Egyéb

Önkormányzatok átláthatósága: példát vehetünk a britekről

A brit önkormányzatok honlapjai átláthatóbbak, információban gazdagabbak, a polgármesterek és a képviselőtestület tagjai pedig szívesebben vállalják a döntéseik következményeit, mint a francia, német vagy magyar kollégáik – ez derült ki abból a kutatásból, amelyet a Korrupciókutató Központ Budapest végzett el.


tamogatoi_banner_cikkbe

 

A Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) 2015-ben végzett kutatást négy országban: Magyarországon, Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában. A CRCB kutatói azt vizsgálták, hogy mennyire érvényesül az átláthatóság az önkormányzatok honlapjain, illetve azt, hogy mennyire jelenik meg a felelősségvállalás elve. Ez utóbbi azt jelenti például, hogy a költségvetés elkészítésekor feltüntetik-e a készítők nevét, vagy megismerhetők-e a döntéshozók, és elérhetők-e a honlapon keresztül. A kutatás során, amelyről jelentés is készült, a magyar települések közül a 23 megyei jogú várost vizsgálták meg.

A kutatók a következő szempontokat vették figyelembe: az önkormányzatok dolgozóira vonatkozó információk (fénykép, önéletrajz, elérhetőség, fogadóóra, üléseken való jelenlét stb.), pénzügyi és gazdálkodási adatok, közbeszerzési adatok, képviselőtestületi munkára vonatkozó adatok és felelősség, információk elérése és a honlapok véleményezhetősége.

A 92 városi önkormányzatból 74 esetben szerepelt a honlapon a polgármester irodai email-címe, itt a német városok szerepeltek a legrosszabbul, ahol a települések felében nem volt megtalálható ez az adat. A brit városok 92 százalékában a telefonszám is fent volt a honlapon, a francia és magyar városoknál ez az arány 65-65 százalék, Németországban 48 százalék. A brit és német városoknál nem volt jellemző a polgármesteri fogadóóra feltüntetése, a magyar városok felénél ott volt, a 16 francia városnak pedig a 70 százalékánál.

A pénzügyi, gazdasági és költségvetési adatok a települések 88 százalékában voltak elérhetők, a pénzügyi bizottság jegyzőkönyveinek feltöltése azonban inkább a magyar és francia önkormányzatokra jellemző. Ugyanakkor az előterjesztések nyilvánosságra hozatalában a németek járnak az élen, ahogy a költségvetésre vonatkozó adatok esetében is.

A személyes felelősséget tekintve a brit városok tekinthetők követendő példának. Nagy-Britanniában sokkal kevésbé rejtőzködnek az önkormányzatok vezetői és sokkal inkább vállalják arccal a pozíciójukat, a szakmai és politikai döntéseiket. A brit települések honlapjain – kisebb arányban ugyan, de – feltüntetik azt is, hogy a polgármester jelen van-e az önkormányzati üléseken, a többi országban egyáltalán nincs ilyen adat. Ugyanez a helyzet a polgármesteri fizetéssel is: a brit honlapok 50 százalékán szerepel, a francia, német és magyar honlapokon egyáltalán nem. A következő képviselő-testületi ülés időpontja a brit és német települések honlapjainak túlnyomó többségén (90 illetve 80 százalék) megtalálható, a francia és magyar városoknál csak fele-fele arányban.

A kutatók szerint elengedhetetlen, hogy mindenki hozzáférhessen az információhoz, ebből a szempontból a magyar és brit települések emelkednek ki, ahol 87 illetve 74 százalékban vannak a vakok és gyengén látók számára készült aloldalak, a német városokban ez mindössze 17 százalék.

D. Kovács Ildikó

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás