Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
2014-ben Simicska Lajos cégét bízta meg a MÁV a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataival, de 2016-ban az NFM jelzésére az állami vasúttársaság felbontotta a szerződést, és a munkát most a felcsúti polgármester cége kapta meg.
Nemrégiben számoltunk be arról, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő R-Kord Kft. nettó 7,65 milliárd forintért kiegészítő biztosítóberendezési munkálatokat végez a Budapest-Esztergom vasútvonalon. Az összeg 85 százalékát európai uniós forrásból, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) kapja meg a felcsúti polgármester cége. A közbeszerzést kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. előzetesen jóval olcsóbbra, nettó 6,95 milliárd forintra becsülte a beruházás értékét. A munkálatok egyik része „Piliscsaba – Esztergom között új, D55 típusú biztber. tervezése, engedélyeztetése, kivitelezése”.
Valójában viszont még 7,65 milliárd forintnál is többe kerül a projekt. A Budapest-Esztergom vasútvonal Piliscsaba és Esztergom közötti, nagyjából 21 kilométeres szakaszának biztosítóberendezési munkáira ugyanis már korábban kifizetett a MÁV is közel 2 milliárd forintot.
2014 áprilisában írt ki az állami vasúttársaság nyílt közbeszerzést, melynek tárgya a “Piliscsaba–Esztergom között új felülvezérelt Domino 55 biztosítóberendezés, Rákosrendező–Esztergom vasútvonalon a távközlési munkák elvégzése és utastájékoztató berendezések telepítése” volt. A munkálatokat a MÁV akkor nettó 2,89 milliárd forintra becsülte, és a számlát EU-s pénzből, a Közlekedés Operatív Programból (KÖZOP) tervezte kifizetni.
A tenderre két ajánlat érkezett, a nyertes a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. lett nettó 3,56 milliárd forintos, vagyis a MÁV által becsültnél jóval drágább árral.
A cég többségi tulajdonosa 2000 óta a Transdanuvius 2000 Kft., annak többségi tulajdonosa pedig 2011 óta a Simicska Lajos kezében lévő Közgép. 2014 novemberében ennek megfelelően ezzel a címmel számolt be a közbeszerzés eredményéről a Napi.hu gazdasági portál: “A MÁV-tól kapott új munkát a Közgép-cég“.
Információink szerint azonban ezt a szerződést a MÁV később felbontotta Simicska érdekeltségével, és ez a magyarázat arra, hogy most Mészáros Lőrincnek fizet a NIF ugyanezért a munkáért.
Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy valóban szerződést bontottak-e a Dunántúli Kft.-vel, és ha igen, akkor mikor és milyen indokkal, és mekkora összeget fizettek a cégnek az addig elvégzett munkákért és megvásárolt eszközökért.
A MÁV válaszában azt közölte, hogy 2016. február 25-ei hatállyal bontották fel a Piliscsaba-Esztergom közötti biztosítóberendezési munkálatokra kötött szerződést a Dunántúli Kft.-vel. A szerződésbontás oka az volt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatta a MÁV-ot arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) jelölte ki az NFM a projekt kedvezményezettjének, így a MÁV EU-s támogatása érvényét vesztette, vagyis a MÁV-nak nem volt pénze kifizetni a beruházást. A Dunántúli Kft. tudomásul vette a szerződésbontást, az addig elvégzett munkáért és megvásárolt eszközökért nettó 1,85 milliárd forintot kapott. A MÁV tájékoztatása szerint a NIF tenderét megnyerő R-Kord Kft. pedig takarékossági okokból köteles felhasználni az elkészült terveket, valamint a Dunántúli Kft. által beszerzett anyagokat és eszközöket.
Tehát a MÁV már kifizetett Simicska Lajos cégének nettó 1,85 milliárd forintot a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira, a NIF pedig (minimum) nettó 7,6 milliárd forintot fizet Mészáros Lőrinc cégének a Piliscsaba-Esztergom szakaszt is magában foglaló Budapest-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira. Ez összesen nettó 9,5 milliárd forint.
A MÁV részletes válasza:
“Hivatkozással a 2017. május 19-én beérkezett megkeresésére tájékoztatjuk, hogy a MÁV Zrt. a megjelölt, Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft.-vel kötött szerződést 2016. február 25-ei hatállyal felbontotta. A felbontás indoka a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól érkezett KIF 20637/2015. NFM számú, 2015. október 21-én kelt leirat, amelyben a minisztérium arról tájékoztatta a MÁV Zrt.-t, hogy a megkeresésében meghatározott tárgyú projekt megvalósítására a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF Zrt.) jelölte ki a kedvezményezetti pozícióra. A fenti leirat alapján a Vállalkozási Szerződés alapját képező, KÖZOP-5.5.0-09-11-2013-0002 számú Támogatási Szerződés hatályát vesztette, megszüntetve egyben a MÁV Zrt. kedvezményezeti pozícióját, egyúttal a tárgyi vállalkozási szerződés fedezetét.
A fent hivatkozott előzmények alapján a Vállalkozási Szerződés forrásfedezet hiánya miatt ellehetetlenült. A szerződés megszűnését a Megrendelő és Vállalkozó között létrejött kétoldalú megállapodás aláírásával Vállalkozó tudomásul vette.
A vállalkozó által elvégzett munkára, valamint a projekt keretében beszerzett anyagokra összesen nettó 1.854.583.242,- Ft. került kifizetésre.
A MÁV Zrt. és a NIF Zrt. között létrejött kétoldalú megállapodás alapján a NIF Zrt. által indított közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott vállalkozó köteles az elkészült terveket, hatósági engedélyeket, valamint a beszerzett anyagokat és eszközöket a szerződés teljesítése során felhasználni, ezáltal biztosítva az Európai Unió társfinanszírozásával végrehajtott projekt költséghatékony és transzparens lebonyolítását, valamint a kettős finanszírozás elkerülését.”
A Budapest-Esztergom vasútvonalat egyébként mintha valami pénznyelő átok sújtaná. Három évig tartó, összesen 44 milliárd forintból elvégzett felújítás után 2015 augusztusában indult újra a teljes szakaszán a közlekedés, azóta a beruházás eredményeképpen a gyorsvonatok 17, a személyvonatok 5 (öt) perccel hamarabb teszik meg az utat. 2016 augusztusában beszámoltunk róla, hogy a vasútvonal villamosítását plusz 33,7 milliárd forintért a Strabag Vasútépítő Kft., az MVM OVIT Zrt., és a TRSZ Kft. alkotta konzorcium végzi el. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. akkor azt közölte, hogy nem csupán a villamos felsővezetéket építik ki Rákosrendező és Esztergom között, hanem különböző fejlesztéseket is végeznek a vonalon. Ha ezekhez az összegekhez hozzátesszük a biztosítóberendezési munkák 9,5 milliárdos költségét, akkor eddig bő 87 milliárd forintba került az 53 kilométeres vasútvonal fejlesztése. Ez kilométerenként 1,64 milliárd forintot jelent.
A felcsúti polgármester tulajdonában lévő R-Kord Kft.-nek nem ez az első vasúttal kapcsolatos megbízása: részt vesz a dél-balatoni vasútvonal 73 milliárd forintos felújításában, a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal 14 milliárdos villamosításában is, és a Pécs-Dombóvár vonalszakaszon 2,5 milliárd forintért épít ki forgalomirányító berendezést. A szaporodó közpénzes megrendelésekkel párhuzamosan az R-Kord árbevétele gigantikus növekedést produkált az elmúlt években: a 2014-es 1,2 milliárd forint után 2015-ben 6,5 milliárd, 2016-ban pedig 17 milliárd lett. Tavaly ebből a hatalmas összegből 3,6 milliárd forint lett az adózott eredmény, ezt Mészáros Lőrinc ki is vette osztalékként.
A Simicska Lajos közvetett tulajdonában lévő Dunántúli Kft. korábban a MÁV és a GYSEV rendszeres partnere volt, utoljára azonban 2015 februárjában nyert egy “mindössze” nettó 598 millió forintos tendert. A G-nap után eltűnő állami megbízások erősen meglátszanak a cég mérlegén: a 2015-ös nettó 25,6 milliárd forintos árbevétel tavaly 3,3 milliárdra olvadt, és a tavalyelőtti 1,6 milliárd forintos adózott eredmény után 2016-ban már csak 37 millió forintot termelt a vállalkozás.
A Direkt36 nemrég írt arról, hogy a nehéz anyagi helyzetben lévő Dunántúli Kft. tavaly eladásra kínálta a vagyonát, és a cég fontosabb eszközei az R-Kord Kft.-hez, valamint a Vasútautomatika Kft.-hez kerültek. Utóbbit az osztrák Swietelsky alapította 2016 márciusában, majd decemberben megvette Sakalj Ferenc, aki Mészáros Lőrinc horvátországi jobbkeze.
Mészáros Lőrinc 2017 januárjában a Demokratának adott interjújában beszélt arról, hogy Simicska Lajos nagyon sokat segített neki, régebben több pályázaton indultak együtt a cégeik. A G-nap óta azonban a Simicska-cégek visszaszorultak, a Mészáros-cégek pedig szárnyalnak.
A cégadatokat az Opten szolgáltatta.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!