai meg haldokolnak!)valami szakember lenne a környéken?

  • trécsi

    A 3-as metró életveszélyes, ami napi 500 ezer embert szállít, a Délu pu. alagutja beomlott, és csutakfalvi parasztnak és fideSs seggnyalóinak a csutakfalvi kisvasút építése a legfontosabb.
    Akkor adózzon neki csutakfalva, és ne várjon adót Budapesttől a g*ci.

    • Juszuf66

      Te g.ci! Sosem fizettél annyi adót mint a vidékiek és még ezért az évi 5.000,-Ft-os autópálya díjért is tüntetni mentél. Te gazember! Ráadásul 3-4 szeresét keresed mint a vidéki és mégis ingyen akarsz mindent és szerinted az a fasza vállalkozó, aki nem adózik. Amerikában ez a legnagyobb bűn. Te ez alapján ott börtöntöltelék lennél, de remélem itthon is az leszel!

      • trécsi

        Az 5000 Ft-tot megyénként kell fizetni Te Isten barma, az már mindjárt nem 5000 (ha nem 1 megyében megy az ember) Az nem autópálya matrica .
        Ami meg az adófizetést illeti, Bp. napi 15 milliárd adót perkál a költségvetésbe. Miről beszélsz?
        Börtöntöltelék? Miből gondolod, mert nem értek egyet hogy a fityfaxopó haverjaid (veled együtt) szétlopják az országot, és visszavezessék a feudalizmusba? Menj és nyald tovább kedves gazdád valagát.

  • Peti

    Aztán lesz vidámpark, állatkert, helikopter leszálló…!

    • DávidL

      állatkert már van, úgy hívják parlament 😀

    • janos

      Mindez három év alatt. Aztán “végállomás,nem megy tovább”.

  • Peti Tomi

    1. első ütemben alcsút-felcsút között fog közlekedni?? Ki fog rajta utazni?? Ha igénybe is vennék a vonatot akkor azt azért vennék igénybe, hogy bejárjanak bicskére az emberek mert oda nagyon sokan járnak be busszal, hogy be tudjanak menni a munkahelyükre bicskéről vonnattal Bp, biatorbágy budaörsre stb..
    2. 25km/ó-ás sebesség?? Az iparvágány sebességhatár! Ha úniós pénzt kapnak akkor miért futja csak ilyen gyenge minőségű(használt) iparvágányokra/betonaljakra?
    Ezt akarják majd bekötni bicskére ? 25km/ó-val? A BzMot simán tudja a 60Km/ó-t. Simán kilehetne építeni 60 as pályát bicskéig. Régen is ha jól emlékszem 40-es km/ó volt a pályán a sebességhatár. Nem értem fidesz!! De mint sok mindent amit csináltok!! Fejjel a falnak!

  • Lugo

    Én meg pótlóbuszozom naponta Kelenföldről a Délibe. Napi közel 1 óra veszteség! Kicsit többen vagyunk így, mint a PFAkadémia és az arborétum közt ingázók!

  • Neb

    Magyar állam, gazdag állam… Mondják akik sokat keresnek rajtunk akik dolgozunk mint akit hajtanak a havi minimalberert, és mit kell tenni ahelyett hogy a minibalbert emelnék? Kisvasutat kell építeni egy hatalomtol elszallt illetőnek csak azért hogy legyen Orbán stadion Felcsúton (bár nem ezt a nevet kapta, de tükrözi a szandekot) és az ahhoz tartozó kisvasút. Kérdem én. Ő fogja vissza fizetni az uniónak? Neeeeeem, hanem mi, pedig lenne mire elkolteni azt pénzt… Vannak olyan kórházak ahol a wc-ben nincs WC papír, se szappan se keztorlo, pedig egy kórházban alapvető lenne. De van még bőven, az autó utakon kátyúk tömkelege , már az autópályák is gagyik. Hát már én kezdem szégyellni magam. Hova jutunk? Koltsuk már hasznosabb dolgokra a pénzeket.

  • Ez az egész ügy többszörösen jó példája az itthoni abszurdizmusnak.

    1. Nosztalgiavasút, Bz-motorkocsikkal? A szóban forgó vonalon 1979-ben szűnt meg a személyforgalom (így egyébként Orbán Viktor is bőven utazhatott rajta gyerekkorában), akkoriban ugyan már léteztek “bűzmotok”, de ezen a vonalon pont hogy nem járt egy sem. Helyette az akkor átlagban 40-50 éves Ganz-motorkocsik voltak ott, ilyennel ma a szentendrei Skanzenben lehet utazni, de amíg a Nyugatiból a Vasúttörténeti Parkba járt ki vonat, ott is azok közlekedtek. Volna még bőven belőlük… és az tényleg nosztalgia lenne, mert Bz az van bőven még egy csomó mellékvonalon (és akkor a csehekről meg a szlovákokról nem is beszéltünk), tehát nem nagyon lehet nosztalgiának tekinteni – sőt, sokaknak a mai napig egy gyűlöletes jószág, az elmaradottság jelképe.

    2. Bicske felől?! Értem én, hogy az van közelebb, de mi van ott a menekülttáboron kívül? Miközben Fehérvárnak csak van egy olyan múltja, amely majdnem egyidős a magyar történelemmel, és nagyon sok korszakban jól tükrözte az ország helyzetét. (Az, hogy Viktor ott is élt, és hogy a kedvenc futballcsapata ma is ott játszik, azok csak “extrák”.) És sokkal többet sem kéne túrni a pályát, mert Lovasberényig most is rendben van. Ez összesen úgy 40 kilométer vonatozás lenne, ha ugyanezt az értéket sebességnek választjuk, akkor nem sokkal lenne több a menetidő, mint az uttörővasúton – és pont ez az ideális nemcsak a családoknak, de a vasútbarátok nagy részének is. Akik egy hűvösebb balatoni vagy velencei-tavi nap alkalmával könnyebben el tudnának menni a fehérvári végre – meg Pest felől is több a vonat arra.

  • janos

    A “Kedves Vezető”, ezzel kedveskedik falujának a köz pénzéből. Megteheti? Az idő majd eldönti.

  • trécsi

    Nembaj ezentúl aki a Déli pu-ra vagy a Nyugatiba szeretne menni, az menjen inkább csutakfalvára, mert ezeket a pályaudvarokat bezárják, a csutakfalván meg a mé-szaros disznótelepének vasutat építenek. (melyen a helyi látványosság orbán és mészaros kézen fogva fog röfögni, töfögni, és pöfögni)

  • Picnic Niki

    keszthely-hévíz között sincs ekkora napi forgalom, mint amennyivel ezek számolnak, bicske-alcsútdoboz közt. az a bosszantó, h ez a vasút, mint ahogy a magyar foci, soha nem lesz önfenntartó, és nem csak a megépítésüket, hanem az üzemeltetésüket is a mi fogjuk fizetni a mi adónkból. OV a saját, és/vagy a kedves papa vagyonából jótékonykodjon, aHOGY régen ezt az igazi urak csinálták.

  • Vidéki

    “Ha mindent rendben szeretnél találni, nappal ellenőrizd a közúti lámpákat! (Index)”

    Az viszont érthetetlen, hogy az Átlátszó mutyimondója, miért kerülgeti,mint macska a forró kását az Index vezetésének offshore ügyeit. Az Átlátszó mutyimondójának, hacsak nem félcédulás, akkor nemcsak a közúti lámpák nappali ellenőrzésével kellene foglalkozni!

    A Ripost írja: “Spé­der Zol­tán ügy­véd­jé­nek fel­szó­lí­tá­sára he­lyes­bí­tünk: Az Index tu­laj­do­nosa nem csu­pán le­ve­le­ket át­vevő kéz­be­sí­tési meg­bí­zottja, de tel­jes körű, ál­ta­lá­nos meg­ha­tal­ma­zottja volt az Index- tu­laj­do­nos Sey­chelle-szi­ge­teki cég­nek.(CEMP) Spé­der meg­ha­tal­ma­zá­sá­nak a cég­ira­tok sze­rint sem­mi­féle kor­látja nem volt.”

  • Attila Zámodits

    rakjátok már ki a teljes anyagot, mert csepreghy azt mondja, h a 2500-7000 az egy normál nyomtávú bicske-akármi vonalra vonatkozik, ti meg lényegében összevágtátok