Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, hogy miért vették ki a MÁV kezéből a munkálatok megkezdése után a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálatait, amit most a NIF és Mészáros Lőrinc cége végez.
Nemrég beszámoltunk róla, hogy 2014-ben még a MÁV írt ki közbeszerzést a Piliscsaba-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira, és a megbízást Simicska Lajos egyik cége, a Dunántúli Kft. nyerte. 2016-ban azonban a MÁV szerződést bontott a céggel, mert a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azt közölte, hogy az EU-s pénzből finanszírozott projektet a MÁV helyett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kapja meg. A NIF közbeszerzést írt ki a Piliscsaba-Esztergom szakaszt is magában foglaló Budapest-Esztergom vasútvonal biztosítóberendezési munkálataira, a megbízást pedig Mészáros Lőrinc egyik cége, az R-Kord Kft. nyerte el.
Előzmények:
Simicska-cégtől szerzett meg egy munkát Mészáros Lőrinc
Mészáros Lőrinc cége 7,6 milliárdért dolgozik a Budapest-Esztergom vasútvonalon
Elkértük az NFM-től a MÁV által hivatkozott iratot, amiben a minisztérium tájékoztatta őket arról, hogy a NIF veszi át a projektet, és kértük az NFM-et, hogy válaszolják meg az alábbi kérdéseinket is:
– Mi volt a döntés indoka? Miért a NIF Zrt.-t jelölték ki 2015-ben kedvezményezettként a projekt megvalósítására?
– Miért másfél évvel azután döntöttek így, hogy a korábbi kedvezményezett MÁV Zrt. szerződést kötött az általa kiírt közbeszerzés nyertesével, és elkezdődtek a munkálatok?
– Az új kedvezményezett NIF Zrt. által kiírt közbeszerzésen 2017 májusában született eredmény, vagyis bő egy évvel azután, hogy a MÁV szerződést bontott a korábbi kivitelezővel. Nem tartják problémásnak, hogy ennyit késtek a munkálatok a kedvezményezett megváltoztatása miatt?
– Bármikor bármilyen beruházás megszakítható a kedvezményezett megváltoztatásával? Ilyenkor minden esetben új közbeszerzést kell kiírni, és az eredeti szerződéseket felmondani?
– Mi a célja ennek a lehetőségnek, hogy menet közben megváltoztatható a kedvezményezett? Ez a kivitelezők és kedvezményezettek figyelmeztetésének egyfajta eszköze?
Az NFM nagyon gyorsan, és viszonylag részletesen válaszolt. A MÁV-nak írt tájékoztatást nem küldték meg, de azt közölték, hogy nem egyedi eset az, hogy új kedvezményezettet jelölnek ki egy projektre. A Budapest-Esztergom vasútvonal esetében ezt állításuk szerint az indokolta, hogy az EU-s pénzből megvalósuló vasútfejlesztéseket a NIF kezelje. Az NFM szerint nem okozott fennakadást, hogy azután vették el a projektet a MÁV-tól, hogy a Dunántúli Kft. már elkezdte a munkálatokat.
Az NFM teljes válasza:
„A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kedvezményezetti kijelölésének általános indoka az a szándék volt, hogy az uniós támogatásból megvalósuló hazai vasútfejlesztéseket – a járműbeszerzések és egyéb cég-specifikus projektek kivételével – egységesen az állami beruházó NIF kezelje. Az esztergomi vonal esetében ezzel a több részprojektből (pl. villamosítás, részleges kétvágányosítás, angyalföldi átszállási kapcsolat kialakítása, független mérnöki tevékenység) álló elővárosi vasútfejlesztés koordinációja került egy kézbe.
A kivitelező 2015 elején kezdte meg a projekt megvalósítását, a kedvezményezetti kijelölésről tehát nem másfél évvel, hanem csak néhány hónappal a munkálatok megindítása után született döntés. A pályakorszerűsítés átadása óta a főváros és Esztergom közötti vasúti forgalomban komolyabb, tartós fennakadás nem volt, a változás az utasok számára érzékelhető problémát nem okozott.
Az új kedvezményezett kijelölése nem egyedi eset, ez más uniós közlekedésfejlesztési projekteknél is előfordult már, így pl. Budapest Főváros Önkormányzatának helyét, feladatait több fővárosi fejlesztésben a BKK Zrt. vette át.”
Építőipari forrásaink szerint azonban nagyon is komoly üzenete van a történetnek. Szerintük ez egyfajta jelzés a kivitelezők felé, hogy hiába nyernek el egy tendert, nem lehetnek nyugodtak, mert az uniós forrásokat koordináló NFM egy tollvonással elveheti tőlük a megbízást. Ez a lehetőség pedig egyfajta fenyegetésként is felfogható számukra, de semmiképp sem kiszámítható és stabil gazdasági környezet, hiszen sosem tudni, mit hoz(hat) a holnap.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!