Egyéb

„Sokakkal ellentétben már becsülöm Simicskát” – Hadházy Ákos az állami és önkormányzati korrupcióról

Állatorvos, kántor, repülőgép-pilóta, a Vitézi Rend tagja, közérdekű bejelentő, tényfeltáró, civil szakember és pártpolitikus egy személyben. Belső küldetése a korrupció üldözése. Az esti filmnézés helyett szívesen böngészi a közbeszerzési értesítőt. Amikor Lázár János arra kérte az embereket, hogy akinek van tudomása a trafikok körüli visszaélésekről, az álljon a nyilvánosság elé, Hadházy Ákos bizonyítékkal és az arcával állt ki a botrányt leleplezendő. Jelenleg az LMP elnökségi tagjaként folytatja a mindennapos bozótharcát a korrupció ellen.

Két cikluson át is volt a Fidesz színeiben helyi képviselő. Aztán a trafikbotrány kirobbantása után kilépett a pártól. Hol szakadt el a cérna?

Szekszárdi képviselőként már kezdett gyanús lenni, hogy a polgármesterünk rosszhírű gazdasági szereplőkkel barátkozik. Csak bemutatásképpen, ilyeneket mondott az a figura, aki miatt kipattant a botrány, amit anno a hvg.hu szépen megírt:

„Addig aggódtam, mikor 30 millióval tartoztam a banknak, mostmár, hogy 3 milliárddal tartozom, aggódjon ő.”

Ennek az embernek óvadékot adott az önkormányzatunk, a 200 milliós hitelére. Amikor persze nem fizette vissza a banknak az óvadékot, az önkormányzat lemondott az összes érdemi fedezetről és simán futni hagyta a polgármester jó barátját. Nem akartam börtönbe vonulni hűtlen kezelésért, ezért igyekeztem bebiztosítani magam. Ennek a biztonsági játéknak a mellékterméke a trafik botrány kirobbanása is.

Az ellenzéki feljelentés után egyébként csupán annyit tett az ügyészség, hogy megkérdezte a polgármesteri hivatalt, hogy érte-e a várost anyagi hátrány. A nemleges válasz után természetesen lezárult a nyomozás.

Az ügyészség tehetetlensége, és a tettek következménynélkülisége miatt burjánzik a korrupció?

Lényegében nem az ügyészségen múlik, hogy nincs érdemi következménye a korrupciónak, hanem a társadalmon. Majd ha már nem legyintenek a komolyabb balhékra azzal a felhanggal, hogy úgyis mindegyik lop, akkor lehet érdemi változást elérni. Amikor egy időben nagyon magas volt az autólopások száma, akkoriban ha ellopták az autódat már nem is akartad bejelenteni, mert úgy sem volt semmi esély arra, hogy megtalálják.

Ám aztán szabályzói változtatások, a biztonsági előírások, és számos egyéb lépés miatt csökkent a lopások száma, és megváltozott a hozzáállás is. Ugyanezekbe a mondatokba kellene behelyettesíteni a korrupciót. Ezeket a szabályokat, amik visszaszorítják a jelenséget, pedig csak a társadalom tudja kikényszeríteni.

Lehet mutogatni Orbánra, Lázárra, Csepreghyre, Garancsira. De csak akkor lesz valódi váltás, ha nem csupán a felelősöket, hanem a korrupciót, mint jelenséget kergetjük el. Ha valóban elege lett volna az embereknek a korrupcióból, akkor a trafikügy után nem kapott volna ismét kétharmadot a Fidesz. Az ellenzék bénasága sem kifogás erre.

A megbuherált választási rendszer sem?

Az igaz, hogy a választási rendszer az egyik legnagyobb korrupt húzás volt az előző ciklusban. Hogyan lehet az, hogy a jogerősen elítélt Zuschlag János két párt indításánál jelen van minden látványos politikai munka nélkül, akik bezsebelik kétszer is a százmilliós állami támogatást?

Ha már Zuschlagot szóbahozta, miért pont Nemzeti Zuschlag Program címen írt legutóbb publicisztikát a TÁMOP programok kapcsán? Minden ugyanúgy működik, mint tíz éve?

Nem teljesen, de a tendencia nagyon hasonló. Sok programnak egyáltalán nincs valódi célja, csak a pénz lehívása. Nehezen megindokolható például az a KEHI által megrendelt három oldalas szervezetfejlesztési tanulmány, melynek az egyik végső következtetése, hogy használat előtt körbe kell járni az autókat. Rengeteg ilyen kamu program van a civilek támogatásánál is. Ezekre akkor bukkantam rá, amikor a Lakható Szekszárdért Egyesületet vizsgáltam. Furcsa volt, hogy szinte a semmiből berobbanva ők lettek a város előretolt civiljei.

De Zalaegerszegtől Sátoraljaújhelyig mindenhol hasonlóan működnek a dolgok. A frissen bejegyzett lokálpatrióta nevű egyesület lehívja a pénzt, majd kiszámlázza a rendezvényszervezésre. A projektek társadalmi hasznossága (egy alkalmas sminktanfolyam, jógaprogram, testfestés), és az erőforrás-ráfordítás hatékonysága józan ésszel megkérdőjelezhető, de az is lehet, hogy nem is valósult meg néhány belőlük. A pénz végül szinte majdnem mindenhol ugyanannak az erősen összefonódó céghálózatnak folyik be. Ez országos szinten 1,5 milliárd forintot jelent.

Mennyiben más most az EU-s forrásokhoz kapcsolódó korrupció működése, mint 2010 előtt?

Akkoriban nagyon nagy projektekre mentek el a pénzek: völgyhíd, M6-os alagútjai, 4-es metró. Jelenleg több kisebb projektre. Mondhatnánk azt is, hogy demokratizálták az uniós pénzek ellopását. Sokkal több embert kell bevonni a folyamatba, ami több kockázatot rejt magában, de valamiért kevésbé félnek az illetők. Mondjuk a szabályzói környezetet is úgy alakították, hogy ne nagyon kelljen mitől félniük. A csalási módszerek pedig kézről kézre járnak.

A legszembetűnőbb, hogy már nem az önkormányzatok kopogtatnak a minisztériumban, hogy szeretnének fejleszteni. Hanem náluk jelentkezik egy pesti cég, hogy volna egy csatornaépítés, közvilágításfejlesztés vagy óvoda felújítás, vagy valami hasonló pályázat. A cég hozza a pályázatírót, ő bonyolítja le a projektet, végzi az adminisztrációt, az önkormányzat készen kapja a dolgokat. Persze áron felül. Ha nem kell abban a városban, akkor megy a következőbe.

Mi a véleménye ex-fideszesként a kormánypárt mögötti gazdasági háttér átalakulásáról? Mennyiben mások az új oligarchák mint a régiek?

Én sokakkal ellentétben már becsülöm Simicskát. Hosszú távon építkezett, valamit vissza is adott a rendszerének, nemcsak elvett. Most már elhiszem róla, hogy azért állt bele végül a miniszterelnök elleni balhéba, mert nem tetszettek neki a folyamatok. Nem azért küldték haza az oroszokat, hogy utána behívják őket, és nem azért küzdöttek a kommunisták ellen, hogy aztán csináljanak egy hasonló rendszert.

Persze látom én is, hogy 2010-től eléggé túltolta a gazdasági térnyerésért folytatott küzdelmet. Az első kétharmadnál én is azt hittem, hogy annyi szocialista lopás után maximum csak azt engedik meg maguknak, hogy egy tendernél két ugyanolyan árú ajánlatnál, majd a jobboldalhoz kötődő ajánlattevő fog nyerni. Álmomban sem gondoltam volna, hogy eddig fog fajulni a dolog, amit most látunk.

Legutóbb egy rendezvényen azt mondta, hogy aki az EU-s pénzekkel foglalkozik, az maffia ügyekkel foglalkozik. Van olyan ügy, ahol ez tetten érhető?

A napelemek körül visszaélés sorozat az EU-s pénzekkel való visszaélés mintapéldánya. Hetven helyen ugyanaz a három cég pályázik, majd mindig ugyanaz nyer mindig becsérték közeli áron, a piaci átlagnál jóval magasabban. A jobbikos Volner írásban kérdezte Lázár Jánost, hogy miként lehet az, hogy a pályázatot előkészítő cég főembere, és a nyertes cég egyik szereplője házastársak. Az érdemi válasz elmaradt.

Kimutatást készítettem, ahol jól látható, hogyan is működik ez ilyen pénzlehúzó rendszer. Nem működhet máshogy, csak ha ezt valaki központilag szervezi, a cégeknek már a projekt kihirdetésekor kiosztja a kvótákat, amivel házalhatnak önkormányzatoknál. Hiába a szisztematikus rendező munka, a sok kérdezősködés, a bűncselekménynek még gyanúja sem merül fel a hatóságok szerint.

Vannak olyan ügyek, ahol számít érdemi vizsgálatra?

Három olyan általam kirobbantott ügy van, amelyeknél biztos vagyok, hogy nem maradnak következmények nélkül. Az Öveges program, a Tiborcz-féle közvilágítás tenderek, ahol erős bizonyítékkal rendelkezem, illetve az Országos Roma Önkormányzat körüli botrányok. Ez utóbbinál, lehet, hogy a nem a valódi felelősöket, Lázár és Balogh minisztereket viszik el, de Farkas Flórián politikai karrierjének minden jel szerint vége.

Mi okozta Farkas vesztét, hiszen lojális volt?

A pénzlenyúlások (gépkocsi bérlés, stb) miatt Farkas Flórián azért van bajban, mert azt hitte, hogy az ÖRO testületi tagoknak a mentorprogramban garantált havi háromszázezres fizetéssel bebiztosította maga mögött a testületet, és bármit megtehet. Az ötmilliárdos projekt vita nélküli megszavazásakor is csak annyi hangzott el az ülésen, hogy Flóri megígérte, hogy lesz a tagoknak fizetése, és lám el is intézte.

Ám a botrány kirobbanásakor a 45 főből felállt 9 ember, és alternatív vizsgálóbizottságot hozott létre. Ők szálazták ki az ügyet, és bukkantak rá a visszaélésekre. Annyi kellett, hogy egy testület ötöde kiálljon a korrupció ellen. Hányan álltak fel a Fideszből?

Önön kívül? Ángyán József és Bencsik János.

Ángyán, ő igen. Bencsik felállt és leült, mindig ugyanezt játssza, minden necces ügynél. Félig viccesen azt szoktam mondani, hogy mi valójában a fideszes kollégákért dolgozunk, mert minél tovább vannak magasan, annál nagyobbat esnek majd. Nem tudni mikor jön el a társadalomban az a pont, amikor azt mondják egyöntetűen, hogy elég.  ’56-ban sem lehetett előre jelezni. Sokan még nem mernek ugrálni, mert félnek.

Gyurcsánynál is eljött az a trendforduló, amikor elegük lett az embereknek. A Fidesznél is el fog jönni.

Mi az, amit jól csinál a Fidesz, és példaként lehet bemutatni?

Van, amit érdemes eltanulni a kormánytól a kommunikáció szintjén. Folyamatosan ugyanazokat a dolgokat kell mondani ismételgetve, mert csak így tud átmenni a közvéleménybe. Ha a társadalomnak magas az ingerküszöbe a korrupciót tekintve, azt csökkenteni nem lehet, de akkor be kell mutatni annyi esetet, ami már eléri ezt a küszöböt.

Akkor is el kell mondani újra és újra, ha már én is unom magam néha. Arra nagyon figyelek, hogy mindig legyen új konkrétum, ami tényeken, bizonyítékon alapszik, mert így marad meg a hitelessége annak, amit szajkózok.

Vágó Gábor

Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!

Havonta csak egy ezres: már csak 983 új előfizetőre van szükségünk
ahhoz, hogy az alaptevékenységünk közösségi finanszírozású legyen. Tudnivalók itt.

4000__ani_6

Megosztás