Egyéb

Profilváltás: egy építőipari cég szervezte több képviselőjelölt kampányát a Dunántúlon

Bár a fő tevékenysége az építőipar, mégis több politikus a Lion Construction Kft.-t bízta meg 2014. őszi önkormányzati kampánya megszervezésével Vas, Zala és Somogy megyében. De akadt olyan jelölt is, aki a saját, autós iskolát üzemeltető cégére bízta a feladatot.

Kipereltük és közzétesszük az országgyűlési választás egyéni képviselőjelöltjeinek elszámolásait

A tavalyi országgyűlési választáson minden egyéni képviselőjelölt egymillió forint költségvetési támogatást kapott a kampányához, amelyről elszámolást kellett benyújtania a Magyar Államkincstárhoz (MÁK). Közadatigénylésben kértük, majd mivel nem adták, kipereltük ezeket az elszámolásokat, amelyeket ezúton közzé is teszünk. Tovább az előző cikkre.

Somogy megyében több képviselőjelölt is nagyon szerényen bánt a közpénzzel és 0 forint támogatást kértek a kampányukhoz, például Drexler Róbert Ferenc, Juhos Bence és Paluska János. Mások viszont alaposan megtervezték, hogy pont annyit költsenek, amennyit aztán támogatásként vissza is tudnak kérni: Harangozó Gábor István 22 forint, Harján Dávid pedig 455 forint híján 1 millió forintot költött.

Gelencsér Attila 999 998 forintért szerződött le az akkor még Fidesz-barát Simicska Lajos cégével, a Publimonttal, míg Witzmann Mihály szintén egy Fidesz-közeli céget bízott meg 730 000 forintért: az egykori államtitkár és választmányi elnök, Várhegyi Attila cégét, a Prestige Médiát.

Bogdán Csaba pontosan 1 millió forintot fizetett a budapesti székhelyű Lion Construction Kft.-nek szórólapozásért, plakátolásért és rendezvényszervezésért. A cég nevében a construction szó nem a véletlen műve: az Opten adatai szerint a kft. fő tevékenysége az építőipar, így némileg furcsán mutat kampányszervezőként.

Nagy Nándor Lajos szintén egy, a politikai kampányolástól meglehetősen távol álló cégre bízta a propaganda-tevékenységet: a főtevékenységként épületasztalos-ipari termékek gyártásával foglalkozó Pammand Kft.-re 886 000 forintért. Ugyanezt a céget bízta meg Gelencsér Balázs is (850 000 Ft). Kristóf Csaba pedig a saját pártjával, a Magyarország Megújulásáért párttal a végeztette a propaganda tevékenységet, 900 ezer forintért.

Úgy tűnik, hogy a Lion Construction Kft. jó híre Zala megyébe is eljutott, ugyanis Fenyvesi Tibor és Németh Brendon Zsolt is őket bízta meg a kampány lebonyolításával. Bogdán Zoltán rendkívül részletes magyarázattal szolgált arról, hogy a pénz mire ment el, míg Jambrik Gézáné 18 835 forintot költött tüzelőanyag rakodásra.

Az egyéni képviselőjelöltek által az államkincstárnak benyújtott, az Átlátszó által kiperelt elszámolások között itt lehet böngészni (Dropbox)

A Transparency International Magyarország, a K-Monitor, a TASZ és az Átlátszó elszámolás-digitalizáló munkájához itt lehet önkéntesnek jelentkezni (Google form)

Nem fogják elhinni, de Vas megyében is megjelent a Lion Construction, ott Sztojka Istvánnak dolgoztak (420 000 Ft), így három megyében összesen 2,9 millió forinthoz jutottak dolgozott kampányszervezésért cserébe.

Vasban azonban alapvetően egy másik cég volt sikeresebb: többen is a Logomotiv Kreatív Kft.-re bízták a kampánymunkát a jelöltek, például Fehér László István (715 000 Ft) vagy Nemény András (900 996 Ft). A Logomotiv összesen 6 millió forint értékben kapott megbízást.

Rába László, a Civil Mozgalom jelöltje viszont egy saját érdekeltségű, nem kifejezetten reklámos profilú cégnek adta a munkát. A saját és felesége tulajdonában álló, alapvetően autósiskolát működtető Tempo-2003 Kft. pontosan 1 millió forintot kapott a kampányfeladatok teljesítésére. Rába korábban, a 2006-2010-es ciklusban az MSZP parlamenti képviselője volt, illetve a Vas megyei pártszervezetet is vezette.

A Jobbik jelöltje, Rába Kálmán érdekes érvet hozott fel arra, hogy a Tescóban vásárolt élelmiszerek miért voltak fontosak a kampány során. Azt írta, hogy egy konferencián

„a térség vállalkozóit láttam vendégül, az árubeszerzés által felszolgált hidegtálak a szervezőkészségemet, valamint az országgyűlési képviselőség maradéktalan ellátására való alkalmasságomat kívánta bizonyítani”

 

Új Dimenzió Párt és Új Magyarország Párt

Szintén Nyugat-Magyarországhoz köthető a két kamupárt, amelyek gyakorlatilag egymás testvérei, így összeállításunkban is együtt szerepelnek.

Az Új Dimenzió Párt, bár budapesti székhelyű, a Vas megyei politikusokhoz hasonlóan, szintén a Logomotiv Kreatív Kft.-vel dolgoztatott 5 millió forint értékben. Ezen kívül a Savaria Post Kft.-nek adott megbízást 3,2 millió forintért szórólapozásra, de a legtöbb megbízást az Irodagéppláza Kft. kapta összesen 23 millió forintért.

A Zalaegerszegen bejegyzett Új Magyarország Párt szintén a Savaria Postra bízta a szóróanyagok terjesztését (9,7 millió forint), illetve a Nyugat Produkció Kft. és a Livil Média Zrt. kapott feladatot. A számlaösszesítőjükön ezen kívül szerepel a Kőszegi Sportszolgáltató Kft., a pártalapító Táncsics Péter cége, mintegy 29 millió forinttal.

A Savaria Post Vas és Zala megyében összesen 16,4 millió forintot kapott a 2014-es kampányban, de már egy korábbi választási kampány során is feltűnt. 2010. szeptember végén a szombathelyi Fidesz-szervezet közleményt adott ki, amely szerint a Savaria Post a Savaria Fórum városi hetilapba csomagolva terjesztettek rágalmazó szórólapokat. A Fidesz szerint a hetilap a szocialista érdekeltségi kör magazinja volt. A cég ügyvezető igazgatója levelében közölte, hogy semmi ilyesmi nem történt.

D. Kovács Ildikó

Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!

Havonta csak egy ezres: már csak 1077 új előfizetőre van szükségünk
ahhoz, hogy az alaptevékenységünk közösségi finanszírozású legyen. Tudnivalók itt.

4000__ani_6

Megosztás