Vazallusmédia Pécsett: Ejtőernyősök, álfüggetlenek és a nagy Volvo-balhé

pecs2100

Az utóbbi néhány év mozgalmas volt Pécs életében: az Európa Kulturális Fővárosa-projekt inkább botrányoktól, mint sikerektől volt hangos; a város a vízművet jogsértő akció keretében vette vissza az üzemeltető francia cégtől, és a pécsi buszközlekedés is gyanús körülmények között került magánkézbe. Mindez nem múlt el nyomtalanul a helyi médiapiac felett sem.

2006 óta három polgármester is irányította a várost: a balesetet szenvedett, évekig kómában fekvő Toller Lászlót 2006-ban a szintén szocialista Tasnádi Péter váltotta, mindössze háromszáz szavazattal győzve le a fideszes Páva Zsoltot. Tasnádi 2009-ben bekövetkezett halála után az MSZP Szili Katalint indítva próbálta megőrizni az egyik legfontosabb vidéki bázisát, de a kampányban a Kubatov-módszert bevető Páva a szavazatok kétharmadával nyert. Ezt az eredményt egy évvel később is meg tudta ismételni. Ennek ellenére helyi forrásaink szerint Páva kezében nincs akkora informális hatalom, mint ami más vidéki nagyvárosok polgármestereire jellemző. Van azonban néhány olyan, a Fideszhez köthető ember az önkormányzati cégek, a média, a városi tömegközlekedés környékén, akik meghatározó szerepet játszanak a városban.

Fő a függetlenség

„Az a sajtó-/médiavállalkozás pedig, amelyik kellő – független piaci szereplőktől származó – bevétellel rendelkezik, szabad. Ezért arról írhat, ami az olvasókat legjobban érdekli, s nem arról, amiről befolyásos gazdasági-politikai körök szeretnék, hogy írjon. Ha ugyanis utóbbit teszi, már nem mondható szabadnak, sőt”írta 2012. március 14-i, sajtónapi publicisztikájában Pauska Zsolt, a Pécsi Újság főszerkesztője. Írása további részében a főszerkesztő a médiapiac általános nyomorúságáról és a hirdetők hiányáról kesereg. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a helyben  jobboldali elkötelezettségűnek  tartott újság vezetője szerint az nem jelenti a „gazdasági-politikai körök” részéről történő befolyásolást, ha a helyi önkormányzat több millió forint értékben hirdet az adott médiumban. Pauska lapjában konkrétan a pécsi városgazdálkodási vállalat: a város cégeit összefogót holdinggal, a Pécs Holding Zrt.-vel 2009-ben és 2010-ben bruttó 6 milliós, 2011-ben pedig 4,95 millió forintos szerződést kötött a Pécsi Újságot kiadó Equator Média Kft. „kommunikációs szolgáltatásra”. A 2011-ben 28 milliós árbevétel mellett 6 millió forint adózás utáni eredményt elérő társaság egyetlen tulajdonosa pedig éppen Pauska Zsolt. Kommunikációs szolgáltatás alatt a Pécsi Újság honlapján megjelent reklámokat kell érteni.

A helység kalapácsa – miről szól ez a cikksorozat?

A többé-kevésbé egyformán szervilis önkormányzati újságok, honlapok, rádió- és tévécsatornák azt demonstrálják, milyen az, amikor közvetlenül a „politika” a médiatulajdonos. Cikksorozatunk vidéki városokat mutat be: a helyi nyilvánosság állapotát, illetve a helyi politikai-gazdasági erőcsoportokhoz való bekötöttségét vizsgáljuk. Tovább a bevezető cikkre.

Pauska korábban az Axel Springer tulajdonában lévő megyei napilap, a Dunántúli Napló főszerkesztője volt – országos ismertségre pedig akkor tett szert, amikor a Pécsi Újság Gyurcsány Ferenc plágiumbotránya idején, ötvenezer forintos nyomravezetői díjat ajánlott fel annak, aki információval tud szolgálni a miniszterelnök eltűnt dolgozatáról. Helyi informátoraink szerint a városi fideszes politikusok korábban a Pécsi Újságot használták szivárogtatásra, mint például a pécsi buszok ügyében, de mostanában inkább az önkormányzati médiához viszik az információkat. Így volt ez akkor is, amikor órákkal a Zsolnay-gyár eladásáról szóló sajtótájékoztató előtt kikerült a szöveg a PécsMa oldalára.

A Kapitány átveszi a hatalmat

A pécsi nyilvánosságban meghatározó szerepet töltenek be a város által a 140 millió forintból működő  Pécs Médiaközpont Kft.-n, illetve a Pécs Tv Kommunikációs Kft.-n keresztül tulajdonolt médiumok: a Pécs Tv, a Pécs Ma című hírportál és az ingyenes városi hetilap, a Pécsi Hírek. A város médiumai az utóbbi években komoly átalakuláson mentek keresztül. A 2010-es önkormányzati választások után néhány hónappal, 2011 januárjában az MTVA-tól érkezett Velkovics Vilmos reformálta meg előbb a Médiaközpontot, ami ugyan – forrásaink szerint – innentől kezdve egyre inkább jobbra húzott, de szakmailag viszonylag rendben volt, sőt látszott, hogy felkészült vezető irányítja. Velkovics a Pécsi Újságtól vitt át három szerkesztő-újságírót, akik közül kettő ma is a Médiaközpontnál dolgozik. 2012 júniusában aztán újabb csere történt a Médiaközpont élén: Velkovics Vilmost a Hír Tv és az Echo Tv egykori munkatársa, Kapitány Gergely váltotta. A személycserét hivatalosan nem indokolták, de pécsi forrásaink szerint elképzelhető, hogy a városvezetés nem volt elégedett a mérsékelten kormánypárti hangnemmel, illetve, hogy a döntésben szerepet játszhattak a pécsi önkormányzatnak és más városi cégeknek havi 4-500 ezer forintért tanácsokat adó Kapitány személyes ambíciói is.

A Dunántúli Napló 2011-ben kikérte a pécsi önkormányzattól az elmúlt tíz évben kötött szakértői és tanácsadói szerződések listáját. A dokumentumból kiderült, hogy az önkormányzat a K&K Produkció Bt.-vel (beltag: Kapitány Gergely) kötött szerződést politikai tanácsadásra, helyzetelemzések készítésére és politikai beszédek írására. A Páva Zsolt polgármester kampányfőnökeként is dolgozó Kapitány Gergely cége 2009-ben havi nettó 450 ezer, 2010-től pedig havi nettó 500 ezer forintot kapott ezekért a feladatokért.

Odafér más is

Kapitány mellett azért találunk más, a helyi médiában érdekelt tanácsadót. 2011. novemberi hír, hogy a Pécsi Napilap nevű internetes újság tulajdonosa, Szalai Sándor bruttó 4,5 millió forintot kapott nyolc havi tanácsadásért. A feladata az volt, hogy kapcsolatot tartson az átszervezendő önkormányzati társaságok vezetőivel, és naprakészen tájékoztassa a városvezetést. Ezen felül a Szalaiusz Consulting Bt. közvetítette az átalakítás alatt álló szervezetek igényeit, valamint „elősegítette az átszervezéshez kapcsolódó problémák megoldását”. A megállapodás szerint az újonnan alapítandó társaságok menedzsmentjének kialakításában is segédkeztek. Minderről a Pécsi Stop írt, amely a stop.hu regionális kiadása. A stop.hu-t kiadó Commonline Zrt-t 2012 nyarán vásárolta meg a Népszava Lapkiadó Kft., előtte az MSZP-hez és Puch Lászlóhoz köthető Opt Ügynöki Kft-é volt. A portál írta meg, hogy a Pécsi Napilapban két év alatt közel tízmillió forint értékben hirdetett az önkormányzat, és azt is, hogy Szalai Sándor felesége, Kamondi Mónika a Pécs Holding ügyvédje.

Kapitány kinevezése után nem sokkal néhány embert elbocsájtottak. A hangvétel és a megjelenés minden fronton bulvárosabb lett, és – az atlatszo.hu-nak nyilatkozó helyiek szerint – az addig is „jobbra húzó” kommunikációban egyre erősebb lett a propaganda. Érdekes eleme az átalakulásnak – és a vélhetőleg a háttérben zajló politikai játszmának – az a kiszivárogtatás, ami fordulatot hozott a pécsi városi buszpark megújítása ügyében. 2012 decemberében  Csizi Péter alpolgármester még úgy nyilatkozott, hogy jó ötlet volna, ha a város Volvo-buszokat vásárolna, mert a városi buszközlekedés akadozik, nagyon sok jármű robban le. A kiválasztott Volvo-buszok korábban Genfben futottak, és egy ideje Csepelen vártak vevőre – az alpolgármester nyilatkozata ezekre a buszokra célzott. 2013. február 6-án aztán a Pécs Ma honlapjára felkerült egy levél, amelyben – a Pécs Ma értesülése szerint – az eredeti eladó genfi cég egyik vezetője óvja a pécsieket a buszok megvásárlásától, mondván, baj van a buszok fogyasztásával, az ajtókkal, az elektronikával. A levélre hivatkozva aztán a város, pontosabban a részben a város tulajdonában álló Tüke Busz Zrt. azonnal közölte – szintén a Pécs Ma honlapján -, hogy eláll a vásárlástól. További érdekessége a történetnek, hogy a honlapra először a levélnek egy rosszul anonimizált változatát töltötték fel, így jól látszott, hogy azt novemberben adták fel. Vagyis akkor, amikor a városvezetés még nyilvánosan támogatta a Volvo-buszok megvásárlását. Ehhez képest Árki Sándor, a Tüke Busz vezérigazgatója úgy nyilatkozott a lapnak: amint megkapták a levelet, nem gondolkodtak tovább a Volvókban. További érdekes színfolt, hogy a levél közlése előtt egy nappal, február 5-én a Pécs Ma még úgy fogalmazott: a BKV lenyúlta a pécsiek elől a buszokat.

A „Nokia-dobozos” érkezése

A pécsi buszközlekedés egyébként is zavaros ügye más ponton is összefonódik a BKV-val. 2011-ben ugyanis a Hagyó-ügy koronatanúja, a Nokia-dobozról elhíresült Balogh Zsolt lett a 2009-ben a pécsi buszközlekedést botrányos körülmények között privatizáló, a város résztulajdonában álló PK Busrent Zrt. igazgatója. A Pécsi Buszközlekedési Zrt. (PK Zrt.) 2009. január elsején eladta minden buszát a Busrentnek, majd még aznap vissza is bérelte a járműveket. Páva Zsolt 2009-es választási győzelme után feljelentést tett az ügylet miatt. 2010-ben emeltek vádat a PK Zrt. akkori vezérigazgatója, Keczer László ellen, akit 2012. márciusában a Pécsi Törvényszék nem jogerős ítéletében különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt hét év letöltendő börtönbüntetésre ítélt. 2012 novemberében a Pécsi Ítélőtábla hatályon kívül helyezte a törvényszék döntését, és új eljárásra kötelezte az első fokon eljáró bíróságot. Különös szála a PK-BKV történetnek, hogy a Nokia-dobozos Baloghot az a Szabó Iván védte 2010-től a Hagyó-perben, aki a pécsi vízműbotrányban – amikor a város erőszakkal szerezte vissza a francia Suez Environnement-tól a Pécsi Vízműveket – az önkormányzatot képviselte.

Az események bemutatásában, az ügyek feltárásában a városi sajtó – leszámítva az említett kiszivárogtatást-, nem volt különösebben aktív. Ez a fenti összefüggések alapján nem is különösebben meglepő. Ellenben a megyei napilap, a Dunántúli Napló, illetve annak internetes portálja, a bama.hu, és a régióban népszerű, nyíltan baloldali irányultságú pécsi stop.hu komoly szerepet vállalt a zűrös pécsi ügyek feltárásában.

Könyvvizsgálat százmillióért

A 2009-es előrehozott választások után az új polgármester fel kívánta mérni a város helyzetét. Ehhez Szebellédi István könyvvizsgálóval 2009 májusa és decembere között összesen három szerződést kötöttek, ebből kettőt Páva Zsolt polgármesteri hatáskörben. Szebellédi 15 millió forintot kapott Pécs és a városi holding gazdasági helyzetének felméréséért, egy szerződés pedig 2009 szeptemberétől 2011 végéig havi 800 ezer forint plusz áfá-ról szólt. Emellett a Szebellédi érdekeltségébe tartozó CCA Zrt.-nek is jutott egy kis pénz: 48 millió forint plusz áfáért szintén átvilágította az önkormányzat és cégeinek működését. Szebellédi bő két és fél év alatt kilenc különböző megbízást nyert el közvetlenül vagy cégeken keresztül. A Napló kiszámolta, hogy ezek értéke – áfa nélkül – közel 130 millió forint. Jutott azonban megbízás a városban egy másik olyan cégnek is, amelyben Szebellédi érdekelt. Az Igazságügyi Szakértők Első „Magánintézete” Kft. 10 millió forintot kapott, hogy a Pécsi Vízművel való szerződésbontás során szakértőként közreműködjön. A szerződés szerint a cég munkatársai (szakértők, szakfordítók) nettó 12 ezer forintos órabérért dolgoztak.

A pécsi médiaügyeket azonban nem csak a helyi újságok, tévék szintjén érdemes vizsgálni. Médiacégével ugyanis sikert sikerre halmoz Várhegyi Attila, a Fidesz alapító tagja és korábbi pártigazgatója, Orbán Viktor bizalmasa, akit 2002-ben Szolnok polgármestereként folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés bűntette miatt egyéves felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. A vád szerint az egykori polgármester 154 millió forintos kárt okozott a szolnoki önkormányzatnak. 2007-ben aztán már Hódmezővásárhelyen találjuk, ahol tíz hónapos városmarketing-szerződést kötött a várossal úgy, hogy cége, a Prestige Média Kft. neve akkor még teljesen ismeretlen volt a piacon – a konkurens cégvezetők nem is tartották tényezőnek. Ehhez képest 2012 januárjában és augusztusában is elnyert egy-egy kommunikációs tendert a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál, de már 2011-ben is Várhegyi cége készítette a Miniszterelnökség megbízásából a nemzeti konzultációt népszerűsítő reklámfilmeket. 2009-ben Várhegyi Kubatov Gáborral együtt vezette Páva Zsolt kampányát, majd a Prestige Média kapott megbízást arra, hogy megkérdezze a pécsiek véleményét a Széchenyi-tér felújításával, illetve a városi vízmű visszavételével kapcsolatban. Bár a pécsi önkormányzat honlapján működik egy üvegzseb rovat, onnét mégsem lehet minden információt megtudni. A táblázat szerint ugyanis Várhegyi Attila cége, a Prestige Media például mindössze két alkalommal kötött szerződést marketing és kommunikációs szolgáltatásokra. Az egyik szerződés 17 millió forintról szól és 2011. december 31-ig érvényes, míg a másik 2 millió forint plusz áfáról, határozatlan időre.

Várhegyinek, pontosabban a feleségének, van egy másik cége is, a Myself Consulting Kft., amelynek fő működési területe szintén a Dél-Dunántúl. A Myself – a cégben Várhegyi az ügyvezető – 100 százalékos tulajdonában áll a Baranya Híradó Szolgáltató és Kommunikációs Kft., amely a Szigetvári Híradót és a Siklós Híradó honlapokat működteti, és résztulajdonosa a Kaposvár Híradót és a Siófok Híradót kiadót Somogy Híradó Kft.-nek.

Sajtóorgánum Tulajdonos/kiadó
Pécs Tv Pécsi Médiaközpont Kft.
Pécs Ma Pécsi Médiaközpont Kft.
Pécsi Hírek Pécsi Médiaközpont Kft.
Pécsi Újság Equator Média Kft.
Új Dunántúli Napló Axel Springer-Magyarország Kft.
Pécsi Napilap Lexum-Invest Kft.
Pécsi Stop MSH Média Kft., CommOnline Zrt.

 

Ahogy A helység kalapácsa-sorozat többi helyszínén tettük, úgy a pécsi önkormányzattól is kikértük a helyi sajtóorgánumok támogatásával, az önkormányzati médiára költött pénzekkel kapcsolatos adatokat. Az önkormányzat a vonatkozó törvény előírásait semmibe véve egyáltalán nem válaszolt az adagigénylésre.

D. Kovács Ildikó – Becker András

(Címlapkép: Kovács Gergely. További cikkek a helység kalapácsa sorozatból itt.)

  • Kiváló cikk, kezd felpörögni az oldal, de még mindig kevés emberhez
    jutnak el ezek a cikkek. Ideje lenne már könnyen emészthető
    infografikákat készíteni minden egyes cikkhez, hogy legyen mit
    megosztani a közösségi hálón. Továbbá rendszeresen közzéteni, hogy mely
    orgánumok NEM hozták le az adott hírt. Video irányba is elmehetnétek, kisebb dokufilmeket készíteni egyes nagy horderejű ügyekről, illetve az érintett politikusok orra alá nyomni a mikrofont…