Egyéb

A rejtélyes 7750: diszkrét és drasztikus

A rendkívül kevés eset során, amikor a 7750-es proklamációt alkalmazta az Egyesült Államok, leginkább afrikai diktátorok és klientúrájuk, valamint dél-amerikai drog- és emberkereskedők, és velük kapcsolatban álló állami tisztviselők ellen vetették be.

Az utóbbi napokban a közvéleményt a Bush elnök által 2004-ben aláírt 7750-es számú proklamáció tartja lázban, amely alapján a NAV-hoz és a magyar kormányhoz közel álló, 10-nél kevesebb személyt kitiltottak az USA-ból. Azóta mindenki a bikkfanyelven megfogalmazott hivatalos nyilatkozatokat próbálja megfejteni. Mi is ez a 7750? Milyen gyakran használja Amerika korrupt külföldi kormánytagokkal szemben? Bevetették-e már más, fejlett „nyugati” ország elitje ellen is? Én is megpróbáltam egy kicsit utánajárni ezeknek a kérdéseknek.

“A Fidesz kézi vezérlésre állította a nagy kontrollszervezeteket és a független hatalmi ágakat” 

Jancsics Dávid az ELTE-n végzett, jelenleg a City University of New York falai közt dolgozik. A kutatóval arról beszélgettünk, mit meséltek a korrupcióról államtitkárok és milyen hatása van a rendszerszintű mutyinak az ország működésére. Tovább a teljes interjúra.

Először is a 7750  alkalmazásáról nincsenek nyilvánosan elérhető statisztikák. Annyit lehet tudni, hogy nagyon ritkán alkalmazzák, 2004 és 2007 között mindössze néhány tucatszor használták. Komoly vitákat váltott ki például, amikor egy híresen korrupt egyenlítői-guineai miniszterrel szemben véletlenül elfelejtették alkalmazni, és az ki-be járhatott a 35 millió dolláros malibui luxuslakása és az anyaország között. Rossz nyelvek szerint ebben állítólag Egyenlítői-Guinea frissen feltárt olajmezői is szerepet játszottak, melyek kitermelésére amerikai vállalatok kaptak lehetőséget.

Az amerikai külögyminisztériumot törvény kötelezi, hogy tartsa titokban minden 7750 alapján visszavont vízum ügyét. Ezt bizonyára Szijjártó Péter és Rogán Antal is nagyon jól tudja, ezért óriási PR-fogás a részükről, hogy felszólították az amcsikat, hozzák nyilvánosságra bizonyítékaikat.

Mindez persze azt is jelenti, hogy a kiszivárgott információk nagy valószínűséggel nem az amerikaiaktól kerültek ki. Több forrás is egybehangzóan állítja, hogy az amerikaiak diszkréten próbálták meg kommunikálni az ügyet a magyar kormánnyal. Az USA-nak tehát valószínűleg nem Magyarország nyilvános megleckéztetése volt a fő célja. Ami biztos, hogy a rendkívül kevés eset során, amikor a 7750-et alkalmazták, leginkább afrikai diktátorok és klientúrájuk, valamint dél-amerikai drog- és emberkereskedők, és velük kapcsolatban álló állami tisztviselők ellen vetették be.

A 7750 a korrupciót elsősorban bevándorlási szempontból kezeli, ez abból is látszik, hogy a vízum elutasításához egy magas rangú diplomata hivatalnok, az Undersecretary for Political Affairs aláírása szükséges. Ez a legmagasabb szintű professzionális karrierdiplomata pozíció, ettől feljebb már az elnök által politikai alapon kinevezett diplomaták és a külügyminiszter állnak. Mivel a mostani tiltás bevándorlási ügynek minősül, nagyon valószínű, hogy az amerikaiak a részükről elintézettnek tekintik a dolgot és további eljárást nem kezdeményeznek.

A 7750 egyébként meglehetősen tágan értelmezi a korrupció fogalmát és nem szükséges hivatalos vizsgálati eredmény (nyomozás, bírósági döntés stb.) hozzá, elég ha a hivatalnok számára “meggyőző erejű bizonyítékok” állnak rendelkezésre. Az ügyben eljáró amerikai diplomatának nagyfokú diszkréciója van abban, hogy mikor, hogyan és kivel kapcsolatban alkalmazza a klauzulát. Bár általában is igaz az, hogy az amerikai tisztviselők, pl. konzulok, nagy döntési szabadsággal rendelkeznek bevándorlási és vízum ügyekben, fontos különbség, hogy ebben az esetben Magyarország kormányzati és üzleti elitjével kapcsolatban hoztak tiltó döntést.

A 7750 alkalmazása egy hivatalosan is szövetséges ország kormányzati szereplőivel szemben a diplomácia világának finomra hangolt kommuniciójában rendkívül drasztikus lépésnek tűnik.

Az biztos, hogy szimbolikus és politikai üzenete is van a történetnek, de nem hinném, hogy az amerikaiak blöffölnének ezügyben. Ezeket az embereket nem véletlenül tiltották ki. Két egymástól független, általam megbízhatónak tartott forrás is állítja, hogy a magyar kormányhoz közel álló szereplők két amerikai cégtől követeltek kenőpénzt adókedvezményért és áfakulcsváltoztatásért cserébe. A kenőpénzt egy kormányközeli alapítványon (khm) keresztül kellett volna kutatási és elemzési megrendelések formájában kifizetni, állítólag 2 milliárd! forint közeli értékben.

A felajánlásban állítólag az is benne volt, hogy a NAV a cégek üzleti ellenfeleire szintén milliárdos nagyágrendű bírságokat szabna ki, ezzel jelentősen gyengítené a konkurenciát és komoly piaci előnyhöz juttatná az amcsikat. Mivel a megzsarolt vállalatok nem adták be a derekukat, a NAV elkezdte szorongatni őket, ezért azok végül felnyomták az egész társaságot a kormányuknál. Az, hogy nagy valószínűséggel NAV-os csúcsvezetők is az amerikai tiltólistán vannak, egybecseng ezzel a verzióval.

Ha ez tényleg így történt, akkor a legaggasztóbb része a történetnek számomra nem is a kormányközeli ragadozók, hanem a NAV szerepe a korrupcióban. Azt, hogy az adóhatóság körül valami nagyon nincs rendben, már a Horváth András ügy óta sejteni lehetett. A mostani történet azonban még annál is hajmeresztőbb, hiszen azt sugallja, a kormányzati intézményrendszer csúcsán szerveződő korrupt hálózatok zsarolásra, megfélemlítésre és a konkurenciával való leszámolásra egyaránt előszeretettel használják az adóhivatalt.

Belegondolni is hátborzongató, hogy informális klikkek közvetlenül irányíthatnak egy ilyen hatalommal rendelkező szervezetet, hiszen ez azt jelenti, a kisvállalkozótól az amerikai nagyvállalatig bárki levadászható prédának számít.

Sajnos azonban a magyar állampolgárok nem hívhatják segítségül a 7750-es proklamációt. Reménykedjünk tehát, hogy mindez csupán egy B kategóriás maffiafilm túlspilázott forgatókönyve és nem a 2014-es magyar valóság. NAV-korrupció ügyben egyébként itt olvasható egy nemrég megjelent érdekes tanulmány.

Jancsics Dávid

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt!

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42